Ubezpieczenie na VIN jest możliwe w kilku przypadkach. Jednocześnie bywa oszustwem stosowanym przez nieuczciwych handlarzy samochodów sprowadzanych z zagranicy. Tego typu procedura wymaga zatem ostrożności. W jakich sytuacjach uważać, a kiedy można bez obaw ubezpieczyć auto na VIN? Upewnij się, aby uniknąć kłopotów!

Każdy pojazd zarejestrowany w kraju musi zostać objęty obowiązkową ochroną OC. Obowiązek ten leży po stronie właściciela samochodu czy motocykla. Za jego niedopełnienie grożą wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ale nie tylko. W razie kolizji, awarii czy wypadku za kierowca nieubezpieczonego pojazdu będzie musiał zapłacić z własnej kieszeni - nie mówiąc o rekompensacie dla poszkodowanych.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Standardowo do zawarcia umowy ubezpieczenia OC wymaga się podania m.in. numeru rejestracyjnego pojazdu. A co, jeśli jeszcze nie dysponujesz tablicami, bo dopiero zamierzasz zarejestrować samochód i jesteś jego pierwszym właścicielem? W grę wchodzi wówczas ubezpieczenie na VIN. To jeden z nielicznych przypadków, w którym ten numer posłuży Ci do zakupu polisy OC. 

Niestety VIN bywa również wykorzystywany do oszustwa ze strony nieuczciwych sprzedawców pojazdów z zagranicy. Jako nabywcę auta może Cię to kosztować wysoki mandat oraz karę za brak OC. Zobacz, kiedy możesz legalnie skorzystać z numeru VIN, aby podpisać umowę OC, a kiedy lepiej uważać!

Czym jest numer VIN i do czego służy?

Numer VIN (Vehicle Identification Number) to inaczej numer identyfikacyjny pojazdu. Potocznie nazywa się go także numerem nadwozia, który nadawany jest przez producenta auta. VIN stanowi ciąg 17 znaków (zarówno liter, jak i cyfr), z których można wyczytać szereg cennych informacji o danym egzemplarzu.

numer VIN pojazdu

Numer VIN ma charakter unikatowy. Oznacza to, że nie ma na świecie dwóch pojazdów o tym samym ciągu znaków. Znajomość VIN- przydaje się przy kwestiach technicznych (np. doborze części zamiennych do samochodu) czy weryfikacji danych o egzemplarzu (np. przy decyzji zakupowej).

Gdzie można znaleźć numer identyfikacyjny pojazdu?

Niezależnie od tego, czy chcesz ubezpieczyć samochód na VIN, czy potrzebujesz go w innym celu, unikalny ciąg znaków znajdziesz w kilku miejscach - w samym pojeździe, ale i w przypisanych do niego dokumentach. Umiejscowienie numeru w aucie zależy od samego producenta.

Numeru VIN szukaj najczęściej:

  • na słupku bocznym od strony kierowcy,
  • na prawym nadkolu,
  • przy przegrodzie czołowej,
  • przy ramie nośnej przy prawym przednim kole.

W praktyce jednak można spotkać aż 11 lokalizacji numeru VIN w pojazdach różnych marek.

gdzie znaleźć VIN

Jeśli nie masz czasu szukać VIN-u w samochodzie, możesz zajrzeć do dowodu rejestracyjnego, oczywiście jeśli już go masz (rubryka "E"). Dobrym sposobem na weryfikację prawidłowości numeru VIN jest też logowanie od bazy CEPiK (historiapojazdu.gov.pl). VIN jest jednym z parametrów wymaganych aby dostać się do danych sprawdzanego modelu. Jeśli otrzymasz komunikat, że numer jest błędny, powinno Cię to zaniepokoić - zwłaszcza gdy kupiłeś używany samochód.

Kiedy można kupić ubezpieczenie OC na VIN?

