Polski rynek samochodów jeszcze do niedawna kojarzył się wyłącznie z napędami konwencjonalnymi. I słusznie - Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oceniło, że w naszym kraju w użytku jest ponad 8 milionów aut zasilanych benzyną, 7,3 miliona diesli oraz 2,6 miliona pojazdów zasilanych LPG. W ostatnich latach zdecydowanie poszerza się jednak oferta pojazdów elektrycznych. Zobacz, z czego możesz wybierać!

Według raportu Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych w pierwszym kwartale 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było łącznie 36 826 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W pierwszych trzech miesiącach roku ich liczba zwiększyła się o 5500 sztuk, czyli o 84% więcej niż w analogicznym okresie 2022. Zatem już na początku roku padł w tym względzie swoisty rekord, a przecież sytuacja dalej rozwija się w kierunku elektromobilności.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Producenci coraz poważniej podchodzą do tego tematu i w zasadzie co miesiąc na rynku pojawiają się nowe modele lub już dostępne w sprzedaży, ale odpowiednio zmodernizowane. Choć samochody elektryczne wciąż kosztują więcej niż z napędem konwencjonalnym, ich ceny stopniowo zaczynają spadać, co znajduje odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych klientów.

Co powinieneś wiedzieć, zanim zdecydujesz się na elektryka? Które egzemplarze warto wziąć pod uwagę i dlaczego? Poznaj ofertę polskiego rynku i zobacz, czy Ci odpowiada!

Co warto wiedzieć o samochodach z napędem elektrycznym?

Na czym polega fenomen samochodów elektrycznych? Mają one wiele zalet wynikających głównie z ich konstrukcji. Nie są wyposażone w skomplikowany silnik spalinowy, a fakt, że zamiast oleju napędowego czy benzyny zasilane są prądem w wielu przypadkach decyduje o ich ekonomiczności.

Auto elektryczne cechuje się także bardzo dobrymi osiągami - jest w stanie osiągnąć swój maksymalny moment obrotowy niemal od razu po wciśnięciu pedału gazu. Użytkownicy cenią samochody elektryczne również za komfort podróżowania. Nie emitują nie tylko szkodliwych dla środowiska spalin, ale także hałasu. 

Prowadzenie samochodu elektrycznego wygląda bardzo podobnie do jazdy autem spalinowym ze skrzynią automatyczną, jednak w ostatecznym rozrachunku jazda elektrykiem jest wydajniejsza, wygodniejsza i bezpieczniejsza. Co ważne, w ofercie samochodów elektrycznych gama dostępnych modeli poszerza się bardzo szybko.

W tej grupie znajdziesz nie tylko małe i kompaktowe auta miejskie, ale również sedany, kombi czy SUV-y. Na rynku dostępne są także pierwsze elektryczne samochody dostawcze.

Zobacz także: Auto elektryczne - drogie w zakupie, tanie w eksploatacji? | Rankomat.pl

Samochody elektryczne - jak wygląda ich rynek w Polsce w 2023 roku?

W związku ze wzrostem zainteresowania paliwami alternatywnymi, kolejni producenci samochodów wypuszczają na rynek coraz atrakcyjniejsze modele elektryczne i hybrydowe. "Katalog pojazdów elektrycznych" opublikowany przez PSPA za cały 2022 rok pokazał, że w tym czasie oferta elektryków na polskim rynku zwiększyła się o ok. 30%.

Znajdź OC i AC dla samochodu elektrycznego

W polskich salonach można znaleźć ponad 100 modeli różnych marek - są one zróżnicowane pod kątem mocy ładowania, przyspieszenia, prędkości maksymalnej czy pojemności akumulatorów trakcyjnych.

Polacy najchętniej kupują:

  • Audi,
  • BMW,
  • Nissan,
  • Fiat,
  • Tesla,
  • Mercedes.

Rosnące zainteresowanie obserwuje się również na rynku wtórnym. Dane przygotowane przez AAA Auto pokazują, że od 2018 roku liczba ofert samochodów elektrycznych na wtórnym rynku zwiększyła się aż o ponad 9 300%! Tym samym o ok. 60% zmniejszył się dystans pomiędzy używanymi autami z napędem benzynowym a silnikami dieslami.

W pierwszych trzech miesiącach 2023 r. w autokomisach, serwisach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych pojawiło się prawie 2,3 tys. elektryków:

  • średnia cena: 131,2 tys. zł,
  • średni przebieg: 31 tys. kilometrów,
  • średni wiek takich samochodów: 2,7 lat.

