Uszkodzenia mechaniczne opon w trasie mogą prowadzić do unieruchomienia pojazdu, a w skrajnych przypadkach stać się przyczyną kolizji czy wypadku. Często po przebiciu opony nie ma możliwości kontynuowania jazdy i wezwanie pomocy drogowej jest niezbędne. Producenci ogumienia znaleźli jednak rozwiązanie dla tych, którzy nie chcą rezygnować z jazdy nawet w takim przypadku. Jak działa system Run Flat i czy te opony rzeczywiście są niezawodne?

Kontynuowanie jazdy z przebitą oponą? Choć brzmi to nierealnie, w samochodach, w których zamontowano opony Run Flat jest to możliwe! Co ciekawe, ta technologia stosowana przez producentów ogumienia jest znana już od końca lat 80. XX wieku. Po raz pierwszy zachęcali do niej projektanci pracujący pod szyldem marki Michelin, wzbudzając przy tym spore kontrowersje. 

Dziś to rozwiązanie, które producenci opon stosują powszechnie, choć każdy na nieco inny sposób. Sprawdziliśmy działanie systemu Run Flat, jego zalety oraz ryzyko, jakie za sobą niesie. Jeśli przymierzasz się do zakupu takich opon, dowiesz się także, jak prawidłowo je użytkować. Dzięki temu ocenisz, czy opony typu Run Flat są dla Ciebie.

Czym są opony Run Flat?

Zwykle po uszkodzeniu opony nie kontynuuje się jazdy ze względu na zwiększone ryzyko kolizji czy wypadku. Inaczej jest w przypadku opon typu Run Flat. To ogumienie stworzone z myślą o niezależności kierowców, które w razie przebicia opony lub spadku w niej ciśnienia pozwala na dalszą podróż na określonych zasadach.

To bardzo praktyczne rozwiązanie zważywszy na fakt, że obecnie wielu kierowców nie wozi ze sobą koła zapasowego, a na pomoc drogową trzeba często czekać dość długo.

Porównaj ceny OC i AC

Sekret opon Run Flat tkwi w ich specyficznej konstrukcji i możliwościach amortyzacyjnych pomimo spadku ciśnienia we wnętrzu gumy. Co więcej, podróżujący samochodem niemal nie odczuwają momentu przebicia opony. Oczywiście groziłoby to nieświadomością kierowcy o uszkodzeniu, gdyby nie specjalne czujniki pomiaru ciśnienia montowane w samochodzie wraz z run flatami.

Czym różnią się Run Flat od zwykłych opon?

Choć z pozoru opona Run Flat nie różni się zbytnio od standardowej, ich konstrukcja jest zupełnie inna. Różnice kryją się przede wszystkim w wewnętrznych wzmocnieniach tych pierwszych. A konkretnie?

W bocznych ścianach opony Run Flat znajduje się gumowa wkładka. Jej zadaniem jest amortyzowanie utraty ciśnienia, dzięki czemu ogumienie jest w stanie utrzymać ciężar auta nawet bez powietrza w środku. Nie istnieje ryzyko, że opona Run Flat zsunie się z felgi.

Jak zatem rozróżnić Run Flat od zwykłej opony? Za pomocą oznaczeń na jej boku. Producenci opon stosują jednolity system znaków, aby można było rozpoznać tę technologię bez problemu.

SKRÓTNAZWA TECHNOLOGIIPRODUCENT
RFTRubFlat Tyres lub RunFlat TechnologyBridgestone, Firestone, Nokian, Pirelli
SSRFSelf Supporting Run FlatPirelli
HRFSHankook Run Flat SystemHankook
SSSSelf-Supporting StructureBF Goodrich
DSSTDunlop Self Support SystemDunlop
RFRunFlatNokian, Yokohama
ZPSZero Pressure SystemYokohama
CSRConti Support RingContinental
SSRSelf Supporting RunFlatContinental, Uniroyal
ROFRunOnFlatGoodyear
EMTExtended Mobility TireGoodyear
ZPZero PressureMichelin
TRFToyo Run FlatToyo
XRPeXtended RunFlat PerformanceKumho

Jak działa technologia Run Flat?

