Kupując samochód, często kierujemy się jego ceną. Co oczywiste, najtańsze modele, to te najstarsze. Jeśli na przykład wybierzemy auto 15-letnie, to bez problemu zmieścimy się w cenie do 10 tysięcy złotych. Ale, czy taki samochód opłaca się kupić? Czy za taką kwotę można znaleźć sprawne technicznie auto miejskie? Sprawdziliśmy, które modele dostępne w cenie do 10 tys. zł są godne polecenia.
- Ile lat mają samochody używane w Polsce?
- Na co zwrócić uwagę, kupując samochód do 10 tys. zł?
- Jak sprawdzić stan techniczny samochodu do 10 tys. zł?
- Jaki samochód do 10 tys. zł warto kupić?
- Samochód miejski – jaki model kupić do 10 tys. zł?
- Samochód kompaktowy – jaki model kupić do 10 tys. zł?
- Samochód rodzinny – jaki auto rodzinne kupić do 10 tys. zł?
- Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodu do 10 tys. zł w 2025 r.?
Najłatwiej do 10 tys. zł kupić ekonomiczne samochody miejskie i kompaktowe. Nieco trudniej znaleźć w przyzwoitym stanie auto do 10 tys. rodzinne. Wyjaśniamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem auta do 10 tys., jakie modele warto wybrać, a także jak wiek pojazdu wpływa na ubezpieczenie OC.
Ile lat mają samochody używane w Polsce?
Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów wyprodukowanych przed 2010 r. Z danych rankomat.pl wynika, że średni wiek auta zgłaszanego w 2024 r. do ubezpieczenia wynosił 14,6 lat. Podobny średni wiek pojazdu użytkowanego przez Polaka określa raport opracowany przez ACEA - to 14,9 lat. Jest on znacznie wyższy od europejskiej średniej, która wynosi 12,3. Skąd taka popularność starszych modeli w naszym kraju?
Ta tendencja wynika po części z faktu, że samochody na rynku wtórnym drożeją. Nie da się ukryć, że do 10 tys. zł coraz trudniej kupić samochód w idealnym stanie technicznym czy z bogatym wyposażeniem. Jednak, takie auto, to wciąż świetne rozwiązanie m.in. dla młodego kierowcy, którego z reguły nie stać na drogi model.
Wypowiedź eksperta
Kupując auto do 10 tys. zł, trzeba się również liczyć z dodatkowymi wydatkami. W tym przedziale cenowym mamy do wyboru wiekowe samochody, które już w momencie zakupu mogą wymagać naprawy. Poza tym w trakcie eksploatacji również będą zużywać się kolejne części i będzie trzeba je wymieniać. Dlatego do kupna używanego pojazdu należy się przygotować.
Na co zwrócić uwagę, kupując samochód do 10 tys. zł?
Historię auta warto sprawdzić jeszcze przed wizytą u sprzedawcy. W prosty sposób można to zrobić na stronie: https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby znacznie zminimalizować ryzyko oszukania przez aktualnego właściciela samochodu, poprośmy go o podanie następujących danych:
- numer VIN pojazdu,
- numer rejestracyjny,
- datę pierwszej rejestracji pojazdu.
Następnie po wpisaniu powyższych danych, możemy sprawdzić historię badań technicznych czy ostatni zarejestrowany stan licznika pojazdu. Dostępne są również informacje o dotychczasowych właścicielach czy kradzieżach auta. Dzięki temu możemy zaoszczędzić mnóstwo czasu na osobistym oglądaniu samochodu, jeśli wyda nam się podejrzany. Co w takim razie powinno zwrócić naszą uwagę?
Jeśli kupujemy używany i wieloletni samochód, to sygnał ostrzegawczy powinien stanowić niski przebieg. Jeżeli dodatkowo auto zostało sprowadzone z zagranicy, to bardzo prawdopodobne, że cofnięto mu licznik.
Jak sprawdzić stan techniczny samochodu do 10 tys. zł?
Sprawdzenie historii pojazdu to jedynie pierwszy krok. Przed zakupem należy dokładnie obejrzeć używany samochód. Najlepiej poprosić sprzedawcę o możliwość zabrania auta do zaufanego warsztatu, w którym mechanik sprawdzi jego stan techniczny. Co jednak zrobić, jeśli nie mamy takiej możliwości lub nie chcemy ponosić dodatkowych kosztów?
