Ubezpieczyciel może zaproponować uproszczoną likwidację szkody, jeśli uszkodzenia samochodu nie są poważne. W efekcie oględziny pojazdu zostaną wykonane zdalnie bez wizyty rzeczoznawcy na podstawie zdjęć wykonanych przez poszkodowanego. Dzięki temu klient może szybciej otrzymać odszkodowanie na konto, a towarzystwo zaoszczędzić na tradycyjnych procedurach.

Aby przeprowadzić uproszczoną likwidację szkody, należy przesłać ubezpieczycielowi dokumentację oraz szczegółowe zdjęcia uszkodzonego pojazdu. W ten sposób można uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy i własnego AC.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Sprawdziliśmy, jakie wady i zalety posiada uproszczona likwidacja szkody i kiedy taka procedura może być zastosowana.

Na czym polega standardowa likwidacja szkody?

Po wypadku lub kolizji drogowej należy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Jeśli likwidujemy ją z własnego AC, trzeba poinformować nasze towarzystwo, a gdy z OC sprawcy, firmę ubezpieczeniową w której ma wykupioną polisę.

Jest kilka możliwości zgłoszenia szkody. Można to zrobić w formie papierowej tradycyjną pocztą, jednak jest to sposób najdłuższy i coraz rzadziej stosowany. Inne opcje to formularz online na stronie ubezpieczyciela lub rozmowa telefoniczna z konsultantem.

Po przyjęciu zgłoszenia przez ubezpieczyciela otrzymasz jego numer i w ciągu kilku dni powinien zgłosić się do ciebie rzeczoznawca, aby ustalić termin na wykonanie oględzin. Podczas ich przeprowadzania możesz okazać dodatkowe dokumenty lub przesłać je bezpośrednio przy zgłoszeniu. Po wizycie rzeczoznawcy będziesz musiał czekać na wycenę szkody, o której zostaniesz poinformowany mailem lub listownie.

Porównaj ceny OC i AC

Jeżeli akceptujesz kwotę zaproponowaną przez towarzystwo, odszkodowanie trafi na twoje na konto. Na wykonanie całej procedury firma ma 30 dni. 

Jak wygląda uproszczona likwidacja szkody?

Towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej decydują się na uproszczoną likwidację szkody, czyli bez udziału rzeczoznawcy. Podstawą do wypłaty odszkodowania jest dokumentacja zdjęciowa uszkodzonego pojazdu przesłana przez poszkodowanego oraz dokumenty dotyczące zdarzenia. Zakłady ubezpieczeń rezygnują także z wysyłki dokumentów pocztą tradycyjną, ponieważ wydłuża to procedurę. Kontaktują się telefonicznie lub mailowo. 

Wypowiedź eksperta

Nie można skorzystać z uproszczonej likwidacji szkody w przypadku poważnych uszkodzeń samochodu. Zwykle bez przeprowadzania oględzin przez rzeczoznawcę, ubezpieczyciele rozpatrzą zgłoszenia związane z drobnymi otarciami, zarysowaniami czy wgnieceniami.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Przyjrzyjmy się historii dwóch osób, które skorzystały z uproszczonej likwidacji szkody.

Przykład

Pani Weronika została poszkodowana w kolizji drogowej. Uszkodzeniu uległ zderzak w jej samochodzie. Poszkodowanej zależało na szybkiej naprawie, ponieważ w niedługim czasie planowała wakacyjny wyjazd. Przy zgłoszeniu szkody załączyła w formularzu internetowym wszystkie dokumenty (oświadczenie o wspólnym zdarzeniu drogowym, dowód rejestracyjny, prawo jazdy) oraz zdjęcia uszkodzonego samochodu. Ubezpieczyciel na drugi dzień od zgłoszenia podjął decyzję o wypłacie odszkodowania. Pani Weronika otrzymała maila z decyzją, zaakceptowała wycenę, a pieniądze na naprawę miała na koncie tego samego dnia. Dzięki temu mogła szybko naprawić auto i cieszyć się wakacjami.

