Jeżeli planujesz kupić samochód w Niemczech i następnie sprowadzić go do Polski, zasadniczo masz dwie możliwości – możesz przetransportować auto na lawecie lub wrócić nim „na kołach”. W drugim przypadku pojawia się kwestia tablic rejestracyjnych. Jak rozszyfrować niemieckie tablice rejestracyjne? Tego dowiesz się z poniższego poradnika.
- Jakie są rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych?
- Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne?
- Czym niemieckie tablice rejestracyjne różnią się od polskich?
- Co oznaczają naklejki na niemieckich tablicach rejestracyjnych?
- Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne krok po kroku?
- Import auta z Niemiec do Polski – jakie tablice?
- Jak poznać dane właściciela pojazdu na podstawie niemieckiego numeru rejestracyjnego?
- Jakie pojazdy w Niemczech muszą mieć tablice rejestracyjne?
Niemieckie tablice rejestracyjne to zagadnienie, z którym spotyka się każda osoba planująca sprowadzić pojazd z Niemiec. A jak wynika z liczby importowanych z niemieckiego rynku samochodów, chętnych na to nie brakuje. Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w pierwszym kwartale 2025 r. do Polski trafiło 124 597 aut z Niemiec. Dla porównania, z Francji, która znalazła się na drugim miejscu, sprowadzono 24 940 samochodów.
Jakie są rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych?
W Niemczech, podobnie jak w Polsce, funkcjonuje kilka rodzajów tablic rejestracyjnych. Łatwo je rozpoznać, a to z uwagi na występujące między nimi różnice wizualne – niemieckie tablice różnią się one kolorem znaków lub tła. Oto, jakie rodzaje niemieckich tablic rejestracyjnych są wydawane przez urzędy zajmujące się rejestracją pojazdów:
- Zwykłe tablice rejestracyjne. Charakterystyczne jest dla nich białe tło, czarne znaki i euroband. Po niemieckich ulicach poruszają się też auta z tablicami bez eurobandu – były one wydawane do połowy lat 90. ubiegłego wieku.
- Komisowe tablice rejestracyjne. To tablice rejestracyjne, które wyróżniają się czerwonymi znakami na białym tle.
- Eksportowe tablice rejestracyjne. Samochody, które opuszczają teren Niemiec, ale nie będą przewożone na lawecie lub drogą morską, otrzymują eksportowe tablice rejestracyjne. Odróżniają się one od innych tablic – mają czerwony pasek po prawej stronie.
- Tymczasowe tablice rejestracyjne. Tymczasowe niemieckie tablice rejestracyjne łatwo rozpoznać, a to dzięki obecności żółtego paska umieszczonego po prawej stronie – tylko tym elementem tablice tymczasowe różnią się od tablic eksportowych.
- Indywidualne tablice rejestracyjne. Jak wskazuje nazwa, tablice indywidualne to tablice, w przypadku których o numerze rejestracyjnym decyduje właściciel pojazdu. Poza tym wizualnie nie różnią się one od zwykłych tablic rejestracyjnych.
- Dyplomatyczne tablice rejestracyjne. Tablice dyplomatyczne wyróżnia cyfra „0” na początku numeru rejestracyjnego. Poza tym szczegółem prezentują się one jak zwykłe tablice rejestracyjne – znaki są umieszczone na białym tle.
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów elektrycznych. Od 2015 r. niemieckie wydziały komunikacji wydają autom elektrycznym specjalne tablice rejestracyjne. Ich wyróżnikiem jest dodatkowy znak „E” umieszczony na końcu numeru rejestracyjnego.
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów zabytkowych. Jeżeli pojazd ma status zabytkowego, otrzymuje tablice rejestracyjne z literą „H” na końcu numeru rejestracyjnego (od niemieckiego „historisch”).
- Tablice rejestracyjne dla pojazdów zwolnionych z podatku drogowego. Pojazdy należące do organizacji non-profit czy pojazdy leśne otrzymują tablice rejestracyjne z białym tłem, zieloną obwódką i znakami.
Jak odczytać niemieckie tablice rejestracyjne?