Od czego zależy popularność elektryków?

Wzrost liczby ofert aut elektrycznych na rynku wtórnym i pierwotnym to efekt rosnącej świadomości klientów. Chodzi nie tylko o zapowiadane w przyszłości ograniczenia związane z zakazem wjazdu do zielonych stref europejskich miast samochodów spalinowych. Zapowiedziano także zakaz ich sprzedaży od 2025 roku. To jednak tylko niektóre z powodów rosnącej popularności pojazdów z napędem elektrycznym.

Inne czynniki to:

  • rosnące ceny paliwa,
  • chęć pozytywnego wpływu na środowisko naturalne,
  • koszty związane z ubezpieczeniem.

Jednostki hybrydowe powodują dużo mniejszą emisję dwutlenku węgla i innych gazów szkodliwych. Ma to duże znaczenie głównie w trakcie poruszania się po mieście. Tym samym auta w pełni elektryczne i hybrydowe pomagają realnie walczyć ze smogiem.

Wiele mówi się o znacznych różnicach w cenach ubezpieczenia OC na samochód. Nawet korzystając z internetowego kalkulatora OC i AC, można zobaczyć, że właściciele hybryd i elektryków często mogą liczyć na bardziej atrakcyjne ceny składek. Pamiętaj jednak, że ostateczny koszt ochrony to suma także wielu innych czynników. Liczy się wiek kierowcy, miejsce zamieszkania, historia pojazdu czy jego parametry techniczne.

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Warto spojrzeć na dane za ostatnie pół roku - według raportu przygotowanego przez rankomat.pl właściciele samochodów elektrycznych rzeczywiście otrzymują znacznie korzystniejsze propozycje ochrony ubezpieczeniowej niż kierowcy aut spalinowych.

Jeśli rozważasz zakup samochodu elektrycznego, zainteresuje Cię program dofinansowania "Mój elektryk" realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Na czym dokładnie polega? Osoby fizyczne mogą ubiegać się o wsparcie na zakup auta odpowiednio w kwocie:

  • bez Karty Dużej Rodziny do 18 750 zł, maksymalny koszt pojazdu to natomiast 225.000 zł,
  • z Kartą Dużej Rodziny do 27 000 zł, przy jednoczesnym braku limitu ceny samochodu elektrycznego.

Przedsiębiorstwa mogą natomiast starać się o:

  • 18 750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu,
  • 27 000 zł dla tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg (średniorocznie powyżej 15 tys. kilometrów).
Pamiętaj! Program “Mój elektryk” przewidziano na lata 2021-2025. Wnioski o dofinansowanie przyjmowane są: dla osób fizycznych – od 12 lipca 2021 roku do wyczerpania środków lub do 31 września 2025 roku (wszystkie pieniądze mają natomiast zostać wypłacone do końca czerwca 2026 roku); dla przedsiębiorców i podmiotów innych niż osoby fizyczne – od 22 listopada 2021 roku do wyczerpania środków lub do 30 września 2025 roku.

Flota elektryczna i infrastruktura ładowania - obie się rozwijają

Nie tylko sama flota pojazdów elektrycznych i hybrydowych się poszerza. Stale trwają prace nad poszerzeniem infrastruktury ładowania. To zresztą koniecznie, aby można było mówić o płynnym rozwoju rynku aut elektrycznych. Szacunki pokazują, że po pierwszym kwartale 2023 roku na terenie Polski funkcjonowało 2699 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5305 punktów).

Należy jednak podkreślić, że sieć stacji skupia się póki co w większych miastach (powyżej 100 tys. mieszkańców), gdzie popyt na usługę ładowania jest największy. W rzeczywistości rozbudowa tej infrastruktury ma sens w dużych aglomeracjach, które liczą więcej niż 300 tysięcy mieszkańców. Jak dotąd w 2023 roku największa sieć ładowarek dotyczy:

Tendencję tę potwierdza Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA:

- Sieć infrastruktury w Polsce wciąż koncentruje się przede wszystkim tam, gdzie popyt na usługi ładowania jest największy, czyli w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W I kwartale tego roku zdecydowanie najwyższy przyrost nowo instalowanych stacji odnotowaliśmy w Warszawie (o 31). Wśród 15 miast z najlepiej rozbudowaną siecią ładowarek kolejne miejsca w tym rankingu zajęły Kraków oraz Łódź. Jednym z większych wyzwań w obszarze infrastrukturalnym, w kontekście zaakceptowanego w marcu przez instytucje europejskie rozporządzenia AFIR, będzie rozpoczęcie budowy punktów ładowania przeznaczonych dla samochodów ciężarowych. Obecnie ani jedna, ogólnodostępna stacja w Polsce nie jest przystosowana do obsługi takich pojazdów.

