Zielone tablice rejestracyjne są nową wersją standardowych tablic i obowiązują od 1 stycznia 2020 r. Są przeznaczone dla właścicieli samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym. Z podobnych rejestracji mogą również korzystać dealerzy czy przedsiębiorcy prowadzący komisy z używanymi autami.

Zielone tablice rejestracyjne dają na drodze pewne przywileje. Dzięki nim posiadacze aut elektrycznych i napędzanych wodorem mogą poruszać się po buspasach. Z kolei, dealerzy czy właściciele komisów wielokrotnie wykorzystywać te same rejestracje do jazd testowych. Sprawdziliśmy, kto może używać zielonych tablic, a także ile kosztuje ich wyrobienie lub wymiana w urzędzie.

Znajdź OC już od 333zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty 19 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Czym są zielone tablice rejestracyjne dla aut elektrycznych i na wodór?

Od 1 stycznia 2020 r. zielone tablice rejestracyjne są przeznaczone dla właścicieli samochodów elektrycznych oraz zasilanych wodorem – otrzymuje je każdy posiadacz nowo rejestrowanego pojazdu. Kolor zielony stanowi tło dla czarnych liter i cyfr. 

Poza tym tablice ekologicznych pojazdów niczym nie różnią się od standardowych tablic rejestracyjnych. System oznaczeń województwa, a więc liter i cyfr jest taki sam zarówno w przypadku aut tradycyjnych, jak i elektrycznych oraz napędzanych wodorem.

Zielone tablice rejestracyjne zostały wyposażone w naklejki legalizacyjne. Oznaczone kolorem czerwonym są przeznaczone dla samochodów elektrycznych, a żółtym dla aut napędzanych wodorem. Zastąpiły wydawane wcześniej kierowcom naklejki na szyby, które były słabo widoczne na drodze i utrudniały identyfikacje pojazdu.

Jakie przywileje na drodze dają zielone tablice autom elektrycznym i na wodór?

Samochody elektryczne i napędzane wodorem z zielonymi tablicami rejestracyjnymi mogą poruszać się po buspasach. Mają również prawo do wjazdu do specjalnych „zielonych stref”, które dla tradycyjnych samochodów spalinowych są niedostępne.

Przykład: Tomasz od lat mieszka w Poznaniu. W tym czasie zdążył przyzwyczaić się do ogromnych korków, w których musi stać od poniedziałku do piątku podczas jazdy do pracy i z powrotem. Aby zaoszczędzić na zakupie paliwa, w 2021 r. postanowił kupić samochód elektryczny. Ostatecznie wybrał nowego Nissana Leaf. Dzięki temu również nieco skrócił czas codziennych dojazdów w obie strony, ponieważ może poruszać się swoim autem po buspasach. Dotychczas ten przywilej był zarezerwowany jedynie dla autobusów, policji, straży miejskiej, taksówek, karetek pogotowia i motocyklistów.

Ponadto w niektórych polskich miastach (np. w Warszawie lub Wrocławiu), właściciele pojazdów ekologicznych z zielonymi tablicami mogą je bezpłatnie pozostawić w strefach płatnego parkowania. W stolicy można również za darmo naładować samochód na tego typu parkingu pod warunkiem wyrobienia Karty Eko.

Jak otrzymać zielone tablice rejestracyjne dla nowego samochodu elektrycznego?

Właściciele nowych, świeżo zakupionych samochodów elektrycznych otrzymują zielone tablice rejestracyjne podczas rejestracji pojazdu w wydziale komunikacji. Łączny koszt wydania tablic wynosi 93 zł:

  • 80 zł za dwie zielone tablice rejestracyjne (po 40 zł każda). Jeśli właściciel pojazdu chce otrzymać tablice indywidualne, koszt wzrasta do 1000 zł,
  • 12,50 zł za nalepki legalizacyjne (z czerwonym kolorem dla aut elektrycznych, a z żółtym dla zasilanych wodorem),
  • 50 gr opłata legalizacyjna.

Do pozostałych opłat związanych z rejestracją nowego samochodu elektrycznego w wydziale komunikacji zaliczamy:

  • pozwolenie czasowe - 13,50 zł,
  • nalepka kontrolna na szybę pojazdu - 18,50 zł,
  • dowód rejestracyjny - 54 zł,
  • karta pojazdu - 75 zł,
  • opłaty ewidencyjne - 2,50 zł.
Uwaga! Od 4 września 2022 r. wejdą w życie kolejne przepisy związane z pakietem deregulacyjnym. Na ich podstawie karta pojazdu oraz nalepki kontrolne nie będą już wydawane.

