Ubezpieczenie telefonu jest możliwe na kilka różnych sposobów. Prześwietliliśmy wszystkie dostępne opcje i porównaliśmy je ze sobą, a także sprawdziliśmy, ile aktualnie trzeba zapłacić poszczególne warianty ochrony ubezpieczeniowej telefonu.

Najtańsze smartfony kosztują obecnie kilkaset złotych, jednak na rynku dostępnych jest też mnóstwo modeli wartych kilka, a nawet kilkanaście tysięcy. Z telefonów korzystamy wszyscy, a większość osób praktycznie się z nimi nie rozstaje i nie wyobraża sobie funkcjonowania bez nich. Jeśli dodamy do tego, że omawiane urządzenia są podatne na liczne uszkodzenia, kwestia ubezpieczenia telefonu wydaje się bardzo ważna. Pozostaje tylko pytanie, która z dostępnych opcji jest najlepsza.

Co obejmuje ubezpieczenie telefonu?

Ubezpieczenie telefonu może obejmować pęknięcie ekranu i inne szkody mechaniczne, zalanie, przepięcie, a nawet kradzież czy rabunek. Szeroka ochrona omawianego sprzętu jest dostępna w różnych wariantach ubezpieczenia. Zanim przejdziemy do dostępnych opcji, skupmy się na poszczególnych rodzajach ochrony, jakie można wykupić dla omawianego urządzenia.

ZOBACZ: Ubezpieczenie na życie na 500 tysięcy złotych - gdzie kupić i za ile?

Uszkodzenia mechaniczne i upadki

Smartfon standardowo można ubezpieczyć od szkód mechanicznych powstałych w wyniku upadku lub innych tego typu zdarzeń. Ochroną może zostać objęty cały telefon, czyli jego obudowa, przyciski, itd., ale dostępna jest również opcja ubezpieczenia samego wyświetlacza.

Zdecydowanie najczęstszym uszkodzeniem, jakim ulegają smartfony, jest pęknięcie ekranu. Jest to o tyle problematyczna sytuacja, że koszt naprawy to minimum kilkaset złotych, a nierzadko ponad 1000 zł. Trudno się więc dziwić, że towarzystwa oferują produkty, w których przedmiotem ubezpieczenia jest tylko ekran dotykowy. Niewątpliwym plusem takiego rozwiązania jest niewielki koszt – ceny rozpoczynają się od około 10 zł miesięcznie.

Zalanie lub kontakt z cieczą

W większości przypadków ubezpieczenie smartfonu dotyczy również zalania wodą lub innego rodzaju cieczą. Co prawda, producenci dość często zapewniają, że oferowane przez nich modele są wodoodporne, jednak pełna odporność na działanie płynów jest trudna do osiągnięcia. Przykładowo, problemy mogą się pojawić na większych głębokościach czy przy kontakcie ze słoną wodą morską. Ponadto, wiele tańszych modeli z założenia nie jest odporna na zalanie. Dlatego też szukając ubezpieczenia dla smartfonu warto zadbać też o ochronę przed zalaniem.

Kradzież z włamaniem lub rabunek

Smartfon standardowo można ubezpieczyć od kradzieży z włamaniem, często od rabunku, a w wybranych towarzystwach również od kradzieży zwykłej czy też kieszonkowej. W tym miejscu warto byłoby sobie zdefiniować te zdarzenia.

O kradzieży z włamaniem mówimy wtedy, kiedy złodziej na miejscu zdarzenia pozostawił widoczne ślady swojej obecności, czyli np. wyważone drzwi lub zbitą szybę. Kiedy tych śladów nie ma, zdarzenie określa się już mianem kradzieży zwykłej.

Rabunek to z kolei sytuacja, w której do kradzieży dochodzi przy użyciu siły lub groźby jej użycia. Takie zdarzenie może mieć miejsce np. na ulicy czy w środkach komunikacji miejskiej.