Opony typu Run Flat zmniejszają skutki przebicia gumy w trakcie szybkiej jazdy. Poza tym kierowca może spokojnie dojechać do najbliższego zakładu wulkanizacyjnego, zamiast wzywać pomoc drogową na miejsce awarii. Jest więc w pewnym sensie niezależny, nawet gdy dojdzie do kłopotów z ogumieniem.

Uwaga!

Wspomniana boczna wkładka w oponie odpowiada za utrzymanie sztywności gumy przy braku ciśnienia. W Run Flat występuje także wzmocniona stopka opony, a niektóre modele wyposażone są dodatkowo w pierścienie nośne do mocowania. To właśnie dzięki nim opona bez powietrza utrzyma się na feldze.

Samonośne wzmocnienie opony zapobiega wgnieceniu jej ściany bocznej, jeśli dojdzie do uszkodzenia na drodze. Tę konstrukcję wyraźnie przedstawia poniższy schemat:

źródło: www.continental-tires.com

W przypadku standardowej opony przebicie prowadzi do zmiażdżenia ściany bocznej między obręczą a nawierzchnią jezdni. To potencjalnie bardzo niebezpieczna sytuacja. Jak widać, wzmocniona ściana boczna w modelach Run Flat zapobiega takiemu ryzyku. Stanowi ona swoisty "zapas" pozwalający na dalszą jazdę, np. do najbliższego warsztatu.

źródło: www.continental-tires.com

Ile kosztują opony typu Run Flat?

Jak łatwo się domyślić, wzmocniona konstrukcja opony kosztuje. Run flaty są droższe niż ich standardowe odpowiedniki. Sprawdziliśmy ceny standardowych opon Run Flat letnich w 2024 roku u wybranych producentów:

  • Michelin (ok. 800-900 zł/szt),
  • Continental (ok.600-800 zł/szt.),
  • Brigestone (ok. 400-700 zł/szt.).

Oczywiście specjalne, np. sportowe modele opon, będą odpowiednio droższe.

Przykład

Przykładem może być Michelin Pilot Sport 4 - opony Run Flat zaprojektowane z myślą o maksymalnych osiągach i doskonałej dynamice jazdy. Ich cena wynosi ok. 1084 zł za sztukę.

Zimowe ogumienie Run Flat także będzie droższe od opon przeznaczonych na sezon letni.

Jakie są zalety opon Run Flat?

Niepodważalnym atutem technologii Run Flat jest możliwość jazdy bez powietrza w oponach. Docenią to zwłaszcza te osoby, którym awaria przydarzyła się przy niesprzyjającej pogodzie lub w nocy. 

Poza tym jazda na oponach Run Flat podnosi bezpieczeństwo podróżujących. Wyobraź sobie, że jedziesz rozpędzony autostradą i niespodziewanie dochodzi do przebicia opony. W sytuacji nagłej utraty ciśnienia przy szybkiej jeździe może dojść do poważnego wypadku, zagrożenia zdrowia i życia. W końcu nad samochodem z przebitą oponą bardzo trudno jest zachować kontrolę. Montaż opon Run Flat zapobiega takiemu ryzyku.

Trzecią ważną zaletą opon Run Flat jest ich odporność na rozmaite niespodzianki na jezdni - głębokie studzienki, nierówności, torowiska, krawężniki poprzeczne uskoki na remontowanych odcinkach niestraszne są kierowcy, który zdecydował się na  opony Run Flat. Zyskujesz przy okazji komfort jazdy w mieście.

Korzystanie z run flatów wpływa także na powiększenie przestrzeni użytkowej samochodu. Nie musisz bowiem wozić ze sobą koła zapasowego czy dojazdowego, zajmując w ten sposób cenne miejsce w bagażniku.

