Jeśli uszkodzenia pojazdu i koszty ich naprawy nie budzą żadnych wątpliwości, wiele towarzystw ubezpieczeniowych umożliwia klientom uproszczoną likwidację szkody. Oznacza to, że ubezpieczyciel określa wartość odszkodowania bez osobistej wizyty rzeczoznawcy. Wszelkie formalności załatwiane są zdalnie.

Aby przeprowadzić uproszczoną likwidację szkody, należy przesłać ubezpieczycielowi dokumentację oraz szczegółowe zdjęcia uszkodzonego pojazdu. W ten sposób można uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy i własnego AC. Sprawdziliśmy, jakie są wady i zalety takiego rozwiązania.

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Na czym polega standardowa likwidacja szkody?

Po zdarzeniu należy zgłosić szkodę do ubezpieczyciela. Jeśli likwidujemy ją z własnego AC trzeba poinformować nasze towarzystwo, a gdy z OC sprawcy firmę ubezpieczeniową, w której ma wykupioną polisę.

Jest kilka możliwości zgłoszenia szkody. Tradycyjnie przez pocztę, jednak jest to sposób najdłuższy i coraz rzadziej stosowany, przez formularz online na stronie ubezpieczyciela lub wybierając rozmowę telefoniczną z konsultantem.

Po przyjęciu zgłoszenia otrzymasz jego numer i w ciągu kilku dni powinien zgłosić się do ciebie rzeczoznawca, aby ustalić termin na wykonanie oględzin. Podczas ich przeprowadzania możesz okazać dodatkowe dokumenty lub przesłać je przy zgłoszeniu. Po wizycie rzeczoznawcy będziesz musiał czekać na jego wycenę. Zostaniesz poinformowany mailem lub listownie. Jeżeli akceptujesz wycenę, towarzystwo przeleje ci kwotę odszkodowania na konto. Na cała procedurę towarzystwo ma 30 dni. 

Jak wygląda uproszczona likwidacja szkody?

Towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej decydują się na uproszczoną likwidację szkody, czyli bez udziału rzeczoznawcy. Podstawą do wypłaty odszkodowania są zdjęcia uszkodzonego pojazdu przesłane przez poszkodowanego oraz dokumenty dotyczące zdarzenia. Zakłady ubezpieczeń rezygnują także z wysyłki dokumentów pocztą tradycyjną, ponieważ wydłuża to procedurę. Kontaktują się telefonicznie lub mailowo. 

Jednak nie można skorzystać z uproszczonej likwidacji szkody w przypadku poważnych uszkodzeń samochodu. Zwykle bez przeprowadzania oględzin przez rzeczoznawcę, ubezpieczyciele rozpatrzą zgłoszenia związane z drobnymi otarciami, zarysowaniami czy wgnieceniami – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl.

Przyjrzyjmy się historii dwóch osób, które skorzystały z takiej likwidacji szkody.

Przykład: Pani Weronika została poszkodowana w kolizji drogowej. Uszkodzeniu uległ zderzak w jej samochodzie. Zależało jej na szybkiej naprawie, ponieważ w niedługim czasie planowała wyjazd wakacyjny. Przy zgłoszeniu szkody załączyła w formularzu internetowym wszystkie dokumenty (oświadczenie o wspólnym zdarzeniu drogowym, dowód rejestracyjny, prawo jazdy) oraz zdjęcia uszkodzonego samochodu. Towarzystwo na drugi dzień od zgłoszenia podjęło decyzję o wypłacie odszkodowania. Pani Weronika otrzymała maila z decyzją, zaakceptowała wycenę, a pieniądze na naprawę miała na koncie tego samego dnia. Dzięki temu mogła szybko naprawić samochód i cieszyć się wakacjami.
Przykład: Pan Waldemar wykupił polisę AC na nowy samochód. Gdy rano udał się na parking aby dojechać do pracy zauważył, że auto zostało zarysowane. Postanowił skorzystać z polisy. Pan Waldemar zgłosił szkodę przez formularz online swojemu ubezpieczycielowi. Załączył tylko dowód rejestracyjny oraz prawo jazdy. Nazajutrz zadzwonił do niego pracownik towarzystwa z prośbą o przesłanie zdjęć uszkodzeń, aby szybciej zlikwidować szkodę. Pan Waldemar tego samego dnia wysłał zdjęcia, a pozytywną decyzję ubezpieczyciela otrzymał kolejnego dnia. 

Dlaczego ubezpieczyciele coraz chętniej stosują uproszczoną likwidację szkody?

Ubezpieczyciele coraz częściej wybierają uproszoną likwidację szkody ze względu na oszczędności. Dzięki temu nie pokrywają kosztu przyjazdu rzeczoznawcy, a także wysyłki papierowych dokumentów. Uproszczona likwidacja szkody jest także chwalona przez klientów, a więc opinia wśród nich jest pozytywna. Mogą także przy oferowaniu ubezpieczenia potraktować to jako swój atut.