Wady techniczne po gwarancji (w zależności od wariantu)

Jeśli kupujesz nowy smartfon, standardowo uzyskujesz na niego dwuletnią gwarancję producenta. Okres ten możesz przedłużyć, nawet o kolejne trzy lata, ale tylko w dniu zakupu urządzenia i oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Przedłużoną gwarancję można nabyć zarówno w stacjonarnych sklepach, jak i internetowych.

Jeśli gwarancja producenta wygaśnie, a smartfon ulegnie awarii w wyniku wad fabrycznych, raczej trudno będzie ci uzyskać odszkodowanie z jakiejkolwiek innej polisy.

Czego nie obejmuje ubezpieczenie telefonu?

Ubezpieczenie telefonu może być bardzo szerokie, ale nigdy nie obejmie wszystkich możliwych szkód. Innymi słowy, każda polisa ma swoje ograniczenia, wśród których kluczowe są tzw. wyłączenia odpowiedzialności. Warto poświęcić im trochę miejsca.

Zwykłe zużycie i rysy

Telefon, jak każde inne urządzenie, w naturalny sposób się zużywa i nie da się od tego ubezpieczyć. Niektóre modele czy marki są trwalsze od innych, ale wszystkie mają swój okres przydatności i w końcu przestaną działać.

Większość ubezpieczycieli nie chce też brać odpowiedzialności za drobne uszkodzenia, np. zarysowania, odbarwienia czy przebarwienia. Jeśli szkody mają charakter tylko estetyczny i nie wpływają w żaden sposób na sprawność urządzenia, raczej trudno będzie uzyskać za nie odszkodowanie.

Dodajmy, że część towarzystw stosuje tzw. franszyzę integralną. W ten sposób określa się kwotę, od której ubezpieczyciel poczuwa się do odpowiedzialności finansowej. Szkody o niewielkiej wartości, np. do 100 zł, czasami mogą być więc nieuznawane przez towarzystwa, co może też dotyczyć szkód na smartfonach.

Usterki wynikające z niewłaściwego użytkowania

Kolejną kwestią, o której trzeba tutaj wspomnieć, jest użytkowanie telefonu. Standardowo wyłączone są sytuacje, w których uszkodzenia wynikają z tzw. rażącego niedbalstwa, nieprawidłowego korzystania ze sprzętu czy celowego działania ubezpieczonego. Jeśli więc np. w złości rzucisz smartfonem o ścianę czy postanowisz otworzyć nim piwo i poskutkuje to uszkodzeniem, raczej nie uzyskasz rekompensaty.

Kradzież bez śladów włamania (np. zgubienie w parku)

Wspomnieliśmy już, czym różni się kradzież z włamaniem od kradzieży zwykłej i że ta druga jako zdarzenie ubezpieczeniowe dostępna jest bardzo rzadko – głównie w wybranych towarzystwach, w ramach ubezpieczenia nieruchomości.

Na rekompensatę raczej nie możesz też liczyć w momencie, w którym zgubisz telefon lub kiedy stracisz go w skutek kradzieży kieszonkowej. Zdecydowana większość ubezpieczycieli wyłącza takie sytuacje.

Jak ubezpieczyć telefon?

Smartfon możesz ubezpieczyć w ramach przedłużonej gwarancji, u operatora czy z polisy dedykowanej. Alternatywą jest włączenie telefonu w ochronę z polisy mieszkaniowej, a jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, również z polisy firmowej. Rozważmy sobie każdą z tych opcji.

Przedłużona gwarancja

Standardową opcją ubezpieczenia każdego nowego urządzenia elektronicznego jest przedłużona gwarancja. Możesz ją nabyć zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym, ale tylko w dniu zakupu telefonu.

W Media Expert dostępne są dwa warianty: Gwarancja Plus Podstawowa Ochrona oraz Gwarancja Plus Ochrona Ekranu. W praktyce pierwsza z nich jest faktyczną opcją przedłużenia gwarancji producenta o rok, dwa lub trzy (licząc od daty wygaśnięcia standardowej gwarancji), a druga zapewnia dodatkową ochronę ekranu podczas trwania standardowej gwarancji, czyli przez rok lub dwa lata od zakupu urządzenia.