Podsumujmy zalety jazdy z systemem Run Flat:

  • większa odporność ogumienia na uszkodzenia mechaniczne,
  • wysokie bezpieczeństwo jazdy,
  • brak konieczności pilnej wymiany koła (możliwość kontynuowania jazdy),
  • brak konieczności wożenia koła zapasowego.

Czy opony Run Flat mają wady?

Skoro opony Run Flat tak korzystnie wpływają na bezpieczeństwo jazdy i jej komfort, dlatego nie są powszechnie stosowane przez wszystkich zmotoryzowanych? Najczęstszą przeszkodą jest wysoka cena opon. Zwłaszcza że przejście na system Run Flat wymaga często dokupienia specjalnych obręczy, co generuje dodatkowe koszty. Jeśli natomiast zajdzie konieczność naprawy takiego ogumienia, również będzie droższe niż w przypadku zwykłych opon.

Ze względu na swoją wysoką twardość, opony Run Flat mogą również powodować więcej hałasu w trakcie pracy. Drgania pochłaniają w mniejszym stopniu niż standardowe ogumienie, a w końcu poziom hałasu bezpośrednio wpływa na komfort jazdy i prowadzenia pojazdu.

Co ważne, opony typu Run Flat można zamontować jedynie w pojazdach, które spełniają ścisłe wymagania konstrukcyjne. Chodzi głównie o poziom zawieszenia oraz czujniki ciśnienia w oponach.

Ograniczenia co do opon Run Flat dotyczą także ich serwisowania. Nie każdy warsztat wulkanizacyjny zajmie się wymianą czy naprawą run flatów. Wymaga to od Ciebie większego wysiłku i znalezienia zaufanego serwisu.

Krótko wspomnijmy także o eksploatacji opon typu Run Flat. Zużywają się one nieco szybciej od zwykłych modeli, nawet o 20%,.

Podsumujmy, jakie ograniczenia wziąć pod uwagę, jeśli rozważamy opony Run Flat:

  • niższy komfort jazdy (hałas),
  • szybsze zużycie opony,
  • ograniczoność zakładów zajmujących się oponami Run Flat,
  • brak możliwości naprawy niektórych modeli opon typu Run Flat.

Co się dzieje po przebiciu opony Run Flat?

Jeśli dojdzie do przebicia opony Run Flat, odczujesz to inaczej niż przy awarii zwykłego ogumienia. Co więcej, nie musisz od razu przerywać jazdy, jeśli masz możliwość dojechania do bezpiecznego miejsca.

Do najczęstszych znaków świadczących o uszkodzeniu Run Flat należą:

  • pojawienie się komunikatu ze strony czujników o spadku ciśnienia w kołach,
  • wzrost siły potrzebnej do obracania kierownicą (w przypadku uszkodzenia przedniego koła),
  • lekkie ściąganie auta na stronę uszkodzonej opony,
  • wzrost poziomu hałasu podczas jazdy,
  • wibracje lub wrażenie bicia kół przy prędkościach powyżej 90-100 km/h.

O awarii poinformują cię czujniki pomiaru ciśnienia, które powinny zostać zamontowane w takim aucie. Jeśli się uruchomią, będziesz wiedział, że wkrótce czeka Cię przystanek techniczny.

Warto wiedzieć

Jeśli jesteś właścicielem pojazdu z oponami Run Flat, regularnie sprawdzaj ciśnienie w ich wnętrzu, np. za pomocą miernika elektronicznego.

Producenci opon Run Flat raczej nie dopuszczają możliwości regeneracji swoich produktów i ich naprawy. Są jednak marki, które na to zezwalają. To m.in. Bridgestone i Goodyear. Warunkiem jest jednak niewielkie przebicie na powierzchni bieżnika. Jeśli jest większe, zalecana jest zmiana opony na całkiem nową.

O czym musisz pamiętać jako użytkownik opon Run Flat?

Twórcy Run Flat technology zastrzegają, że korzystanie z tych opon obwarowane jest licznymi zasadami, których należy przestrzegać. Chodzi m.in. o:

  • maksymalną rozwijaną prędkość,
  • system monitorowania ciśnienia,
  • sposób montażu opon Run Flat.