Wówczas trzeba przeprowadzić osobiste oględziny pojazdu. W ten sposób możemy ocenić, czy np. samochód jest powypadkowy. Szczególną uwagę zwróćmy na:
- Stan nadwozia i karoserii. Należy się przyjrzeć, czy nie zawierają odprysków, korozji lub śladów nakładania nowego lakieru na stary. Dodatkowo sprawdźmy datę produkcji szyb. Jeśli się różnią, a jednocześnie auto było malowane, to z dużym prawdopodobieństwem było remontowane po wypadku.
- Silnik. Sprawdźmy, czy spod maski nie wydobywa się dym i jaka jest barwa spalin. Niebieski kolor oznacza znaczne zużycie. Ponadto jeśli w używanym aucie silnik jest bardzo czysty, to może to wiązać się z próbą zatuszowania wycieków.
- Wnętrze samochodu. Sprawdźmy stan foteli, kierownicy, pedałów czy dźwigni skrzyni biegów. Wyjątkowo widoczne ślady zużycia mogą świadczyć o dużej eksploatacji samochodu, a więc oznaczać, że jego przebieg został cofnięty.
Oczywiście po dokładnym obejrzeniu samochodu, należy koniecznie odbyć jazdę próbną. Podczas niej nie tylko możemy sprawdzić pracę silnika, lecz także zobaczyć jak auto zachowuje się na drodze. Jeśli nie odpowiada nam styl jego prowadzenia, warto zrezygnować z zakupu.
Jaki samochód do 10 tys. zł warto kupić?
Najprościej do 10 tys. zł kupić samochód z segmentu B i C, czyli miejski i kompaktowy. Może to być świetna opcja zakupu pierwszego auta dla młodych i niedoświadczonych kierowców. Warto wybrać pojazd z mniejszą pojemnością silnika, który jednocześnie będzie tańszy w ubezpieczeniu. Lepiej również wybrać znany i popularny model. Jeśli kupujemy używane i wiekowe auto, powinniśmy zwrócić też uwagę na cenę i dostępność części zamiennych.
Znacznie trudniej do 10 tys. zł jest kupić samochód z segmentu D, czyli rodzinny. Jednak na rynku można znaleźć również ciekawe propozycje w tej kategorii. Aby ułatwić wybór, przygotowaliśmy zestawienie 5 najbardziej interesujących modeli w każdej z trzech klas.
Samochód miejski – jaki model kupić do 10 tys. zł?
Najłatwiej do 10 tys. zł kupić samochód miejski z segmentu B. Warto wybrać auto o jak najmniejszej pojemności silnika, co obniży koszty eksploatacji i ubezpieczenia. Wybraliśmy 5 popularnych modeli, na które szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę szukając małego i taniego pojazdu. Ich dużym atutem jest również łatwa dostępność części.
1. Opel Corsa C (1999-2006)
Bardzo bezpieczny w prowadzeniu samochód idealny do jazdy w mieście, który otrzymał 4 na 5 gwiazdek w teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Kupując Opla Corsę C, należy dokładnie sprawdzić stan blacharki. Szczególnie błotniki i progi, na których często występuje korozja. Ponadto większość silników benzynowych, w które wyposażony jest samochód, dobrze działa z instalacją LPG. Dzięki niej można jeszcze obniżyć koszty eksploatacji auta.
Chociaż auto ma już swoje lata, jego walory wizualne wcale nie odstają od dzisiejszych standardów. Dynamiczne linie nadwozia i charakterystyczne tylne nadkole, które zostało przeciągnięte aż nad zderzak, nadają całości nowoczesny wygląd. Dzięki temu Opel Corsa C i dziś cieszy się dużym powodzeniem, także wśród młodych kierowców ceniących sobie nie tylko niezawodność i ekonomiczność, ale też dobry design. Warto również docenić proste, minimalistyczne i intuicyjne wyposażenie, które dobrze się zestarzało.
2. Peugeot 206 (1998-2012)
Auto dość dobrze radzi sobie na polskich drogach. Kupując ten model powinniśmy dokładnie sprawdzić stan tylnej belki i układ kół, którego niewłaściwe ułożenie może oznaczać duże zużycie. Dzięki temu już na wstępie możemy uniknąć niepotrzebnego wydatku. Wymiana łożysk lub całej belki kosztuje od 400 do 1500 zł.