U operatora (Plus, Orange, T-Mobile)

Wszyscy najwięksi operatorzy sieci komórkowych oferują ubezpieczenie telefonu i to w kilku różnych wariantach. Przykładowo, w T-Mobile dostępne są trzy opcje: Basic, Standard oraz Premium.

Ubezpieczenie Basic dotyczy samego wyświetlacza, który jest chroniony przed zalaniem i uszkodzeniami mechanicznymi do granicy 1000 zł. Na czas naprawy ubezpieczony może uzyskać od operatora telefon zastępczy. Wariant Standard chroni już wszystkie elementy urządzenia bez limitu. Możliwa jest tutaj nie tylko naprawa, ale i wymiana na nowy model. Wariant Premium, poza wymienionymi usługami, gwarantuje również uzyskanie nowego smartfona po kradzieży, a także zwrot kosztów nieuprawnionego użycia do 1000 zł.

Żeby móc skorzystać z oferty ubezpieczeniowej firmy T-mobile, musisz podpisać z nią umowę na świadczenie usług komunikacyjnych, czyli po prostu wykupić abonament. Okres ochrony trwa 12 pełnych cykli rozliczeniowych, a potem można go przedłużyć, o ile przedłuża się umowę o abonament. Maksymalnie ubezpieczenie może trwać łącznie 5 lat. U pozostałych operatorów tego typu kwestie wyglądają podobnie.

Ubezpieczenie telefonu T-mobile - dostępne warianty
WariantUszkodzenie mechaniczne i zalanie ekranuUszkodzenie mechaniczne i zalanie całego urządzeniaKradzieżNieuprawnione użycieCena
Basicdo 1000 złnienienie10 zł
Standardtaktaknienie14,19 zł lub 30 zł
Premiumtaktaktakzwrot do 1000 zł16,23 zł lub 35 zł

Tabela 1. Źródło: www.ochronatmobile.pl (stan na: 24.06.2025 r.). Dla przejrzystości podane kwoty zaokrągliliśmy do pełnych złotówek

U prywatnego ubezpieczyciela

Kolejną opcją ubezpieczenia telefonu jest wykupienie polisy dedykowanej. Taki produkt znajdziesz m. in. w ofercie Warty. Towarzystwo oferuje trzy opcje ochrony: ubezpieczenie samego wyświetlacza, a także warianty Komfort i Premium.

Pierwszy wariant to tzw. ubezpieczenie na pierwsze ryzyko, co oznacza, że towarzystwo zobowiązuje się pokryć jedynie pierwszą szkodę i to do granicy 1000 zł. Wariant Komfort poszerzony jest o ochronę pozostałych elementów urządzenia, a w wariancie Premium dostępne są również ryzyka kradzieżowe. Warta stwarza również możliwość dokupienia rozszerzeń do opcji Komfort i Premium. Szczegóły oferty prezentujemy w poniższej tabeli.

Ubezpieczenie telefonu z polisy dedykowanej Warta
ZakresWarianty
Ochrona wyświetlaczaKomfortPremium
uszkodzenie wyświetlaczaTAKTAKTAK
uszkodzenie sprzętuNIETAKTAK
kradzież z włamaniem, rabunek, kradzież kieszonkowaNIENIETAK
Rozszerzenia
montaż folii po naprawie wyświetlaczaNIETAKTAK
usługa door-to-doorNIETAKTAK
telefon zastępczy na czas naprawyNIENIETAK
naprawa w ciągu 5 dni roboczychNIENIETAK
limit1000 złbrakbrak
udział własny (dopłata przy naprawie)99 złbrakbrak
limit szkód1 szkodabrakbrak

Tabela 2. Źródło: www.warta.pl (stan na: 24.06.2025 r.).

Z polisy mieszkaniowej

Nie jest to może oczywisty wybór, ale ubezpieczenie telefonu jest możliwe również w ramach polisy mieszkaniowej. Żeby włączyć do ochrony smartfon, wystarczy tylko poszerzyć podstawowy zakres o ruchomości domowe. Wówczas będzie on chroniony przed tymi samymi zdarzeniami, co dom lub mieszkanie.

