Wielu kierowcom zwrot „kable rozruchowe” jednoznacznie kojarzy się z okresem zimowym. Obawiasz się kłopotów z rozładowanym akumulatorem? Czas odświeżyć sobie podstawowe zasady podłączania kabli rozruchowych. Kolejność jest ważna, a skutki nieprawidłowego podłączenia tych przewodów mogą być nieodwracalne.
Podłączenie kabli rozruchowych, aby uruchomić silnik samochodu lub podładować akumulator, to temat szczególnie popularny wśród kierowców parkujących pod chmurką i tych, którzy nie kupili polisy assistance. Brak możliwości naładowania akumulatora z prostownika czy pomocy ze strony ubezpieczyciela wymaga skorzystania z alternatywnych rozwiązań – jednym z nich są właśnie kable rozruchowe.
Jak przygotować się do podłączenia kabli rozruchowych?
Aby zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów na etapie uruchamiania silnika z pomocą kabli rozruchowych, warto pamiętać o podstawowych zasadach. Reguł jest jedynie kilka, ale od zastosowania się do nich zależy to, czy w instalacjach elektrycznych pojazdów połączonych kablami rozruchowymi nie dojdzie do poważnych szkód.
Przygotowania do podłączenia kabli rozruchowych obejmują wykonanie 5 czynności:
- Sprawdź stan kabli rozruchowych. Zarówno uszkodzone przewody, jak i kable własnej roboty z nieoznaczonymi zaciskami nie nadają się do użytku.
- Upewnij się, że pojazd-dawca nie ma mniejszego akumulatora niż ten znajdujący się w aucie-biorcy. Małe, miejskie auto nie powinno być używane do rozruchu dużo większego pojazdu.
- Wyłącz silnik samochodu, który będzie dawcą prądu.
- W samochodzie, w którym chcesz uruchomić silnik, wyłącz m.in. radio i klimatyzację (uwaga! najlepiej wyłączyć wszystkie odbiorniki prądu w obu autach).
- Upewnij się, że pojazdy nie stykają się karoserią – w przeciwnym razie może dojść do zwarcia. Na ten punkt szczególną uwagę muszą zwrócić kierowcy korzystający z krótkich kabli rozruchowych.
Jakie kable wybrać?
Po zapoznaniu się z ofertami sklepów zauważysz, że wybór kabli rozruchowych jest ogromny, podobnie jak rozpiętość cenowa. Jakie kable rozruchowe wybrać? Dobre przewody rozruchowe są wykonane z miedzi, grube, niezbyt długie (do 3,5 m) i wyposażone w solidne zaciski, które nie zsuwają się z klem. Optymalny przekrój kabli rozruchowych dla pojazdów z silnikiem benzynowym to 16 mm2, a z silnikiem wysokoprężnym to 25-35 mm2.
Nie musisz kupować najdroższych kabli, ale z pewnością omijaj najtańsze propozycje – w krytycznej sytuacji takie przewody mogą zawieść. Dobrze, aby wybrane przez Ciebie kable rozruchowe były sprzedawane w opakowaniu. Pokrowiec uchroni je przed zabrudzeniem i uszkodzeniem, do których może dojść podczas ich przewożenia.
Na co uważać, kupując kable rozruchowe:
- grubość izolacji – czasem dodatkowe warstwy izolacji mają przekonać klienta, że kupuje grube kable i stąd najlepiej ten parametr ocenić, patrząc na rdzeń widoczny w miejscu mocowań z klamerkami,
- długość kabli – wybierając długie kable rozruchowe, możesz spodziewać się, że operacja uruchomienia silnika zakończy się fiaskiem (długie kable nie będą w stanie dostarczyć wystarczającej ilości prądu),
- stan izolacji – przed zakupem przewody i zaciski warto dokładnie obejrzeć, aby upewnić się, że w izolacji nie występują ubytki.
