Opel, Volkswagen, Audi – z pewnością doskonale znasz te marki samochodów. Na polskich drogach jest ich prawdziwe zatrzęsienie. A czy zastanawiałeś się kiedyś, jacy producenci znajdują się na szarym końcu rankingu popularności? Odwróciliśmy naszą listę najczęściej ubezpieczanych samochodów, aby sprawdzić, jakie marki ukryły się w cieniu „wielkich” i czy przypadkiem nie zostały one właśnie po to stworzone.

Niszowe marki produkują zarówno samochody luksusowe, do jazdy off road, sportowe, jak i klasy niższej. Ich logo powstało wiele lat temu lub stosunkowo niedawno - tylko na potrzeby marketingowe. Choć zajmują dalekie miejsca na listach popularności, mają swoich wiernych fanów i raczej nie grozi im całkowite wyparcie z rynku.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Jeśli stawiasz na oryginalność i chcesz stać się posiadaczem samochodu wyjątkowego, być może zainteresuje Cię jeden z przedstawionych przez nas modeli z brytyjskim, chińskim lub francuskim logo.

Mało znane marki samochodów – czy warto się nimi zainteresować?

Nie da się zaprzeczyć, że samochody znanych marek mają przewagę nad tymi niszowymi, chociażby ze względu na łatwo dostępne części zamienne czy wyspecjalizowane serwisy naprawcze. Nie oznacza to jednak, że muszą być one najlepsze na rynku.

Czasami producenci samochodów wypuszczają na rynek pojazdy pod nowym (lub wskrzeszonym) logo tylko po to, aby promować modele o specjalnym przeznaczeniu lub luksusowe. Bywa i tak, że nowe marki trafiają do Europy zza oceanu i powoli, lecz skutecznie wkradają się do łask kierowców. Dlatego nie warto odrzucać danego auta tylko ze względu na jego logo.

Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.

Zalecamy jednak, aby przed zakupem samochodu nieznanej marki zrobić mały rekonesans wśród osób, które dany model posiadają już od dłuższego czasu.

Logo jakich pojazdów powinieneś poznać?

Odwróciliśmy nasz ranking najczęściej zgłaszanych do ubezpieczenia samochodów w 2023 roku (styczeń – maj) o 180 stopni i wybraliśmy 5 marek, którym naszym zdaniem warto przyjrzeć się bliżej. Choć nie cieszą się one dużą popularnością wśród kierowców, to przez swoich właścicieli są cenione nie tylko za wyjątkowy wygląd czy charakter, ale również komfortową jazdę i niezawodność.

Numer 1 – Cupra

Hiszpańska marka samochodów osobowych Cupra powstała w 2018 roku. Taka nazwa pojawiała się jednak na rynku motoryzacyjnym znacznie wcześniej, bo już w latach 90-tych. Sęk w tym, że na żadnym etapie nie była ona „tworem” nieznanego producenta. Cupra podlega bowiem marce Seat i należy do koncernu Volkswagena. Najpierw była ona dedykowana sportowym wariantom modelu Seata - Leon i Ibiza, a dopiero po kilkunastu latach Seat wprowadził unikalne logo i ogłosił, że od tej pory Cupra będzie odrębną linią aut sportowych.

Pierwszym seryjnym samochodem tego producenta był kompaktowy crossover Ateca. Dziś Cupra coraz częściej pojawia się na polskich drogach, choć wciąż jest ona zarezerwowana dla osób z zasobniejszym portfelem. Za samochód marki Cupra trzeba zapłacić ponad 100 tysięcy złotych, nawet na rynku wtórnym. Winę za to ponosi jednak stosunkowo świeża produkcja i młody wiek wystawianych na sprzedaż modeli. Z biegiem czasu (i starzenia się aut tej marki) powinno się to zmienić.

Jakie zalety wymieniają najczęściej właściciele samochodów Cupra? Praktycznie każdy model tej marki ma wyjątkowy wygląd zewnętrzny, dopracowane w szczegółach wnętrze i bogate wyposażenie. Oczywiście, jak na sportowy samochód przystało, auta świetnie się prowadzą i mają rewelacyjne osiągi.

