Średni wiek aut osobowych w Polsce wynosi 14 lat – wynika z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA). Kupując wieloletnie pojazdy kierujemy się ich niską ceną. Sprawdziliśmy, czy warto i jaki samochód można kupić do 10 tys. zł.

Najłatwiej do 10 tys. zł kupić ekonomiczne samochody miejskie i kompaktowe. Nieco trudniej znaleźć auto rodzinne w przyzwoitym stanie. Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem, jakie modele warto wybrać, a także jak wiek pojazdu wpływa na ubezpieczenie oc

Znajdź OC już od 348zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 5 minut
  • Oferty 14 towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Ile lat mają samochody w Polsce?

W okresie od stycznia do września 2020 r. większość użytkowników porównywarki rankomat.pl ubezpieczała samochody w wieku 11-20 lat (57,6%). Często są to tanie auta, które można kupić do 10 tys. zł. 

Nie da się ukryć, że do 10 tys. zł bardzo trudno będzie kupić samochód w idealnym stanie technicznym czy z bogatym wyposażeniem. Jednak może być to świetne rozwiązanie dla młodego i niedoświadczonego kierowcy, którego nie stać na zakup auta z salonu. W tym przedziale cenowym bardzo łatwo znaleźć ekonomiczne modele miejskie i kompaktowe. Będą one również tańsze w ubezpieczeniu. Polisa OC dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 1 l jest o 318 zł niższa niż w przypadku samochodów z litrażem powyżej 3 l.

Kupując auto do 10 tys. zł trzeba się również liczyć z dodatkowymi wydatkami. W tym przedziale cenowym mamy do wyboru wiekowe samochody, które już w momencie zakupu mogą wymagać naprawy. Poza tym w trakcie eksploatacji również będą zużywać się kolejne części i będzie trzeba je wymieniać. Dlatego do kupna używanego pojazdu należy się przygotować.

Na co zwrócić uwagę kupując samochód do 10 tys. zł?

Historię auta warto sprawdzić jeszcze przed wizytą u sprzedawcy. W prosty sposób można to zrobić na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby znacznie zminimalizować ryzyko oszukania przez aktualnego właściciela samochodu, poprośmy go o podanie następujących danych:

  • numer VIN pojazdu,
  • numer rejestracyjny,
  • datę pierwszej rejestracji pojazdu.

Następnie po wpisaniu powyższych danych, możemy sprawdzić historię badań technicznych czy ostatni zarejestrowany stan licznika pojazdu. Dostępne są również informacje o dotychczasowych właścicielach czy kradzieżach auta. Dzięki temu możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu na osobistym oglądaniu samochodu, jeśli wyda nam się podejrzany. Co w takim razie powinno zwrócić naszą uwagę?

Jeśli kupujemy używany i wieloletni samochód, to sygnał ostrzegawczy powinien stanowić niski przebieg. Jeżeli dodatkowo auto zostało sprowadzone z zagranicy to bardzo prawdopodobne, że cofnięto mu licznik.

Jak sprawdzić stan techniczny samochodu do 10 tys. zł?

Sprawdzenie historii pojazdu to jedynie pierwszy krok. Przed zakupem należy dokładnie obejrzeć używany samochód. Najlepiej poprosić sprzedawcę o możliwość zabrania auta do zaufanego warsztatu, w którym mechanik sprawdzi jego stan techniczny. Co jednak zrobić, jeśli nie mamy takiej możliwości lub nie chcemy ponosić dodatkowych kosztów? Wówczas trzeba przeprowadzić osobiste oględziny pojazdu. W ten sposób możemy ocenić, czy np. samochód jest powypadkowy. Szczególną uwagę zwróćmy na:

  1. Stan nadwozia i karoserii. Należy się przyjrzeć, czy nie zawierają odprysków, korozji lub śladów nakładania nowego lakieru na stary. Dodatkowo sprawdźmy datę produkcji szyb. Jeśli się różnią, a jednocześnie auto było malowane, to z dużym prawdopodobieństwem było remontowane po wypadku.
  2. Silnik. Sprawdźmy, czy spod maski nie wydobywa się dym i jaka jest barwa spalin. Niebieski kolor oznacza znaczne zużycie. Ponadto jeśli w używanym aucie silnik jest bardzo czysty, to może to wiązać się z próbą zatuszowania wycieków.
  3. Wnętrze samochodu. Sprawdźmy stan foteli, kierownicy, pedałów czy dźwigni skrzyni biegów. Wyjątkowo widoczne ślady zużycia mogą świadczyć o dużej eksploatacji samochodu, a więc oznaczać, że jego przebieg został cofnięty. 

