Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych donosi, że z końcem marca 2023 w Polsce zarejestrowanych było łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba zwiększyła się o 5500 sztuk, czyli o 84% więcej niż w analogicznym okresie 2022. Możemy zatem mówić o swoistym rekordzie padającym w tym roku, a to przecież jeszcze nie koniec!
- Samochody elektryczne i hybrydowe – co warto o nich wiedzieć?
- Flota z napędem elektrycznym coraz bardziej dostępna!
- Infrastruktura ładowania – idzie w parze z rozwojem floty!
- Pojazdy spalinowe rzadziej kupowane?
- Które modele elektryczne i hybrydowe najchętniej kupują Polacy?
- Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydowego?
Polski rynek motoryzacyjny kojarzy się przede wszystkim z napędami konwencjonalnymi. Zresztą nie bez powodu - według raportu PZPM w naszym kraju eksploatowanych jest ponad 8 milionów aut zasilanych benzyną, 7,3 miliona diesli oraz 2,6 miliona pojazdów korzystających z LPG. Od kilku lat ta sytuacja ulega jednak stopniowej przemianie.
Pod koniec marca 2023 r. po polskich drogach jeździło 67 127 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Auta w pełni elektryczne (BEV) to dokładnie 33 263 egzemplarze tej części floty. Pozostała część to hybrydy typu plug-in (PHEV), czyli 33 864 aut. Oba typy samochodów z napędem alternatywnym cieszą się popularnością wzrastającą praktycznie z miesiąca na miesiąc. Co to tym decyduje? Sprawdź, czy jesteś gotowy na elektryka albo hybrydę!
Samochody elektryczne i hybrydowe – co warto o nich wiedzieć?
Zasadnicza różnica między samochodem elektrycznym czy hybrydowym a spalinowym tkwi w rodzaju i mechanizmie działania jego napędu. Samochód elektryczny czerpie bowiem energię do jazdy z akumulatora.
Jeszcze inaczej sprawa wygląda w przypadku hybrydy. To modele samochodów, w których montuje się jednocześnie napęd spalinowy i elektryczny. Każdy samochód hybrydowy pracuje za pomocą właśnie tych dwóch źródeł napędu. Co istotne nie każda hybryda wymaga ładowania z zewnętrznego źródła. Ta konieczność dotyczy jedynie modeli z napędem hybrydowym plug-in.
Czym się różni klasyczna hybryda od hybrydy plug-in?
W przypadku tej pierwszej akumulator ładuje się jedynie poprzez odzyskiwanie energii np. podczas hamowania pojazdu, na zasadzie rekuperacji. Natomiast hybrydę typu plug-in można dodatkowo podłączyć pod zasilanie i naładować akumulator z gniazda tak, jak w pojazdach typowo elektrycznych.
Ładowanie baterii samochodu trwa przeważnie ok. 3 godzin, co pozwala na jazdę na odcinkach, które codziennie pokonujesz, np. w drodze z pracy do domu. (ok. 50 kilometrów). Miłośników ekologii przekonuje także fakt, że samochody hybrydowe plug-in emitują do atmosfery o wiele mniejszą ilość zanieczyszczeń niż auta spalinowe.
Zobacz też: W czym hybryda plug-in jest lepsza od zwyczajnej hybrydy? | Rankomat.pl
Flota z napędem elektrycznym coraz bardziej dostępna!
W związku ze wzrostem zainteresowania paliwami alternatywnymi, kolejni producenci samochodów wypuszczają na rynek coraz atrakcyjniejsze modele elektryczne i hybrydowe. W opublikowanym przez PSPA "Katalogu pojazdów elektrycznych" można wyczytać, że na przestrzeni całego roku 2022 o ponad 1/3 zwiększyła się oferta samochodów elektrycznych na polskim rynku.
Obecnie w krajowych salonach dostępnych jest już 110 takich modeli różnych marek. a oferta poszerza się również pod względem pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz mocy ładowania.
Wśród najpopularniejszych marek samochodowych prym pod względem parametrów w samochodach elektrycznych wiodą:
- Audi,
- BMW,
- Nissan,
- Fiat,
- Tesla,
- Mercedes.