W I kwartale 2023 roku posiadacze aut marki Cupra poszukiwali najczęściej w naszej porównywarce taniego OC na model Formentor. Znacznie rzadziej deklarowali oni własność modelu Leon, Ateca czy Born.

Najważniejsze informacje oraz ceny wybranych modeli marki Cupra

ModelSegmentSilnikLata produkcjiCena nowego auta (brutto)
FormentorCrossovery/SUVy/Terenowe

Hybrydowe plug-in

Benzynowy

2020- terazod 127800 zł
LeonNiższa klasa średnia

Hybrydowe plug-in

Benzynowy

2019 – terazod 126300 zł
AtecaCrossovery/SUVy/TerenoweBenzynowy2018 – terazod 220700 zł
BornAuta małeElektryczne2021 – terazod 177800 zł

Cena używanego samochodu: od 119000 zł (Cupra Formentor, 1.5 TSI DSG, rocznik 2021, przebieg 6676 km)

Numer 2 – SsangYong

Historia południowokoreańskiej marki SsangYong sięga 1954 roku. Początkowo działała ona pod nazwą Hadonghwan Motor Company i zajmowała się produkcją aut terenowych (później także samochodów ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych). Dopiero w 1986 roku rodzimy koncern Ssangyong Business Group przejął przedsiębiorstwo i po dwóch latach dokonał przemianowania na SsangYong Motor (w języku koreańskim oznacza to bliźniacze smoki).

Przez kolejne dekady przedsiębiorstwo przechodziło praktycznie z rąk do rąk – było m.in. własnością Daewoo i SAIC oraz indyjskiego koncernu Mahindra & Mahindra Limited. W drugiej połowie 2022 roku firma zawiesiła swoją działalność w Polsce z powodu problemów finansowych. W bieżącym roku pojawił się jednak nowy inwestor KG Group, który zaplanował kompleksową restrukturyzację firmy. W rezultacie południowokoreańska firma zmieniła nazwę na KG Mobility. Ma to pomóc w zerwaniu z „problematycznym wizerunkiem przedsiębiorstwa" i wprowadzić świeżą identyfikację wizualną.

Jeśli chodzi o identyfikację samochodów SsangYong w Polsce, to trafiły one do sprzedażowej niszy niekoniecznie z powodu słabego wizerunku marki. Na naszym rynku można znaleźć auta tej firmy głównie z segmentu Crossoverów, SUV-ów, pojazdów terenowych i VAN-ów. Oferta jest więc skierowana do mniejszej grupy odbiorców.

W I kwartale 2023 roku użytkownicy naszej porównywarki zgłaszali najczęściej do ubezpieczenia SsangYong Korando. Na dalszych miejscach znalazły się inne modele z tego samego segmentu, m.in. Rexton, Tivoli i Kyron.

Najważniejsze informacje oraz ceny wybranych modeli marki SsangYong

ModelSegmentSilnikLata produkcjiCena nowego samochodu (brutto)
KorandoCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

Elektryczny

1988 – terazod 108490 zł
RextonCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

2002 – terazod 196990 zł
TivoliCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

2015 – terazod 89490 zł
KyronCrossovery/SUVy/TerenoweDiesel2005 – 2014
XLVCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

2016 – 2019
ActyonCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

2006 – 2011
MussoCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

1995 – terazod 159990 zł
RodiusVANyDiesel2004 – 2018

Cena samochodu używanego (zrejestrowany w Polsce, bezwypadkowy): od 6000 zł (SsangYong Musso 602 STD, rok produkcji 1999, przebieg 253 300 km, Diesel SUV)

Numer 3 - MG Motor

MG Motor to brytyjsko-chiński producent samochodów osobowych, SUV-ów i pickupów, który należy od 2007 roku do chińskiego koncernu SAIC Motor. Samochody tej marki trafiły do Polski głównie z Wielkiej Brytanii. W 2019 roku Chińczycy uznali, że (pomimo niskiej sprzedaży na rynku brytyjskim) marka jest dość dobrze rozpoznawalna w Europie i postanowili uruchomić dystrybucję w największych państwach europejskich (m.in. w Norwegii, Danii, Hiszpanii, Francji i w Niemczech).

