Masz skuter albo planujesz go kupić? Pamiętaj o obowiązkowym badaniu technicznym, bo bez niego Twój pojazd nie może wyjechać na ulicę. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, ile ono kosztuje w 2024 roku i co jaki czas należy je przeprowadzać.

Wg danych pochodzących z PZPM, w Polsce od stycznia do maja 2024 r. zarejestrowano 5329 nowych motorowerów. Na koniec 2022 roku cały park motorowerów w Polsce liczył aż 1102,4 tys. szt. W tej liczbie mieszczą się także skutery, dla których nie przewidziano oddzielnej kategorii.

Popularność skuterów rośnie z roku na rok – nie są drogie, zwinnie przebijają się przez miejskie korki i mają osiągi wystarczające, aby w rozsądnym czasie dojechać z domu do pracy i na odwrót. Jednak posiadanie skutera to nie tylko przyjemność, ale i obowiązki.  Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania badań technicznych.

Kiedy trzeba wykonać badanie techniczne skutera?

Zasady i częstotliwość wykonywania badania technicznego skuterów reguluje Rozdział 3 ustawy Prawo o Ruchu drogowym. Skutery są tam traktowane jak inne pojazdy: samochody, motorowery, ciągniki rolnicze, a więc warunki badań są dla nich identyczne.

Wypowiedź eksperta

Badanie techniczne to obowiązkowy przegląd, który musi przejść pojazd, aby był dopuszczony do ruchu. Mówi się czasem na niego potocznie przegląd techniczny, ale przegląd to nie jest to samo. Przegląd techniczny też ma na celu sprawdzenie stanu skutera, ale wykonuje się go, żeby np. zachować gwarancję producenta. Skuter bez ważnego przeglądu technicznego może wyjechać na drogę, ale bez badania technicznego już nie.
Natalia Tokarczyk-Jarocka, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychNatalia Tokarczyk-Jarocka, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Badania techniczne skuterów dzielą się na:

  • okresowe,
  • dodatkowe,
  • co do zgodności z warunkami technicznymi.

Badanie okresowe przeprowadza się w odstępach określonych w ustawie, natomiast dodatkowe i co do zgodności z warunkami technicznymi, tylko w pewnych sytuacjach.

Na dodatkowe badanie skuter może zostać skierowany:

  • w razie uzasadnionego przypuszczenia, że stan skutera zagraża bezpieczeństwu lub narusza przepisy dotyczące ochrony środowiska,
  • który uczestniczył w wypadku, gdzie uszkodzone zostały kluczowe elementy konstrukcyjne,
  • w celu identyfikacji lub ustalenia jego danych niezbędnych do rejestracji,
  • na wniosek właściciela.

Krótko mówiąc – dodatkowe badanie skutera zleca się najczęściej po wypadku lub kiedy drogówka uzna, że stan maszyny nie spełnia wymogów.

Natomiast badanie co do zgodności z warunkami technicznymi przeprowadzane jest tylko raz w życiu skutera i to nie każdego. Dotyczy ono tylko pojazdów zabytkowych, których krajem pierwszej rejestracji jest państwo inne niż Polska.

Częstotliwość przeprowadzania okresowych badań technicznych zależy od wieku skutera:

  • pierwsze badanie trzeba wykonać przed upływem 3 lat od rejestracji,
  • kolejne przed upływem 2 lat od pierwszego,
  • jeszcze następne przed upływem roku od drugiego i od tej chwili należy powtarzać je co roku.

Wyjątkiem są skutery nowe (nigdy nie rejestrowane w Polsce), które nie mają np. świadectwa WE, deklaracji zgodności. Te trzeba zbadać po raz pierwszy przed zarejestrowaniem.

Uwaga!

Zdecydowana większość skuterów, szczególnie od znanych producentów, ma wszystkie niezbędne dokumenty potrzebne do rejestracji, a więc w praktyce bardzo rzadko się zdarza, aby jednoślad musiał przejść badanie przed rejestracją. Dotyczy to niemal wyłącznie sprzętu sprowadzonego z zagranicy produkowanego przez bardzo niszowe marki.

Gdzie przeprowadzić badanie techniczne skutera?

Badania techniczne skuterów przeprowadzają Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). Są to diagności, którzy otrzymali wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Nie można zatem iść na badanie do przypadkowego lub ulubionego mechanika. Warsztat musi mieć specjale pozwolenia na wykonywanie tej usługi.