Po wykupieniu odpowiednich rozszerzeń, ochrona smartfonu z polisy mieszkaniowej może obejmować: 

  • liczne zdarzenia losowe, łącznie ponad 30 ryzyk, w tym m. in. zalanie;
  • kradzież z włamaniem;
  • kradzież zwykłą;
  • rabunek rzeczy osobistych poza miejscem ubezpieczenia.

Warto zaznaczyć, że w ramach ubezpieczenia nieruchomości można objąć ochroną właściwie dowolną liczbę smartfonów, również używanych. Konieczne jest tylko uwzględnienie ich wartości w sumie ubezpieczenia ruchomości domowych.

Przy ubezpieczeniu smartfonu wraz z nieruchomością po szkodzie towarzystwo wypłaci ci odszkodowanie – w tej opcji nie ma możliwości naprawy sprzętu czy wymiany na nowy.

Z polisy firmowej

Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, stanowiące majątek firmy smartfony możesz ubezpieczyć w ramach polisy firmowej. Zakres ochrony jest tutaj podobny, jak w przypadku polisy mieszkaniowej. Może obejmować, przede wszystkim, zdarzenia losowe oraz ryzyka kradzieżowe. Ponadto, ubezpieczenie może dotyczyć również szkód powstałych w skutek niewłaściwego użytkowania telefonu przez pracowników firmy.

Ile kosztuje ubezpieczenie telefonu?

Porównaniu kosztów ubezpieczenia telefonu jest dość trudne, ponieważ nie wszystkie oferty są pod tym względem transparentne. Postaraliśmy się jednak w miarę przejrzyście zobrazować koszty, jakie wiążą się z zakupem takiej polisy.

Od czego zależy cena? (model, wiek urządzenia, suma ubezpieczenia)

Koszt ubezpieczenia telefonu zależny jest głównie od:

  • wybranego wariantu ubezpieczenia – niektóre polisy są tańsze, inne droższe
  • zakresu ochrony – zdecydowanie tańsza jest podstawowa ochrona wyświetlacza od kompleksowego zabezpieczenia finansowego całego urządzenia;
  • ceny urządzenia – ogólnie im droższy smartfon, tym więcej kosztuje jego ubezpieczenie;
  • okresu ubezpieczenia – często polisy na dłuższy okres są nieco tańsze;
  • sposobu płatności – płatność ratalna bywa droższa, chociaż nie zawsze tak jest;
  • towarzystwa – ubezpieczenie o takim samym zakresie w każdym towarzystwie ma nieco inną cenę, co widać najlepiej na przykładzie polis mieszkaniowych.

Porównanie kosztów ubezpieczenia telefonu

Ceny ubezpieczenia samego wyświetlacza rozpoczynają się od około 10 zł miesięcznie, jednak musisz pamiętać, że taka ochrona jest mocno ograniczona, np. tylko do zalania i uszkodzenia mechanicznego. Jeśli interesuje cię kompleksowe zabezpieczenie finansowe smartfonu, musisz liczyć się ze zdecydowanie większymi kosztami.

W Media Expert za przedłużoną gwarancję na smartfon warty 2000 zł zapłacisz 500 zł (3 dodatkowe lata), a za dodatkową ochronę wyświetlacza w trakcie trwania podstawowej gwarancji producenta (2 lata) 700 zł.

W T-mobile najtańszy wariant ubezpieczenia telefonu (ochrona wyświetlacza) kosztuje około 120 zł rocznie. Wariant Standard to z kolei wydatek rzędu 168, 228 lub 360 zł. Za najdroższą opcję ubezpieczenia, czyli Premium, zapłacisz z kolei 192, 276 lub 420 zł. Wysokość składki zależna jest od wartości smartfonu.

W polisach mieszkaniowej i firmowej smartfon jest tylko jednym z wielu przedmiotów ubezpieczenia, a jego wartość zazwyczaj stanowi tylko niewielki procent wartości całego mienia, które jest chronione. Co ciekawe, ubezpieczenie telefonu w jednym z tych dwóch wariantów pod względem cenowym może być jednak konkurencyjne względem wcześniej zaprezentowanych ofert, gdzie smartfon jest jedynym przedmiotem ubezpieczenia.

