Niewielkich rozmiarów prostokąt, który po rozłożeniu staje się trójkątem. Kosztuje kilka złotych, za to jego brak może być bardzo kosztowny. I nie chodzi tylko o kwestie finansowe… Czy, kiedy i w jaki sposób na polskich drogach należy używać trójkąta ostrzegawczego?

Wielu kierowców nawet nie wie, czy ma go w samochodzie. Jeszcze więcej nigdy go nie rozkładało, o właściwym umieszczeniu i używaniu nie wspominając. Tymczasem trójkąt ostrzegawczy nie tylko uchroni nas przed mandatem, ale także zwiększa bezpieczeństwo. Warto więc poświęcić trzy minuty, by dowiedzieć się wszystkiego na temat jego używania.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Czy posiadanie trójkąta ostrzegawczego jest obowiązkowe?

Trójką ostrzegawczy to element, od którego powinniśmy rozpocząć kompletowanie obowiązkowego wyposażenie samochodu. W Polsce to właśnie trójkąt i gaśnica są akcesoriami, za których brak grozi mandat.

W wielu krajach europejskich wymagania dotyczące obowiązkowego sprzętu są znacznie bardziej rozbudowane, ale wśród niezbędnych akcesoriów zawsze znajduje się trójkąt ostrzegawczy.

W polskich przepisach obowiązek posiadania trójkąta umieszczony jest w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia z 31 grudnia 2002 r. W paragrafie 11, ustęp 13 zapisane jest, że samochód ma być obowiązkowo wyposażony „w trójkąt do ustawiania na drodze, przeznaczony do ostrzegania o obecności unieruchomionego pojazdu; przepisu nie stosuje się do motocykla jednośladowego”.

Kiedy używa się trójkąta ostrzegawczego?

Po trójkąt sięgamy, gdy na dłuższy czas musimy zatrzymać pojazd w miejscu, które nie jest do tego przeznaczone.

W praktyce rozstawienie trójkąta jest konieczne w przypadku stłuczki, wypadku lub awarii pojazdu. Trójkąt ma wówczas ostrzegać innych uczestników ruchu, że w pobliżu natrafią na stojący pojazd.

Jeśli jednak chodzi o przepisy, to według art. 50 ust. 1 Kodeksu Drogowego obowiązek sygnalizowania postoju pojazdu silnikowego lub przyczepy z powodu uszkodzenia lub wypadku mamy:

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej - w każdym przypadku;
  • na pozostałych drogach twardych:

- poza obszarem zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym jest to zabronione, a na poboczu, jeżeli pojazd nie jest widoczny z dostatecznej odległości,

- na obszarze zabudowanym - w razie postoju na jezdni w miejscu, w którym zatrzymanie jest zabronione.

Gdzie i kiedy ustawiać trójkąt ostrzegawczy?

Podczas kolizji czy wypadku jedną z ostatnich rzeczy, jaka chodzi nam po głowie, to szukanie informacji, w jakiej odległości od pojazdu powinien być ustawiony trójkąt. Dlatego też warto wcześniej zapoznać się z przepisami i zapamiętać, gdzie i w jakiej odległości od pojazdu powinien się on znajdować.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ odpowiednie ustawienie trójkąta ma nie tylko spełniać przepisy, ale przede wszystkim dawać nam realną ochronę na drodze.

- Zasada jest prosta – im większa prędkość dopuszczalna na danej drodze, tym dalej od stojącego pojazdu powinien być ustawiony trójkąt, bo tylko dzięki temu nadjeżdżający kierowca zostanie odpowiednio wcześniej poinformowany, że zbliża się do miejsca kolizji, wypadku lub awarii samochodu

- podpowiada Stefania Stuglik, specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Przepisy jasno określają, że w przypadku awarii lub wypadku należy zawsze włączyć światła awaryjne (jeśli nie ma takiej możliwości, to pozycyjne),  a trójkąt powinien znajdować się:

  • na autostradzie lub drodze ekspresowej – 100 m za pojazdem na jezdni lub poboczu, w zależności od miejsca unieruchomienia samochodu;
  • poza obszarem zabudowanym – 30-50 m za pojazdem (trójkąt stawiamy, jeśli samochód stoi w miejscu, gdzie zatrzymywanie jest zabronione lub w miejscu, gdzie jest słabo widoczny);
  • w terenie zabudowanym – tuż za pojazdem, ale nie dalej niż 1 m.