Producenci niemal prześcigają się w parametrach, takich jak:
- zasięg,
- czas ładowania,
- moc,
- przyspieszenie (0-100 km/h),
- prędkość maksymalna.
Jak podkreśla Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA:
Od momentu publikacji pierwszego wydania naszego raportu oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie BEV powiększyła się dziewięciokrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i przekracza 540. W Polsce można obecnie wybierać spośród 108 BEVów oraz 92 PHEVów. W przypadku hybryd typu plug-in po raz pierwszy w historii naszego badania odnotowaliśmy spadek liczby dostępnych modeli w stosunku do ubiegłorocznego wydania (o 18%). Atrakcyjna oferta BEV sprawia, że te auta stają się coraz praktyczniejsze, bardziej komfortowe i dla wielu nabywców stanowią realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych.
Elektromobilność na rynku wtórnym pojazdów
Warto podkreślić, że wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi widoczny jest także na rynku wtórnym. Tym razem warto powołać się na dane zebrane przez AAA Auto. Według nich na przestrzeni ostatnich pięciu lat (od 2018 roku) liczba ofert samochodów elektrycznych na wtórnym rynku zwiększyła się aż o ponad 9 300%! Tym samym o ok. 60% zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a silnikami dieslami.
W pierwszym kwartale 2023 r. w autokomisach, serwisach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych pojawiło się prawie 2,3 tys. elektryków:
- ich średnia cena wyniosła 131,2 tys. zł,
- przebieg wynosił średnio 31 tys. kilometrów przebiegu,
- uśredniony wiek takich samochodów to 2,7 lat.
Samochody elektryczne i hybrydowe wciąż są jednak niedostępne dla wielu zainteresowanych osób głównie ze względu na cenę, nawet na rynku wtórnym. Pomimo tego można mówić o prawdziwym rekordzie w sprzedaży modeli z napędem alternatywnym, m.in. dzięki programom dofinansowania zakupu pojazdu.
Popularność elektryków i hybryd – od czego zależy?
Wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym i pierwotnym to wynik rosnącej świadomości klientów. Dotyczy ona perspektywy przyszłych ograniczeń dotyczących choćby wjazdu do zielonych stref w miastach Europy czy planowanego zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. To jednak dopiero początek tej listy!
Kierowcy rezygnują z napędów spalinowych również ze względu na wzrost cen paliw czy w trosce o środowisko naturalne. Przykładowo jednostki hybrydowe powodują dużo mniejszą emisję dwutlenku węgla i innych gazów szkodliwych. Ma to duże znaczenie głównie przy jeździe miejskiej. W ten sposób auta hybrydowe pomagają realnie walczyć ze smogiem.
Mówi się także o znacznych różnicach w cenach ubezpieczenia OC na samochód. Nawet korzystając z internetowego kalkulatora OC i AC, można zobaczyć, że właściciele hybryd i elektryków często mogą liczyć na bardziej atrakcyjne ceny składek. Pamiętaj jednak, że ostateczny koszt ochrony to wypadkowa całego szeregu czynników, jak choćby wiek kierowcy, miejsce zamieszkania, historia pojazdu czy jego parametry.
Do zakupu samochodu elektrycznego zachęca także program dofinansowania "Mój elektryk" realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). W jego ramach osoby fizyczne mogą ubiegać się o wsparcie na zakup auta odpowiednio w kwocie:
- bez Karty Dużej Rodziny do 18 750 zł, maksymalny koszt pojazdu to natomiast 225.000 zł,
- z Kartą Dużej Rodziny do 27 000 zł, przy jednoczesnym braku limitu ceny samochodu elektrycznego.
Z kolei dla firm przewidziano:
- 18 750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu,
- 27 000 zł dla tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg (średniorocznie powyżej 15 tys. kilometrów).
Przeczytaj także: Czy Polaków stać na zakup samochodu elektrycznego? | Rankomat.pl
Wszystkie wymienione wyżej czynniki bezpośrednio wpływają na wzrost zainteresowania samochodami elektrycznymi i hybrydowymi, a tym samym ich sprzedaż i liczbę rejestracji.
Infrastruktura ładowania – idzie w parze z rozwojem floty!
