Jeżeli planujesz kupić samochód w Niemczech i następnie sprowadzić go do Polski, zasadniczo masz dwie możliwości – możesz przetransportować auto na lawecie lub wrócić nim „na kołach”. W drugim przypadku pojawia się kwestia tablic rejestracyjnych. Jak rozszyfrować niemieckie tablice rejestracyjne? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.

Niemieckie tablice rejestracyjne to zagadnienie, z którym spotyka się każda osoba planująca sprowadzić pojazd z Niemiec. A jak wynika z liczby importowanych z niemieckiego rynku samochodów, chętnych nie brakuje. Jak podaje SAMAR, w okresie od stycznia do maja 2024 r. do Polski trafiło 209 231 aut z Niemiec. Dla porównania, z Francji, która znalazła się na drugim miejscu, sprowadzono 42 436 samochodów.

Jakie są rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych?

W Niemczech, podobnie jak w Polsce, funkcjonuje kilka rodzajów tablic rejestracyjnych. Łatwo je rozpoznać, a to z uwagi na występujące między nimi różnice wizualne – różnią się one kolorem znaków lub tła. Oto, jakie rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych są wydawane przez urzędy zajmujące się rejestracją pojazdów:

  • Zwykłe tablice rejestracyjne. Charakterystyczne jest dla nich białe tło, czarne znaki i euroband. Po niemieckich ulicach poruszają się też auta z tablicami bez eurobandu – były one wydawane do połowy lat 90. ubiegłego wieku.
  • Komisowe tablice rejestracyjne. To tablice rejestracyjne, które wyróżniają się czerwonymi znakami na białym tle.
  • Eksportowe tablice rejestracyjne. Samochody, które opuszczają teren Niemiec, ale nie będą przewożone na lawecie lub drogą morską, otrzymują eksportowe tablice rejestracyjne. Łatwo je rozpoznać wśród innych tablic – mają czerwony pasek po prawej stronie.
  • Tymczasowe tablice rejestracyjne. Tymczasowe niemieckie tablice rejestracyjne łatwo rozpoznać, a to dzięki obecności żółtego paska umieszczonego po prawej stronie – tylko tym elementem tablice tymczasowe różnią się od tablic eksportowych.
  • Indywidualne tablice rejestracyjne. Jak wskazuje nazwa, tablice indywidualne to tablice, w przypadku których o numerze rejestracyjnym decyduje właściciel pojazdu. Poza tym wizualnie nie różnią się one od zwykłych tablic rejestracyjnych. 
  • Dyplomatyczne tablice rejestracyjne. Tablice dyplomatyczne wyróżnia cyfra „0” na początku numeru rejestracyjnego. Poza tym szczegółem prezentują się one jak zwykłe tablice rejestracyjne – znaki są umieszczone na białym tle.
  • Tablice rejestracyjne dla pojazdów elektrycznych. Od 2015 r. niemieckie wydziały komunikacji wydają autom elektrycznym specjalne tablice rejestracyjne. Ich wyróżnikiem jest dodatkowy znak „E” umieszczony na końcu numeru rejestracyjnego.
  • Tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych. Jeżeli pojazd ma status zabytkowego, otrzymuje tablice rejestracyjne z literą „H” na końcu numeru rejestracyjnego (od niemieckiego „historisch”).
  • Tablice rejestracyjne dla pojazdów zwolnionych z podatku drogowego. Pojazdy należące do organizacji non-profit czy pojazdy leśne otrzymują tablice rejestracyjne z białym tłem, zieloną obwódką i znakami.

Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne?

Odczytanie niemieckich tablic rejestracyjnych nie jest szczególnie skomplikowane – trzeba jednak znać legendę, czyli wiedzieć, co kryje się pod oznaczeniami. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej znajduje się maksymalnie 8 znaków – są to:

  • Kod miejsca rejestracji pojazdu. Składa się on z jednego do trzech znaków. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej kod miejsca rejestracji pojazdu pojawia się jako pierwszy.
  • Wyróżnik konkretnego pojazdu. To kombinacja zarówno liter, jak i cyfr. Łącznie na tę sekcję numeru zarezerwowano 5 znaków. 

