Tablice rejestracyjne to metoda identyfikacji pojazdu i określenie, skąd pochodzi. W każdym państwie obowiązuje nieco inny wzór oznaczenia, ale w każdym przypadku będzie to ciąg cyfr i liter. Jak wyglądają tablice rejestracyjne europejskie i jak je odczytywać? Poznaj oznaczenia państw oraz możliwe kombinacje.

Tablica rejestracyjna to swego rodzaju znak rozpoznawczy konkretnego pojazdu, ale także jego właściciela. Każdy kraj ustala wzór tablic rejestracyjnych na własną rękę, jednak w Unii Europejskiej wprowadzono zunifikowany system obowiązujący od 1998 roku. 

Spójrzmy na to jeszcze szerzej. Zagraniczne tablice rejestracyjne (nie tylko w Europie) powstają na podstawie systemu znakowania, który narzuca uwzględnienie w numerze literowego określenia państwa za pomocą urzędowego skrótu. To tzw. międzynarodowy kod samochodowy.

Sprawdzamy, jak rozszyfrować skróty państw na tablicach rejestracyjnych państwach członkowskich UE, ale i poza nią.

Krótka historia tablic rejestracyjnych

Pierwsze tablice rejestracyjne na świecie pojawiły się we Francji już w 1893 roku!  Podobno w tym samym czasie wprowadzono pierwsze blaszane tablice na samochody w Stanach Zjednoczonych.

W Polsce o tablicach rejestracyjnych można było jednak mówić dopiero od roku 1922. Wprowadzono je w naszym kraju na mocy rozporządzenia Ministra Robót Publicznych oraz Ministra Spraw Wewnętrznych. Początkowo numer rejestracyjny składał się z jednej lub dwóch liter wskazujących na województwo rejestracji. Cyfry tworzyły natomiast unikalny numer identyfikacyjny pojazdu. Na tablicy rejestracyjnej widniały czerwone litery, a cyfry wytłaczane były w kolorze czarnym.

Porównaj ceny OC i AC

W kolejnych latach wzór tablic rejestracyjnych był wielokrotnie nowelizowany, aż do obecnego wyglądu, który wpisuje się w unijny system znakowania samochodów.

Tablice rejestracyjne w Europie - jak wyglądają?

Wszystkie tablice rejestracyjne na terenie Unii Europejskiej powstają według odgórnie przyjętego wzoru. Numer musi zawierać:

  • skrót literowy państwa członkowskiego (maksymalnie 3 litery zgodnie z urzędowym skrótem kraju),
  • unikalny ciąg liter i cyfr.

Jak jednak odróżnić zagraniczne tablice rejestracyjne z krajów spoza Unii? Dzięki specjalnemu wyróżnikowi. Jest to niebieski pasek po lewej stronie tablicy rejestracyjnej. Widnieje na nim logo wspólnoty (12 żółtych gwiazdek) oraz literowy symbol kraju. 

Kraje spoza Unii Europejskiej nie mają na swoich tablicach rejestracyjnych takiego oznaczenia. Tablica rejestracyjna powinna być umieszczona zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. 

Uwaga!

Od 4 września 2022 roku w Polsce zniesiono opłatę za wydanie nalepki kontrolnej na tablicach rejestracyjnych. Tym samym zmniejszyły się koszty rejestracji samochodu - za naklejkę trzeba było bowiem wcześniej zapłacić 12,50 zł.

Co ciekawe, z dniem 1 czerwca 2024 roku w Polsce wprowadzono  nowy wzór tablic rejestracyjnych dla kreślonych typów pojazdów. Czerwone litery na żółtym tle uzyskają samochody o przeznaczeniu sportowym (np. do udziału w zawodach).

Czym jest euroband (europasek)?

Niebieski pasek z flagą europejską to znak charakterystyczny  tablic rejestracyjnych państw członkowskich. Wspólny format rejestracji został wprowadzony w UE w 1998 roku. Za wzór przyjęto wówczas oznaczenie, które wcześniej wprowadziły Niemcy, Irlandia i Portugalia.

Na niebieskim tle widnieje wspomniane logo UE oraz skrót literowy zmieniający się w zależności od państwa.

Różne kolory na europejskich tablicach rejestracyjnych

Nie w każdym kraju europejskim kolory tablic rejestracyjnych są identyczne. Co prawda w większości państw można zobaczyć kolorystykę tę, do której przyzwyczailiśmy się w Polsce, jednak od zasady istnieją wyjątki.

Samochody zarejestrowane w UE można przeważnie rozpoznać po czarnych znakach na białym tle z niebieskim paskiem po lewej stronie. Od tej kolorystyki odbiegają jednak takie państwa jak Luksemburg czy Holandia - tam do przy rejestracji samochodu stosuje się tablice z żółtym tłem.

W innych krajach, które nie należą do Unii, panuje większa dowolność co do kolorystyki tablic. Przykładowo w Lichtensteinie czy w Wielkiej Brytanii mają one kolor czarny z białymi literami.

