Jeżeli planujesz kupić samochód w Niemczech i następnie sprowadzić go do Polski, zasadniczo masz dwie możliwości – możesz przetransportować auto na lawecie lub wrócić nim „na kołach”. W drugim przypadku pojawia się kwestia tablic rejestracyjnych. Jak rozszyfrować niemieckie tablice rejestracyjne? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.
- Jakie są rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych?
- Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne?
- Czym niemieckie tablice rejestracyjne różnią się od polskich?
- Co oznaczają naklejki na niemieckich tablicach rejestracyjnych?
- Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne krok po kroku?
- Import auta z Niemiec do Polski – jakie tablice?
Niemieckie tablice rejestracyjne to zagadnienie, z którym spotyka się każda osoba planująca sprowadzić pojazd z Niemiec. A jak wynika z liczby importowanych z niemieckiego rynku samochodów, chętnych nie brakuje. Jak podaje SAMAR, w okresie od stycznia do maja 2024 r. do Polski trafiło 209 231 aut z Niemiec. Dla porównania, z Francji, która znalazła się na drugim miejscu, sprowadzono 42 436 samochodów.
Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu
- Ceny OC w 3 minuty
- Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
- Pomoc 200 agentów
Jakie są rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych?
W Niemczech, podobnie jak w Polsce, funkcjonuje kilka rodzajów tablic rejestracyjnych. Łatwo je rozpoznać, a to z uwagi na występujące między nimi różnice wizualne – różnią się one kolorem znaków lub tła. Oto, jakie rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych są wydawane przez urzędy zajmujące się rejestracją pojazdów:
- Zwykłe tablice rejestracyjne. Charakterystyczne jest dla nich białe tło, czarne znaki i euroband. Po niemieckich ulicach poruszają się też auta z tablicami bez eurobandu – były one wydawane do połowy lat 90. ubiegłego wieku.
- Komisowe tablice rejestracyjne. To tablice rejestracyjne, które wyróżniają się czerwonymi znakami na białym tle.
- Eksportowe tablice rejestracyjne. Samochody, które opuszczają teren Niemiec, ale nie będą przewożone na lawecie lub drogą morską, otrzymują eksportowe tablice rejestracyjne. Łatwo je rozpoznać wśród innych tablic – mają czerwony pasek po prawej stronie.
- Tymczasowe tablice rejestracyjne. Tymczasowe niemieckie tablice rejestracyjne łatwo rozpoznać, a to dzięki obecności żółtego paska umieszczonego po prawej stronie – tylko tym elementem tablice tymczasowe różnią się od tablic eksportowych.
- Indywidualne tablice rejestracyjne. Jak wskazuje nazwa, tablice indywidualne to tablice, w przypadku których o numerze rejestracyjnym decyduje właściciel pojazdu. Poza tym wizualnie nie różnią się one od zwykłych tablic rejestracyjnych.
- Dyplomatyczne tablice rejestracyjne. Tablice dyplomatyczne wyróżnia cyfra „0” na początku numeru rejestracyjnego. Poza tym szczegółem prezentują się one jak zwykłe tablice rejestracyjne – znaki są umieszczone na białym tle.
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów elektrycznych. Od 2015 r. niemieckie wydziały komunikacji wydają autom elektrycznym specjalne tablice rejestracyjne. Ich wyróżnikiem jest dodatkowy znak „E” umieszczony na końcu numeru rejestracyjnego.
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych. Jeżeli pojazd ma status zabytkowego, otrzymuje tablice rejestracyjne z literą „H” na końcu numeru rejestracyjnego (od niemieckiego „historisch”).
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów zwolnionych z podatku drogowego. Pojazdy należące do organizacji non-profit czy pojazdy leśne otrzymują tablice rejestracyjne z białym tłem, zieloną obwódką i znakami.
Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne?