Stacje Kontroli Pojazdów dzielą się na:

  • podstawowe,
  • okręgowe.

W podstawowych sprawdza się stan techniczny pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (czyli dotyczy to wszystkich skuterów). Z kolei pozostałe pojazdy bada się na stacjach okręgowych.

W przypadku stacji kontroli pojazdów nie ma rejonizacji. Np. kierowca skutera zarejestrowanego w Szczecinie może iść do stacji zlokalizowanej w Krakowie.

Warto wiedzieć

Zgodnie z §1 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów stacja musi być oznakowana. Szyld stacji niebieskiego koloru powinien znajdować się w dobrze widocznym miejscu (np. przy wjeździe) i zawierać następujące informacje:

  • numer SKP,
  • określenie rodzaju stacji,
  • godziny otwarcia.

Co jest sprawdzane podczas badania technicznego skutera?

Zasady przeprowadzania badań technicznych skuterów (jak i innych pojazdów) określa rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Diagnosta nie może badać samochodu wg swojego widzimisię – np. pomijać jakichś układów lub sprawdzać te, które nie powinny być sprawdzane. Wszystko musi zgadzać się z wytycznymi z rozporządzenia.

Badanie techniczne skutera jest bardzo szczegółowe. Sprawdzane są wszystkie istotne układy oraz, jakby się wydawało, mniej ważne rzeczy jak to, czy tablica rejestracyjna nie jest ozdobiona.

Przykładowe elementy sprawdzane przy badaniu technicznym skuterów to np.:

  • układ hamulcowy (oględziny stanu zaworów i przewodów, ogólna kontrola działania),
  • układ kierowniczy (stan połączeń, stopień zużycia),
  • ogumienie (czy jest prawidłowo dobrane, stopień zużycia),
  • oświetlenie (czy działa, czy reflektory nie są popękane),
  • układ wydechowy.

Każda zauważona nieprawidłowość jest identyfikowana w trzystopniowej skali:

  • usterka drobna,
  • usterka poważna / istotna,
  • usterka niebezpieczna - stwarzająca bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W przypadku wykrycia wyłącznie drobnych usterek, diagnosta poinformuje o nich właściciela, a skuter przejdzie przegląd. Natomiast usterki istotne i stwarzające zagrożenie dyskwalifikują maszynę z pozytywnego przeglądu.

Niektóre usterki mogą być zakwalifikowane na dwa sposoby. Np. zużycie sworznia dźwigni może być uznane jako usterka drobna lub istotna. To zależy od mechanika, który swoją wiedzą i doświadczeniem jest ją w stanie prawidłowo zaszeregować.

Co się stanie, jeśli skuter nie przejdzie badania technicznego?

To zależy od kwalifikacji usterek. Jeśli diagnosta wykryje usterki istotne, określi wynik jako negatywny. Jeżeli usterki zakwalifikuje do stwarzających zagrożenie, też wpisze wynik negatywny, ale oprócz tego może zatrzymać dowód rejestracyjny skutera.

Dodatkowo wyda zaświadczenie w którym przedstawi warunki użytkowania maszyny – np. zaznaczy, że pojazd jest w tak kiepskim stanie, że nie powinien na własnych kołach wyjechać z SKP lub pozwoli kierowcy na dojazd jednośladem do domu. Wszystko tak naprawdę zależy od skali i typu usterek.

I w jednym, i w drugim przypadku kierowca będzie miał 14 dni na usunięcie usterki. Gdy już się z tym upora, powinien przyjechać na tą samą stację i dokonać ponownego badania. Ponowne badanie obejmuje tylko te elementy, gdzie wcześniej stwierdzono nieprawidłowości.

Ile kosztuje badanie techniczne skutera w 2024 r.?

Ceny badań technicznych skuterów regulują przepisy. Oznacza to, że koszt będzie taki sam w SKP w stolicy, jak i w małej miejscowości np. na Podlasiu.

Co mówi prawo?

Cena badania technicznego skutera od kilku lat się nie zmieniła. Różnica polega tylko na rezygnacji z dniem 1 lipca 2023 r. z pobierania opłaty ewidencyjnej. W 2024 r. za badanie techniczne motoroweru trzeba zapłacić 50 zł (cena przewidziana również dla skuterów). Nieco więcej za taką usługę płacą właściciele motocykli: 62 zł.