Jakie są zalety uproszczonej likwidacji szkody?

Nie tylko dla ubezpieczycieli uproszczona likwidacja szkody jest korzystna. Chwalą ją sobie także poszkodowani. Oto powody ich zadowolenia:

  • brak zbędnych formalności – nikt nie ma ochoty wypełniać skomplikowanych druków zgłoszenia szkody i wysyłać ich na poczcie.
  • oszczędność czasu – na wizytę z rzeczoznawcą trzeba byłoby poświęcić czas, np. zwolnić się z pracy.
  • szybkość likwidacji – dzięki szybszej decyzji poszkodowany może wcześniej zacząć naprawę samochodu.
  • wystarczy skorzystać z aplikacji w telefonie – wiele towarzystw udostępnia aplikację do zgłoszenia szkody i jej obsługi. Nawet nie trzeba korzystać z komputera.
     

Kiedy nie warto korzystać z uproszczonej likwidacji szkody?

Uproszczona likwidacja szkody pomimo tylu zalet, czasem nie zdaje jednak egzaminu. Przy większych szkodach, gdy właściciel samochodu nie jest pewien czy uszkodzenia dotyczą tylko zewnętrznych elementów samochodu, warto skorzystać z wizyty rzeczoznawcy. Przy szybkiej likwidacji szkody i zaakceptowaniu wyceny mogłoby się okazać dopiero przy naprawie u mechanika, że uszkodzenia samochodu dotyczą także wewnętrznych części. Wtedy musiałbyś wnioskować ponownie do ubezpieczyciela, a większe odszkodowanie byłoby trudniej uzyskać, gdyż poszkodowany zaakceptował już wycenę towarzystwa.

Uproszczona likwidacja szkody nie jest dobra także dla tych, którzy nie zgadzają się z wyceną towarzystwa na podstawie zdjęć i wiedzą, że naprawa będzie kosztowała więcej niż wyliczył to ubezpieczyciel. Wtedy należy się odwołać. Towarzystwo przyśle rzeczoznawcę lub poprosi o udowodnienie wyższych kosztów naprawy. Wtedy może być potrzebny kosztorys od mechanika. Zawsze masz prawo wezwać rzeczoznawcę, jeżeli masz wątpliwości co do wyceny towarzystwa.

Jak wygląda uproszczona likwidacja szkody w towarzystwach ubezpieczeniowych?

Sprawdźmy na czym polega szybka ścieżka likwidacji szkody w niektórych towarzystwach. Jakimi narzędziami posługują się towarzystwa? Czy klienci chcą korzystać z aplikacji do zgłaszania szkód?

Jak wygląda szybka ścieżka zgłoszenia szkody w PZU?

W internetowym formularzu zgłoszenia szkody jest miejsce na dokładny opis uszkodzeń. Jest także rysunek pojazdu z możliwym zaznaczeniem uszkodzeń, następnie trzeba określić np. jakiej głębokości jest wgniecenie (czy jest to tylko zarysowanie, czy jest widoczne wgłębienie). Po podaniu wszystkich danych, system sam wyliczy wartość odszkodowania. 

Jeżeli się z nim zgadzasz, możesz od razu zaakceptować i czekać na przelew od towarzystwa. Jest to wykorzystywane przy drobniejszych szkodach. Żeby z tego skorzystać, musisz wiedzieć, czy dana kwota wystarczy ci na naprawę samochodu. Jeżeli tak, uproszczona likwidacja szkody jest dla ciebie dobrym i szybkim rozwiązaniem. Ponadto PZU udostępnia każdej szkodzie konto, gdzie bardzo szybko można znaleźć informacje o jej statusie.  

Czy można zgłosić szkodę w Warcie przez Messengera?

Warta umożliwiła takie rozwiązanie dla swoich klientów. Dla osób, które korzystają z tego popularnego komunikatora jest to wygodne rozwiązanie. Dane, które trzeba wpisać są ograniczone do niezbędnego minimum. 

Po zgłoszeniu szkody, proces likwidacji można obserwować w aplikacji Warta Mobile. Dzięki rozwiązaniu Audasmart można samemu wycenić szkodę, a pieniądze mogą być na koncie nawet tego samego dnia. Pojawienie się możliwości zgłoszenia szkody poprzez Facebooka pozwala stwierdzić, że towarzystwa ubezpieczeniowe skracają dystans z klientem i wychodzą naprzeciw obecnym czasom.  

Jak szybko Link4 likwiduje szkody?

Link4 proponuje szybką ścieżkę likwidacji szkody w kilku krokach. 

  1. Po szkodzie zadzwoń na infolinię, podaj wszystkie dane – polisy, swoje i własnego samochodu. 80% połączeń pracownicy infolinii odbierają w mniej niż 20 sekund.
  2. Po rejestracji otrzymasz wszystkie niezbędne informacje na maila. Czas rejestracji średnio trwa 22 minuty.
  3. Otrzymasz decyzję o przyznaniu samochodu zastępczego.
  4. Otrzymasz decyzję o wysokości odszkodowania, wyliczaną podczas pierwszej rozmowy.
  5. Wypłata odszkodowania może nastąpić w ciągu 24 godzin od zgłoszenia szkody.