Odczytanie niemieckich tablic rejestracyjnych nie jest szczególnie skomplikowane – trzeba jednak znać legendę, czyli wiedzieć, co kryje się pod oznaczeniami. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej znajduje się maksymalnie 8 znaków – są to:
- Kod miejsca rejestracji pojazdu. Składa się on z jednego do trzech znaków. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej kod miejsca rejestracji pojazdu pojawia się jako pierwszy.
- Wyróżnik konkretnego pojazdu. To kombinacja zarówno liter, jak i cyfr. Łącznie na tę sekcję numeru zarezerwowano 5 znaków.
Najwięcej trudności sprawić może rozszyfrowanie kodu miejsca rejestracji pojazdu. Przykładowo: A to Augsburg (Bawaria), AL to Altena (Nadrenia Północna-Westfalia), a ANK to Anklam (Meklemburgia-Pomorze Przednie).
Wyróżniki największych miast w Niemczech:
- A – Augsburg, Bawaria
- B – Berlin
- C – Chemnitz, Saksonia
- D – Düsseldorf, Nadrenia Północna-Westfalia
- E – Essen, Nadrenia Północna-Westfalia
- F – Frankfurt nad Menem, Hesja
- G – Gera, Turyngia
- H – Hanower, Dolna Saksonia
- J – Jena, Turyngia
- K – Kolonia, Nadrenia Północna-Westfalia
- L – Lipsk, Saksonia
- M – Monachium, Bawaria
- N – Nürnberg, Bawaria
- P – Poczdam, Brandenburgia
- R – Regensberg, Bawaria
- S – Stuttgart, Badenia-Wirtembergia
- V – Vogtlandkreis, Saksonia
- W – Wuppertal, Nadrenia Północna-Westfalia
- Z – Zwickauer Land, Saksonia
Czym niemieckie tablice rejestracyjne różnią się od polskich?
Zarówno niemieckie, jak i polskie zwykłe tablice rejestracyjne mają euroband i czarne znaki na białym tle. Jednak różnic między tablicami wydawanymi przez niemieckie i polskie urzędy jest kilka. Dla niemieckich tablic rejestracyjnych charakterystyczne są:
- Zmienna liczba znaków wskazujących na miejsce rejestracji pojazdu. Liczba znaków zależy od wielkości miasta. Jedna litera jest przypisana do największych miast, dwie do miast średniej wielkości, z kolei trzy do najmniejszych.
- Krój pisma – FE-Schrift. To krój pisma, którego zastosowanie z jednej strony utrudnia fałszowanie tablic rejestracyjnych, a z drugiej pozwala stosować litery eliminowane w innych przypadkach ze względu na możliwość wystąpienia pomyłki (np. I czy O).
- Liczba i rodzaj naklejek legalizacyjnych. W przypadku niemieckich tablic rejestracyjnych występują dwie naklejki – pierwsza zawiera informacje o nazwie miasta (powiatu) wraz z jego herbem, a druga potwierdza ważność badania technicznego.
Uwaga!
Co oznaczają naklejki na niemieckich tablicach rejestracyjnych?
Na każdej niemieckiej tablicy rejestracyjnej umieszczane są naklejki. Co one oznaczają? Na pierwszej naklejce znajduje się nadruk z nazwą i herbem miasta lub powiatu, w którym pojazd został zarejestrowany. Miejsce na tę naklejkę przewidziano zarówno na przedniej, jak i tylnej tablicy rejestracyjnej.
Druga naklejka jest określana jako „naklejka TÜV”. To potwierdzenie, że samochód posiada aktualne badanie techniczne. Ta naklejka jest odnawiana co dwa lata podczas przeglądu – diagności ze stacji kontroli pojazdów umieszczają ją w przygotowanym miejscu, które znajduje się jedynie na tylnej tablicy rejestracyjnej.
Warto wiedzieć
Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne krok po kroku?