Jakie mandaty grożą za brak lub nieprawidłowe używanie trójkąta?

Skoro trójkąt ostrzegawczy oraz jego używanie są obowiązkowe, to muszą być również mandaty, dzięki którym można obowiązek posiadania trójkąta egzekwować. A kary nie są niskie, bo wynoszą nawet 500 zł.

Jaki mandat i za co zapłacimy?

  • brak trójkąta w wyposażeniu pojazdu – mandat od 20 do 500 zł (ostateczną karę policjant dobiera do konkretnej sytuacji),
  • brak oznaczenia lub niewłaściwe oznaczenie pojazdu holowanego - mandat 150 zł,
  • brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju z powodu uszkodzenia, wypadku lub awarii - mandat 150 zł.
  • brak sygnalizowania lub niewłaściwe sygnalizowanie postoju z powodu uszkodzenia, wypadku lub awarii na autostradzie lub drodze ekspresowej - mandat 300 zł.
Jaki powinien być trójkąt ostrzegawczy?

Podczas kupowania trójkąta na szczęście nie trzeba mierzyć jego boków, ani sprawdzać stopnia odblaskowości, bo o tym, czy trójkąt może być używany na drogach decyduje homologacja. Jeśli trójkąt ją posiada, można śmiało dołączyć go do wyposażenia pojazdu.

Gdzie kupić trójkąt ostrzegawczy?

Tu sprawa jest prosta – trójkąty z homologacją dostępne są w sklepach motoryzacyjnych, w marketach, na stacjach benzynowych, ale można je kupić również przez internet. Do nabycia są już za kilka złotych, za to najwyższych cen można spodziewać się na stacjach benzynowych.

Podczas zakupu trójkąta warto jednak nie kierować się tylko ceną, ale także jakością wykonania, łatwością składania, a także opakowaniem, w jakim na co dzień trójkąt będzie przechowywany.

Za udogodnienia czasem warto dopłacić kilka złotych, szczególnie, że trójkąta na ogół będziemy używali w sytuacji stresującej, więc lepiej, by jego znalezienie i rozłożenie nie sprawiało dodatkowych kłopotów.

Co warto wiedzieć

  • Posiadanie trójkąta ostrzegawczego w samochodzie jest w Polsce obowiązkowe.
  • Trójkąt ostrzegawczy musi posiadać homologację.
  • Na autostradzie lub drodze ekspresowej trójkąt umieszcza się 100 m za pojazdem, w terenie niezabudowanym 30-50 metrów, a w zabudowanym – tuż za samochodem.
  • Mandat za brak trójkąta w samochodzie wynosi od 20 zł do 500 zł, a za brak lub nieprawidłowe ustawienie 150 zł lub 300 zł (w przypadku autostrady i drogi ekspresowej).

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy posiadanie trójkąta jest obowiązkowe podczas badania technicznego?

    Tak, posiadanie trójkąta oraz gaśnicy może zostać sprawdzone podczas badania technicznego. W przypadku ich braku samochód może nie przejść przeglądu, choć często brakujące wyposażenie można dokupić nawet na stacji diagnostycznej.
  2. Gdzie umieścić trójkąt podczas holowania pojazdu?

    Podczas holowania trójkąt należy umieścić w widocznym miejscu po lewej stronie pojazdu. Należy jednak pamiętać, że w trakcie holowania nie wolno włączać świateł awaryjnych, ponieważ wtedy nie da się zasygnalizować zmiany pasa czy wykonania skrętu.

  3. Gdzie należy przechowywać trójkąt ostrzegawczy?

    Tego przepisy nie regulują, mówią tylko, że ma on być elementem wyposażenia samochodu. Zdarza się, że trójkąt znajduje się pod fotelem kierowcy, jednak zdecydowanie najczęściej umieszczony jest w bagażniku. Wielu kierowców nie wie jednak, gdzie w ich aucie jest trójkąt, a to błąd, bo w przypadku nerwowej sytuacji będzie to powód do dodatkowego stresu.
  4. Czy posiadanie trójkąta jest obowiązkowe także poza Polską?

    Tak, w zdecydowanej większość państw trójkąt ostrzegawczy należy do podstawowego wyposażenia samochodu, podobnie jak gaśnica. Te dwa elementy w Polsce są obowiązkowe, ale w innych krajach wymagane są również np. apteczka, kamizelka odblaskowa, czy zapasowe żarówki.