Oczywiście po dokładnym obejrzeniu samochodu, należy koniecznie odbyć jazdę próbną. Podczas niej nie tylko możemy sprawdzić pracę silnika, lecz także zobaczyć jak auto zachowuje się na drodze. Jeśli nie odpowiada nam styl jego prowadzenia, warto zrezygnować z zakupu. 

Jaki samochód do 10 tys. zł warto kupić?

Najprościej do 10 tys. zł kupić samochód z segmentu B i C, czyli miejski i kompaktowy. Może to być świetna opcja zakupu pierwszego auta dla młodych i niedoświadczonych kierowców. Warto wybrać pojazd z mniejszą pojemnością silnika, który jednocześnie będzie tańszy w ubezpieczeniu. Lepiej również wybrać znany i popularny model. Jeśli kupujemy używane i wiekowe auto, powinniśmy zwrócić też uwagę na cenę i dostępność części zamiennych.

Znacznie trudniej do 10 tys. zł jest kupić samochód z segmentu D, czyli rodzinny. Jednak na rynku można znaleźć również ciekawe propozycje w tej kategorii. Aby ułatwić wybór, przygotowaliśmy zestawienie 5 najbardziej interesujących modeli w każdej z trzech klas.

Samochód miejski – jaki model kupić do 10 tys. zł?

Najłatwiej do 10 tys. zł kupić samochód miejski z segmentu B. Warto wybrać auto o jak najmniejszej pojemności silnika, co obniży koszty eksploatacji i ubezpieczenia. Wybraliśmy 5 popularnych modeli, na które szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę szukając małego i taniego pojazdu. Ich dużym atutem jest również łatwa dostępność części.

1. Opel Corsa C (1999-2006)

Bardzo bezpieczny w prowadzeniu samochód idealny do jazdy w mieście, który otrzymał 4 na 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Kupując Opla Corsę C należy dokładnie sprawdzić stan blacharki.  Szczególnie błotniki i progi, na których często występuje korozja. Ponadto większość silników benzynowych, w które wyposażony jest samochód, dobrze działa z instalacją LPG. Dzięki niej można jeszcze obniżyć koszty eksploatacji auta.

2. Peugeot 206 (1998-2012)

Auto dość dobrze radzi sobie na polskich drogach. Kupując ten model powinniśmy dokładnie sprawdzić stan tylnej belki i układ kół, którego niewłaściwe ułożenie może oznaczać duże zużycie. Dzięki temu już na wstępie możemy uniknąć niepotrzebnego wydatku. Wymiana łożysk lub całej belki kosztuje od 400 do 1500 zł.

3. Skoda Fabia I (1999-2008)

Dużym atutem tego modelu jest sztywne zawieszenie, dzięki czemu auto bardzo łatwo się prowadzi. Jednocześnie posiada skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Skoda Fabia I może nie tylko pełnić role miejskiego samochodu, lecz także rodzinnego w wersji sedan lub kombi, które są dłuższe niż hatchback.

4. Fiat Grande Punto (2005-2012)

Kupując ten model szczególną uwagę warto zwrócić na stan zawieszenia, które w Fiatach Grande Punto dość często ulegają awarii. Jednocześnie części zamienne do tego auta należą do jednych z najtańszych w klasie B. Samochód posiada również elektryczne wspomaganie kierownicy, które może znacznie uprzyjemnić jazdę.

5. Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)

Ford Fiesta Mk6 jest bardzo przyjemny w prowadzeniu. Jednocześnie w przypadku starszych modeli i samochodów z dużym przebiegiem, należy dokładnie zwrócić uwagę na stan amortyzatorów. Auto jest również bezpieczne, ponieważ w teście Euro NCAP otrzymało 4 na 5 gwiazdek.

Samochód kompaktowy – jaki model kupić do 10 tys. zł?

Samochód kompaktowy to połączenie auta miejskiego z rodzinnym. Znakomicie sprawdzają zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na dłuższych trasach. Do 10 tys. zł wybór modeli dostępnych na rynku jest bardzo duży. Oto 5 naszych propozycji:

1. Volkswagen Golf IV (1997-2006)

Ten model został objęty 12-letnią gwarancją na perforację, dzięki czemu nawet 20-letnie egzemplarze są w bardzo dobrym stanie. Nadwozie Golfa IV zostało w pełni ocynkowane, aby zabezpieczyć je przed korozją. Poza tym samochód jest również tani w eksploatacji.