Sprawdziliśmy, ile trzeba zapłacić za podstawowe ubezpieczenie smartfonu z polisy mieszkaniowej. Kalkulację przeprowadziliśmy 50-metrowego mieszkania wartego 400 000 zł (mury i elementy stałe) i wyposażonego za 50 000 zł (ruchomości domowe, w tym smartfon). W zakresie uwzględniliśmy pożar, zalanie, przepięcie i inne podstawowe zdarzenia losowe. Minimalny koszt takiej polisy to 170 zł, maksymalny 348 zł, a średnia wysokość składki wynosi 233 zł.

Wypowiedź eksperta

Podstawowe ubezpieczenie telefonu z polisy mieszkaniowej może kosztować nawet 170 zł. Kwota ta jest porównywalna z najtańszymi polisami oferowanymi przez operatorów sieci komórkowych czy przedłużonymi gwarancjami. Oczywiście, gdybyśmy poszerzyli zakres ubezpieczenia nieruchomości np. o kradzież z włamaniem czy rabunek, składka by poszła w górę. Trzeba jednak pamiętać, że mówimy tutaj o ochronie majątku wartego nie kilka tysięcy złotych, co jest średnią ceną smartfonu, ale aż 450 000 zł. Osoby rozważające ubezpieczenie telefonu powinny więc przynajmniej rozważyć wykupienie ochrony dla tego urządzenia z polisy mieszkaniowej. Chociażby pod względem ceny jest to naprawdę interesująca propozycja.
Ewelina Ratajczak, Specjalista ds. ubezpieczeń na życie i nieruchomościEwelina Ratajczak, Specjalista ds. ubezpieczeń na życie i nieruchomości

Ubezpieczenie telefonu z polisy mieszkaniowej - porównanie ofert
TowarzystwoRoczna składka
Europa Ubezpieczenia170 zł
TUZ171 zł
InterPolska177 zł
Wiener203 zł
Proama225 zł
Uniqa248 zł
Link4274 zł
Benefia281zł
Generali348 zł
Średnia: 233 zł

Tabela 3. Źródło: www.rankomat.pl (stan na: 24.03.2025 r.). W tabeli uwzględniliśmy wyłącznie ubezpieczenia od ryzyk nazwanych, pominąwszy ubezpieczenia od ryzyk wszystkich (All Risks). Poszczególne oferty minimalnie się od siebie różnią, głównie wliczonymi w cenę dodatkami.

Jak działa likwidacja szkody z ubezpieczenia telefonu?

Jeśli ubezpieczysz telefon u swojego operatora lub z przedłużonej gwarancji, po szkodzie uzyskasz darmową naprawę, a jeśli ta będzie niemożliwa lub nieopłacalna, dostaniesz nowe urządzenie. Dodajmy, że przy takich ubezpieczeniach często funkcjonuje usługa door to door, co oznacza, że kurier odbiera od ciebie uszkodzony smartfon, a potem naprawione lub wymienione urządzenie przynosi ci z powrotem. Firma ubezpieczająca powinna też wykonać naprawę lub wymianę w określonym terminie, np. do 5 dni roboczych. Takie kwestie zawsze są szczegółowo opisane w OWU.

Przy ubezpieczeniu telefonu z polisy mieszkaniowej lub firmowej po uszkodzeniu urządzenie nie zostanie ani naprawione, ani wymienione na nowe. Szkoda zostanie natomiast oszacowana przez ubezpieczyciela i na tej podstawie naliczone zostanie odszkodowanie, które powinieneś otrzymać w terminie 30 dni licząc od dnia zgłoszenia szkody (czasem, kiedy konieczne są dodatkowe ustalenia, termin ten wydłuża się o kolejnych 14 dni).

Gdzie ubezpieczę telefon?