To pytanie sprowadza się do innego: jak sprawdzić samochód sprowadzony z Niemiec? Z pomocą przychodzi e-usługa Historia Pojazdu, która już od dłuższego czasu pozwala zapoznać się z historią samochodów zarejestrowanych w innych krajach. Aby sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne, wystarczy wykonać następujące kroki:
- Przejdź na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/
- Wprowadź wymagane informacje o pojeździe: numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji
- Zapoznaj się z wygenerowanym raportem dotyczącym auta
- Pobierz raport – jeżeli chcesz mieć dostęp do niego również w późniejszym czasie
Import auta z Niemiec do Polski – jakie tablice?
Właściwe będą czerwone tablice rejestracyjne lub żółte tablice rejestracyjne. Wybór tych pierwszych wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia OC na okres 14 dni. Jednocześnie będą one niedostępne, gdy samochód nie posiada aktualnego przeglądu – wówczas właścicielowi pozostaje opłacenie żółtych tablic rejestracyjnych. Ubezpieczenie OC kupuje się w takim przypadku na 5 dni.
Wypowiedź eksperta
Co warto wiedzieć
- Zwykłe niemieckie tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Z lewej strony znajduje się euroband, a pomiędzy ciągami znaków umieszcza się naklejki legalizacyjne.
- Obok zwykłych tablic rejestracyjnych niemieckie urzędy wydają również tablice: komisowe, eksportowe, tymczasowe, indywidualne i dyplomatyczne.
- Dedykowane tablice rejestracyjne otrzymują samochody zabytkowe, elektryczne i zwolnione z podatku drogowego.
- Na niemieckich tablicach rejestracyjnych znajdują się naklejki – z nazwą i herbem miasta lub powiatu oraz datą kolejnego przeglądu.
- Osoby, które chcą przyjechać do Polski używanym samochodem kupionym w Niemczech, muszą zaopatrzyć się w tablice rejestracyjne – komisowe lub tymczasowe.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czym są niemieckie tablice rejestracyjne kolekcjonerskie?
To tablice dostępne w sklepach, które są wiernym odwzorowaniem tablic rejestracyjnych wydawanych przez niemieckie wydziały komunikacji. Jak jednak wskazuje nazwa, są to tablice dla kolekcjonerów – nie mogą być zamiennikiem tablic wydawanych w urzędach, nie można zatem ich używać podczas poruszania się samochodem po drodze.
Ile kosztują indywidualne tablice rejestracyjne w Niemczech?
Za spersonalizowane tablice rejestracyjne wraz z ich rezerwacją w Niemczech trzeba dopłacić 12,80 euro. To dużo mniej niż w Polsce (1000 zł w przypadku tablic samochodowych). Jednocześnie opłacenie tablic rejestracyjnych to nie wszystko – właściciel samochodu musi też wnieść opłaty za rejestrację oraz produkcję naklejek legalizacyjnych.
Jaki kolor mogą mieć znaki na niemieckiej tablicy rejestracyjnej?
Najpopularniejsze są znaki w kolorze czarnym. Jednak na tablicach pojawiają się też znaki w innych barwach – są to np. zielone znaki (tablice dla pojazdów samochodowych zwolnionych z podatku drogowego) i czerwone znaki (komisowe tablice rejestracyjne).
Czy na obu tablicach umieszczana jest naklejka z datą następnego przeglądu?
Naklejka określana jako „naklejka TÜV” jest naklejana tylko na jednej tablicy rejestracyjnej – tablicę tę umieszcza się z tyłu pojazdu. Co ciekawe, naklejka jest też zabezpieczona przed fałszerstwem – niemożliwe jest oderwanie jej bez zniszczenia.
Czy niemieckie tablice rejestracyjne można ozdabiać?
Zarówno polskich, jak i niemieckich tablic rejestracyjnych nie wolno ozdabiać. Każda ingerencja w wygląd tablic rejestracyjnych może okazać się dla właściciela auta kosztowna – w tym zakresie w każdym z państw obowiązują podobne przepisy.