Kierowca ma obowiązek zapłacić przed wykonaniem usługi, z góry, co także wskazane jest w przepisach. Dlaczego tak jest? Ponieważ zdarzały się przypadki kierowców, którzy nie chcieli zapłacić, gdy badanie nie poszło po ich myśli. W ten sposób chcieli wymuszać na diagnostach, aby odstąpili od wpisu w CEPiK, że skuter nie zaliczył przeglądu.

Cena ponownego badania skutera (po wykryciu usterek i ich naprawieniu) zależy od rodzaju usterki, ale są to niewielkie koszty – od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

Co grozi za przegląd skutera po terminie? Oprócz ewentualnego mandatu, gdy drogówka złapie kierowcę na takim procederze, to w stacji diagnostycznej praktycznie nic. W 2023 r. miała nastąpić nowelizacja przepisów, zgodnie z którą spóźnialscy kierowcy mieli płacić za badania podwójnie. Jednak prawo się nie zmieniło, więc cena wynosi 62 zł – niezależnie od tego, czy skuter jest sprawdzany w terminie, czy też po jego upływie.

Ile kosztuje OC skutera w 2024 r.?

Skuter, jak każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny, musi mieć ważne ubezpieczenie. Składki na OC skutera wyliczane są w taki sam sposób, jak dla samochodów. To oznacza, że ubezpieczycieli interesuje m.in. od ilu lat właściciel ma prawo jazdy, jakiej marki jest jednoślad i z którego rocznika. Jednak uogólniając, ceny OC dla skutera, są niższe niż dla aut. Wynika to z tego, że skuter nie jest potężną maszyną i w razie spowodowania wypadku nie wyrządzi tak poważnych szkód jak np. samochód osobowy.

Dla potwierdzenie powyższego, sprawdziliśmy w naszym kalkulatorze OC AC, ile za polisę zapłaci Jakub z Wieliczki, 32-letni właściciel skutera Junak Romet Barton Scalpel 50 z 2016 r. Oto wyniki:

Ile kosztuje OC skutera?
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
Ile kosztuje OC skutera?
Benefia
80,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
110,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
146,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Jakub z Wieliczki, 32-letni właściciel skutera Junak Romet Barton Scalpel 50 z 2016 r.

Jak widać, ceny za roczne ubezpieczenie OC dla skuterów, są wręcz symboliczne. Najtańsza polisa dla skutera kosztuje zaledwie 80 zł. Jednak wystarczy, że Jakub dołoży 30 zł, a zyska pakiet OC z assistance. W ramach ASS może on liczyć na pomoc po wypadku. Uniqa zagwarantuje mu naprawę na miejscu zdarzenia albo holowanie do 75 km i pojazd zastępczy.

Kalkulator OC/AC to najwygodniejszy sposób na ubezpieczenie skutera. Właściciele jednośladów, którym zależy na najtańszej polisie, znajdą ją w nim szybko i bez problemu. 

Badanie techniczne skutera 2024 – co warto wiedzieć?

  1. Pierwsze badanie okresowe skutera należy przeprowadzić w ciągu 3 lat od rejestracji, kolejne po dwóch latach a jeszcze kolejne po roku i od tej chwili trzeba sprawdzać stan techniczny co roku.
  2. Badania techniczne skuterów wykonują podstawowe stacji kontroli pojazdów.
  3. Podczas badania technicznego sprawdzane są m.in. układy hamulcowy, kierowniczy, wydechowy, hamulcowe i inne elementy pojazdu.
  4. Jeśli skuter nie przejdzie badania technicznego, właściciel będzie miał 14 dni na usunięcie usterek.
  5. Koszt badania technicznego skutera wynosi 50 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o badanie techniczne skutera

  1. Jakie są kary za brak OC dla skutera?

    Taryfikator mandatów dla skuterów jest taki sam jak dla motocykli. Zgodnie z cennikiem, od 1 lipca do końca grudnia 2024 r. kara za brak OC skutera wynosi 290 zł (za brak ubezpieczenia do 3 dni), 720 zł (za brak OC od 4 do 14 dni) i 1 730 zł (za brak OC powyżej dwóch tygodni). Od 1 stycznia 2025 r. nastąpi podwyżka ww. mandatów.

  2. Jakie prawo jazdy jest wymagane na skuter?

    Do kierowania skuterem z silnikiem elektrycznym lub spalinowym o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 uprawnia prawo jazdy kategorii AM.

  3. Czy skuterem można jeździć po ścieżce rowerowej?

    Nie. Po ścieżce rowerowej mogą poruszać się wyłącznie rowery  czy też np. hulajnogi.