Czy wymiana zielonych tablic rejestracyjnych jest obowiązkowa?

Właściciele samochodów elektrycznych i napędzanych wodorem zarejestrowanych przed 1 stycznia 2020 r., nie mają obowiązku wymiany starych tablic na zielone. Mogą to jednak zrobić, jeśli chcą np. ułatwić identyfikację swojego pojazdu.

Aby wymienić stare rejestracje na nowe zielone tablice rejestracyjne, należy udać się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zarejestrowania pojazdu i wnieść opłatę w wysokości 93 zł (80 zł za dwie tablice, 12,50 zł za nalepki legalizacyjne oraz 50 gr opłaty ewidencyjnej).

W przypadku pojazdów zarejestrowanych przed 1 stycznia 2020 r. jest to jedyny koszt, jaki musimy ponieść. Jednocześnie zachowujemy dotychczasowy dowód rejestracyjny i naklejkę na szybę, ponieważ nie zmienia się numer rejestracyjny auta.

Czym są zielone tablice rejestracyjne dla profesjonalistów?

Na polskich drogach można spotkać nie tylko samochody elektryczne i napędzane wodorem z zielonymi tablicami rejestracyjnymi. 11 lipca 2019 r. wprowadzono profesjonalne tablice rejestracyjne, które posiadają zielone litery i cyfry na białym tle. Są przeznaczone dla producentów i sprzedawców nowych aut (np. dealerów), handlarzy używanymi samochodami (np. komisów), czy ośrodków badawczych. Tego rodzaju tablice wykorzystuje się podczas przeprowadzanych wielokrotnie jazd testowych.

Wcześniej dealerzy, właściciele komisów, czy ośrodki badawcze musiały rejestrować każde testowane auto osobno. Obecnie z jednego kompletu profesjonalnych tablic rejestracyjnych może korzystać cała flota pojazdów. Można je stosować w autach, motocyklach, motorowerach, traktorach i przyczepach.

Profesjonalna tablica różni się nieco układem od standardowej rejestracji. Jednak kierowcy nie powinni mieć problemów z odczytaniem zawartych na niej symboli. Pierwsze litery i cyfry wskazują, w jakim państwie, województwie oraz powiecie zarejestrowano pojazd, a pięć ostatnich znaków stanowi jego wyróżnik.

Aby wyrobić profesjonalne tablice rejestracyjne, należy ponieść następujące opłaty:

  • Wydanie decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdów – 100 zł.
  • Wydanie blankietu profesjonalnego dowodu rejestracyjnego – 10 zł.
  • Za wydanie tablic rejestracyjnych:

– kompletu profesjonalnych tablic samochodowych – 80 zł,
– profesjonalnej tablicy motocyklowej – 40 zł,
– profesjonalnej tablicy motorowerowej – 30 zł.

  • Za wydanie znaku legalizacyjnego na profesjonalne tablice rejestracyjne – 12,50 zł.

Co oznaczają pozostałe kolory tablic rejestracyjnych w Polsce?

Poza zielonymi tablicami rejestracyjnymi dla samochodów elektrycznych i zasilanych wodorem oraz profesjonalnymi tablicami, rejestracje w Polsce są oznaczone wieloma innymi kolorami. Wyjaśniamy ich przeznaczenie:

  • Czarna czcionka na białym tle – najczęściej są to standardowe tablice rejestracyjne. Od 2018 r. pod napisem PL znajduje się na nich symbol Unii Europejskiej, a między symbolem powiatu a numerem rejestracyjnym nalepka legalizacyjna.
  • Białe tło i czerwona czcionka – to tymczasowe tablice rejestracyjne. Wydaje się je na okres od złożenia wniosku o rejestrację pojazdu do wydania stałych tablic.
  • Żółta tablica rejestracyjna (czarne litery na żółtym tle) – są przeznaczone dla pojazdów zabytkowych. Zaliczamy do nich auta powyżej 25 lat, które mają odpowiednią opinię konserwatora zabytków. Zawierają krótszy numer rejestracyjny. Na tablicy znajduje się również symbol starego samochodu.
  • Biała czcionka na czarnym tle – można jeszcze spotkać takie tablice rejestracyjne w starych samochodach. Od dawna nie są wydawane. Jednocześnie są legalne, gdy do 2000 r. na właścicielu pojazdu nie ciążył obowiązek wymiany rejestracji.
  • Niebieskie tło i biała czcionka – są to tablice rejestracyjne przeznaczone dla pojazdów dyplomatycznych. Mogą je otrzymać jedynie samochody przedstawicielstw i misji dyplomatycznych, krajów konsularnych, organizacji międzynarodowych i ich personelu w Polsce. Mają tylko numery rejestracyjne i naklejki legalizacyjne, a pozostałych symboli nie zawierają.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla aut elektrycznych?