W Polsce nie mamy wprawdzie bezpośredniego dostępu do nowych aut marki MG (jedynie przez przedstawicielstwo zagraniczne, choć europejska centrala w Holandii nie wyklucza takiego scenariusza), ale bez problemu znajdziemy interesujący model na rynku wtórnym. Najtańsze samochody marki MG w stanie nieuszkodzonym i zarejestrowane w naszym kraju można już kupić za kilka tysięcy złotych.

Z danych naszej porównywarki wynika, że największą popularnością cieszy się w Polsce model ZT, zaliczany do samochodów klasy średniej. W pierwszej trójce najczęściej ubezpieczanych znalazł się także sportowy MG F oraz MG ZR z niższej klasy średniej.

Najważniejsze informacje oraz ceny wybranych modeli marki MG Motor

ModelSegmentSilnikLata produkcji
ZTKlasa średnia

Benzynowy

Diesel

2001 – 2005
FAuta sportoweBenzynowy1995 – 2002
ZRNiższa klasa średnia

Benzynowy

Diesel

2001 – 2005
TFAuta sportoweBenzynowy2002 – teraz
ZSNiższa klasa średnia

Benzynowy

Diesel

2001 – 2005

Cena samochodu używanego (zrejestrowany w Polsce, bezwypadkowy):

  • od 6500 zł (MG ZS z 2001 r., przebieg 223 000 km, Benzyna, Sedan)
  • od 15 000 zł (MG TF z 2003 r., przebieg 122 000 km, Benzyna, Kabriolet)

Numer 4 - DS Automobiles

DS Automobiles to francuski producent samochodów osobowych i SUV-ów, który wchodzi w skład międzynarodowego koncernu Stellantis. Marka DS pojawiła się oficjalnie na rynku w 2014 roku i podobnie jak Cupra została utworzona w celu wyodrębniania konkretnej linii pojazdów. O utworzeniu prestiżowej marki (niczym Lexus dla Toyoty) poinformował Citroën.

Początkowo specjalnie skonstruowane samochody DS trafiały do Chin, jednak po odnotowaniu regularnych spadków sprzedaży producent wydzielił i zmodernizował trzy modele DS3, DS4 i DS5 i przeznaczył je na rynek europejski - pierwszy SUV klasy średniej DS7 Crossback zaprezentowano w 2017 roku.

W naszej porównywarce cen OC, w I kwartale 2023 roku właśnie model DS 7 cieszył się największą popularnością. Nieco rzadziej pojawiały się kalkulacje na auta luksusowe DS4 oraz modele DS3 i DS9.

Najważniejsze informacje oraz ceny wybranych modeli marki DS Automobiles

ModelSegmentSilnikLata produkcjiCena nowego samochodu (brutto)
DS7Crossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

Hybrydowy

Hybrydowy plug-in

2017 – terazod 199 900 zł
DS4Auta luksusowe

Benzynowy

Diesel

Hybrydowy plug-in

2011 – terazod 143 600 zł
DS3 CrossbackCrossovery/SUVy/Terenowe

Benzynowy

Diesel

Elektryczny

2019 – terazod 129 000 zł
DS9Auta luksusowe

Benzynowy

Diesel

Hybrydowy plug-in

2021 – teraz

Cena używanego samochodu (zrejestrowany w Polsce, bezwypadkowy):

  • od 32 000 zł (DS4, 2011 r., przebieg 150 000 km, Benzyna, Kompakt)
  • od 44 900 zł (DS3, 2016 r., przebieg 79 600 km, Benzyna, Auto miejskie

Numer 5 - Acura

Acura to jedna z pierwszych marek utworzonych z inicjatywy wielkiego koncernu Honda Motor Company, aby stanowiła konkurencję dla pojazdów luksusowych innych marek – jej historia sięga aż 1986 roku.