Tym, co może zaskakiwać zwłaszcza w przypadku starszych modeli tego samochodu, są pozytywne opinie kierowców dotyczące znikomego rdzewienia. Uwagę zwraca na siebie także stabilny układ jezdny. To również świetny wybór, jeśli głównym kryterium jest budżetowa eksploatacja. Szacuje się, że auto spala średnio ok. 7 l/100 km w cyklu mieszanym i 5-6 l/100 km w dieslu. Jak na kompakt, Peugeot 206 zaskakuje też wrażeniem przestronności w kabinie. Odpowiada za nie nietypowa przednia szyba, która jest mocno pochylona, a do tego daleko wysunięta.
3. Skoda Fabia I (1999-2008)
Dużym atutem tego modelu jest sztywne zawieszenie, dzięki czemu auto bardzo łatwo się prowadzi. Jednocześnie posiada skuteczne zabezpieczenie przed korozją. Skoda Fabia I może nie tylko pełnić role miejskiego samochodu, lecz także rodzinnego w wersji sedan lub kombi, które są dłuższe niż hatchback.
Co prawda kabina reprezentuje przestronność na poziomie przeciętnego kompaktu, jednak bagażnik zaskakuje pojemnością sięgającą nawet 260 litrów. Pojazd jest też stosunkowo mało awaryjny. Wśród usterek pojawiających się w starszych modelach warto wspomnieć chociażby o rozciągnięciu łańcucha rozrządu i problemach z elektryką. To temu warto się przyjrzeć w pierwszej kolejności, sprawdzając stan techniczny auta przed zakupem.
4. Fiat Grande Punto (2005-2012)
Kupując ten model szczególną uwagę warto zwrócić na stan zawieszenia, które w Fiatach Grande Punto dość często ulegają awarii. Jednocześnie części zamienne do tego auta należą do jednych z najtańszych w klasie B. Samochód posiada również elektryczne wspomaganie kierownicy, które może znacznie uprzyjemnić jazdę. To bardzo fajne auto miejskie, które warto kupić.
Ze względów estetycznych i praktycznych, należy dokładnie sprawdzić spasowanie poszczególnych elementów nadwozia, a w szczególności tylnych drzwi. Usterki w tym zakresie stanowiły częsty widok w przypadku modeli z początków produkcji. Niedopilnowanie tego może skończyć się albo zacinającymi się klamkami, albo nawet kapaniem czy wręcz wlewaniem się wody do kabiny (np. przez nieszczelne szyby czy nadkola) – nie należy więc tego lekceważyć.
5. Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)
Ford Fiesta Mk6 jest bardzo przyjemny w prowadzeniu. Odpowiada za to niezwykle czułe zawieszenie. Jednocześnie w przypadku starszych modeli i samochodów z dużym przebiegiem, należy dokładnie zwrócić uwagę na stan amortyzatorów. Auto jest również bezpieczne, ponieważ w teście Euro NCAP otrzymało 4 na 5 gwiazdek.
W swoich czasach, Ford Fiesta uchodził za innowacyjny samochód, dzięki czemu i dziś zapewnia dużą frajdę podczas jazdy. Spojrzenia przykuwa już samo nadwozie z dużą ilością przeszkleń, które nawiązuje do estetyki typowej dla minivanów. W wersjach z bogatszym wyposażeniem, które dziś spokojnie mieszczą się w założonym budżecie, można było spotkać też takie ciekawostki, jak na tamte czasy, jak podgrzewane lusterka i przednia szyba, Climatronic czy czujnik deszczu
Samochód kompaktowy – jaki model kupić do 10 tys. zł?
Samochód kompaktowy to połączenie auta miejskiego z rodzinnym. Znakomicie sprawdzają zarówno podczas jazdy w mieście, jak i na dłuższych trasach. Do 10 tys. zł wybór modeli dostępnych na rynku jest bardzo duży. Oto 5 naszych propozycji:
1. Volkswagen Golf IV (1997-2006)
Ten model został objęty 12-letnią gwarancją na perforację, dzięki czemu nawet 20-letnie egzemplarze są w bardzo dobrym stanie. Nadwozie Golfa IV zostało w pełni ocynkowane, aby zabezpieczyć je przed korozją. Poza tym samochód jest również tani w eksploatacji.
Choć do wyboru są już nowsze generacje, popularna „czwórka” wciąż dzierży miano jednego z najpopularniejszych modeli z segmentu aut używanych. Ten fakt wynika nie tylko z możliwości znalezienia dobrego egzemplarza w cenie znacznie poniżej 10 tys. złotych, ale także z właściwości tego samochodu. Jest mało awaryjny, a jeśli zdarzy się jakiś problem – bez problemu znajdziesz i części wymienne, i mechanika znającego się na rzeczy. Solidne zawieszenie doskonale sprawdza się natomiast w polskich realiach drogowych zakładających jazdę po dziurawej nawierzchni.