Samochody elektryczne w Polsce - jakie modele możesz kupić w kraju?

Jak już powiedzieliśmy, oferta samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się dynamicznie. Dysponując odpowiednim budżetem, możemy wybierać spośród atrakcyjnych, dobrze wyposażonych modeli, które są nie tylko ekonomiczne, ale także bezpiecznie i wygodne. Korzystając z analizy serwisu Auto Świat, prezentujemy aktualną ofertę elektryków.

Renault Twizy

Bardziej niż samochód Renault Twizy bardziej przypomina czterokołowca. Oto jego najważniejsze cechy:

  • dostępny w wersji dwuosobowej lub jako Cargo (57 400 zł) z bagażnikiem zamiast fotel,
  • ładowany wyłącznie z tradycyjnego gniazdka elektrycznego, 
  • niewielkiej pojemności akumulator do naładowania w kilka godzin.

Skoda CITIGOe

To samochód pokrewny popularnemu Volkswagenowi eUP i jest równie obiecującą propozycją na rynku samochodów elektrycznych. W wersji modelu w całości napędzanego energią elektryczną dokonano zmian w projekcie nadwozia oraz oświetlenia. Był to pierwszy elektryk w ofercie czeskiej marki samochodowej.:

  • klienci mają do wyboru aż siedem kolorów nadwozia,
  • w modelu umieszczono silnik elektryczny o mocy 83 KM,
  • model jest dostępny w Polsce w dwóch wersjach wyposażenia: Ambition i Style.

Smart ForTwo

Smart produkowany jest od 1998 roku i przynależy do klasy A, czyli najmniejszych, kompaktowych samochodów miejskich - mikrosamochodów. Jak wskazuje nazwa, modelem ForTwo mogą podróżować dwie osoby. Uchodzi za jedno z najmniejszych aut na całym świecie w produkcji seryjnej. W Polsce auto dostępne jest w dwóch wersjach - zamkniętej i jako kabriolet. Co warto o nim wiedzieć:

  • jest niezwykle zwrotny i najłatwiej nim zaparkować ze wszystkich samochodów,
  • właściciele rzadko narzekają na usterki,
  • w wielu egzemplarzach można liczyć na atrakcyjne wyposażenie.

Smart ForFour

W tym powiększonym Smarcie wprowadzono liczne udogodnienia, przede wszystkim dotyczące przestronności wnętrza. Zaletą wersji czteroosobowej są także atrakcyjne multimedia i możliwość zintegrowania ich z telefonem. W elektrycznej wersji Smarta ForFour silnik został umieszczony z tyłu pojazdu. Producent przewidział kilka wariantów modelu - Passion oraz Pulse and Prime. Oto, co warto podkreślić:

  • Smart ForFour jest największym modelem w ofercie niemieckiego producenta,
  • najlepiej sprawdza się przy dynamiczniej jeździe w warunkach miejskich,
  • silnik elektryczny może pracować w dwóch trybach: standardowym (82 KM) oraz eko (56 KM).

Volkswagen e-UP!

Ten elektryczny model spod znaku Volkswagena jest stale dopracowywany. W sprzedaży dostępne są jednak także wersje spalinowe (benzyna 1.0). To niewielki miejski hatchback o dość pudełkowatej konstrukcji. Ma jednak wiele do zaoferowania, jeśli chodzi o swoją zeroemisyjność. Silnik elektryczny o mocy 82 KM rozpędza się dość szybko i to do maksymalnej prędkości 130 km/h. Model był wielokrotnie modyfikowany i obecnie VW oferuje w jego przypadku:

  • 7 kolorów nadwozia,
  • 2 kolory dachu (czarny lub biały),
  • 3 rodzaje obręczy kół w rozmiarze od 14 do 16 cali,
  • elementy wykończenia tablicy rozdzielczej w dwóch kolorach,
  • 2 wzory tapicerki siedzeń.