W Zjednoczonym Królestwie istnieje jeszcze jeden wariant - przednie tablice z białym tłem, a tylne - z żółtym.

Jest także grupa krajów, które nie leżą na terenie UE, ale postanowiły podporządkować swoje wzornictwo właśnie zasadom unijnym. W efekcie tablice rejestracyjne w dużym stopniu nawiązują do tych, które znamy, choć oczywiście są pozbawione logo Wspólnoty. 

Mowa o takich państwach jak:

Te zagraniczne tablice rejestracyjne będą zawierały dodatkowo symbol danego kraju.

Osobnym przypadkiem są tablice rejestracyjne w Belgii. Łatwo je rozpoznać, ponieważ choć wzorem dostosowane są do ogólnych tablic europejskich, to litery wytłoczone są nie na czarno, ale w kolorze bordowym.

Belgijskie tablice rejestracyjne zawierają obecnie 7 znaków. Wcześniej był to ciąg 6-znakowy - obecnie po zakupie takiego samochodu właściciel musi wymienić tablice na zgodne z nowym wzorem.

Specjalne tablice rejestracyjne w krajach europejskich 

W każdym z państw występują także specjalne wzory tablic rejestracyjnych, które dotyczą określonych grup pojazdów. W przypadku Polski na drogach możemy zobaczyć:

  • niebieskie tablice rejestracyjne - oznakowanie pojazdów dyplomatycznych,
  • żółte tablice rejestracyjne - oznakowanie pojazdów historycznych, zabytkowych, kolekcjonerskich,
  • zielone tablice rejestracyjne - oznakowanie pojazdów elektrycznych i wodorowych (funkcjonuje od 2020 roku).

Więcej przeczytasz tutaj: Zielone tablice rejestracyjne – kto może z nich korzystać?

A jakie specjalne tablice można spotkać za granicą? Przykładowo we Francji samochody zbytkowe znakuje się tablicami w kolorze czarnym. Tablice dyplomatyczne mają natomiast niebieskie tło i żółte znaki. Włoskie tablice dyplomatyczne mają natomiast niebieskie litery oraz czarne cyfry.

Skróty państw na tablicach rejestracyjnych w Europie

Wiesz już, że państwa członkowskie Unii Europejskiej mają we wzorze tablic rejestracyjnych niebieski pasek z logo Wspólnoty. Pod nim zawsze widnieje urzędowy skrót danego państwa. Jak je prawidłowo rozszyfrować?

Oto podręczna ściągawka:

  • Austria – „A”
  • Belgia – „B”
  • Bułgaria – „BG”
  • Chorwacja – „HR”
  • Cypr – „CY”
  • Czechy – „CZ”
  • Niemcy – „D”
  • Dania – „DK”
  • Estonia – „EST”
  • Francja – „F”
  • Finlandia – „FIN”
  • Grecja – „GR”
  • Węgry – „H”
  • Włochy – „I”
  • Irlandia – „IRL”
  • Luksemburg – „L”
  • Litwa – „LT”
  • Łotwa – „LV”
  • Malta – „M”
  • Hiszpania – „E”
  • Holandia – „NL”
  • Portugalia – „P”
  • Polska – „PL”
  • Rumunia – „RO”
  • Szwecja – „S”
  • Słowacja – „SK”
  • Słowenia – „SLO”

Przygotowaliśmy także skróty państw na tablicach rejestracyjnych spoza Unii europejskiej:

  • Albania – „AL”
  • Białoruś – „BY”
  • Bośnia i Hercegowina – „BIH”
  • Czarnogóra –  „MNE”
  • Islandia – „IS”
  • Macedonia – „MK”
  • Mołdawia –  „MD”
  • Norwegia –  „N”
  • Wielka Brytania –  „GB”’

Kiedy znajomość wzoru tablic rejestracyjnych się przydaje?

Warto znać skróty państw na tablicach rejestracyjnych, jeśli przygotowujemy się np. do zakupu samochodu z rynku wtórnego. Dzięki temu rozpoznamy, z jakiego kraju pochodzi pojazd, co może wpłynąć na naszą decyzję o zakupie. Przykładowo samochody ze Szwecji cieszą się dobrą opinią. Tamtejsi kierowcy przywiązują dużą wagę do stanu technicznego pojazdów. Będziemy także mieli pewność, że samochód nie pochodzi z kradzieży czy innego nielegalnego źródła.

Jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku z udziałem samochodów z zagranicy, dzięki rozszyfrowaniu tablicy łatwiej i szybciej zidentyfikujesz kierowcę oraz dany pojazd. Może się to przydać np. przy kwestiach roszczenia z ubezpieczenia OC.

Czy tablice rejestracyjne wpływają na cenę ubezpieczenia samochodu?