Te wskazówki przydadzą Ci się przed podjęciem decyzji o zakupie:

  1. Opony Run Flat mogą zostać zamontowane tylko w samochodach, które są do tego przystosowane. Chodzi o elementy zawieszenia i systemu wspomagania jazdy (np. ABS). Jeżli założysz standardowe opony do pojazdu pod Run Flat, nie będziesz mieć pewności, jak samochód zachowa się przy dużej prędkości.
  2. Od kierowców zainteresowanych Run Flat technology wymaga się w pełnych sprawnych czujników ciśnienia w kołach.
  3. Producenci opon Run Flat zakładają, że można na nich przejechać maksymalnie 80 km h i nie dalej niż 80 km. To oczywiście średnie zalecane wartości, do których należy się odnieść.
  4. Zarówno montaż opon Run Flat, jak i ich serwis powinien być realizowany w profesjonalnym warsztacie. Jeśli powierzysz to zadanie mechanikowi bez odpowiedniego przygotowania i sprzętu, może skończyć się np. uszkodzeniem stopki czy boku opony, a w efekcie utratą kontroli nad autem.
  5. Niektórzy twórcy opon Run Flat dopuszczają możliwość ich naprawy. Trzeba jednak pamiętać, że zregenerowana opona to nie to samo co nowa, a jej zasięg skróci się średnio o kilkanaście kilometrów.

Technologie stosowane w oponach typu Run Flat

Opony Run Flat dzieli się na trzy rodzaje:

  • o wzmocnionej konstrukcji,
  • samouszczelniające,
  • z pierścieniem nośnym.

TECHNOLOGIACHARAKTERYSTYKAPRZYKŁADY
opony o wzmocnionej konstrukcjigumowa wkładka w bocznych ścianach opon jako wsparcie amortyzacji straty ciśnienia; wzmocniona stopka opony przy feldze
  • Bridgestone RFT (Run Flat Tire)
  • Dunlop ROF
  • Firestone RFT (Run Flat Tire)
  • Dunlop DSST (Dunlop Self-Supporting Technology)
  • Michelin ZP (Zero Pressure)
  • Goodyear EMT (Extended Mobility Technology)
opony samouszczelniającedodatkowa warstwa uszczelniające wewnątrz opon; w chwili przebicia opony dochodzi do jej uszczelnienia, a ciśnienie się stabilizuje, umożliwiając dalszą jazdę
  • Dureseal (dla aut ciężarowych)
  • Pirelli SWS (Safety Wheel System)
  • Continental ContiSeal
  • Kleber Protectis
opony z pierścieniem nośnymumieszczenie specjalnego pierścienia we wnętrzu opon; pierścień spełnia funkcję nośnika opony w razie utraty ciśnienia; dzięki niemu opona utrzymuje się na feldze
  • Michelin PAX
  • ContiSupportRing
  • Bridgestone Support Ring (BSR)
źródło: www. oponeo.pl

Opony zimowe Run Flat

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie odnośnie do stosowania opon z systemem Run Flat zimą. Punktem wyjścia jest zmienna, często skrajnie niska temperatura otoczenia oraz trudne warunki drogowe. Zimowe modele Run Flat radzą sobie równie dobrze zimą, jak ich letnie odpowiedniki w ciepłe dni.

Jedyną odczuwalną różnicą może być większa sztywność pojazdu, co wynika z zastosowania bardziej trwałej mieszanki do wzmocnienia boku opony. Poza tym zimowe egzemplarze ani trochę nie wypadają gorzej w testach jakości, tym samym poziom bezpieczeństwa przy ich użytkowaniu jest niezmiennie wysoki.

Czy warto stosować ogumienie Run Flat?

Każde rozwiązanie wpływające na bezpieczeństwo podróżujących i ich komfort zasługuje na uwagę. Choć opony Run Flat są droższe niż standardowe i wymagają szczególnego serwisowania, bezpieczeństwo jazdy i komfort psychiczny w razie awarii na drodze są nie do przecenienia. Jeśli więc możesz pozwolić sobie na takie wyposażenie samochodu, zamień zwykłe opony na ten nietypowy system.