Samochody Acury bazują wprawdzie na Hondach, ale są bardziej usportowione, mają bogatsze wyposażenie i celowo zachowany niszowy charakter. Przeznaczone zostały głównie na rynek amerykański, kanadyjski, meksykański i chiński. Nowych modeli nie można kupić w Polsce, chyba że na specjalne zamówienie przez brytyjską sieć dealerską. Używane modele trafiły już jednak do polskich kierowców z zagranicy. Jeśli jesteś zainteresowany modelem Acura, możesz odwiedzić jeden z serwisów z ogłoszeniami rynku wtórnego. Kilkunastoletnie modele Acura można już tam kupić za kilkadziesiąt złotych, niekoniecznie z linii pojazdów luksusowych.

Użytkownicy naszego kalkulatora zgłaszali w I kwartale br. najczęściej do ubezpieczenia model TL, czyli samochód klasy średniej. Sporą popularnością cieszyły się także modele MDX i TSX.

Najważniejsze informacje oraz ceny wybranych modeli marki Acura

ModelSegmentSilnikLata produkcji
TLKlasa średniaBenzynowy1995 – teraz
MDXCrossovery/SUVy/TerenoweBenzynowy2001 – teraz
TSXNiższa klasa średniaBenzynowy Diesel2004 – teraz
RSXAuta sportoweBenzynowy2002 – 2006
IntegraAuta sportoweBenzynowy1985 – 2001
RLWyższa klasa średniaBenzynowy1996 – 2012

Cena używanego samochodu (zrejestrowany w Polsce, bezwypadkowy):

  • od 48 000 zł (Acura TL 3.2, 2006 r., przebieg 211 500 km, Benzyna, Sedan)
  • od 51 900 zł (Acura MDX 3.7 V6 Base, 2007 r. przebieg 171 000 km, Benzyna+LPG, SUV)
  • od 169 000 zł (Acura RDX, 2019 r., przebieg 65 380 km, Benzyna, SUV)

Niszowe marki samochodów – kto wraca do łask?

Poruszając temat nieznanych lub raczej mało znanych producentów, warto wspomnieć o markach, które choć mogły zniknąć z rynku, po latach wróciły do łask. Stało się tak m.in. za sprawą przejęcia i reaktywacji przez inną dobrze prosperującą firmę.

Za najlepszy przykład może posłużyć dobrze dziś znana Skoda, która w 1991 roku została wykupiona przez Volkswagena. Obecnie już niewiele osób pamięta, że przez pewien czas miała ona nieciekawą pozycję na rynku. Do jakich jeszcze firm uśmiechnął się los?

Maybach

Któż by nie znał Maybacha? Ta marka powstała w 1909 roku i zasłynęła przede wszystkim z luksusowych limuzyn. Na długi czas zniknęła jednak z rynku - i to nie jeden raz. Pierwszy przestój zaliczyła po drugiej wojnie światowej (aż do 1966 r.), a drugi od 1969 r., gdy została przemianowana na Motoren und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH (MTU) i stała się własnością Daimlera. Na jej prawdziwy powrót trzeba było czekać długo, bo aż do 2013 r., kiedy to Daimler postanowił wprowadzić submarkę Mercedes-Maybach. Teraz firma łapie trzeci oddech i bardzo możliwe, że na stałe wpisze się w historię motoryzacji.

Alpine

Francuska marka samochodów osobowych prosperowała na rynku motoryzacyjnym w latach 1955 – 1995. Ponowne wzmianki o niej pojawiły się dopiero w 2007 roku. Wówczas zarząd Renault zdradził plany powrotu na rynek z lekkimi samochodami sportowymi sygnowanych logiem Alpine. Ostatecznie, w 2017 roku marka Alpine weszła w skład porozumienia Renault-Nissan-Mitsubishi.

Jaguar

Brytyjska marka Jaguar produkująca samochody osobowe i sportowe pojawiła się na rynku w 1922 r. Jednak i ona nie uniknęła przejęcia przez większe koncerny. W 1989 roku została wykupiona przez amerykański koncern motoryzacyjny Ford Motor Company, natomiast w 2008 roku jej nowym nabywcą został indyjski koncern Tata Motors. Głównie temu gigantowi można przypisać obecne sukcesy Jaguara i silną promocję na rynku europejskim.