Wraz z rozwojem floty pojazdów z napędem elektrycznym lub hybrydowym, poszerza się również infrastruktura ładowania. Szacuje się, że z końcem marca 2023 na terenie Polski funkcjonowało 2699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5305 punktów). W samym marcu uruchomiono natomiast 19 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (czyli 39 punktów).
Sieć infrastruktury skupia się na razie głównie tam, gdzie popyt na usługi ładowania jest największy. Są to z reguły miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, choć realnie stacje ładowania mają sens w lokalizacjach, w których mieszka więcej niż 300 tys. osób. Najlepiej rozbudowaną siecią ładowarek w 2023 roku mogą pochwalić się m.in.:
Pojazdy spalinowe rzadziej kupowane?
Rosnąca popularność i dostępność floty elektrycznej i hybrydowej w naturalny sposób wpływa na sprzedaż samochodów z napędem benzynowym lub diesla. Trend dla samochodów napędzanych tradycyjnymi rodzajami paliw pozostaje negatywny i wciąż stopniowo tracą one na znaczeniu, chociaż w 2022 roku więcej niż połowa sprzedaży samochodów w całej Europie dotyczyła właśnie tych z tradycyjnych napędem.
Jak wspomnieliśmy, do najważniejszych przyczyn takiego stanu rzeczy należą:
- ceny paliw na stacjach benzynowych,
- emitowane do środowiska zanieczyszczenia,
- wysoki hałas w pojazdach tradycyjnych,
- koszty eksploatacji.
Warto zaznaczyć, że silniki diesla stale tracą atrakcyjność, ponieważ olej napędowy stał się droższy od benzyn, a nowe silniki benzynowe są mimo wszystko bardziej oszczędne.
Które modele elektryczne i hybrydowe najchętniej kupują Polacy?
Zgodnie z raportem przygotowanym przez PSPA najchętniej kupowane modele w pełni elektryczne to Audi, Nissan, BMW, Ford czy Tesla. W 2022 roku były to m.in. następujące modele:
- Tesla Model 3,
- Ford Mustang Mach-E,
- Nissan Leaf.
Co o tym decyduje? Przeanalizujmy pod tym kątem Nissana Leaf Acenta. To wyjątkowo przestrony model odznaczający się dużą dynamiką jazdy. W cenie katalogowej samochodu można znaleźć np.:
- nowoczesne systemy bezpieczeństwa,
- system multimedialny.
Ten model ma oczywiście także kilka mankamentów. Są to m.in. słabe światła i brak interfejsu telefonów komórkowych. Nissan Leaf może pochwalić się za dość dobre osiągi. Zamontowano w nim także laminowany akumulator litowo-jonowy o pojemności 39 kWh. Według zapewnień producenta bateria umożliwia kierowcy podróż na odległość do 270 km w cyklu mieszanym.
Chcesz poznać charakterystykę pozostałych modeli elektrycznych najchętniej kupowanych w Polsce? Zajrzyj tutaj: Najtańsze samochody elektryczne w 2023 - ranking Top 10 | Rankomat.pl
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu elektrycznego i hybrydowego?
Chociaż za samochód elektryczny czy hybrydowy trzeba sporo zapłacić, niskie koszty eksploatacji szybko tę kwotę rekompensują. Jeśli jesteś właścicielem auta z silnikiem alternatywnym, mniej zapłacisz choćby za:
- przeglądy,
- parkowanie,
- obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne.
Na początku 2023 roku średnia cena OC auta w pełni elektrycznego wynosiła zaledwie 361 złotych. Samochody z silnikiem spalinowym oraz hybrydy były już znacznie droższe do ubezpieczenia:
- hybryda: 512 zł,
- diesel: 502 zł,
- benzyna/gaz: 485 zł,
- benzyna: 475 zł.
Najtańszą polisę OC dla wspomnianego Nissana Leaf można było kupić nawet za 262 złote. Statystyki pokazują, że ubezpieczenie elektryka czy hybrydy będzie zwykle korzystniejsze, jednak wszystko finalnie zależy od wielu, wymienionych już składowych dotyczących kierowcy i samochodu.