Odczytanie niemieckich tablic rejestracyjnych nie jest szczególnie skomplikowane – trzeba jednak znać legendę, czyli wiedzieć, co kryje się pod oznaczeniami. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej znajduje się maksymalnie 8 znaków – są to:
- Kod miejsca rejestracji pojazdu. Składa się on z jednego do trzech znaków. Na niemieckiej tablicy rejestracyjnej kod miejsca rejestracji pojazdu pojawia się jako pierwszy.
- Wyróżnik konkretnego pojazdu. To kombinacja zarówno liter, jak i cyfr. Łącznie na tę sekcję numeru zarezerwowano 5 znaków.
Najwięcej trudności sprawić może rozszyfrowanie kodu miejsca rejestracji pojazdu. Przykładowo: A to Augsburg (Bawaria), AL to Altena (Nadrenia Północna-Westfalia), a ANK to Anklam (Meklemburgia-Pomorze Przednie).
Wyróżniki największych miast w Niemczech:
- A – Augsburg, Bawaria
- B – Berlin
- C – Chemnitz, Saksonia
- D – Düsseldorf, Nadrenia Północna-Westfalia
- E – Essen, Nadrenia Północna-Westfalia
- F – Frankfurt nad Menem, Hesja
- G – Gera, Turyngia
- H – Hanower, Dolna Saksonia
- J – Jena, Turyngia
- K – Kolonia, Nadrenia Północna-Westfalia
- L – Lipsk, Saksonia
- M – Monachium, Bawaria
- N – Nürnberg, Bawaria
- P – Poczdam, Brandenburgia
- R – Regensberg, Bawaria
- S – Stuttgart, Badenia-Wirtembergia
- V – Vogtlandkreis, Saksonia
- W – Wuppertal, Nadrenia Północna-Westfalia
- Z – Zwickauer Land, Saksonia
Czym niemieckie tablice rejestracyjne różnią się od polskich?
Zarówno niemieckie, jak i polskie zwykłe tablice rejestracyjne mają euroband i czarne znaki na białym tle. Jednak różnic między tablicami wydawanymi przez niemieckie i polskie urzędy jest kilka. Dla niemieckich tablic rejestracyjnych charakterystyczne są:
- Zmienna liczba znaków wskazujących na miejsce rejestracji pojazdu. Liczba znaków zależy od wielkości miasta. Jedna litera jest przypisana do największych miast, dwie do miast średniej wielkości, z kolei trzy do najmniejszych.
- Krój pisma – FE-Schrift. To krój pisma, którego zastosowanie z jednej strony utrudnia fałszowanie tablic rejestracyjnych, a z drugiej pozwala stosować litery eliminowane w innych przypadkach ze względu na możliwość wystąpienia pomyłki (np. I czy O).
- Liczba i rodzaj naklejek legalizacyjnych. W przypadku niemieckich tablic rejestracyjnych występują dwie naklejki – pierwsza zawiera informacje o nazwie miasta (powiatu) wraz z jego herbem, a druga potwierdza ważność badania technicznego.
Uwaga!
Co oznaczają naklejki na niemieckich tablicach rejestracyjnych?
Na każdej niemieckiej tablicy rejestracyjnej umieszczane są naklejki. Co one oznaczają? Na pierwszej naklejce znajduje się nadruk z nazwą i herbem miasta lub powiatu, w którym pojazd został zarejestrowany. Miejsce na tę naklejkę przewidziano zarówno na przedniej, jak i tylnej tablicy rejestracyjnej.
Druga naklejka jest określana jako „naklejka TÜV”. To potwierdzenie, że samochód posiada aktualne badanie techniczne. Ta naklejka jest odnawiana co dwa lata podczas przeglądu – diagności ze stacji kontroli pojazdów umieszczają ją w przygotowanym miejscu, które znajduje się jedynie na tylnej tablicy rejestracyjnej.
Warto wiedzieć
Jak odczytać naklejkę TÜV
Naklejka TÜV jest obowiązkowa dla pojazdów, które zostały zarejestrowane w Niemczech. Odczytanie z niej daty ważności przeglądu technicznego nie jest z kolei skomplikowane – liczba, która jest na samej górze, wskazuje na miesiąc, w którym należy wykonać przegląd. Rok z kolei podany jest w kółku w centralnej części naklejki. Przykładowo liczba 10 na samej górze oznacza, że na przegląd trzeba zgłosić się w październiku. Jeżeli w kółku jest liczba 25, to chodzi o 2025 r.
