Porównaj oferty i kup polisę taniej przez Internet

Wolisz porozmawiać? Skorzystaj z pomocy jednego z naszych 200 agentów

#zostańwdomu

Przeciętny Polak jeździ kilkunastoletnim samochodem z przebiegiem sięgającym nawet 200 tys. km. I choć każdego roku bijemy kolejne rekordy w sprzedaży nowych aut, to wciąż większość kierowców korzysta z mocno wyeksploatowanych pojazdów. Najgorzej pod tym względem wypada Biała Podlaska.

Samochody na drodze ekspresowej
Porównaj ceny OC i AC

Na polskich drogach wciąż królują samochody, które w metryce i na liczniku mają pokaźną liczbę. Na podstawie kalkulacji użytkowników naszej porównywarki sprawdziliśmy, jaka jest skala tego problemu, gdzie w Polsce ubezpiecza się najwięcej aut z dużym przebiegiem i jak aktualny stan licznika wpływa na składkę oc.

Autami z jakim przebiegiem jeżdżą najczęściej Polacy?

W I półroczu br. najwięcej użytkowników naszego kalkulatora OC i AC deklarowało, że posiada samochód z przebiegiem od 151 tys. do 250 tys. km (42,2%). Osób, które szukały najtańszego ubezpieczenia na auto z najmniejszym przebiegiem (do 50 tys. km),było pięciokrotnie mniej.

Jaki procent kierowców ubezpiecza auto z danym przebiegiem

Gdzie w Polsce jeździ najwięcej aut z dużym przebiegiem?

Średni przebieg auta w naszym kraju wynosi 191 tys. km (dane na podstawie deklaracji użytkowników rankomat.pl). Znacznie bardziej wysłużone pojazdy jeżdżą po województwie warmińsko-mazurskim – ich średni przebieg to 214 tys. km. Z kolei najmniejszy przebieg mają auta będące w posiadaniu kierowców z woj. małopolskiego (180 tys. km).

Przebieg aut w województwach

Sprawdziliśmy również, jaki średni przebieg mają samochody zarejestrowane w 84 największych miastach Polski. Na pierwszym miejscu w naszym rankingu znalazła się Warszawa (159 tys. km). Najgorzej w zestawieniu wypadła natomiast Biała Podlaska. Mieszkańcy tego miasta zgłaszali do ubezpieczenia auta, które przejechały średnio 219 tys. km.

Miasto 

Deklarowany aktualny przebieg auta (średnia w tys. km) 

Warszawa159
Kraków163
Katowice167
Poznań169
Wrocław172
Piekary Śląskie175
Pruszków175
Chorzów175
Siemianowice Śląskie176
Tychy176
Ruda Śląska176
Rybnik176
Stalowa Wola177
Gdynia177
Gdańsk177
Tarnowskie Góry178
Ostrów Wielkopolski178
Szczecin178
Świętochłowice179
Mielec179
Żory179
Mysłowice179
Jastrzebie Zdrój179
Tarnów179
Gliwice179
Łódź179
Bielsko-Biała180
Nowy Sącz181
Opole181
Sosnowiec181
Zabrze183
Kielce183
Białystok183
Pabianice184
Jaworzno184
Częstochowa184
Bydgoszcz184
Ostrołęka185
Będzin185
Racibórz186
Bełchatów186
Piła186
Bytom186
Leszno187
Kalisz187
Zielona Góra187
Legionowo188
Zgierz188
Jelenia Góra188
Dąbrowa Górnicza188
Olsztyn188
Lublin188
Koszalin189
Konin190
Płock190
Siedlce192
Toruń193
Przemyśl194
Tomaszów Mazowiecki195
Łomża195
Gniezno195
Lubin195
Piotrków Trybunalski195
Inowrocław196
Włocławek196
Wałbrzych196
Świdnica199
Głogów199
Elbląg199
Gorzów Wielkopolski199
Kędzierzyn-Koźle200
Słupsk200
Tczew201
Ostrowiec Świętokrzyski201
Rzeszów201
Stargard205
Grudziądz205
Legnica205
Radom205
Ełk206
Zamość206
Suwałki210
Chełm214
Biała Podlaska219

Jaka jest zależność pomiędzy wiekiem auta, a jego przebiegiem?

Z reguły im starszy samochód, tym więcej przejechał on kilometrów. W I połowie tego roku najwyższy przebieg auta deklarowali właściciele pojazdów wyprodukowanych w latach 1995 – 1999. Co ciekawe, nieco mniej na koncie miały samochody starsze, wyprodukowane przed 26 laty lub wcześniej. Może to wynikać np. z mniejszej częstotliwości użytkowania takich pojazdów.

Wiek auta a średni przebieg

Pamiętajmy jednak, że powyższe wskazania są uśrednione. Nie możemy z góry przyjąć, że każdy kilkuletni samochód po opuszczeniu fabryki przejechał nie więcej niż 64 tys. km., a kilkunastoletnie auto ma więcej niż 200 tys. km przebiegu. Część kierowców swoimi samochodami wyjeżdża z garażu tylko od przysłowiowego święta, z kolei inni eksploatują je w najwyższym stopniu.

Ile płacimy za OC po uwzględnieniu przebiegu pojazdu?

Im starszy samochód i większy jego przebieg, tym mniej zapłacimy za niego na rynku wtórnym. Niestety, o takiej zależności nie możemy mówić w kwestii jego ubezpieczenia. Okazuje się, że większość towarzystw powyższa składkę OC dla właścicieli aut, które przejechały już sporo kilometrów.

W I półroczu 2020 r. najwięcej za OC płacili posiadacze pojazdów z aktualnym przebiegiem powyżej 351 tys. km (średnio 739 zł). Najmniejszy koszt ubezpieczenia ponosili natomiast kierowcy aut, które przejechały nie więcej niż 50 tys. km (589 zł).

Aktualny przebieg a cena OC

Czy należy bać się auta z dużym przebiegiem?

Aktualny przebieg samochodu wpływa na wartość pojazdu i może nam wiele powiedzieć o jego zużyciu eksploatacyjnym. O ile oczywiście jest on udokumentowany. W naszym kraju, niestety, wciąż na rynku wtórnym można trafić na pojazd z przekręconym licznikiem. Choć taki proceder jest w tej chwili traktowany jak przestępstwo, nie można wykluczyć, że doszło do niego w czasie, gdy nie prowadzono jeszcze szczegółowej ewidencji pojazdów. W konsekwencji, podczas poszukiwania używanego auta niejednokrotnie konkurują ze sobą pojazdy z różnym przebiegiem.

Towarzystwa ubezpieczeniowe, podobnie jak nabywcy aut używanych, uzależniają wysokość składki od aktualnego przebiegu w mniejszym lub w większym stopniu. Aby przekonać się, ile zapłacimy za obowiązkowe ubezpieczenie swojego auta, najlepiej przeprowadzić indywidualne porównanie ofert wielu ubezpieczycieli. Może się np. okazać, że trafimy na firmę, która zwróci uwagę na inne parametry pojazdu i całkowicie zignoruje jego przebieg.