Jak podłączyć kable rozruchowe? Schemat
Po przygotowaniu pojazdów, czas na podłączenie przewodów rozruchowych. Poniżej znajdziesz schemat, a krok po kroku operacja ta wygląda następująco:
- Podłączenie plusów
- Podłączenie minusów
- Uruchomienie silnika w pojeździe, który jest dawcą
- Uruchomienie auta, w którym rozładował się akumulator
- Odłączenie kabli w odwrotnej kolejności
Uwaga! Z urządzenia ułatwiającego rozruch korzystaj tylko wtedy, gdy napięcie obu akumulatorów jest identyczne. Pamiętaj, że podczas rozruchu samochody nie mogą stykać się ze sobą!
- podłączenie plusów (czerwony przewód) – w pierwszej kolejności czerwony zacisk należy podłączyć do rozładowanego akumulatora w samochodzie biorcy, a następnie drugi czerwony zacisk do naładowanego akumulatora w samochodzie dawcy;
- podłączenie minusów (czarny przewód) – pierwszy czarny zacisk należy połączyć ze sprawnym akumulatorem (podpinamy do minusa sprawnego akumulatora dawcy), z kolei drugi zacisk kabla czarnego powinniśmy przypiąć do masy samochodu-biorcy (nie do akumulatora!).
Czego unikać, podłączając kable rozruchowe?
Mimo że kolejność podłączania przewodów jest kluczowa dla pozytywnego rezultatu operacji, to trzeba też pamiętać o innych kwestiach. Przykład? Zdarza się, że czarny zacisk, zamiast zostać przypięty do dedykowanego podłączenia masy samochodu, zostaje zaciśnięty na karoserii pojazdu. Ze względu na specyficzną budowę zacisków (która ma zapobiegać ich przypadkowemu zsunięciu się z klemy) może dojść do uszkodzenia powłoki lakierniczej.
Podłączając kable rozruchowe należy też unikać:
- palenia papierosów – z baterii może wydzielać się łatwopalny wodór,
- bliskiego kontaktu z akumulatorem – pochylanie się nad baterią po podłączeniu kabli rozruchowych jest ryzykowne, bo istnieje ryzyko jej wybuchu,
- zwarć – wystarczy chwila nieuwagi, aby doprowadzić do zwarcia.
O czym trzeba pamiętać podczas podłączania kabli rozruchowych?
Kluczowe jest sprawdzenie przewodów (nie mogą występować żadne ubytki w ich izolacji) i zapięcie ich zgodnie z rekomendowaną kolejnością. Może się zdarzyć, że podłączenie kabli rozruchowych będzie musiało zostać poprzedzone jeszcze jedną czynnością – oczyszczeniem klem i końcówek biegunowych baterii. W zależności od stopnia ich zaśniedzenia można użyć np. miękkiego druciaka.
Czy warto wozić przewody rozruchowe w samochodzie przez cały rok?
Do rozładowania akumulatora najczęściej dochodzi zimą, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera. Nie można jednak wykluczyć, że do awarii dojdzie latem – wystarczy, że akumulator ulegnie uszkodzeniu. Wówczas temperatura otoczenia nie będzie miała większego znaczenia. Stąd też przewody rozruchowe warto wozić w samochodzie przez cały rok, tym bardziej że nie zajmują one wiele miejsca.
Dbasz o swoje auto i regularnie kontrolujesz napięcie akumulatora? W tej sytuacji kable rozruchowe będą zbędne, chyba że chcesz być gotowy do niesienia pomocy innym kierowcom.
Czy ubezpieczyciel pomoże w razie rozładowania akumulatora?
Ponieważ rozładowanie akumulatora jest dość częstą awarią, to firmy ubezpieczeniowe proponują wsparcie – kierowca może uzyskać pomoc w ramach assistance, rzadziej w ramach AC. Ubezpieczenie assistance to polisa oferowana w pakiecie z OC lub osobno. Zdarza się, że kierowcy otrzymują assistance w podstawowym wariancie jako gratis do OC lub AC. Ta wersja polisy rzadko kiedy przewiduje jednak pomoc w razie problemów z akumulatorem.