Warto też wiedzieć, że kolory naklejek TÜV zmieniają się co roku, dzięki czemu służbom uprawnionym do kontroli pojazdów łatwo wychwycić auta bez obowiązkowego badania technicznego. W ostatnich latach naklejki TÜV miały następujące kolory:
- 2020 – naklejka TÜV miała kolor niebieski,
- 2021 – wydawane naklejki TÜV były koloru żółtego,
- 2022 – naklejka TÜV była koloru brązowego,
- 2023 – kierowcy otrzymywali naklejki TÜV koloru różowego,
- 2024 – w ubiegłym rok naklejki TÜV były zielone,
- 2025 – w bieżącym roku naklejki TÜV są pomarańczowe.
Jak sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne krok po kroku?
To pytanie sprowadza się do innego: jak sprawdzić samochód sprowadzony z Niemiec? Z pomocą przychodzi e-usługa Historia Pojazdu, która już od dłuższego czasu pozwala zapoznać się z historią samochodów zarejestrowanych w innych krajach. Aby sprawdzić niemieckie tablice rejestracyjne, wystarczy wykonać następujące kroki:
- Przejdź na stronę internetową https://historiapojazdu.gov.pl/.
- Wprowadź wymagane informacje o pojeździe: numer VIN, numer rejestracyjny i datę pierwszej rejestracji.
- Zapoznaj się z wygenerowanym raportem dotyczącym auta.
- Pobierz raport – jeżeli chcesz mieć dostęp do niego również w późniejszym czasie.
Import auta z Niemiec do Polski – jakie tablice?
Właściwe będą czerwone tablice rejestracyjne lub żółte tablice rejestracyjne. Wybór tych pierwszych wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia OC na okres 14 dni. Jednocześnie będą one niedostępne, gdy samochód nie posiada aktualnego przeglądu – wówczas właścicielowi pozostaje opłacenie żółtych tablic rejestracyjnych. Ubezpieczenie OC kupuje się w takim przypadku na 5 dni.
Wypowiedź eksperta
Jak poznać dane właściciela pojazdu na podstawie niemieckiego numeru rejestracyjnego?
Planujesz pojechać samochodem do Niemiec, aby tam kupić pojazd i następnie sprowadzić go do Polski? Taka podróż nie musi być bezproblemowa – może dojść np. do stłuczki parkingowej lub sprawca po kolizji może uciec z miejsca zdarzenia. Co wówczas? Posiadając numer rejestracyjny pojazdu, którym poruszał się sprawca, możesz otrzymać dane właściciela. Taką możliwość przewidują niemieckie przepisy.
Aby uzyskać informacje z niemieckiego rejestru, należy:
- wykazać, że informacje są potrzebne do dochodzenia roszczeń,
- podać datę i godzinę zdarzenia,
- opisać sytuację, jaka miała miejsce na drodze.
Jak można przeczytać na stronie internetowej https://www.kba.de/, sprawy nie są załatwiane od ręki. W 2025 r. czas oczekiwania na uzyskanie danych właściciela pojazdu o wskazanym numerze rejestracji wynosi ok. 8 tygodni.
Jakie pojazdy w Niemczech muszą mieć tablice rejestracyjne?
W Polsce tablice rejestracyjne otrzymuje każdy pojazd, który został zarejestrowany. W Niemczech jest nieco inaczej – niektóre pojazdy nie podlegają rejestracji, ale mimo to muszą mieć tablice rejestracyjne. O jakich pojazdach mowa? O motorowerach, skuterach o pojemności skokowej silnika do 50 cm3 i maksymalnej prędkości do 45 km/h, hulajnogach elektrycznych i innych małych pojazdach elektrycznych.