Od razu warto wskazać na całkiem przyzwoity zasięg na jednym pełnym ładowaniu - latem wynosi on ok. 150 km, a zimą 110 km.

Opel Corsa-e

Nowa generacja tego popularnego modelu Opla pojawiła się właśnie po raz pierwszy w wersji elektrycznej. W zestawieniu z ezgemplarzami spalinowymi e-Corsa bladziej wypada, jeśli chodzi o pojemność bagażnika. Jest to 257 litrów. Jest to jednak bardzo sprawne i kompaktowe auto. Może także poszczyć się imponującymi osiągami. Oto, co warto o nim wiedzieć:

  • dostępne jest w dwóch wersjach wyposażenia: Edition i Elegance,
  • zastosowano w nim najnowocześniejszy napęd elektryczny o mocy 100 kW (136 KM) i 260 Nm maksymalnego momentu obrotowego,
  • można go naładować na trzy sposoby: przez kabel, z ładowarki naściennej Wallbox lub na stacji szybkiego ładowania,
  • stan naładowania auta można sprawdzić w aplikacji "myOpel",
  • zastosowano w nim akumulator o pojemności 50 kWh (zasięg do 330 kilometrów).

Peugeot e-208

Pod względem technicznym to bliski krewny elektrycznej wersji Opla Corsy. Co ciekawe, to najbardziej dynamiczna, ale jednocześnie najwolniejsza wersja Peugeota 208. Bez wątpienia przyciąga uwagę sportową sylwetką, dość nietypową jak na tę markę. Pomimo z pozoru satysfakcjonujących rozmiarów, w środku trzeba jednak liczyć się z dość ciasną kanapą i przeciętną pojemnością bagażnika. 

Co warto powiedzieć o osiągach Peugeota e-208?

  • model dostępny jest z silnikiem o mocy 136 KM,
  • można wybierać spośród trzech trybów jazdy: Sport, Normal, Eco,
  • akumulator o pojemności 50 kWh pozwala na przejechanie w warunkach miejskich ponad 300 km.

Renault Zoe

W 2019 roku elektryczny model Renault został poddany istotnym modyfikacjom. Umieszczono w nim baterię o większej pojemności (52 kWh). Dzięki temu użytkownik może liczyć na satysfakcjonujący zasięg, a także opcję ładowania prądem stałym. Interesujące jest również bogato wyposażone wnętrze Renault Zoe oraz dostępny tryb jazdy miejskiej B-mode. Na rynku wciąż można znaleźć też poprzednią wersję silnikową o mocy 108 KM z nieco mniej pojemnym akumulatorem.

Uwagę przyciąga także sama sylwetka tego elektrycznego Renault, a zwłaszcza nietypowe reflektory i umieszczony pod zderzakiem duży wlot powietrza. Dlaczego jeszcze warto zwrócić uwagę na model Zoe?

  • odznacza się przestronnością wnętrza jak na miejski samochód elektryczny,
  • został wyposażony w akumulator o pojemności 52kWh, co przy pełnym naładowaniu daje zasięg ok. 380 km,
  • cechuje się zawieszeniem, które poradzi sobie nawet na większych nierównościach terenu,
  • samochód jest przyjemny i intuicyjny w obsłudze.

Volkswagen ID.3

To elektryczny model od uznanego niemieckiego producenta obecny na rynku od 2019 roku. Pojazd powstał z wykorzystaniem modułowej płyty podłogowej MEB zastosowanej w pozostałych elektrykach grupy VW. Dzięki niej możliwe było maksymalne rozsunięcie kół dzięki czemu przednie i tylne zwisy ograniczone zostały do minimum. 

ID.3 powstał w nowoczesnej linii stylistycznej charakterystycznej również dla innych elektryków Volkswagena. Model dostępny jest w trzech wersjach wyposażeniowych: 

  • 1S,
  • 1ST Plus,
  • 1ST Max.

Co znajdziesz w najnowszej wersji Volkswagena ID.3 dostępnej w sprzedaży?

  • w bazowej wersji dostępne są przednie i tylne światła LED, wyświetlacze na desce rozdzielczej, system łączności z telefonem, tempomat proaktywny,
  • wnętrze zostało przygotowane z wykorzystaniem materiałów wysokiej jakości (również z recyklingu),
  • felgi aluminiowe (za dopłatą).