Marki, które mogą zostać zapomniane w Europie

Ostatnia lista dotyczy marek, które na dzień dzisiejszy są jeszcze dobrze znane kierowcom. Producenci wycofali się już jednak ze sprzedaży nowych aut w Europie i postawili na inne rynku zbytu. Istnieje zatem spore ryzyko, że z biegiem lat polscy kierowcy zupełnie o nich zapomną.

Chevrolet

Amerykański Chevrolet doskonale prosperował za Oceanem. Sukces na tym obszarze zachęcił go do przejścia na rynek europejski. Tutaj niestety spotkało go rozczarowanie. Choć zaprezentował Europejczykom całą gamę aut, większość nie spotkała się z dużym zainteresowaniem. Na naszym kontynencie pozostawił więc w ofercie tylko modele sportowe Corvette i Camaro. W Polsce ich sprzedaż zakończyła się oficjalnie w 2019 roku.

Daihatsu

Daihatsu nie można uznać za nazwę nieznaną w Polsce, jednak daleko jej do sukcesów innych marek należących do Toyoty. Z logo tej marki oferowano w Europie głównie modele Cuore, Sirion, Materia, Terios i Copen. Teraz jednak rzadko spotyka się je na polskich drogach. W 2013 roku Daihatsu wycofało się z rynku europejskiego. Na innych kontynentach marka notuje jednak spore sukcesy sprzedażowe.

Proton / Lotus

Malezyjskie przedsiębiorstwo Proton produkowało najpierw auta na licencji Mitsubishi. W 1996 roku przejęło natomiast 80% firmy Lotus, a w 2002 roku zwiększyło udział do ok. 96%. Firma Proton nie osiągnęła jednak sukcesu w Europie. W 2017 roku większościowy pakiet akcji Lotusa przejął więc chiński koncern Geely.

Roewe / Rover

W 2006 roku świetnie prosperująca niegdyś brytyjska marka Roewe/Rover ogłosiła upadłość (po 123 latach obecności na rynku motoryzacyjnym). Prawa do technologii i produkcji dwóch modeli (25 i 75) przeszły w ręce koncernu SAIC. Roewe jest więc dziś marką obecną na rynku chińskim. Produkty tej firmy są także oferowane na rynkach globalnych, jednak pod bardziej rozpoznawalną marką MG, o której wspomnieliśmy na początku artykułu.

NEVS / Saab

Firma NEVS, po wykupieniu Saaba w 2012 roku, na pewien czas reaktywowała znaną niegdyś markę. Seryjna produkcja rozpoczęła się od odrodzonego modelu 9-3 II generacji po face liftingu, a w rok później pojawił się w sprzedaży wyprodukowany przez NEVS w fabryce w Trollhättan pierwszy nowy Saab. Jednak po trzech latach produkująca sprzęt wojskowy Saab Group nie zgodziła się na dalsze wykorzystanie nazwy Saab do produkcji samochodów. NEVS zdecydowało się więc wprowadzić na rynek modele z własnym logo. 

Ile kosztuje ubezpieczenie mało znanych marek samochodów?

Marka samochodu to tylko jeden z czynników decydujących o cenie polisy OC. Towarzystwa zwracają uwagę raczej nie na samą nazwę firmy, ale na dane techniczne pojazdu. Przykładowo, marka które produkuje w większości szybkie samochody sportowe może mieć zawyżoną średnią składkę, ponieważ dla większości klientów ubezpieczyciele zastosowali zwyżkę z powodu dużej pojemności silnika.

W I kwartale 2023 roku ceny OC samochodów wymienionych przez nas mało znanych marek nie odbiegały zasadniczo od przeciętnej ceny wyliczonej dla wszystkich kierowców (490 zł). Najdroższe oferty trafiały do właścicieli aut o sportowym charakterze oraz luksusowych, takich np. jak Lotus, Cupra czy Acura.

MarkaŚrednia cena OC dla markiNajczęściej ubezpieczany model / średnia cena OC
Cupra519 złFormentor: 511 zł
SsangYong460 złKorando: 453 zł
MG Motor503 złZT: 628 zł
DS Automobiles457 złDS7: 442 zł
Acura521 złTL: 429 zł
Lotus601 złEvora: 771 zł
Tata471 złIndica Vista: 622 zł
Na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki rankomat.pl w I kwartale 2023 r.