O ile zakup auta elektrycznego czy napędzanego wodorem wciąż dla wielu Polaków może być nieosiągalny finansowo, to zupełnie inaczej wygląda sytuacja z jego ubezpieczeniem. W 2021 r. użytkownicy porównywarki rankomat.pl zdecydowanie najtaniej płacili za polisę OC dla samochodów ekologicznych, dla których średnia cena wyniosła 459 zł.

Daniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.plDaniel Bartosiewicz, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl

Z kolei, w ubiegłym roku zdecydowanie więcej na polisę OC musieli przeznaczyć właściciele hybryd (579 zł), samochodów zasilanych benzyną (586 zł), diesli (611 zł) oraz z instalacją LPG (626 zł).

W porównywarce rankomat.pl cenę OC dla Nissana Leaf z 2021 r. sprawdził 41-letni pan Tomasz z Poznania. Najtańszą ofertę znalazł za 592 zł.

Ile kosztuje OC samochodu elektrycznego?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC Mini
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC samochodu elektrycznego?
mtu24.pl
592,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
609,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
647,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
851,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
934,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Kalkulacja z 28.01.2022 r., 41-latek z Poznania, Nissan Leaf z 2021 r.

Co warto wiedzieć?

  1. Od 1 stycznia 2020 r. z zielonych tablic rejestracyjnych korzystają pojazdy elektryczne i napędzane wodorem.
  2. Od 11 lipca 2019 r. wprowadzono zielone tablice profesjonalne dla m.in. dealerów czy komisów.
  3. Wymiana starej tablicy rejestracyjnej na nową zieloną kosztuje 93 zł.
  4. Wymiana starej tablicy rejestracyjnej na nową zieloną nie jest obowiązkowa.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zielone tablice rejestracyjne

  1. Czy właściciele hybryd mogą wyrobić zielone tablice rejestracyjne?

    Nie. Zielone tablice rejestracyjne nie są przeznaczone dla hybryd oraz samochodów generujących prąd z benzyny lub oleju napędowego. Warunkiem otrzymania tablic jest brak wlewu paliwa, który służy do napędzania auta.

  2. Co mogą zrobić właściciele hybryd, aby wyrobić zielone tablice rejestracyjne?

    Jeśli właściciel hybrydy typu plug-in (ładowanej z gniazdka) chce korzystać z przywilejów przewidzianych dla posiadaczy zielonych tablic rejestracyjnych, to jedyną możliwością jest konwersja auta oraz późniejsze przerejestrowanie pojazdu. Nie może otrzymać dodatkowych uprawnień, nawet gdy planuje korzystać tylko z napędu elektrycznego.

  3. Czy warto skłamać we wniosku rejestracyjnym, aby zyskać przywileje dla aut elektrycznych?

    Nie. Jeśli np. właściciel hybrydy skłamie we wniosku rejestracyjnym, że jego samochód jest w pełni elektryczny, aby zyskać przywileje przewidziane dla samochodów elektrycznych i urzędnik tego nie wykryje, auto zapewne nie przejdzie badania technicznego. Przegląd obejmuje sprawdzenie oznaczeń i stanu tablic rejestracyjnych. Policja może również zatrzymać dowód rejestracyjny i ukarać kierowcę mandatem.

  4. Czy zielone tablice rejestracyjne są konieczne, aby korzystać z przywilejów dla aut elektrycznych?

    Nie. Właściciele samochodów elektrycznych lub napędzanych wodorem zarejestrowanych przed 1 stycznia 2020 r. również mogą poruszać się po buspasach, lub bezpłatnie parkować w specjalnych strefach. W tym celu nie trzeba wymieniać starych tablic na zielone. Jednak stosowane wcześniej naklejki na szyby są mniej widoczne, więc potencjalnie kierowca wyposażonego w nie auta może być częściej zatrzymywany do kontroli.
  5. Ile jest zarejestrowanych samochodów elektrycznych w Polsce?

    Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce było zarejestrowanych 38 tys. samochodów elektrycznych. W tym 18,8 tys. aut w pełni elektrycznych oraz 19,2 tys. hybryd.
  6. Ile jest w Polsce stacji ładowania samochodów elektrycznych?

    Pod koniec grudnia 2021 r. w Polsce znajdowały się 1932 stacje ładowania samochodów elektrycznych. 1345 z nich to stacje AC o mniejszej mocy ładowania pojazdów, a 587 to stacje DC o większej mocy.