Wyżej wymienione pojazdy są wyposażone w tablice rejestracyjne, które są potwierdzeniem zakupu polisy ubezpieczeniowej. Wyjątek stanowią wspomniane hulajnogi – w ich przypadku zamiast metalowej tablicy stosuje się samoprzylepną tablicę rejestracyjną, która wymiarami jest dostosowana do urządzenia transportu osobistego. Aby uzyskać takie tablice, właściciel pojazdu kupuje je od ubezpieczyciela, zamiast udawać się do urzędu.
Uwaga!
Co warto wiedzieć
- Zwykłe niemieckie tablice rejestracyjne mają czarne znaki na białym tle. Z lewej strony znajduje się euroband, a pomiędzy ciągami znaków umieszcza się naklejki legalizacyjne.
- Obok zwykłych tablic rejestracyjnych niemieckie urzędy wydają również tablice: komisowe, eksportowe, tymczasowe, indywidualne i dyplomatyczne.
- Dedykowane tablice rejestracyjne otrzymują samochody zabytkowe, elektryczne i zwolnione z podatku drogowego.
- Na niemieckich tablicach rejestracyjnych znajdują się naklejki – z nazwą i herbem miasta lub powiatu oraz datą kolejnego przeglądu.
- Osoby, które chcą przyjechać do Polski używanym samochodem kupionym w Niemczech, muszą zaopatrzyć się w tablice rejestracyjne – komisowe lub tymczasowe.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czym są niemieckie tablice rejestracyjne kolekcjonerskie?
To tablice dostępne w sklepach, które są wiernym odwzorowaniem tablic rejestracyjnych wydawanych przez niemieckie wydziały komunikacji. Jak jednak wskazuje nazwa, są to tablice dla kolekcjonerów – nie mogą być zamiennikiem tablic wydawanych w urzędach, nie można zatem ich używać podczas poruszania się samochodem po drodze.
Ile kosztują indywidualne tablice rejestracyjne w Niemczech?
Za spersonalizowane tablice rejestracyjne wraz z ich rezerwacją w Niemczech trzeba dopłacić 12,80 euro. To dużo mniej niż w Polsce (1000 zł w przypadku tablic samochodowych). Jednocześnie opłacenie tablic rejestracyjnych to nie wszystko – właściciel samochodu musi też wnieść opłaty za rejestrację oraz produkcję naklejek legalizacyjnych.
Jaki kolor mogą mieć znaki na niemieckiej tablicy rejestracyjnej?
Najpopularniejsze są znaki w kolorze czarnym. Jednak na tablicach pojawiają się też znaki w innych barwach – są to np. zielone znaki (tablice dla pojazdów samochodowych zwolnionych z podatku drogowego) i czerwone znaki (komisowe tablice rejestracyjne).
Czy na obu tablicach umieszczana jest naklejka z datą następnego przeglądu?
Naklejka określana jako „naklejka TÜV” jest nanoszona tylko na jedną tablicę rejestracyjną – tablicę tę umieszcza się z tyłu pojazdu. Co ciekawe, naklejka jest też zabezpieczona przed fałszerstwem – niemożliwe jest oderwanie jej bez zniszczenia.Czy niemieckie tablice rejestracyjne można ozdabiać?
Zarówno polskich, jak i niemieckich tablic rejestracyjnych nie wolno ozdabiać. Każda ingerencja w wygląd tablic rejestracyjnych może okazać się dla właściciela auta kosztowna – w tym zakresie w każdym z państw obowiązują podobne przepisy.
Czym grozi jazda bez tablic w Niemczech?
W Niemczech, podobnie jak w Polsce, korzystanie z pojazdu bez tablicy rejestracyjnej oznacza mandat. W 2025 r. wynosi on 60 euro. Kierowcy mogą otrzymać mandat również wówczas, gdy tablice są nieczytelne (5 euro), tablica jest niezgodna z przepisami (10 euro) lub oświetlenie tablicy rejestracyjnej jest nieprawidłowe (10 euro).Czy można sprowadzić z Niemiec samochód bez tablic?
Z Niemiec możesz sprowadzić pojazd bez tablic rejestracyjnych. Będzie wiązało się to z koniecznością przetransportowania zakupionego auta lawetą. Z kolei w wydziale komunikacji podczas rejestracji samochodu trzeba będzie napisać oświadczenie, że nie posiadał on tablic rejestracyjnych.