Volkswagen e-Golf

Zewnętrzny wygląd elektrycznego Golfa do złudzenia przypomina wersję spalinową. Eksperyment przeróbki na auto elektryczne niekoniecznie zakończył się w tym wypadku pełnym sukcesem. Bateria elektryka nie jest zbyt pojemna, a cena mało przystępna. Warto jednak zwrócić uwagę na wyposażenie e-Golfa. O co konkretnie chodzi?

  • jak każdy Volkswagen, również e-Golf jest wyposażony w liczne schowki i udogodnienia poprawiające komfort podróży,
  • bagażnik o pojemności 341 litrów jest niewiele mniejszy od wersji spalinowej modelu,
  • zaletą są LED-owe lampy w wersji standardowej oraz C-kształtne światła LED do jazdy dziennej.

Renault Kangoo

Chyba każdy kojarzy tego popularnego dostawczaka z oferty marki Renault. Można do znaleźć na rynku również w wersji elektrycznej w kilku wersjach. Dwa dwóch osób lub nieco bardziej wydłużoną nawet dla pięciu pasażerów. Akumulator w tym przypadku waży ok. 255 kg i został umieszczony w podłodze pojazdu. Przewożąc bagaż, masz do dyspozycji 4600 l przestrzeni. Renault Kangoo otrzymał od producenta raczej niewielką baterię - 33 kWh. Jest to model przeznaczony raczej do użytku w mieście.

Jak Renault Kangoo prezentuje się pod względem zasięgu?

  • najnowsza wersja pozwala na przejechanie 270 km przy pełnym naładowaniu,
  • w warunkach zimowych maksymalny zasięg to 180 km,
  • przy korzystaniu ze stacji szybkiego ładowania 32A ładowanie trwa do 6 godzin (to o godzinę krócej niż w poprzedniej wersji pojazdu).

Nissan Leaf

To w zasadzie lider, jeśli chodzi o sprzedaż samochodów elektrycznych w Europie. Aktualnie dostępna jest druga generacja Nissana Leaf, o wiele bardziej wydajna, ekonomiczna i funkcjonalna w stosunku do poprzedniczki. Auto nie ma dużego zapotrzebowania na energię - 18 kkWh/100 km. To oznacza, że jego zasięg wzrasta do 385 km - takie osiągi robią wrażenie. Aby jednak cieszyć się satysfakcjonującymi parametrami, trzeba za to odpowiednio dużo zapłacić.

Jak zostało zaprojektowane wnętrze Nissana Leaf? Przede wszystkim z myślą o komforcie kierowcy i pasażerów. Możesz liczyć na:

  • luksusowe pluszowe fotele,
  • łatwy dostęp do wszystkiego, czego potrzebujesz, 
  • wygodny kształt kierownicy wpisujący się w sportowy styl modelu,
  • futurystyczna stylistyka.

Nissan e-NV200

Ten model Nissana można znaleźć w sprzedaży w dwóch wersjach:

  • osobowej - Evalia,
  • towarowej - e-NV200.

W zależności od tego, który cię zainteresuje, masz kilka możliwości modyfikacji. Wersję osobową można wzbogacić o trzeci rząd siedzeń za odpowiednią dopłatą. Wymienione warianty różnią się między sobą m.in. pojemnością bagażnika (w osobowej jest to klapa unoszona do góry, a w dostawczej korzysta się z dwuskrzydłowych, asymetrycznych drzwi).

W samochodzie znalazła się bateria o pojemności 40 kWh umieszczona pod podłogą. Zużycie prądu jest jednak dość znaczne, więc zasięg nie jest imponujący. Po pełnym naładowaniu można przejechać 200 km, a przy jeździe miejskiej - 301 km. Pokładowa ładowarka ma moc wynoszącą 6,6 kW. Nissana e-NV200 można naładować na szybkich stacjach (złącze Typ 2 i CHAdeMO).

Kia e-Soul

To samochód, który wzbogacił polską ofertę elektrycznych crossoverów w 2020 roku. Pomimo tego, że pojazd nie ma imponujących gabarytów, jest naprawdę funkcjonalny i wygodny. Może nawet sprawdzić się jako auto dla mniejszej rodziny. Na pokładzie można znaleźć ładowarkę o mocy 7,2 kW, a układ ładowania wyposażono w złącze CCS 

Warto powiedzieć nieco więcej o zasięgu, na jaki pozwala jazda Kią e-Soul. W najmocniejszej wersji po mieście można nią przejechać prawie 650 km. 