Przykład

Pan Waldemar wykupił polisę AC na nowy samochód. Gdy rano udał się na parking, aby dojechać do pracy, zauważył, że auto zostało zarysowane. Postanowił skorzystać z autocasco. Pan Waldemar zgłosił szkodę przez formularz online swojemu ubezpieczycielowi. Załączył tylko dowód rejestracyjny oraz prawo jazdy. Nazajutrz zadzwonił do niego pracownik towarzystwa z prośbą o przesłanie zdjęć uszkodzeń, aby szybciej zlikwidować szkodę. Pan Waldemar tego samego dnia wysłał zdjęcia, a pozytywną decyzję ubezpieczyciela otrzymał kolejnego dnia.

Dlaczego ubezpieczyciele coraz chętniej stosują uproszczoną likwidację szkody?

Ubezpieczyciele coraz częściej wybierają uproszoną likwidację szkody ze względu na oszczędności. Dzięki temu nie pokrywają kosztu przyjazdu rzeczoznawcy, a także wysyłki papierowych dokumentów. Uproszczona likwidacja szkody jest także chwalona przez klientów. Tym samym firmy mogą także przy oferowaniu ubezpieczenia potraktować to jako swój atut.

Jakie są zalety uproszczonej likwidacji szkody?

Uproszczona likwidacja szkody jest korzystna nie tylko dla ubezpieczycieli. Chwalą ją sobie także poszkodowani. Oto powody ich zadowolenia:

  • brak zbędnych formalności – nikt nie ma ochoty wypełniać skomplikowanych druków zgłoszenia szkody i wysyłać ich na poczcie,

  • oszczędność czasu – na wizytę z rzeczoznawcą trzeba byłoby poświęcić czas, np. zwolnić się z pracy,

  • szybkość likwidacji – uproszczona procedura to szybsza decyzja ubezpieczyciela, dzięki czemu poszkodowany może wcześniej zacząć naprawę samochodu,

  • wystarczy skorzystać z aplikacji w telefonie – w wielu towarzystwach ubezpieczeniowych działa uproszczona likwidacja szkody online, a zgłosić ją można przez specjalną aplikację. Nawet nie trzeba korzystać z komputera.

Czy muszę zgodzić się na uproszczoną likwidację szkody?

Uproszczona likwidacja szkody pomimo tylu zalet, czasem nie zdaje jednak egzaminu. Przy większych szkodach, gdy właściciel samochodu nie jest pewien, czy uszkodzenia pojazdu dotyczą tylko zewnętrznych elementów, warto skorzystać z wizyty rzeczoznawcy. Przy szybkiej likwidacji szkody i zaakceptowaniu wyceny mogłoby się okazać dopiero przy naprawie u mechanika, że rozmiar szkód jest większy, a uszkodzenia samochodu dotyczą także wewnętrznych części.

Wtedy musiałbyś ponownie złożyć wniosek ubezpieczyciela, a wyższe odszkodowanie byłoby trudniej uzyskać, gdyż wcześniej zaakceptowałeś wycenę towarzystwa.

Uproszczona likwidacja szkody nie jest dobra także dla tych, którzy nie zgadzają się z wyceną towarzystwa na podstawie zdjęć i wiedzą, że naprawa będzie kosztowała więcej, niż wyliczył to ubezpieczyciel. Wtedy należy się odwołać. Towarzystwo przyśle rzeczoznawcę lub poprosi o udowodnienie wyższych kosztów naprawy. Wtedy może być potrzebny kosztorys od mechanika.

Uwaga!

Zawsze masz prawo wezwać rzeczoznawcę, jeżeli masz wątpliwości co do wyceny zaproponowanej przez firmę.

Jak przebiega uproszczona likwidacja szkody w towarzystwach ubezpieczeniowych?

Sprawdźmy, na czym polega uproszczona likwidacja szkody w niektórych towarzystwach. Jakimi narzędziami posługują się ubezpieczyciele? Czy klienci mogą korzystać z aplikacji do zgłaszania szkód?

Jak wygląda szybka ścieżka zgłoszenia szkody w PZU?

W internetowym formularzu zgłoszenia szkody jest miejsce na dokładny opis uszkodzeń. Jest także rysunek pojazdu z możliwym zaznaczeniem uszkodzeń, następnie trzeba określić np. jakiej głębokości jest wgniecenie (czy jest to tylko zarysowanie, czy jest widoczne wgłębienie). Po podaniu wszystkich danych, system sam wyliczy wysokość odszkodowania. 