Ubezpieczenie samochodu na VIN jest możliwe w ramach kilku wyjątkowych okoliczności:

  1. Gdy nowy samochód kupiony w salonie nie został jeszcze zarejestrowany (po uzyskaniu tablic rejestracyjnych należy przekazać go ubezpieczycielowi, który uzupełni umowę OC).
  2. Gdy nowy samochód został sprowadzony z zagranicy.
  3. Gdy z zagranicy został sprowadzony używany samochód, ale wniosek o rejestrację w Polsce nie został jeszcze złożony.

Uwaga!

Ubezpieczyciel ma prawo do odstąpienia od umowy OC zawartej na numer VIN, jeśli w ciągu 30 dni od zakupu właściciel auta nie dostarczy do zakładu uzyskanego numeru rejestracyjnego.

Okazuje się zatem, że ubezpieczenie OC na VIN jest możliwe, ale równie często ta opcja wykorzystywana jest w nieuczciwych celach.

Ubezpieczenie na VIN – na czym polega oszustwo?

Ubezpieczenie na VIN to czasami oszustwo stosowane przez nieuczciwych handlarzy, którzy sprowadzają samochody z zagranicy do Polski.

Po wyrejestrowaniu przez poprzedniego właściciela pojazd nie jest wyposażony w ważne tablice rejestracyjne, które uprawniałyby do poruszania się nim po drogach. W efekcie takie auta trafiają do kraju na lawecie zamiast „na kołach”, ponieważ to drugie rozwiązanie wymaga wykupienia czasowychtablic wywozowych. Sprzedawcy nigdy nie mają pewności, czy znajdą kupca na samochód z importu, a na zakupie tymczasowych rejestracji mogą zaoszczędzić od kilkudziesięciu do kilkuset euro. Na czym dokładnie więc polega ten proceder?

Tablice wywozowe wydawane są w kraju, z którego samochód trafia do Polski. W przypadku Niemiec, z których w pierwszym kwartale 2024 r. sprowadzono 123 683 tys. używanych aut, są to 5-dniowe rejestracje charakteryzujące się żółtym paskiem (Kurzzeitkennzeichen) z wybitą datą ważności.

Wzór Kurzzeitkennzeichen

Znacznie rzadziej można spotkać tablice z czerwonym paskiem (Zollkennzeichen), których ważność wynosi od 9 dni do 12 miesięcy. Ich zakup umożliwia czasowe legalne poruszanie się po drogach pojazdem wyrejestrowanym przez poprzedniego właściciela za zachodnią granicą, do czasu jego ponownego zarejestrowania w Polsce. Oczywiście pod warunkiem, że równocześnie samochód ma ważne badanie techniczne i został objęty ubezpieczeniem OC.

Wzór Zollkennzeichen

Tymczasem nieuczciwi handlarze nie mają skrupułów w podrabianiu tablic wywozowych. Kilka lat temu po prostu wykonywali je z plastikowej płyty z nadrukiem i umieszczali na aucie. Jednak szybko tego typu podróbki zaczęły budzić wątpliwości klientów. Obecnie w Internecie oszuści mogą kupić metalowe i tłoczone tablice oferowane jako przedmioty kolekcjonerskie. Oczywiście nie uprawniają one do legalnego poruszania się samochodem po drogach. Jednak  nieobeznani z tematem kierowcy mogą mieć problem z ich odróżnieniem od oryginalnych tablic.

Nieuczciwi handlarze wmawiają zdezorientowanym klientom, że tablice kolekcjonerskie uprawniają do legalnego poruszania się po polskich drogach, do czasu zarejestrowania samochodu w Polsce po wykupieniu OC komisowego ważnego 30 dni. Jest to krótkoterminowe ubezpieczenie wypisywane na numer VIN, które nie zawiera informacji o rejestracji pojazdu.

Jednak jeśli nieświadomy nabywca zostanie przyłapany na jeździe autem bez ważnych tablic lub – co gorsza – spowoduje wypadek, naraża się na bardzo surowe konsekwencje.