Ubezpieczenie telefonu, jak i pozostałych urządzeń, sprzętu RTV i ruchomości, najłatwiej sprawdzić w porównywarce. Rankomat umożliwia zestawienie cen i warunków ubezpieczenia m.in. w Proama, Generali, PZU, Inter Polska, Benefia, mtu24.pl, Wiener, Europa i Link4. Wypełnienie krótkiego formularza dołączonego do porównywarki zajmie kilka chwil, a dzięki kalkulatorowi online otrzymamy od razu podgląd ponad 20 ofert z możliwością zakupu ubezpieczenia nieruchomości online.

PORÓWNAJ CENY

Z kalkulatora mogą skorzystać także najemcy w wynajmowanym domu czy mieszkaniu. Wystarczy, ze wybiorą ochronę tylko mienia ruchomego, ale przydatne dla niech będą również inne dodatki, jak OC w życiu prywatnym czy NNW lokatora.

Ważne informacje

  1. Ubezpieczenie smartfonu jest możliwe: u operatora, w ramach przedłużonej gwarancji, z polisy dedykowanej, firmowej lub mieszkaniowej.
  2. Podstawowa ochrona ubezpieczeniowa najczęściej ogranicza się do uszkodzeń mechanicznych i zalania wyświetlacza.
  3. Telefon można też ubezpieczyć od kradzieży z włamaniem, kradzieży zwykłej, rabunku, a w czasem również od kradzieży kieszonkowej.
  4. W ramach przedłużonej gwarancji lub ubezpieczenia u operatora możliwa jest naprawa urządzenia lub wymiana na nowy model.
  5. W przypadku polis mieszkaniowej, firmowej i dedykowanej po szkodzie ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie, które powinno pokryć szkodę w całości.

FAQ – Najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie telefonu

  1. Od czego zależy cena ubezpieczenia telefonu, smartfona i iPhone'a?

    Głównie od wartości tego sprzętu i wybranych zdarzeń losowych. Telefon za 10 000 zł będzie oznaczał wyższą składkę ubezpieczenia niż inny model za 5000 zł czy 2000 zł, ale ta różnica dotyczy głównie polisy dedykowanej. W ubezpieczeniu nieruchomości wartość telefonu nie wpływa na cenę polisy, ale suma wszystkich ruchomości domowych.

  2. Gdzie kupić ubezpieczenie sprzętu AGD, RTV i PC?

    To zależy, jakim budżetem dysponujesz i w jakim wieku jest sprzęt AGD, RTV i PC. Najtańszym sposobem jest polisa mieszkaniowa, która od ok. 100 zł rocznie chroni całą nieruchomość ze zgromadzonym w niej wyposażeniem od kradzieży, pożaru czy wybuchu. Polisy dedykowane i tzw. przedłużona gwarancja to koszt kilkukrotnie wyższy, a ochrona dotyczy tylko ubezpieczonego pojedynczego sprzętu.

  3. Ile napraw telefonu przysługuje mi w okresie ubezpieczenia?

    Ubezpieczyciele w pakiecie Home Assistance zwykle określają limity liczbowe na gwarantowany serwis i kwotowe. W przypadku serwisanta mogą to być 1-2 wizyty w ciągu roku do kwoty 500 zł, ale za każdym razem warto sprawdzić szczegóły pakietu pomocowego w dokumencie OWU.

  4. Czy ubezpieczę telefon od kradzieży?

    Tak, telefon możesz ubezpieczyć od kradzieży zarówno na terenie ubezpieczonej nieruchomości, jak i poza nią. Wtedy jednak powinieneś dokupić ryzyko rabunku.

  5. Gdzie zgłosić szkodę z tytułu ubezpieczenia?

    Najszybszym sposobem jest e-formularz na stronie TU, opisz w nim całe zdarzenie, dołącz dokumentację fotograficzną i notatkę służbową policji lub straży pożarnej.

  6. Jak długo muszę czekać na odszkodowanie za telefon?

    Na wypłatę środków TU ma 30 dni od momentu zgłoszenia szkody, a jeśli okoliczności zdarzenia są skomplikowane i wymagają dodatkowych oględzin czy zebrania dokumentacji, ubezpieczycielowi przysługuje kolejne 15 dni na wydanie decyzji o wypłacie pieniędzy z polisy.