W przypadku najczęściej ubezpieczanych modeli, najdroższe propozycje obowiązkowego ubezpieczenia otrzymywali głównie posiadacze Lotusa Evora.

Chcesz sprawdzić, ile kosztuje ubezpieczenie nieznanej marki samochodów? Skorzystaj z naszego kalkulatora OC i AC i porównaj oferty kilkunastu firm.

Porównaj ceny OC i AC

Co warto wiedzieć

  • Zakup auta nieznanej marki nie musi wiązać się z ryzykiem. Niejednokrotnie takie pojazdy są tanie, trwałe i bogato wyposażone, a ich mniejsza popularność wynika np. z ukierunkowania sprzedaży na rynki poza Europą.
  • Niektóre mało znane na rynku marki samochodów powstały pod szyldem dużego koncernu i mają być konkurencją dla podobnej linii innej marki, głównie aut luksusowych.
  • W I kwartale 2023 roku do najrzadziej zgłaszanych do ubezpieczenia marek samochodów osobowych należały między innymi Cupra, SsangYong, MG i DS.
  • Obowiązkowe ubezpieczenie nieznanej marki nie musi być drogie.
  • Towarzystwa ubezpieczeniowe zwracają największą uwagę na właściwości techniczne pojazdu, np. pojemność silnika czy sportowy charakter.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie marki samochodów są najbardziej popularne?

    Od lat, do najpopularniejszych marek używanych samochodów osobowych zaliczyć można Volkswagena, Opla i Audi. Wysoko w rankingach popularności utrzymują się także Ford, BMW, Renault i Toyota. Jeśli chodzi o pojazdy nowe, to w okresie od stycznia do końca maja 2023 roku najwięcej rejestracji samochodów osobowych odnotowano w przypadku Toyoty (37534 rejestracje), Skody (21276), Kia (15141) i Volkswagena (14470). W pierwszej dziesiątce znalazły się także Audi, Hyundai, BMW, Dacia, Mercedes i Renault.
  2. Jakimi samochodami jeżdżą Polacy?

    Z danych uzyskanych od użytkowników naszej porównywarki wynika, że Polacy posiadają głównie auta miejskie, z silnikiem o pojemności od 1,1 l do 2,0 l (82,3% wszystkich kalkulacji w I kwartale 2023 roku). Znacznie mniej osób zgłasza do ubezpieczenia pojazdy z dużym silnikiem (powyżej 5 l: 0,2%). Większość osób posiada jednocześnie auta kilkunastoletnie (11 lat – 20 lat: 55,7%), zasilane benzyną. Najpopularniejszą na rynku wtórnym marką jest Volkswagen, natomiast modelem Opel Astra.
  3. Jakie modele samochodów zostały już zapomniane?

    Każda firma motoryzacyjna poszerza swoją ofertę i produkuje samochody coraz nowszych, udoskonalonych generacji. Po drodze rezygnuje jednak z produkcji pojazdów mało popularnych wśród klientów. Spośród modeli, które tylko przez krótki czas cieszyły się powodzeniem na rynku wymienić można chociażby BMW 600 (produkcja w latach 1957 - 1959), Hondę 1300 Coupe (1970-1972), Porsche 912 (1965-1969) czy Alfę Romeo Arna (1983-1987). Z nowszych produkcji, na rynku nie utrzymała się między innymi Kia Elan (1996-1999), która miała przedłużyć żywot Lotusa Elana M100 i Lincoln Blackwood (2001-2002) - pierwszy pick-up w historii tej marki.
  4. Jakie są zalety samochodu z logo popularnej firmy?

    Właściciele samochodów ze znanym logo mają przede wszystkim zapewniony łatwy dostęp do części zamiennych i wykwalifikowanych serwisantów. Praktycznie każdy warsztat (nie tylko ASO) specjalizuje się w naprawie takich aut. Nie muszą się oni także obawiać ryzyka szybkiej utraty wartości samochodu oraz tego, że w przyszłości ciężko im będzie sprzedać auto na rynku wtórnym.