Oto co można znaleźć w standardowej wersji modelu e-Soul:

  • multimedia z ekranem 7 cali,
  • czujniki parkowania,
  • kamerę cofania,
  • światła LED,
  • bezkluczykowy dostęp,
  • tempomat z funkcją podążania w korku.

Napęd elektryczny w Kia e-Soul dostępny jest w dwóch wersjach: 39,2 kWh oraz 64 kWh.

Hyundai Ioniq

Elektryczny Hyundai Ioniqa to jeden z ciekawszych modelu w ofercie producenta. Zainteresowani napędem alternatywnym zainteresują się także hybrydą oraz hybrydą plug-in. Ten model wyróżnia się na rynku aut elektrycznych pod względem zużycia energii – 11,5 kWh to bardzo dobry wynik.

Hyundai stworzono w trzech wariantach wyposażenia:

  • Business,
  • Premium,
  • Platinum.

Zanim zmodernizowano Hyundaia Ioniq Electric układ napędowy pojazdu współtworzyła bateria o pojemności 28 kWh oraz silnik elektryczny, który razem z nią rozwijał moc 120 KM. Pozwalało to na przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w ok. 10 sekund, a także prędkość maksymalną km/h i zasięg na jednym ładowaniu do 280 kilometrów.

Po 2019 roku Ioniq Electric wyposażono w zupełnie nowy układ elektrycznych - chodziło o podrasowanie go pod względem zasięgu. Wmontowano pojemniejszą baterię o pojemności 38,3 kWh, na jednym ładowaniu pojazd może przejechać według normy WLTP do 378 kilometrów.

Kia e-Niro

To crossoverowy model o nieco lepszych parametrach niż Kia Soul. Podzespoły techniczne tych modeli są jednak do siebie zbliżone. Moduł napędowy został umieszczony z przodu. Akumulatory ukryto pod podłogą kabiny. W sprzedaży znaleźć można dwie wersje silnika oraz baterii:

  • 39,2 kWh + 136 KM,
  • 64 kWh + 204 KM.

Kia e-Niro jest oferowana w dwóch wersjach silnikowych. Obie mają przedni napęd:

  • 39 kWh,
  • 64 kWh.

Jeśli skorzystasz z szybkiej ładowarki DC 100 kW, baterie można zatankować w niecałą godzinę. Urządzenie DC 50 kW umożliwia naładowanie mniejszego akumulatora w zaledwie kilka minut więcej. Pokładowa ładowarka 7,2 kW pozwoli załadować do pełna baterię 39,2 kWh w około 6 godzin. Z kolei wariant 64 kWh – w ok. 9,5 godziny.

Hyundai Kona

Hyundai Kona produkowany jest od 2018 roku jako crossover SUV głównie do miejskiego użytku. Ten model zbudowano na platformie podłogowej Hyundaia i20 II generacji. Co ciekawe, już w dwa miesiące po premierze spalinowej i spalinowo-elektrycznej Kony zaprezentowano światu zmodernizowaną wersję całkowicie elektryczną. Modernizacja obejmowała spore zmiany wizualne:

  • wygląd pasa przedniego (atrakcyjne przetłoczenie, kształt gniazda do ładowania),
  • przemodelowane nadkola oraz zderzaki,
  • odkryte panele nadwozia w jednolitej barwie w miejscu plastikowych osłon.

Wnętrze samochodu zostało dobrze dopracowane, a pojemność jest satysfakcjonująca. W sprzedaży znaleźć można kilka wariantów wyposażenia. Druga generacja tego elektrycznego Hyundaia pojawiła się na rynku w 2022 roku.

BMW i3

Producent postawił tutaj przede wszystkim na satysfakcję z jazdy oraz atrakcyjny design pojazdu - BMW i3 obecny jest na rynku od 2013 roku. Można wybierać spośród dwóch wersji mocy:

  • 170 KM,
  • 184 KM (odmiana i3s droższa o 14 500 zł).

Po modernizacji kierowca ma do dyspozycji większą pojemność baterii - aktualnie jest to 42,2 kWh.  Nadwozie BMW i3s ma 400 cm długości i 179 cm szerokości. Wysokość nie przekracza 157 cm w najwyższym punkcie. Dzięki krótkim zwisom z przodu i z tyłu rozstaw osi wynosi 257 cm.

Jeśli chodzi o dane techniczne, moment obrotowy przekazywany jest na tylną oś. Baterie 120 Ah zapewnią zasięg do 280 km w cyklu mieszanym.  