2. Peugeot 307 (2001-2008)
Samochód posiada wygodne i przestronne wnętrze. Jest również wygodny i komfortowy w prowadzeniu. Małym minusem może być jakość użytych w nim plastików, które mają tendencję do trzeszczenia w czasie jazdy. Jednocześnie Peugeot 307 został dobrze zabezpieczony przed korozją.
Przy zakupie tego modelu warto sprawdzić przede wszystkim, czy pompę ABS-u wymieniono w serwisie na początku eksploatacji. W egzemplarzach z początków linii produkcyjnej miała ona tendencję do awarii skutkującej nierzadko pożarem auta. Bezpieczniejszą opcję stanowi wersja poliftowa z 2005 roku, w której problem ten już nie występował.
3. Skoda Octavia I (1996-2010)
Największą zaletą Skody Octavii I jest mała awaryjność i duża dostępność części zamiennych. Samochód posiada taką samą płytę podłogową jak wspominany już w artykule Volkswagen Golf IV, a także Audi A3. Osoby zainteresowane kupnem tego modelu mogą wybierać spośród bardzo dużej liczby egzemplarzy oferowanych na rynku.
W Škodzie Octavii tej generacji warto docenić niezwykle przestronny bagażnik, który w hatchbacku mieści do 528 litrów (1228 litrów po złożeniu tylnych siedzeń), a w kombi 548 litrów (1412 litrów bez tylnej kanapy). Wyniki te są imponujące nawet w kontekście bardziej współczesnych aut. Przy zakupie należy zwrócić uwagę na typowe usterki, czyli m.in. wycieki oleju czy zamarzające odmy.
4. Toyota Corolla E12 (2001-2007)
Samochód od lat zajmuje czołowe miejsca w rankingach niezawodności. Jego sztywne zawieszenie dobrze sprawdza się na polskich drogach. Jednocześnie dużym minusem są drogie części zamienne, szczególnie jeśli chcemy korzystać z oryginalnych podzespołów. W starszych modelach mogą również pojawić się problemy z rdzewieniem progów czy błotników.
Chociaż auto ma swoje lata, wciąż zaskakuje ergonomicznym wnętrzem, w którym pięć osób może liczyć na optymalny komfort podczas jazdy. Auto uchodzi za niezawodne, jednak w nieregularnie serwisowanych modelach mogą pojawić się problemy, np. z sondami lambda czy kolektorami wydechowymi. W tym samochodzie warto też zwrócić uwagę na takie detale, jak zadbane uszczelki drzwi, które kiepsko radzą sobie w polskim klimacie. Przy właściwej pielęgnacji i smarowaniu w chłodnych miesiącach powinny jednak spełniać swoją funkcję bez zarzutu.
5. Opel Astra G (1998-2009)
Dużą zaletą tego modelu jest łatwa dostępność części oraz niskie koszty naprawy. Jednocześnie dość często występuje w nim korozja. Jakość materiałów użytych do wykonania wnętrza samochodu jest wysoka, ale irytujące może być trzeszczenie plastików podczas jazdy.
Astra G przez lata stała w cieniu swojej największej konkurencji na rynku, czyli Golfa IV. Mimo wszystko, warto ją docenić, chociażby za różnorodność wersji nadwoziowych czy pojemny bagażnik idealnie spełniający potrzeby rodziny 2+1. Wśród usterek typowych dla tego modelu warto wymienić m.in. czujniki ABS i alternatory. Należy też przyjrzeć się dokładnie elektronice.
Samochód rodzinny – jaki auto rodzinne kupić do 10 tys. zł?
Najtrudniej do 10 tys. zł kupić samochód rodzinny. Jednak nawet w segmencie D można znaleźć auto dla całej rodziny w niskiej cenie. Oto 5 naszych propozycji w tym przedziale cenowym:
1. Volkswagen Passat B5 (1996-2005)
Ten model jest bardzo wygodny w prowadzeniu. Karoseria i podłoga są odporne na korozję. Jednak minusem jest przednie zawieszenie, którego elementy w niektórych egzemplarzach trzeba wymieniać po przejechaniu około 50 tys. km.
Przestronna kabina i bagażnik, dobre wyciszenie oraz ergonomiczne fotele przekładają się na wysoki komfort podróży nawet po latach. Mając do czynienia ze starszym egzemplarzem, sprawdź podzespoły elektryczne i elektroniczne, sterowanie centralnym zamkiem i elektrycznymi szybami, jak również stan uszczelek drzwiowych – często przeciekają i wymagają wymiany.