Średni czas likwidacji szkody to 3 dni. Uproszczona likwidacja szkody dotyczy co czwartego klienta zgłaszającego szkodę w Link4. Tak możesz zlikwidować zarówno szkodę z OC sprawcy, jak i swojego AC.

Na czym polega aplikacja Uniqa Smart?

Uniqa także wychodzi naprzeciw potrzebom klientów. Po przeprowadzonych badaniach okazało się, że klienci preferują szybką ścieżkę likwidacji szkody. Aż 61% konsumentów zadeklarowało, że skorzystałoby z aplikacji przy procesie likwidacji szkody, a 1/3 z nich zadeklarowała chęć przeprowadzenia zdalnych oględzin. 

Uniqa wprowadziła aplikację Uniqa Smart. Dzięki niej opiekun szkody dokona oględzin pojazdu za jej pośrednictwem. Dzięki temu klient i rzeczoznawca zaoszczędzą czas na tradycyjnym spotkaniu, jest większa elastyczność w wyborze miejsca i czasu zdalnych oględzin.

Jak Allianz uprościł likwidację szkody?

Allianz proponuje klientom aplikację Allianz Asystent Szkody. Najpierw musisz zgłosić szkodę przez uproszczony formularz dostępny na stronie www.allianz.pl, a potem przez smartfona możesz dokonać jej likwidacji. Dzięki aplikacji dołączysz niezbędne dokumenty, a także otrzymasz wycenę odszkodowania.  Szkoda może zostać zgłoszona o dowolnej porze i miejscu, zarówno przez komputer stacjonarny, jak i smartfona. 

Jak wygląda uproszczona likwidacja szkody w Ergo Hestii?

Ergo Hestia stawia na zaufanie do klientów, czego wynikiem jest wprowadzenie uproszczonej likwidacji szkód, które można łatwo wycenić i ich wartość nie jest wysoka. Podczas zgłoszenia konsultant decyduje, czy można szybciej zlikwidować szkodę bez wizyty rzeczoznawcy. 

Jeżeli wszystko wskazuje na uproszczoną likwidację szkody, decyzja o wypłacie może zapaść od razu podczas pierwszej rozmowy z konsultantem. Po twojej akceptacji, pracownik zakładu ubezpieczeń zleci od razu przelew na twoje konto, abyś mógł naprawić swój samochód. 

Co warto wiedzieć?

  1. Szybka likwidacja szkody przez ubezpieczycieli może się odbyć, jeśli uszkodzenia pojazdu nie są poważne.
  2. Szybką likwidację szkody można przeprowadzić na podstawie zdjęć wykonanych przez poszkodowanego.
  3. Szybka likwidacja szkody odbywa się bez przyjazdu na miejsce zdarzenia rzeczoznawcy współpracującego z ubezpieczycielem.
  4. Zaletą szybkiej likwidacji szkody jest skrócony czas wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o uproszczoną likwidację szkody

  1. Kiedy uproszczona likwidacja szkody jest możliwa?

    Jeśli uszkodzenia samochodu nie są poważne, a jednocześnie ubezpieczyciel nie ma żadnych wątpliwości i zgodzi się na szybką likwidację szkód bez oględzin przeprowadzanych przez rzeczoznawcę. Wówczas wysokość odszkodowania zostanie określona na podstawie zdjęć oraz dokumentów przesłanych przez klienta.
  2. Czy trzeba zgodzić się z wysokością odszkodowania określoną przez ubezpieczyciela podczas uproszczonej likwidacji szkody?

    Nie. Jeśli masz wątpliwości co do wysokości odszkodowania proponowanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe, możesz nie zgodzić się na uproszczoną likwidację szkody. Wtedy ubezpieczyciel zastosuje tradycyjny sposób usunięcia uszkodzeń samochodu z wizytą rzeczoznawcy.
  3. Ile czasu ma ubezpieczyciel na wypłatę odszkodowania?

    Zgodnie z ustawą ubezpieczyciel musi wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody. Jednak jeśli zachodzą wątpliwości co do okoliczności zdarzenia, termin ten może zostać wydłużony do 90 dni.
  4. Jak odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?

    Jeśli ty lub ubezpieczyciel nie zgodzi się na uproszczoną likwidację szkody, rzeczoznawca przeprowadzi oględziny uszkodzonego samochodu. Jeżeli nie zgodzisz się z określoną przez niego wysokością odszkodowania, możesz napisać odwołanie od decyzji towarzystwa. Warto dołączyć do niego np. kosztorys przygotowany przez mechanika czy wynajętego przez siebie rzeczoznawcę. Gdy odpowiedź firmy ubezpieczeniowej będzie odmowna, możesz skorzystać z bezpłatnej mediacji Rzecznika Finansowego, a w ostateczności wystąpić na drogę sądową.