Maxus EV 80

Był to pierwszy dostawczy samochód elektryczny w Polsce - pojawił się w kraju w 2018 roku. Kierowca Maxusa EV 80 może cieszyć się płynną jazdą i przekładnią CVT. Bateria jest żywotna, a czas jej ładowania względnie krótki. Ładowność tego modelu wynosi 950 kg, a zasięg po pełnym załadowaniu do 200 km.

Samochód ma jeden rozstaw osi, a dach dostępny jest w dwóch wysokościach. Dla modelu dostawczego szczególnie istotne są wymiary. W przypadku Maxusa EV 80 wyglądają one następująco:

  • długość: 5,7 m,
  • szerokość: 1,998 m,
  • wysokość: 2,345 (L2H2),
  • 2,552 m (L2H3) dmc: 3,5 tony,
  • ładowność: 950 kg,
  • kubatura: 10,2 m3 lub 11,4 m3.

Maxus EV80 posiada gniazdo ładowania CCS Combo 2 obsługujące do 30 kW mocy przy ładowaniu prądem stałym (DC).

Renault Master Z.E.

Choć Renault Master Z.E. jest dość drogi, cieszy się na rynku dość dużą popularnością. W praktyce zyskuje się dużą pakę, jednak o dość ograniczonej mocy, główne do miejskiego użytku. Wyposażono go w akumulator o pojemności 52 kWh, dzięki czemu jego zasięg w cyklu WLTP zwiększył się do 204 km.

Tak samo jak w Renault Kangoo ten van ma klasyczny, hydrauliczny układ hamulcowy, który jest wspomagany przez system ARBS (Adaptative Regenerative Brake System). Podczas hamowania odzyskuje on maksymalną ilość energii.

Mercedes EQC

Ten model mercedesa zadebiutował w Polsce w 2019 roku. To średniej wielkości SUV dostępny wyłącznie w jednej wersji silnikowej – 400 4Matic z dwoma silnikami elektrycznymi o maksymalnej mocy 408 KM i akumulatorem 80 kWh. Później ofertę poszerzono o wariant EQC 400 Sport 4Matic, który wyróżnia się bogatszym wyposażeniem z pakietem stylistycznym AMG w standardzie. 

Mercedes EQC 400 4Matic jest wyposażony w dwa silniki elektryczne (po jednym przy każdej osi), które wytwarzają nie więcej niż 408 KM. Oto najważniejsze parametry tego elektryka:

  • długość nadwozia 476,2 cm długości,
  • 188,4 cm szerokości (209,6 cm z lusterkami),
  • 162,4 cm wysokości.

Rozstaw osi Mercedesa EQC wynosi 287,3 cm. Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 500 litrów, ale można powiększyć ją do 1460 l.

Volkswagen e-Crafter

Producent oferuje tylko jedną wersję nadwoziową z ekologicznym napędem. Tak samo jak inne pojazdy dostawcze, samochód ten jest zaprojektowany specjalnie w tym celu - dostaw ostatniego kilometra. Zasięgi przy pełnym ładowaniu wynosi nieco ponad 170 km.

W przypadku działalności kurierskiej, znaczenie ma każdy centymetr ładunkowej powierzchni. Jak prezentuje się Volkswagen e-Crafter pod kątem wymiarów? 

  • przestrzeń ładunkowa – do 10,7 m3,
  • wysokość przestrzeni ładunkowej – 1 861 mm,
  • wewnętrzna długość przestrzeni ładunkowej – 3,201 mm,
  • wewnętrzna szerokość przestrzeni ładunkowej – 1,832 mm.

Tuż po zapłonie silnik elektryczny o mocy 136 KM przenosi na drogę maksymalny moment obrotowy 290 Nm. To w zupełności wystarczy, aby szybko przyspieszyć i zintegrować się z płynnym ruchem miejskim.

Audi e-Tron

To ekskluzywny SUV z napędem na cztery koła. Jeden silnik pracuje przy przedniej osi, drugi przy tylnej. Ten model jest bardzo kosztowny, ale jest funkcjonalny, a także bardzo wygodny.