Przy wyliczaniu wysokości składki ubezpieczyciele dużą uwagę zwracają na miejsce zamieszkania kierowcy i użytkowania samochodu. Nie zawsze jednak będzie to miało związek  z numerem rejestracyjnym samochodu. 

Wypowiedź eksperta

Pamiętajmy, że obecnie nie ma obowiązku zmiany tablic rejestracyjnych po zakupie samochodu z rynku wtórnego, np. od osoby prywatnej. Wrócił obowiązek przerejestrowania auta, który wcześniej został zastąpiony zgłoszeniem nabycia, jednak tablice można zostawić po poprzednim właścicielu.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Więcej o obowiązku rejestracji przeczytasz tutaj: Przerejestrowanie samochodu - jak to zrobić i ile mamy czasu?

Przykład

Janek z Warszawy szukał atrakcyjnej oferty sprzedaży Volkswagena Sharana. Znalazł samochód o pożądanych parametrach, jednak w województwie łódzkim. Po oględzinach pojazdu Janek zdecydował się na zakup. Po dokonaniu transakcji i podpisaniu umowy zgodnie z przepisami zgłosił się do wydziału komunikacji z wnioskiem rejestracyjnym na swoje dane, jako nowego właściciela. Nie zdecydował się jednak na zmianę tablic. W efekcie Janek zarejestrował samochód w Warszawie, pozostając przy tablicach z województwa łódzkiego.

Podczas zakupu ubezpieczenia OC samochodu podaje się co prawda numer rejestracyjny, jednak konieczne jest także zadeklarowanie miejsca zamieszkania kierowcy zgodnie z dowodem rejestracyjnym. Zwykle to właśnie ono ma znaczenie dla ubezpieczyciela.

Oto jak w I kwartale 2024  roku miejsce zamieszkania kształtowało średnią cenę składki OC.

Najwięcej za ubezpieczenie OC musieli zapłacić kierowcy z Gdańska - aż 802 zł. Natomiast na najkorzystniejsze oferty można było liczyć, mieszkając w Opolu. Tam średnia wysokość składki wyniosła 544 zł.

Porównaj ceny OC i AC

Pamiętajmy jednak, że na cenę OC wpływa także szereg innych czynników, których ostateczna składka jest wypadkową. Na szczęście decydując się na zakup ochrony w kalkulatorze OC i AC, nie musisz szczegółowo podawać wszystkich danych. Dzięki tzw. krótkiej ścieżce, czyli formularzowi zawierającemu kilka kluczowych pytań, znacznie szybciej otrzymasz zestawienie ofert nawet od kilkunastu ubezpieczycieli. 

Potem wystarczy już tylko wygodnie porównać ze sobą ceny i zakresy, aby wybrać coś dla siebie!

Co warto wiedzieć?

  1. Tablice rejestracyjne europejskie zawierają niebieski pasek (euroband) po lewej stronie - znajduje się na nim logo Unii Europejskiej oraz urzędowy skrót państwa członkowskiego.
  2. W każdym z krajów Unii mogą występować także specjalne tablice rejestracyjne, które odbiegają wzorem i kolorem od standardowych. 
  3. Bez tablic rejestracyjnych zgodnych z obowiązującym wzorem nie możesz poruszać się legalnie po drogach publicznych.
  4. W Polsce pierwsze tablice rejestracyjne zaczęto stosować do znakowania samochodów w 1922 roku.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy niebieski pasek jest obowiązkowy na wszystkich tablicach rejestracyjnych na świecie?

    Nie - jest to domena krajów członkowskich Unii Europejskiej lub tych, które wzorują się na tablicach unijnych.

  2. Jak wygląda wzór tablicy rejestracyjnej krajów spoza UE?

    Państwa spoza UE mają dowolność w ustalaniu wzoru tablic rejestracyjnych. Zdecydowana większość jednak stosuje czarne znaki na białym tle. Tablice mogą również zawierać wyróżniki konkretnego państwa w różnej formie.

  3. Jakie kolory tablic rejestracyjnych można spotkać w Europie?

    Standardowe tablice rejestracyjne w Europie mają biały kolor z czarnymi znakami. Niektóre pojazdy mogą być jednak znakowane inaczej. W Polsce zielone tablice przypisane są do pojazdów elektrycznych i z napędem wodorowym. Z kolei żółte montuje się na samochodach historycznych i zabytkowych. We Francji z kolei takie pojazdy mają tablice w kolorze czarnym. Jeszcze inaczej znakuje się samochody dyplomatyczne - mają niebieskie tło i żółte znaki.

  4. W jakim kraju numer rejestracyjny samochodu zaczyna się od litery "E"?

    Litera E na tablicy rejestracyjnej to skrót urzędowy Hiszpanii.

  5. Czym jest międzynarodowy kod samochodowy?

    Jest to międzynarodowy system oznaczania pojazdów. Przewiduje ujęcie w numerze rejestracyjnym literowego skrótu państwa, w którym pojazd został zarejestrowany lub zewidencjonowany.