Wysokość składki na ubezpieczenie OC wiąże się bezpośrednio z ryzykiem ubezpieczeniowym. To inaczej prawdopodobieństwo wystąpienia szkody, którą ubezpieczyciel będzie musiał zlikwidować. Ubezpieczyciele zadają kierowcom chcącym ubezpieczyć samochód cały szereg pytań dotyczących zarówno ich samych, jak i ubezpieczanych pojazdów.
Na rynku OC nie istnieje jedna firma ubezpieczeniowa, która byłaby najtańsza dla wszystkich właścicieli pojazdów z napędem elektrycznym. Każde towarzystwo stosuje własny taryfikator składek, a cenę OC uzależnia od różnych czynników. Jak zatem znaleźć ubezpieczyciela proponującego najbardziej optymalne rozwiązanie?
W porównywarce rankomat.pl sprawdzisz ceny polis z aż 19 towarzystw ubezpieczeniowych! Dzięki zakupie ubezpieczenia w ten sposób możesz zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych na składce.
Oto przykładowe zestawienie cen ubezpieczenia dla samochodu Toyota Rav4 Hybrid
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena roczna | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OC | AC | Assistance | NNW | 926,00 zł rata od 532 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 1004,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 1016,92 zł rata od 362,07 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 1794,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW | 1958,00 zł rata od 706 zł | |||
926,00 złrata od 532.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1004,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1016,92 złrata od 362.07 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1794,00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
1958,00 złrata od 706.00 zł | |||
OC | AC | Assistance | NNW |
Właściciel Toyoty z napędem hybrydowym zaoszczędzi nawet 1000 zł, jeśli zdecyduje się na zakup ochrony, wykorzystując kalkulator OC i AC. Pamiętaj, ze wraz z dalszym rozwojem rynku samochodów elektrycznych i hybrydowych oferty towarzystw ubezpieczeniowych będą z pewnością jeszcze korzystniejsze. Niezależnie od tego, jakim typem auta jeździsz – sprawdź, ile Ty zaoszczędzisz, kupując najlepszą polisę dla siebie za pośrednictwem internetowej porównywarki!
Co warto wiedzieć?
- Po pierwszym kwartale 2023 roku w polskich salonach samochodowych można znaleźć 110 modeli elektrycznych i hybrydowych rożnych marek.
- Na popularność samochodów z napędem alternatywnym wpływa ich ekologiczność, ekonomiczność i wydajność.
- Do 2025 roku funkcjonuje rządowy program "Mój elektryk, w ramach którego można się starać o dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego.
- Z końcem marca 2023 na terenie Polski funkcjonowało 2699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (to razem 5305 punktów).
- DO najpopularniejszych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych należą modele marek: Nissan, Tesla, BMW czy Kia.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny w Polsce?
Aktualnie najtańsze auto elektryczne w Polsce dostępne na rynku pierwotnym to Smart EQ Fortwo. Kosztuje ok. 100 000 zł. Jego produkcja zakończy się w 2024 r.. Po tej dacie będzie można z pewnością liczyć na wyprzedaże i rabaty w salonach dealerskich. Wiele atrakcyjnych ofert elektryków można jednak znaleźć już na rynku wtórnym.
Czy ubezpieczenie auta elektrycznego zawsze będzie tańsze niż spalinowego?
Niekoniecznie. Choć statystyki pokazują, że ubezpieczyciele są bardziej przychylni właścicielom elektryków, ostateczna cena polisy zależy nie tylko od napędu. Liczy się wypadkowa takich czynników, jak wiek kierowcy, historia pojazdu czy miejsce zamieszkania.
Jaki zasięg mają samochody elektryczne?
Standardowo na jednym ładowaniu elektryka można przejechać ok. 180 km. Większość modeli dostępnych obecnie na rynku zapewnia jednak kierowcy trasę w przedziale 200‒300 km.
Czy ceny samochodów elektrycznych w 2023 roku spadną względem poprzedniego?
Wydaje się, że nie, ponieważ rynek samochodów z napędem alternatywnym w Polsce dopiero się rozwija i to z dużą dynamiką. Należy jednak pamiętać o tym, że im więcej modeli przybywa w sprzedaży, tym korzystniejsze oferty muszą wysuwać sprzedawcy. Na określenie kierunku, w którym pójdą ceny samochodów elektrycznych trzeba zatem jeszcze chwilę poczekać.