Masz skuter albo planujesz go kupić? Pamiętaj o obowiązkowym badaniu technicznym, bo bez niego Twój pojazd nie może wyjechać na ulicę. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się, ile kosztuje przegląd skutera w 2025 roku i co jaki czas należy je przeprowadzać.
- Skuter – co to za pojazd?
- Kiedy trzeba wykonać badanie techniczne skutera?
- Gdzie przeprowadzić badanie techniczne skutera?
- Co jest sprawdzane podczas badania technicznego skutera?
- Co się stanie, gdy skuter nie przejdzie badania technicznego?
- Ile kosztuje badanie techniczne skutera w 2025 roku?
- Ile kosztuje OC skutera w 2025 rok?
- Ile kosztuje OC skutera?
Według danych pochodzących z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w Polsce już od pewnego czasu przybywa jednośladów. W pierwszym kwartale 2025 r. zarejestrowano 8315 motocykli i 2413 motorowerów. Liczby te obejmują także skutery, dla których nie przewidziano oddzielnej kategorii.
Popularność skuterów rośnie z roku na rok – nie są one drogie, zwinnie przebijają się przez miejskie korki i mają osiągi wystarczające, aby w rozsądnym czasie dojechać z domu do pracy i na odwrót. Jednak posiadanie skutera to nie tylko przyjemność, ale i obowiązki. Jednym z nich jest konieczność przeprowadzania badań technicznych – potocznie to przegląd skutera.
Skuter – co to za pojazd?
W przepisach na próżno szukać terminu „skuter” – pojawiają się w nich za to pojęcia „motocykl” i „motorower”. To, czy dany skuter zostanie uznany za motocykl, czy też za motorower, zależy od jego parametrów technicznych. Różnica między motocyklem a motorowerem jest następująca:
- motocykl – to pojazd samochodowy dwukołowy kategorii L3e albo dwukołowy z bocznym wózkiem kategorii L4e, albo trójkołowy kategorii L5e o symetrycznym rozmieszczeniu kół spełniający kryteria klasyfikacji dla pojazdów odpowiednio dla kategorii L3e albo L4e, albo L5e, o których mowa w unijnym rozporządzeniu;
- motorower – to pojazd dwukołowy lub trójkołowy wyposażony w silnik spalinowy, którego pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW. Konstrukcja motoroweru ogranicza prędkość jego jazdy do 45 km/h.
Skutery poruszające się po polskich drogach to najczęściej motorowery. Z drugiej strony nie można wykluczyć, że właściciel skutera dokona w nim modyfikacji, w konsekwencji czego przestanie on być zaliczany do kategorii motorowerów i zostanie przyporządkowany do motocykli.
Kiedy trzeba wykonać badanie techniczne skutera?
Zasady i częstotliwość wykonywania badania technicznego skuterów reguluje Rozdział 3 ustawy Prawo o Ruchu drogowym. Skutery są tam traktowane jak inne pojazdy: samochody, motorowery czy ciągniki rolnicze, a więc warunki badań są dla nich identyczne. Oznacza to, że częstotliwość przeprowadzania okresowych badań technicznych zależy od wieku skutera i jest następująca:
- pierwszy przegląd skutera trzeba wykonać przed upływem 3 lat od rejestracji;
- kolejny przegląd skutera przypada przed upływem 2 lat od pierwszego;
- jeszcze następny przegląd skutera trzeba przejść przed upływem roku od drugiego przeglądu, a później należy powtarzać badania techniczne co roku.
Wyjątkiem są skutery nowe (nigdy nierejestrowane w Polsce), które nie mają np. świadectwa WE (deklaracji zgodności). Te trzeba zbadać po raz pierwszy przed zarejestrowaniem.
Uwaga!
Jakie są rodzaje badań technicznych skuterów?
Badania techniczne skuterów dzielą się na: okresowe, dodatkowe i co do zgodności z warunkami technicznymi. Większość właścicieli skuterów spotyka się jedynie z tym pierwszym rodzajem badań – badanie okresowe przeprowadza się w odstępach określonych w ustawie, zgodnie z informacjami zamieszczonymi powyżej.
Na dodatkowe badanie skuter może zostać skierowany:
- w razie uzasadnionego przypuszczenia, że stan skutera zagraża bezpieczeństwu lub narusza przepisy dotyczące ochrony środowiska;
- gdy uczestniczył w wypadku, na skutek którego uszkodzone zostały kluczowe elementy konstrukcyjne;
- w celu identyfikacji lub ustalenia jego danych niezbędnych do rejestracji;
- na wniosek właściciela. Krótko mówiąc – dodatkowe badanie skutera zleca się najczęściej po wypadku lub kiedy drogówka uzna, że stan maszyny nie spełnia wymogów.
Badanie co do zgodności z warunkami technicznymi przeprowadzane jest tylko raz w cyklu eksploatacji skutera i to nie każdego. Dotyczy ono tylko pojazdów zabytkowych, których krajem pierwszej rejestracji jest państwo inne niż Polska.