Ubezpieczenie OC na VIN a jazda bez ważnych tablic

Pomimo wykupienia OC komisowego (ubezpieczenia na VIN), nie możesz poruszać się po drogach zakupionym samochodem bez ważnych tablic rejestracyjnych. Jeśli więc nabyłeś auto od nieuczciwego handlarza z podrobionymi zagranicznymi tablicami wywozowymi, w razie kontroli drogowej możesz zostać ukarany mandatem w wysokości 500 zł. Ponadto zostaniesz obciążony kosztami holowania i przetrzymywania auta na policyjnym parkingu.

Policja może również zawiadomić Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (UFG), że poruszałeś się po drodze z wykupionym OC komisowym na nielegalne tablice. W efekcie UFG może nie uznać ważności polisy i nałożyć na ciebie karę za brak OC – w przypadku aut osobowych powyżej 14 dni jej wysokość wynosi w 2024 roku 8 600 zł. 

Ponadto gdy spowodujesz szkodę, możesz zostać zmuszony do jej pokrycia z własnej kieszeni. Jeżeli będzie bardzo poważna, jej kwota może wynieść od kilkudziesięciu do nawet kilkuset tysięcy złotych.

Jak rozpoznać podrobione zagraniczne tablice wywozowe?

Jak już wspomnieliśmy, wywozowe tablice rejestracyjne charakteryzuje żółty lub czerwony pasek umieszczony z prawej strony. To na nim znajduje się data ważności rejestracji, czyli okresu, w którym legalnie możesz poruszać się samochodem.

Warto wiedzieć

Pamiętaj, że oryginalne tablice wykonane są z metalu. Jeśli zamiast niego zobaczysz pleksi czy tworzywo sztuczne, z pewnością masz do czynienia z produktem kolekcjonerskim.

Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do legalności zagranicznych tablic rejestracyjnych, najlepiej zrezygnuj z zakupu auta. Jeśli jednak zdecydujesz się kupić samochód, wstrzymaj się z jazdą nim do czasu jego zarejestrowania w Polsce. Gdy zaszła konieczność przewozu pojazdu, skorzystaj z lawety.

Jak uchronić się przed oszustwem na ubezpieczenie na VIN?

Najprościej samodzielnie sprowadzić samochód z zagranicy do Polski. Do oszustw na ubezpieczenie VIN dochodzi w sytuacji, kiedy poprzedni właściciel wyrejestruje go w macierzystym kraju. Następnie nieuczciwy handlarz przywozi auto do Polski na lawecie bez wykupienia czasowych tablic wywozowych, zastępując je kolekcjonerskimi, które nie uprawniają do legalnego poruszania się po drogach. Aby ustrzec się przed tym procederem, masz dwie opcje.

Import samochodu na lawecie

Pierwszą z nich jest transport wyrejestrowanego samochodu na lawecie. Jednak minusem takiego rozwiązania mogą być wysokie koszty przewozu. Zwykle średnie stawki u przewoźników wynoszą od 1 do 3 zł za kilometr. Można również spróbować holowania za pomocą innego pojazdu. Pamiętaj, że w Niemczech może to być bardzo utrudnione, ponieważ na tamtejszych autostradach nie można tego robić przy użyciu linki holowniczej.

Przyjazd samochodem do kraju

Drugą opcją, która umożliwi przyjazd samochodem „na kołach” z zagranicy, jest zakup tymczasowych tablic wywozowych i OC krótkoterminowego ważnego 30 dni. Ponadto pojazd musi mieć ważne badanie techniczne. W Niemczech możesz tymczasowo zarejestrować auto w celu jego transportu do kraju po zakończonej transakcji, kupując:

  • 5-dniowe tablice wywozowe z żółtym paskiem, których koszt zakupu wraz z OC krótkoterminowym waha się od 80 do 140 euro,
  • znacznie dłużej ważne tablice wywozowe z czerwonym paskiem (od 9 dni do 12 miesięcy), których koszt wraz z OC krótkoterminowym waha się od 150 do 180 euro. Będą przydatne, jeśli nie zdążysz przywieźć samochodu z Niemiec do Polski w ciągu 5 dni na rejestracjach z żółtym paskiem.