2. Citroen C5 I FL (2000-2004)
Citroen C5 zalicza się do jednych z najtańszych samochodów rodzinnych, które można kupić do 10 tys. zł. Jednocześnie jest bardzo dobrze zabezpieczony przed korozją. Dzięki pneumohydraulicznemu zawieszeniu, jest również niezwykle przyjemny w prowadzeniu. Niestety w razie awarii tego elementu, musimy liczyć się z wysokimi kosztami naprawy.
Przed zakupem koniecznie przyjrzyj się dobrze elektryce zwłaszcza w przypadku wersji przedliftowej, w której usterki w tym obszarze nie były rzadkością. Typowe dla tego modelu jest też zawieszanie się elektroniki znajdującej się w kabinie, w tym klimatyzacji i audio. Podczas jazdy próbnej przetestuj również sprzęgło, które zazwyczaj wymaga wymiany po 60-70 tys. km, zwłaszcza przy intensywnej eksploatacji.
3. Renault Laguna II (2005-2007)
Starsze egzemplarze Renault Laguna miały duże problemy z elektroniką. W modelach z lat 2005-2007 wyeliminowano większość kłopotów z awaryjnością układu elektronicznego. Auto posiada wygodne zawieszenie, a ceny części zamiennych należą do najniższych w segmencie D. Co ciekawe, Laguna II była jednym z pierwszych samochodów, który uzyskał 5 na 5 gwiazdek w teście Euro NCAP.
Choć Laguna z tej generacji uzyskała niechlubne miano „królowej lawet”, nie jest ono do końca słuszne. Auto wyróżnia się praktycznością, której nie sposób nie docenić na co dzień, jak również bogatym wyposażeniem jak na samochód używany w tej cenie. Problemy mogą sprawiać co najwyżej system bezkluczykowy, panel klimatyzacji czy czujnik ciśnienia powietrza w oponach – a nie są to kosztowne usterki.
4. BMW seria 3 E46 (1998-2005)
Auto jest bardzo przyjemne w prowadzeniu. Posiada również wygodne wnętrze, przy którego projektowaniu użyto wysokiej klasy materiałów. Największym minusem BMW serii 3 E46 są wysokie koszty naprawy zawieszenia, które może być wrażliwe na dziurawych polskich drogach.
Szukając właściwego egzemplarza, skup się na wersjach poliftowych, w których wyeliminowano wiele typowych problemów. To właśnie one są najmniej narażone na korodowanie i na pękanie mocowania tylnej ramy pomocniczej oraz tylnych fabrycznych sprężyn. BMW E46 po lifcie niesie też za sobą niższe ryzyko wycieku oleju z tylnego dyferencjału niż w przypadku wersji przedliftowej.
5. Audi A4 B5 (1994-2001)
Stan blacharki nawet w najstarszych egzemplarzach Audi A4 B5 potrafi być bardzo dobry, jeśli auto nie jest powypadkowe. Samochód dzięki dobrze dopasowanemu zawieszeniu jest komfortowy w prowadzeniu. Jednak w wyniku jazdy po polskich drogach koszt naprawy tego elementu może być dość wysoki.
Auto jest przestronne i komfortowe, a przy tym nie wykazuje szczególnych skłonności do jakiś konkretnych usterek. Na pewno warto się jednak przyjrzeć komponentom elektrycznym i elektronicznym, końcówkom drążków kierowniczych, a także hamulcom – czyli aspektom istotnym przy zakupie każdego auta mającego już trochę lat.
Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla samochodu do 10 tys. zł w 2025 r.?