Rozładowanie akumulatora – propozycje assistance od wybranych ubezpieczycieli
Firma | Wariant Assistance | Zakres pomocy |
Allianz | Assistance Podstawowy | Kierowca może liczyć na pomoc, jeżeli do rozładowania akumulatora doszło na terenie Polski. Gdy uruchomienie silnika jest niemożliwe, ubezpieczyciel zapewnia holowanie na odległość do 150 km. Allianz organizuje 2 interwencje w trakcie umowy. |
Beesafe | Assistance Akumulator | Ubezpieczyciel zapewnia naładowanie lub wymianę niesprawnego akumulatora. Suma ubezpieczenia wynosi 3000 zł, jednak nie więcej niż 300 zł na każde zdarzenie na terenie Polski i nie więcej niż 80 euro za granicą. |
Proama | Assistance Midi | Proama pokryje koszty udzielenia pomocy przez fachowca, bez kosztu użytych materiałów i części zamiennych. |
PZU | PWD Super PL lub PWD Super PL+EU | Firma zapewnia pomoc, gdy rozładowanie akumulatora nie jest wynikiem zużycia eksploatacyjnego. Klient może skorzystać z dostarczenia nowego akumulatora i jego wymiany – usługa nie obejmuje kosztu akumulatora. |
Trasti | Assistance Pomoc w Podróży - Awaria lub Wypadek | Polisa zapewnia wsparcie po rozładowaniu akumulatora, jednak jest ono udzielane maksymalnie 3 razy w okresie trwania umowy ubezpieczenia. |
TUZ Ubezpieczenia | Assistance Standard, Comfort, VIP | W każdym wariancie assistance ubezpieczyciel zapewnia pomoc, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora. Zakres terytorialny to Polska i inne kraje europejskie, z wyłączeniem np. Białorusi. |
Uniqa | Assistance Standard, Premium i Prestiż | Ubezpieczyciel proponuje pomoc właścicielom samochodów elektrycznych. Jeżeli w samochodzie będzie rozładowany akumulator, Uniqa zapewni holowanie auta do najbliższej stacji ładowania. |
Oferty aktualne na dzień 13.03.2023 r. |
Jak wybrać assistance zapewniające pomoc po rozładowaniu akumulatora?
Każda firma ubezpieczeniowa samodzielnie ustala warunki pomocy po rozładowaniu się akumulatora. Stąd też porównanie oferowanych produktów jest niezbędne, aby można było wybrać najkorzystniejszy wariant. Na co zwrócić uwagę?
Ubezpieczyciel może stosować limity, a wówczas pomoc będzie przysługiwać ubezpieczonemu np. 2 razy w okresie ubezpieczenia. Kierowcy podróżujący za granicę powinni sprawdzić, czy otrzymają wsparcie po wyjeździe z Polski. Zdarza się też, że ubezpieczyciel pomoże z rozładowanym akumulatorem, ale wyłącznie po stłuczce lub kolizji, co zmniejsza przydatność polisy. Z treścią Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU) dokładnie powinni zapoznać się również właściciele aut z silnikiem elektrycznym, gdyż nie każdy ubezpieczyciel oferuje assistance dostosowane do potrzeb właścicieli elektryków
Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl
Ubezpieczyciel może stosować limity, a wówczas pomoc będzie przysługiwać ubezpieczonemu np. 2 razy w okresie ubezpieczenia. Kierowcy podróżujący za granicę powinni sprawdzić, czy otrzymają wsparcie po wyjeździe z Polski. Zdarza się też, że ubezpieczyciel pomoże z rozładowanym akumulatorem, ale wyłącznie po stłuczce lub kolizji, co zmniejsza przydatność polisy. Z treścią Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU) dokładnie powinni zapoznać się również właściciele aut z silnikiem elektrycznym, gdyż nie każdy ubezpieczyciel oferuje assistance dostosowane do potrzeb właścicieli elektryków
Co w sytuacji, gdy uruchomienie silnika lub naładowanie akumulatora na miejscu zdarzenia się nie powiedzie? Najlepiej, aby ubezpieczyciel zapewniał w takiej sytuacji holowanie do warsztatu – warto sprawdzić, czy taki zapis znajduje się w OWU.