Najwięcej trudności sprawić może rozszyfrowanie kodu miejsca rejestracji pojazdu. Przykładowo: A to Augsburg (Bawaria), AL to Altena (Nadrenia Północna-Westfalia), a ANK to Anklam (Meklemburgia-Pomorze Przednie).

Wyróżniki największych miast w Niemczech:

  • A – Augsburg, Bawaria
  • B – Berlin
  • C – Chemnitz, Saksonia
  • D – Düsseldorf, Nadrenia Północna-Westfalia
  • E – Essen, Nadrenia Północna-Westfalia
  • F – Frankfurt nad Menem, Hesja
  • G – Gera, Turyngia
  • H – Hanower, Dolna Saksonia
  • J – Jena, Turyngia
  • K – Kolonia, Nadrenia Północna-Westfalia
  • L – Lipsk, Saksonia
  • M – Monachium, Bawaria
  • N – Nürnberg, Bawaria
  • P – Poczdam, Brandenburgia
  • R – Regensberg, Bawaria
  • S – Stuttgart, Badenia-Wirtembergia
  • V – Vogtlandkreis, Saksonia
  • W – Wuppertal, Nadrenia Północna-Westfalia
  • Z – Zwickauer Land, Saksonia

Czym niemieckie tablice rejestracyjne różnią się od polskich?

Zarówno niemieckie, jak i polskie zwykłe tablice rejestracyjne mają euroband i czarne znaki na białym tle. Jednak różnic między tablicami wydawanymi przez niemieckie i polskie urzędy jest kilka. Dla niemieckich tablic rejestracyjnych charakterystyczne są:

  • Zmienna liczba znaków wskazujących na miejsce rejestracji pojazdu. Liczba znaków zależy od wielkości miasta. Jedna litera jest przypisana do największych miast, dwie do miast średniej wielkości, z kolei trzy do najmniejszych.
  • Krój pisma – FE-Schrift. To krój pisma, którego zastosowanie z jednej strony utrudnia fałszowanie tablic rejestracyjnych, a z drugiej pozwala stosować litery eliminowane w innych przypadkach ze względu na możliwość wystąpienia pomyłki (np. I czy O).
  • Liczba i rodzaj naklejek legalizacyjnych. W przypadku niemieckich tablic rejestracyjnych występują dwie naklejki – pierwsza zawiera informacje o nazwie miasta (powiatu) wraz z jego herbem, a druga potwierdza ważność badania technicznego.

Uwaga!

Euroband to niebieski pasek, na którym znajduje się flaga europejska (okrąg złożony z dwunastu złotych gwiazd pięcioramiennych) oraz oznaczenie państwa – na niemieckiej tablicy rejestracyjnej jest to litera D. Euroband umieszcza się z lewej strony tablicy.

Co oznaczają naklejki na niemieckich tablicach rejestracyjnych?

Na każdej niemieckiej tablicy rejestracyjnej umieszczane są naklejki. Co one oznaczają? Na pierwszej naklejce znajduje się nadruk z nazwą i herbem miasta lub powiatu, w którym pojazd został zarejestrowany. Miejsce na tę naklejkę przewidziano zarówno na przedniej, jak i tylnej tablicy rejestracyjnej.

Druga naklejka jest określana jako „naklejka TÜV”. To potwierdzenie, że samochód posiada aktualne badanie techniczne. Ta naklejka jest odnawiana co dwa lata podczas przeglądu – diagności ze stacji kontroli pojazdów umieszczają ją w przygotowanym miejscu, które znajduje się jedynie na tylnej tablicy rejestracyjnej.

Warto wiedzieć

Na niemieckich stronach internetowych można przeczytać, że kierowcy mogą legalnie poruszać się bez naklejek, ale jedynie przez 10 dni, a podczas kontroli muszą okazać dokument otrzymany z urzędu. Wprowadzenie tego rozwiązania miało przyspieszyć procedurę rejestracji pojazdów.

Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne krok po kroku?