Porównajmy ceny OC dla modeli samochodów do 10 tys. zł, które w naszym rankingu zajęły pierwsze miejsce w każdym z trzech wyróżnionych segmentów. Wśród aut miejskich jest to Opel Corsa z lat 1999-2006. Jednym z jego posiadaczy jest 29-letni pan Filip z Łodzi, do którego należy egzemplarz z 2004 r. o pojemności silnika 998 cm3. W kalkulatorze rankomat.pl znalazł on najtańsze OC za 628 zł.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 628,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 632,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 690,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 748,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
628,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
632,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
690,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
748,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
Kalkulacja z 13.01.2025 r., samochód: Opel Corsa z 2004 r., 998 cm3
Wśród samochodów kompaktowych do 10 tys. zł na pierwszym miejscu znalazł się Volkswagen Golf IV z lat 1997-2006. Jednym z jego właścicieli jest 39-letni pan Artur z Raciborza, do którego należy egzemplarz z 2006 r. o pojemności silnika 1390 cm3. W kalkulatorze rankomat.pl znalazł on najtańsze OC za 458 zł.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 458,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 525,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 580,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 672,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
458,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
525,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
580,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
672,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
Kalkulacja z 13.01.2025 r., Volkswagen Golf IV z 2006 r., poj. silnika 1390 cm3
Spośród samochodów rodzinnych do 10 tys. zł pierwsze miejsce w naszym rankingu zajął Volkswagen Passat B5 z lat 1996-2005. Na co dzień tym modelem porusza się po drogach 45-letni pan Tomasz z Ostrowa Wielkopolskiego, do którego należy egzemplarz z 2005 r. o pojemności silnika 1595 cm3. W kalkulatorze rankomat.pl znalazł on najtańsze OC za 553 zł.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 553,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 558,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 683,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
OC | AC | Assistance | NNW | 712,00 zł | |||
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||||||
553,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
558,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
683,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
712,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Dodatkowo: RankoPomoc Prawna | |||
Kalkulacja z 13.01.2025 r., Volkswagen Passat B5 z 2005 r., poj. silnika 1595 cm3
Jak więc widać OC dla samochodu do 10 tys. zł nie musi być drogie. Cena polisy zależy zarówno od wieku, miejsca zamieszkania, historii szkodowości czy okresu posiadania prawa jazdy, jak i marki, modelu, rocznika lub pojemności silnika pojazdu.
Zawsze warto więc przed zakupem ubezpieczenia auta porównać oferty wielu firm ubezpieczeniowych. Najłatwiej zrobić to w kalkulatorze OC i AC i to bez wychodzenia z domu.
Co warto wiedzieć?
- Średni wiek samochodów w Polsce według danych ACEA wynosi 14,9 lat. Wiele z nich jest kupowanych poniżej 10 tys. zł.
- Do 10 tys. zł najłatwiej kupić samochody osobowe miejskie i kompaktowe.
- Przy zakupie używanego samochodu należy zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także na koszty eksploatacji i potencjalnych napraw.
- Ubezpieczenie starszych aut, które zwykle kupuje się do 10 tys. zł, jest droższe niż najnowszych samochodów.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód do 10 tys. zł
Dlaczego OC jest droższe dla starszych samochodów?
Towarzystwa ubezpieczeniowe oceniają starsze samochody jako bardziej awaryjne w porównaniu do nowych aut, co zwiększa ryzyko wystąpienia szkody. Dlatego składki OC dla właścicieli wiekowych pojazdów są zwykle wyższe.
Dlaczego OC jest droższe dla aut z większą pojemnością silnika?
Samochody o dużej pojemności silnika mogą rozwijać znacznie wyższe prędkości w porównaniu do ekonomicznych aut z małym litrażem. W efekcie ich właściciele mogą mieć skłonność do szybkiej jazdy, co w ocenie towarzystw ubezpieczeniowych może zwiększać ryzyko wystąpienia szkody, więc dlatego składka OC jest wyższa.
Gdzie warto kupić samochód do 10 tys. zł?
Najprościej poszukać ofert zakupu samochodu do 10 tys. zł w portalach ogłoszeniowych w internecie. Do największych należą m.in. Allegro.pl, Autocentrum.pl, Gratka.pl, czy Otomoto.pl.
Czy warto kupić samochód do 10 tys. zł?
Przede wszystkim, to zależy od budżetu, który możemy przeznaczyć na zakup auta. Taki samochód może być korzystną inwestycją np. dla młodego kierowcy. Jeśli jego cena wynosi około 10 tys. zł, to niemożliwe jest kupno kilkuletniego auta. Wówczas warto poszukać ofert wśród starszych modeli w dobrym stanie technicznym.
Do kiedy jest ważne OC zbywcy pojazdu?
Jeśli kupujemy używany samochód, dotychczasowy właściciel ma obowiązek przekazać nam swoją polisę OC. Możemy ją wypowiedzieć w dowolnym momencie lub kontynuować do dnia wygaśnięcia określonego w umowie. Należy pamiętać, że ubezpieczenie zbywcy pojazdu nie przedłuży się automatycznie na kolejny okres. Aby uniknąć kary za brak OC, musimy samodzielnie zadbać o ciągłość ubezpieczenia auta.