Jeszcze przed przyjazdem do Polski zadbaj, aby zabrać ze sobą wszystkie dokumenty potrzebne do rejestracji samochodu w kraju. Należą do nich umowa kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny i karta pojazdu.

Jeśli wykupiłeś tablice wywozowe i OC krótkoterminowe, a także auto ma ważne badanie techniczne, możesz przyjechać nim „na kołach” do Polski. Potem musisz dopełnić kilku formalności, aby zarejestrować samochód w kraju.

Jak zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy w Polsce?

Rejestracja samochodu to prosta, ale kilkuetapowa procedura. Jeśli nie zapomnisz o żadnym elemencie układanki, nie powinno być problemu ze sprawnym uzyskaniem dowodu rejestracyjnego dla pojazdu z zagranicy. Oto, o czym powinieneś pamiętać.

1. Opłać akcyzę

W ciągu 30 dni od przekroczenia granicy musisz zapłacić podatek akcyzowy i złożyć w urzędzie skarbowym deklarację (AKC-U/S). Wypełniony druk możesz złożyć osobiście, wysłać pocztą lub przez Internet za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Stawki akcyzy wynoszą:

  • 3,1% wartości pojazdu o pojemności silnika mniejszej niż 2000 cm3,
  • 18,6% wartości pojazdu o pojemności silnika większej niż 2000 cm3.

Stawki akcyzy są o 50% niższe dla właścicieli następujących hybryd:

  • 9,3%  wartości pojazdu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 9,3% wartości pojazdu w przypadku hybryd plug-in (PHEV – z możliwością ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu), wyposażonych w silnik spalinowy powyżej 2000 cm3, ale nie wyższy niż 3500 cm3,
  • 1,55% wartości pojazdu w przypadku klasycznych hybryd (HEV – bez możliwości ładowania z gniazdka, czyli zewnętrznego źródła prądu) oraz miękkich hybryd (MHEV), wyposażonych w silnik spalinowy do 2000 cm3.

2. Zrób badanie techniczne

Jeśli zamiast na lawecie przyjechałeś sprowadzonym z zagranicy samochodem „na kołach”, to musi mieć ważne badanie techniczne. Jednak i tak musisz odwiedzić stację kontroli pojazdów, aby wykonać badanie uzupełniające lub kompleksowy przegląd.

Jeśli chcesz zaoszczędzić, najpierw udaj się do wydziału komunikacji właściwego dla miejsca zamieszkania i zapytaj, czy będziesz musiał wykonać kompleksowe badanie techniczne. Standardowy koszt przeglądu samochodów zasilanych benzyną i diesli wynosi 99 zł, a 162 zł w przypadku aut z instalacją LPG.

3. Zarejestruj samochód w wydziale komunikacji

Aby zarejestrować samochód sprowadzony z zagranicy w Polsce, udaj się do właściwego dla miejsca zamieszkania wydziału komunikacji. Musisz to zrobić w ciągu 30 dni od przyjazdu autem do kraju. Do wniosku o rejestrację pojazdu dołącz następujące dokumenty:

  • przetłumaczoną umowę kupna-sprzedaży, dowód rejestracyjny i kartę pojazdu,
  • zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym,
  • dowód opłacenia podatku akcyzowego,
  • potwierdzenie wyrejestrowania pojazdu za granicą,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne, jeśli do Polski przyjechałeś samochodem „na kołach”.

Uwaga!

Jeśli auto zostało sprowadzone z kraju będącego członkiem Unii Europejskiej i jego dowód rejestracyjny zawiera ujednolicone kody, tłumaczenie tego dokumentu nie będzie konieczne.