2. Peugeot 307 (2001-2008)

Samochód posiada wygodne i przestronne wnętrze. Jest również wygodny i komfortowy w prowadzeniu. Małym minusem może być jakość użytych w nim plastików, które mają tendencję do trzeszczenia w czasie jazdy. Jednocześnie Peugeot 307 został dobrze zabezpieczony przed korozją.

3. Skoda Octavia I (1996-2010)

Największą zaletą Skody Octavii I jest mała awaryjność i duża dostępność części zamiennych. Samochód posiada taką samą płytę podłogową jak wspominany już w artykule Volkswagen Golf IV, a także Audi A3. Osoby zainteresowane kupnem tego modelu mogą wybierać spośród bardzo dużej liczby egzemplarzy oferowanych na rynku. 

4. Toyota Corolla E12 (2001-2007)

Samochód od lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach niezawodności. Jego sztywne zawieszenie dobrze sprawdza się na polskich drogach. Jednocześnie dużym minusem są drogie części zamienne, szczególnie jeśli chcemy korzystać z oryginalnych podzespołów. W starszych modelach mogą również pojawić się problemy z rdzewieniem progów czy błotników.

5. Opel Astra G (1998-2009)

Dużą zaletą tego modelu jest łatwa dostępność części oraz niskie koszty naprawy. Jednocześnie dość często występuje w nim korozja. Jakość materiałów użytych do wykonania wnętrza samochodu jest wysoka, ale irytujące może być trzeszczenie plastików podczas jazdy.

Samochód rodzinny – jaki model kupić do 10 tys. zł?

Najtrudniej do 10 tys. zł kupić samochód rodzinny. Jednak nawet w segmencie D można znaleźć auto dla całej rodziny w niskiej cenie. Oto 5 naszych propozycji w tym przedziale cenowym:

1. Volkswagen Passat B5 (1996-2005)

Ten model jest bardzo wygodny w prowadzeniu. Karoseria i podłoga są odporne na korozję. Jednak minusem jest przednie zawieszenie, którego elementy w niektórych egzemplarzach trzeba wymieniać po przejechaniu około 50 tys. km.

2. Citroen C5 I FL (2000-2004)

Citroen C5 zalicza się do jednych z najtańszych samochodów rodzinnych, które można kupić do 10 tys. zł. Jednocześnie jest bardzo dobrze zabezpieczony przed korozją. Dzięki pneumohydraulicznemu zawieszeniu, jest również niezwykle przyjemny w prowadzeniu. Niestety w razie awarii tego elementu, musimy liczyć się z wysokimi kosztami naprawy.

3. Renault Laguna II (2005-2007)

Starsze egzemplarze Renault Laguna miały duże problemy z elektroniką. W modelach z lat 2005-2007 wyeliminowano większość kłopotów z awaryjnością układu elektronicznego. Auto posiada wygodne zawieszenie, a ceny części zamiennych należą do najniższych w segmencie D. Co ciekawe, Laguna II była jednym z pierwszych samochodów, który uzyskał 5 na 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.

4. BMW seria 3 E46 (1998-2005)

Auto jest bardzo przyjemne w prowadzeniu. Posiada również wygodne wnętrze, przy którego projektowaniu użyto wysokiej klasy materiałów. Największym minusem BMW serii 3 E46 są wysokie koszty naprawy zawieszenia, które może być wrażliwe na dziurawych polskich drogach.

5. Audi A4 B5 (1994-2001)

Stan blacharki nawet w najstarszych egzemplarzach Audi A4 B5 potrafi być bardzo dobry, jeśli auto nie jest powypadkowe. Samochód dzięki dobrze dopasowanemu zawieszeniu jest komfortowy w prowadzeniu. Jednak w wyniku jazdy po polskich drogach koszt naprawy tego elementu może być dość wysoki.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodu do 10 tys. zł?

Samochody do 10 tys. zł są wiekowe, zwykle starsze niż dziesięć lat. W efekcie średni koszt ubezpieczenia pojazdów w przedziale 11-15 lat (694 zł) i 16-20 lat (724) jest wyższy, aniżeli nowszych aut do 5 lat (607 zł) i 5-10 lat (640 zł). Jednak co ciekawe, najmniej na polisę OC muszą przeznaczyć właściciele samochodów powyżej 30 lat (478 zł).

Co warto wiedzieć?

  1. Średni wiek samochodów w Polsce wynosi 14 lat. Wiele z nich jest kupowanych poniżej 10 tys. zł.
  2. 57,6% Polaków ubezpiecza samochody w wieku 11-20 lat. 
  3. Do 10 tys. zł najłatwiej kupić samochody miejskie i kompaktowe. 
  4. Ubezpieczenie starszych aut, które zwykle kupuje się do 10 tys. zł jest droższe niż nowych samochodów.