Jeżeli się z nim zgadzasz, możesz od razu zaakceptować i czekać na przelew od towarzystwa. Jest to wykorzystywane przy drobniejszych szkodach. Żeby z tego skorzystać, musisz wiedzieć, czy dana kwota wystarczy ci na naprawę samochodu. Jeżeli tak, to uproszczona likwidacja szkody jest dla ciebie dobrym i szybkim rozwiązaniem. Ponadto PZU udostępnia każdej szkodzie konto, gdzie bardzo szybko można znaleźć informacje o jej statusie.  

Czy można zgłosić szkodę w Warcie przez Messengera?

Warta umożliwiła takie rozwiązanie dla swoich klientów. Dla osób, które korzystają z tego popularnego komunikatora, jest to wygodne rozwiązanie. Dane, które trzeba wpisać są ograniczone do niezbędnego minimum. 

Po zgłoszeniu szkody, proces likwidacji można obserwować w aplikacji Warta Mobile. Dzięki rozwiązaniu Auda Smart można samemu wycenić szkodę, a pieniądze mogą być na koncie nawet tego samego dnia. Pojawienie się możliwości zgłoszenia szkody poprzez Facebooka pozwala stwierdzić, że towarzystwa ubezpieczeniowe skracają dystans z klientem i wychodzą naprzeciw ich oczekiwaniom.  

Jak szybko Link4 likwiduje szkody?

Link4 proponuje szybką ścieżkę likwidacji szkody w kilku krokach. 

  1. Po szkodzie zadzwoń na infolinię i podaj wszystkie informacje – nr polisy, Twoje i sprawcy dane osobowe oraz pojazdu. Link4 przekonuje, że 80% połączeń pracownicy infolinii odbierają w mniej niż 20 sekund.

  2. Po rejestracji otrzymasz wszystkie niezbędne informacje na maila. Czas rejestracji średnio trwa 22 minuty.

  3. Otrzymasz decyzję o przyznaniu samochodu zastępczego.

  4. Otrzymasz decyzję o wysokości odszkodowania, wyliczaną podczas pierwszej rozmowy.

  5. Wypłata odszkodowania może nastąpić w ciągu 24 godzin od zgłoszenia szkody.

Średni czas likwidacji szkody to 3 dni. Uproszczona likwidacja szkody dotyczy co czwartego klienta zgłaszającego szkodę w Link4. Tak możesz zlikwidować zarówno szkodę z OC sprawcy, jak i swojego AC.

Na czym polega aplikacja Uniqa Smart?

Uniqa także wychodzi naprzeciw potrzebom klientów. Po przeprowadzonych badaniach okazało się, że klienci preferują szybką ścieżkę likwidacji szkody. Aż 61% konsumentów zadeklarowało, że skorzystałoby z aplikacji przy procesie likwidacji szkody, a 1/3 z nich zadeklarowała chęć przeprowadzenia zdalnych oględzin. 

Aby spełnić te oczekiwania, Uniqa kilka lat temu wprowadziła aplikację Uniqa Smart. Dzięki niej opiekun szkody dokona oględzin pojazdu zdalnie. W efekcie klient i rzeczoznawca zaoszczędzą czas w porównaniu do tradycyjnego spotkania.

Jak Allianz uprościł likwidację szkody?

Towarzystwo ubezpieczeniowe Allianz proponuje klientom specjalną aplikację Allianz Asystent Szkody. Zgłoszenie szkody odbywa się przez uproszczony formularz dostępny na stronie www.allianz.pl, a potem przez smartfona można dokonać jej likwidacji. Dzięki aplikacji dołączysz niezbędne dokumenty, a także otrzymasz wycenę odszkodowania. Szkoda może zostać zgłoszona o dowolnej porze i miejscu, zarówno przez komputer stacjonarny, jak i smartfona. 

Jak wygląda uproszczona likwidacja szkody w Ergo Hestii?