Jeśli złożysz komplet dokumentów w wydziale komunikacji, otrzymasz decyzję o czasowej rejestracji pojazdu, tymczasowe tablice rejestracyjne, czasowe pozwolenie ważne 30 dni oraz nalepkę kontrolną. Następnie możesz sprawdzić na stronie Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych (PWPW), czy dowód rejestracyjny jest gotowy do odbioru.

4. Zapłać za rejestrację samochodu

Standardowo rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy kosztuje 256 zł. Opłaty mogą wzrosnąć do 1176 zł, jeżeli będziesz chciał wyrobić indywidualne tablice rejestracyjne.

Opłaty związane z rejestracją samochodu sprowadzonego z zagranicy wynoszą:

  • 80 zł tablice rejestracyjne lub 1000 zł tablice indywidualne,
  • 54 zł dowód rejestracyjny,
  • 75 zł karta pojazdu,
  • 31 zł nalepki (kontrolna i legalizacyjna),
  • 13,50 zł pozwolenie czasowe,
  • 2,50 zł opłata ewidencyjna.

5. Kup ubezpieczenie OC na 12 miesięcy

OC komisowe lub OC krótkoterminowe zakupione w celu przywozu samochodu z zagranicy do Polski jest ważne 30 dni. Następnie polisa nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres. Zgodnie z przepisami właściciel pojazdu ma obowiązek zapewnić ciągłość ubezpieczenia pojazdu. Jeśli o tym zapomni, grożą mu wysokie kary ze strony Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).

W 2024 r. za brak OC powyżej 14 dni posiadacz samochodu osobowego może zostać ukarany grzywną w wysokości 8 600 zł. W 2025 roku stawki kar za o zaniedbanie mają ponownie wzrosnąć. Powinni o tym pamiętać nabywcy pojazdów - nawet jeśli kupowany samochód jest w dniu podpisania umowy ubezpieczony, umowa może wkrótce wygasać i po zmianie właściciela nie przedłuży się automatycznie!

Najtańszą polisę OC znajdziesz w kalkulatorze rankomat.pl. Po wypełnieniu prostego formularza otrzymasz oferty od nawet kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych. To doskonała opcja zarówno dla pierwszych właścicieli pojazdów, jak i osób, które szukają atrakcyjnej ochrony dla samochodów z rynku wtórnego.

Co warto wiedzieć?

  1. Ubezpieczenie na VIN to oszustwo stosowane przez nieuczciwych handlarzy samochodów sprowadzanych z zagranicy.
  2. Poruszanie się po drogach samochodem wyposażonym w kolekcjonerskie tablice rejestracyjne jest nielegalne.
  3. Za jazdę samochodem wyposażonym w kolekcjonerskie tablice rejestracyjne grozi mandat do 500 zł.
  4. OC komisowe i OC krótkoterminowe nie przedłuża się automatycznie na kolejny okres.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie na VIN

  1. Jak długo można jeździć na tablicach wywozowych zakupionych za granicą?

    Dokładnie przez taki okres, na jaki zostały wykupione (oczywiście pod warunkiem, że samochód ma wykupione ubezpieczenie OC i ważne badanie techniczne). Np. tablice wywozowe z żółtym paskiem zakupione w Niemczech są ważne tylko 5 dni i w tym czasie musisz przyjechać samochodem do Polski. Po upływie tego czasu nie możesz legalnie poruszać się autem po drogach.

  2. Ile kosztuje zakup tablic wywozowych?

    Cena tablic wywozowych zależy od kraju, z którego sprowadzasz samochód. Każde państwo indywidualnie określa wysokość opłat za wydanie takich blach.

  3. Jaka kara grozi za niezarejestrowanie samochodu sprowadzonego z zagranicy?

    Samochód sprowadzony z zagranicy musisz zarejestrować w ciągu 30 dni od daty przywozu go do Polski. Jeśli tego nie zrobisz, możesz zostać ukarany przez starostę mandatem zwykle w wysokości od 500 do 1000 zł.