To pytanie sprowadza się do innego: jak sprawdzić samochód sprowadzony z Niemiec? Z pomocą przychodzi e-usługa Historia Pojazdu, która już od dłuższego czasu pozwala zapoznać się z historią samochodów zarejestrowanych w innych krajach. Aby sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne, wystarczy wykonać następujące kroki:

  1. Przejdź na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/
  2. Wprowadź wymagane informacje o pojeździe: numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji
  3. Zapoznaj się z wygenerowanym raportem dotyczącym auta
  4. Pobierz raport – jeżeli chcesz mieć dostęp do niego również w późniejszym czasie

Import auta z Niemiec do Polski – jakie tablice?

Właściwe będą czerwone tablice rejestracyjne lub żółte tablice rejestracyjne. Wybór tych pierwszych wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia OC na okres 14 dni. Jednocześnie będą one niedostępne, gdy samochód nie posiada aktualnego przeglądu – wówczas właścicielowi pozostaje opłacenie żółtych tablic rejestracyjnych. Ubezpieczenie OC kupuje się w takim przypadku na 5 dni.

Wypowiedź eksperta

Import samochodu z Niemiec do Polski to nie tylko kwestia tablic rejestracyjnych na czas podróży – właściciele muszą jeszcze pamiętać o formalnościach w Polsce. Sprowadzone auto trzeba zarejestrować w urzędzie oraz ubezpieczyć. Polisę OC najwygodniej jest kupić przez internet. Przemawia za tym zarówno szeroki wybór ofert, jak i wygoda.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Co warto wiedzieć

  • Zwykłe niemieckie tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Z lewej strony znajduje się euroband, a pomiędzy ciągami znaków umieszcza się naklejki legalizacyjne.
  • Obok zwykłych tablic rejestracyjnych niemieckie urzędy wydają również tablice: komisowe, eksportowe, tymczasowe, indywidualne i dyplomatyczne.
  • Dedykowane tablice rejestracyjne otrzymują samochody zabytkowe, elektryczne i zwolnione z podatku drogowego.
  • Na niemieckich tablicach rejestracyjnych znajdują się naklejki – z nazwą i herbem miasta lub powiatu oraz datą kolejnego przeglądu.
  • Osoby, które chcą przyjechać do Polski używanym samochodem kupionym w Niemczech, muszą zaopatrzyć się w tablice rejestracyjne – komisowe lub tymczasowe.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czym są niemieckie tablice rejestracyjne kolekcjonerskie?

    To tablice dostępne w sklepach, które są wiernym odwzorowaniem tablic rejestracyjnych wydawanych przez niemieckie wydziały komunikacji. Jak jednak wskazuje nazwa, są to tablice dla kolekcjonerów – nie mogą być zamiennikiem tablic wydawanych w urzędach, nie można zatem ich używać podczas poruszania się samochodem po drodze.

  2. Ile kosztują indywidualne tablice rejestracyjne w Niemczech?

    Za spersonalizowane tablice rejestracyjne wraz z ich rezerwacją w Niemczech trzeba dopłacić 12,80 euro. To dużo mniej niż w Polsce (1000 zł w przypadku tablic samochodowych). Jednocześnie opłacenie tablic rejestracyjnych to nie wszystko – właściciel samochodu musi też wnieść opłaty za rejestrację oraz produkcję naklejek legalizacyjnych.

  3. Jaki kolor mogą mieć znaki na niemieckiej tablicy rejestracyjnej?

    Najpopularniejsze są znaki w kolorze czarnym. Jednak na tablicach pojawiają się też znaki w innych barwach – są to np. zielone znaki (tablice dla pojazdów samochodowych zwolnionych z podatku drogowego) i czerwone znaki (komisowe tablice rejestracyjne).

  4. Czy na obu tablicach umieszczana jest naklejka z datą następnego przeglądu?

    Naklejka określana jako „naklejka TÜV” jest naklejana tylko na jednej tablicy rejestracyjnej – tablicę tę umieszcza się z tyłu pojazdu. Co ciekawe, naklejka jest też zabezpieczona przed fałszerstwem – niemożliwe jest oderwanie jej bez zniszczenia.

  5. Czy niemieckie tablice rejestracyjne można ozdabiać?

    Zarówno polskich, jak i niemieckich tablic rejestracyjnych nie wolno ozdabiać. Każda ingerencja w wygląd tablic rejestracyjnych może okazać się dla właściciela auta kosztowna – w tym zakresie w każdym z państw obowiązują podobne przepisy.