Porównaj ceny OC z ASS po rozładowaniu akumulatora
Co warto wiedzieć
- Przed podłączeniem kabli rozruchowych należy sprawdzić ich stan – przewody nie mogą mieć m.in. ubytków w izolacji.
- Prawidłowa kolejność podłączania kabli rozruchowych jest następująca – najpierw plusy, później minusy.
- Uruchamianie silnika za pomocą kabli wiąże się z pewnym ryzykiem i dlatego należy zachować szczególną ostrożność, np. nie palić podczas tej czynności papierosów.
- Pomoc w razie rozładowania się akumulatora można otrzymać od ubezpieczyciela – wystarczy zakupić assistance z taką opcją.
- Wybierając assistance zapewniające pomoc w razie rozładowania akumulatora, warto sprawdzić m.in. jego zakres terytorialny.
FAQ - jak podłączyć kable rozruchowe?
Jaką rolę pełni akumulator podczas uruchamiania silnika?
Akumulator samochodowy jest źródłem prądu stałego. Dostarcza on energię niezbędną do zasilania zarówno urządzeń elektrycznych, jak i rozrusznika. Sprawnie działający rozrusznik jest niezbędny do uruchomienia silnika – odpowiada on za nadanie prędkości wałowi korbowemu silnika spalinowego.
Ile amperów powinny mieć kable rozruchowe?
Minimalne natężenie to 400-600 A. Chcesz mieć pewność, że przewody rozruchowe nie zawiodą wówczas, gdy będą potrzebne? Rozważ zakup przewodów, które poradzą sobie z przewodzeniem prądu o wyższym natężeniu, np. 900 A. W sklepach dostępne są też kable rozruchowe przewodzące prąd w zakresie 1200-1500 A.
Kiedy najczęściej dochodzi do całkowitego rozładowania akumulatora?
W okresie zimowym, gdy temperatura spada poniżej 0 st. C. Ma to związek ze zwolnieniem tempa reakcji chemicznych, jakie zachodzą w akumulatorze. Jednocześnie do rozładowania baterii może dojść po bardzo długim postoju. Przykra niespodzianka może czekać również na kierowców, którzy opuszczając pojazd, nie wyłączą odbiornika prądu – np. świateł mijania. Negatywnie na poziom naładowania akumulatora wpływa też jazda na krótkich dystansach oraz montaż dodatkowych elementów (np. stacji multimedialnej), które pobierają dużo energii.
Jak otworzyć samochód z centralnym zamkiem po rozładowaniu akumulatora?
Rozładowany akumulator oznacza, że nie otworzysz pojazdu przy pomocy pilota lub karty. Jednak w obudowie tych urządzeń znajdziesz kluczyk – wystarczy go użyć, aby dostać się do wnętrza pojazdu. Jeżeli korzystasz z kluczyka po raz pierwszy, bądź ostrożny. Nieużywany mechanizm zamka może działać z oporem.
Czym zastąpić kable rozruchowe?
Uruchomić silnik auta, gdy rozładuje się akumulator, można na kilka sposobów. Przewody rozruchowe można zastąpić prostownikiem, by naładować baterię. W sklepach dostępne są też car boostery (powerbanki, urządzenia rozruchowe), dzięki którym można rozwiązać ten problem bez pomocy innego kierowcy. Wreszcie można też spróbować uruchomić auto metodą „na pych”, przy czym rozwiązanie to nie jest polecane.
Jak podłączyć klemy?
Niekiedy konieczny jest demontaż zużytego akumulatora, by podłączyć nowy. Wówczas też pojawiają się wątpliwości co do podłączania klem. Kolejność ich podłączenia jest następująca: w pierwszej kolejności klema plusowa, w drugiej zaś klema minusowa. Podczas demontażu kolejność jest odwrotna – najpierw należy ściągnąć klemę minusową, a następnie klemę plusową.