Towarzystwo ubezpieczeniowe Ergo Hestia stawia na zaufanie do klientów, czego wynikiem jest wprowadzenie uproszczonej likwidacji szkód, które można łatwo wycenić i ich wartość nie jest wysoka. Podczas zgłoszenia konsultant decyduje, czy można szybciej zlikwidować szkodę bez wizyty rzeczoznawcy. 

Jeżeli wszystko wskazuje na to, że w danym przypadku można skorzystać z uproszczonej likwidacji szkody, decyzja o wypłacie może zapaść od razu podczas pierwszej rozmowy z konsultantem. Po twojej akceptacji pracownik zakładu ubezpieczeń zleci wypłatę odszkodowania na twoje konto, abyś mógł naprawić swój samochód. 

Porównaj ceny OC i AC

Uproszczona likwidacja szkody to duża wygoda dla ubezpieczonego, jednak to rozwiązanie nie w każdym przypadku korzystne. Jeśli towarzystwo, w którym kupiłeś ubezpieczenie samochodu zaniża Twoim zdaniem wycenę, większa ilość formalności okaże się skuteczniejsza w dochodzeniu roszczeń. Wykupując polisę w danym zakładzie, zorientuj się od razu, jak działa system likwidacji szkody, aby uniknąć zaskoczeń, jeśli zajdzie konieczność skorzystania z takiej opcji.

Co warto wiedzieć?

  1. Szybka likwidacja szkody przez ubezpieczycieli może się odbyć, jeśli uszkodzenia pojazdu nie są poważne.
  2. Szybką likwidację szkody można przeprowadzić na podstawie zdjęć wykonanych przez poszkodowanego.
  3. Szybka likwidacja szkody odbywa się bez przyjazdu na miejsce zdarzenia rzeczoznawcy współpracującego z ubezpieczycielem.
  4. Zaletą szybkiej likwidacji szkody jest skrócony czas wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.
  5. Możesz odmówić przyjęcia odszkodowania naliczonego w ramach uproszczonej likwidacji szkody, jeśli podana kwota wydaje Ci się niewystarczająca na pokrycie uszkodzeń pojazdu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o uproszczoną likwidację szkody 2022

  1. Kiedy uproszczona likwidacja szkody jest możliwa?

    Jeśli uszkodzenia samochodu nie są poważne, a jednocześnie ubezpieczyciel nie ma żadnych wątpliwości i zgodzi się na szybką likwidację szkód bez oględzin przeprowadzanych przez rzeczoznawcę. Wówczas wysokość odszkodowania zostanie określona na podstawie zdjęć oraz dokumentów przesłanych przez klienta.

  2. Czy trzeba zgodzić się z wysokością odszkodowania określoną przez ubezpieczyciela podczas uproszczonej likwidacji szkody?

    Nie. Jeśli masz wątpliwości co do wysokości odszkodowania proponowanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe, możesz nie zgodzić się na uproszczoną likwidację szkody. Wtedy ubezpieczyciel zastosuje tradycyjny sposób usunięcia uszkodzeń samochodu z wizytą rzeczoznawcy.

  3. Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

    Zgodnie z ustawą ubezpieczyciel musi wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody. Jednak jeśli zachodzą wątpliwości co do okoliczności zdarzenia, termin ten może zostać wydłużony do 90 dni.

  4. Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

    Jeśli ty lub ubezpieczyciel nie zgodzi się na uproszczoną likwidację szkody, rzeczoznawca przeprowadzi oględziny uszkodzonego samochodu. Jeżeli nie zgodzisz się z określoną przez niego wysokością odszkodowania, możesz napisać odwołanie od decyzji towarzystwa. Warto dołączyć do niego np. kosztorys przygotowany przez mechanika czy wynajętego przez siebie rzeczoznawcę. Gdy odpowiedź firmy ubezpieczeniowej będzie odmowna, możesz skorzystać z bezpłatnej mediacji Rzecznika Finansowego, a w ostateczności wystąpić na drogę sądową.

  5. Czy uproszczoną likwidację szkody ubezpieczyciele stosują tylko w przypadku ubezpieczenia autocasco?

    Nie. Uproszczoną procedurę usuwania szkody można zastosować zarówno w przypadku własnego ubezpieczenia AC, jak ubezpieczenia OC sprawcy szkody.