Wypowiedź eksperta
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych
Gdzie przeprowadzić badanie techniczne skutera?
Badania techniczne skuterów przeprowadzają Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). Są to diagności, którzy otrzymali wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów. Nie można zatem udać się na badanie do przypadkowego lub znajomego mechanika – stacja musi mieć specjalne pozwolenia na wykonywanie tej usługi.
Stacje kontroli pojazdów dzielą się na:
- podstawowe – te stacje kontroli pojazdów są uprawnione do sprawdzania stanu technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t (co dotyczy wszystkich skuterów);
- okręgowe – tylko okręgowe stacje kontroli pojazdów są uprawnione do kontroli pozostałych pojazdów.
W przypadku stacji kontroli pojazdów nie ma rejonizacji. Np. kierowca skutera zarejestrowanego w Szczecinie może iść do stacji zlokalizowanej w Krakowie.
Zastanawiasz się, gdzie wykonać okresowe badanie techniczne skutera? Informacje o tym, czy stacja w pobliżu Twojego miejsca zamieszkania wykonuje przeglądy skuterów, znajdziesz w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) – szukaj rejestru stacji kontroli pojazdów.
Zgodnie z §1 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 10 lutego 2006 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji przeprowadzających badania techniczne pojazdów stacja musi być oznakowana. Szyld stacji w kolorze niebieskim powinien znajdować się w dobrze widocznym miejscu (np. przy wjeździe) i zawierać następujące informacje:Warto wiedzieć
Co jest sprawdzane podczas badania technicznego skutera?
Zasady przeprowadzania badań technicznych skuterów (jak i innych pojazdów) określa rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Badanie techniczne skutera jest bardzo szczegółowe. Sprawdzane są wszystkie istotne układy:
- układ hamulcowy (oględziny stanu zaworów i przewodów, ogólna kontrola działania),
- układ kierowniczy (stan połączeń, stopień zużycia),
- ogumienie (czy jest prawidłowo dobrane, stopień zużycia),
- oświetlenie (czy działa, czy reflektory nie są popękane),
- układ wydechowy.
Jak diagnosta ocenia nieprawidłowości?
Jeżeli diagnosta stwierdzi problemy techniczne, to nie ma on dowolności w ich klasyfikowaniu. Każda zauważona nieprawidłowość jest identyfikowana w trzystopniowej skali:
- usterka drobna;
- usterka poważna / istotna;
- usterka niebezpieczna – stwarzająca bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W przypadku wykrycia wyłącznie drobnych usterek, diagnosta poinformuje o nich właściciela, a skuter przejdzie przegląd. Natomiast usterki istotne i stwarzające zagrożenie dyskwalifikują maszynę z pozytywnego wyniku przeglądu.
Niektóre usterki mogą być zakwalifikowane na dwa sposoby. Przykładowo zużycie sworznia dźwigni może być uznane za usterkę drobną lub istotną. To zależy od diagnosty, który swoją wiedzą i doświadczeniem jest w stanie prawidłowo zaszeregować problem.
Co się stanie, gdy skuter nie przejdzie badania technicznego?
To zależy od kwalifikacji usterek. Gdy diagnosta wykryje usterki istotne, określi wynik badania jako negatywny. Jeżeli usterki zakwalifikuje do stwarzających zagrożenie, też wpisze wynik negatywny, ale oprócz tego może zatrzymać dowód rejestracyjny skutera.
Dodatkowo diagnosta wyda zaświadczenie w którym przedstawi warunki użytkowania maszyny – przykładowo zaznaczy, że pojazd jest w tak kiepskim stanie, że nie powinien na własnych kołach wyjechać z SKP lub pozwoli kierowcy na dojazd jednośladem do domu. Wszystko tak naprawdę zależy od skali i typu usterek.
I w jednym, i w drugim przypadku kierowca będzie miał 14 dni na usunięcie usterki. Gdy już się z tym upora, powinien przyjechać na tę samą stację i dokonać ponownego badania. Ponowne badanie obejmuje tylko te elementy, gdzie wcześniej stwierdzono nieprawidłowości.
Ile kosztuje badanie techniczne skutera w 2025 roku?
Ceny badań technicznych skuterów regulują przepisy. Oznacza to, że koszt będzie taki sam w SKP w stolicy, jak i w małej miejscowości choćby na Podlasiu.
Co mówi prawo?
Kierowca ma obowiązek zapłacić przed wykonaniem usługi, z góry, co także wskazane jest w przepisach. Dlaczego tak jest? Ponieważ zdarzały się przypadki kierowców, którzy nie chcieli zapłacić, gdy badanie nie poszło po ich myśli. W ten sposób chcieli wymuszać na diagnostach, aby odstąpili od dokonania wpisu w CEPiK, że skuter nie zaliczył przeglądu.
Cena ponownego badania skutera (po wykryciu usterek i ich naprawieniu) zależy od rodzaju usterki, ale są to niewielkie koszty – od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.