Panuje przekonanie, że technologia Run Flat sprawdza się szczególnie wtedy, gdy jeździ się często i na długich dystansach. Są jednak i tacy użytkownicy, którzy twierdzą, że na oponach tego typu doskonale jeździ się także po mieście.

Uwaga!

Pamiętaj, że jeśli wyjeżdżasz z salonu nowym samochodem już na oponach Run Flat, nie powinieneś zmieniać ich na zwykłe ogumienie. Konstrukcja pojazdu została pomyślana tak, aby to właśnie ta technologia gwarantowała osiągi, które założył producent.

Sprawne ogumienie to jeden z najważniejszych czynników decydujący o naszym bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Jeśli jeździsz na standardowych oponach, pomyśl o zakupie specjalnej polisy jako dodatku do obowiązkowego ubezpieczenia OC. O oponach możesz pomyśleć także w przypadku wyboru ubezpieczenia assistance

Porównaj ceny OC i AC

W odpowiednim wariancie może ono zawierać poszerzoną ochroną na wypadek kłopotów z ogumieniem. W jej ramach uzyskasz wsparcie w postaci:

  • wymiany koła lub kół na miejscu zdarzenia, jeśli zapasowe znajdują się na wyposażeniu pojazdu,
  • holowania do najbliższego warsztatu,
  • naprawy we wskazanym warsztacie,
  • telefonicznej pomocy informacyjnej.

Jeśli ubezpieczasz swój samochód za pośrednictwem kalkulatora OC i AC, szczegółowe informacje o zakresie assistance znajdziesz w karcie oferty wybranego ubezpieczyciela.

Co warto wiedzieć?

  1. Po uszkodzeniu opony Run Flat możesz poruszać się z maksymalną prędkością 80 km h.
  2. Opona Run Flat charakteryzuje się wzmocnionymi ściankami bocznymi, co gwarantuje odpowiednią amortyzację nawet przy całkowitej utracie ciśnienia w jej wnętrzu. To sprawia, że opona bez problemu udźwignie ciężar samochodu, aby kierowca mógł spokojnie dotrzeć do najbliższego warsztatu.
  3. W samochodach wyposażonych w opony Run Flat należy montować również system monitorowania ciśnienia w kołach. To dzięki niemu kierowca otrzyma odpowiednią informację, jeśli dojdzie do uszkodzenia ogumienia (w przypadku technologii Run Flat jest ono prawie nieodczuwalne dla kierowcy czy pasażerów).
  4. Aby można było korzystać z opon Run Flat, samochód musi zostać do tego konstrukcyjnie odpowiednio przygotowany. 
  5. Opony Run Flat wykazują większą odporność na uszkodzenia mechaniczne niż zwykłe modele, jednak ze względu na wysoką twardość są mniej komfortowe w użytkowaniu. 

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czym się różni opona Run Flat od zwykłej?

    Zasadnicza różnica tkwi w konstrukcji opon. W przypadku technologii Run Flat w ogumieniu występują dodatkowe wzmocnienia, które usztywniają oponę nawet przy całkowitej utracie ciśnienia.

  2. Jak długo można jeździć na przebitej oponie Run Flat?

    Producenci zalecają, aby na uszkodzonej oponie Run Flat nie jechać dalej niż 80 km z prędkością maksymalną 80 km/h.

  3. Czy opony Run Flat da się naprawić?

    Dla pełnego bezpieczeństwa najlepiej wymienić uszkodzoną oponę na nową i tak zaleca większość producentów. Niektórzy jednak zezwalają na naprawę i regenerację opony, pod warunkiem że nie została mocno zniszczona po przebiciu.

  4. Czy opony Run Flat są głośniejsze od innych?

    Tak, ze względu na wysoką twardość opony typu Run Flat generują więcej hałasu i drgań podczas jazdy. Może to wpływać na komfort podróży.