Co grozi za przegląd skutera po terminie?
W 2023 r. miała nastąpić nowelizacja przepisów, zgodnie z którą spóźnialscy właściciele m.in. skuterów mieli płacić za badania podwójnie. Jednak prawo się nie zmieniło, więc cena wynosi tyle samo niezależnie od tego, czy skuter jest sprawdzany w terminie, czy też po jego upływie. Poważne konsekwencje będzie miało za to ujawnienie braku przeglądu podczas rutynowej kontroli drogowej.
Kierowca skutera, który zostanie przyłapany na poruszaniu się skuterem niedopuszczonym do ruchu, naraża się na karę w wysokości co najmniej 1500 zł.
Co mówi prawo?
Ile kosztuje OC skutera w 2025 rok?
Skuter, jak każdy zarejestrowany pojazd mechaniczny, musi mieć ważne ubezpieczenie. Składki na OC skutera wyliczane są w sposób taki sam, jak dla samochodów. To oznacza, że ubezpieczyciele są zainteresowani m.in. tym, od ilu lat właściciel ma prawo jazdy, jakiej marki jest jednoślad i z którego rocznika. Jednak uogólniając, ceny OC dla skutera, są niższe niż dla aut. Wynika to z faktu, że skuter nie jest potężną maszyną i w razie spowodowania wypadku nie wyrządzi tak poważnych szkód jak np. samochód osobowy.
Dla potwierdzenie powyższego, sprawdziliśmy w naszym kalkulatorze OC AC, ile za polisę zapłaci Jakub z Wieliczki, 32-letni właściciel skutera Junak Romet Barton Scalpel 50 z 2016 r. Wyniki poniżej.
Ile kosztuje OC skutera?
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 80,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 110,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 146,00 zł | |||
Jakub z Wieliczki, 32-letni właściciel skutera Junak Romet Barton Scalpel 50 z 2016 r.
Jak widać, ceny za roczne ubezpieczenie OC dla skuterów, są wręcz symboliczne. Najtańsza polisa dla skutera kosztuje zaledwie 80 zł. Jednak wystarczy, że Jakub dołoży 30 zł, a zyska pakiet OC z assistance. W ramach ASS może on liczyć na pomoc po wypadku. Uniqa zagwarantuje mu naprawę na miejscu zdarzenia albo holowanie do 75 km i pojazd zastępczy.
Kalkulator OC/AC to najwygodniejszy sposób na ubezpieczenie skutera. Właściciele jednośladów, którym zależy na najtańszej polisie, znajdą ją w nim szybko i bez problemu.
Badanie techniczne skutera 2025 – co warto wiedzieć?
- Pierwsze badanie okresowe skutera należy przeprowadzić w ciągu 3 lat od rejestracji, kolejne po dwóch latach, a następne po roku. Później SKP trzeba odwiedzać co roku.
- Badania techniczne skuterów wykonują podstawowe stacji kontroli pojazdów.
- Podczas badania technicznego sprawdzane są m.in. układy hamulcowy, kierowniczy, wydechowy i inne elementy pojazdu.
- Jeżeli skuter nie przejdzie badania technicznego, właściciel będzie miał 14 dni na usunięcie usterek.
- Koszt badania technicznego skutera wynosi 50 zł, chyba że jest on klasyfikowany jako motocykl – wówczas jego właściciel zapłaci 62 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o badanie techniczne skutera
Jakie są kary za brak OC dla skutera w 2025 roku?
Taryfikator mandatów dla skuterów jest taki sam jak dla motocykli. W 2025 r. właściciele skuterów, którzy nie wykupią ubezpieczenia OC, zapłacą: 310 zł za brak OC do 3 dni, 780 zł za brak ubezpieczenia OC przez okres od 4 do 14 dni, a za przerwę w ubezpieczeniu, która będzie trwać powyżej 14 dni aż 1560 zł.
Jakie prawo jazdy jest wymagane na skuter?
Do kierowania skuterem z silnikiem elektrycznym lub spalinowym o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 uprawnia prawo jazdy kategorii AM. Prawo jazdy kategorii AM mogą zdobyć osoby, które ukończyły 14 lat. W przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest jednak zgoda rodzica.
Czy skuterem można jeździć po ścieżce rowerowej?
Nie. Jak wskazuje nazwa, ścieżka rowerowa jest przeznaczona dla rowerzystów, chociaż nie tylko. Ze ścieżki rowerowej korzystać mogą również użytkownicy hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego. Także osoby poruszające się przy użyciu urządzeń wspomagających ruch mogą korzystać ze ścieżek rowerowych.
Jak prawidłowo poruszać się po drogach skuterem?
Użytkownik skutera powinien zawsze korzystać z pobocza – wyjątkiem jest sytuacja, gdy droga pobocza nie ma. Jednocześnie użytkownicy skuterów z reguły nie mogą korzystać z dróg ekspresowych i autostrad – te drogi nie są przeznaczone dla motorowerów.