Zwraca uwagę przestronnym bagażnikiem, a jeśli zajdzie taka potrzeba - można nim holować nawet bardzo ciężką przyczepę. Model został wyposażony w pneumatyczne zawieszenie, które umożliwia regulację prześwitu (od 146 do 223 mm). Silniki tego Audi są mocne i gwarantują znakomite przyspieszenie, ale jednocześnie pozwalają cieszyć się cichą, odprężającą jazdą. Oto, na jakie osiągi możesz liczyć w przypadku Audi e-Tron:

  • e-tron GT quattro (530 KM, 640 Nm) z akumulatorem o pojemności 83,7 kWh netto i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 4,1 s, prędkość maksymalna: 245 km/h, średnie zużycie energii: 19,6-21,6 kWh/100 km, zasięg: do 502 km,
  • RS e-tron GT quattro (646 KM, 830 Nm) z akumulatorem o pojemności 83,7 kWh netto i napędem na wszystkie koła, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,3 s, prędkość maksymalna: 250 km/h, średnie zużycie energii: 19,8-21,1 kWh/100 km, zasięg: do 496 km.

Jaguar I-Pace

Tak samo jak w przypadku Mercedesa czy Audi w Jaguarach montuje się po jednym silniku elektrycznym przy każdej z osi. Akumulator znajduje się natomiast w podłodze - dzięki temu można liczyć na naprawdę imponującą moc tego modelu, co przekłada się także na przyjemność jazdy. Taka idea przyświecała zresztą producentowi.

To pierwszy elektryczny SUV Jaguara. Cechuje go przemyślana, aerodynamiczna konstrukcja z niskim współczynnikiem oporu powietrza wpływa na stabilność prowadzenia i ekonomię podróży. Luksusowa stylistyka i technologia na najwyższym poziomie to niewątpliwie duża zaleta tego modelu, jednak nie należy zapominać o tym co najważniejsze - osiągach i zasięgu. Jaguar I-Pace:

  • ma żywotną baterię o pojemności 90 kWh,
  • uzyskuje 700 Nm momentu obrotowego,
  • pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w 4,8 sekundy,
  • odzyskuje wykorzystaną energię w trakcie hamowania, 
  • w zależności od warunków pozwala na zasięg od 260 do nawet 540 km.

Porsche Taycan

Jest to pierwszy model w historii maki, który powstał specjalnie pod instalację elektryczną. Prototyp Taycan zaprezentowano światu w 2015 roku, a premiera miała miejsce 4 lata później, w 2019.

Porsche Taycan pojawiło się początkowo w dwóch wersjach napędowych:

  • Turbo z baterią o pojemności 93,4 kWh, mocy 680 KM i 3,2 sekundy do 100 km/h (zasięg maksymalny 450 km),
  • Turbo S z baterią o pojemności 93,4 kWh, mocy 761 KM i 2,8 sekundy do 100 km/h (zasięg maksymalny 412 kilometrów). 

Od 2021 roku w sprzedaży dostępna jest już czwarta wersja wyposażona w:

  • tylny napęd,
  • baterię o pojemności 79,2 kWh,
  • moc 326 KM.

W aktualnej konfiguracji samochód rozwija 100 km/h w 5,4 sekundy i maksymalnie rozpędza się do 230 km/h, z kolei zasięg na jednym ładowaniu wynosi ok. 430 kilometrów.

Należy podkreślić, że polska oferta samochodów elektrycznych jest wciąż otwarta i poszerza się dynamicznie. Największa liczba modeli to auta miejskie, gdzie silnik elektryczny sprawdza się wyjątkowo dobrze. Nie brak tu jednak pojazdów wysokiej klasy, a nawet dostawczych.

Jeśli chodzi o najpopularniejsze segmenty samochodów elektrycznych, sedany w znacznej mierze ustępują SUV-om i crossoverom.

Które modele elektryków najczęściej kupują Polacy?

Raport stworzony przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych a 2022 rok pokazał, że samochody elektryczne najchętniej kupowane przez Polaków to:

  • Nissan,
  • BMW,
  • Tesla, 
  • Renault, 
  • Ford.

A jak kształtuje się to zestawienie w podziale na poszczególne modele? W 2022 roku najczęściej wybierano:

  • Teslę Model 3,
  • Forda Mustanga Mach-E,
  • Nissana Leaf.

Te wybory dotyczą również ostatnich miesięcy.

Co decyduje o popularności poszczególnych modeli elektrycznych? Rozważmy to na przykładzie Nissana Leaf Acenty. Jest to auto wyjątkowo przestronne i gwarantuje kierowcy optymalną dynamikę jazdy, a także osiągi na satysfakcjonującym poziomie. Producent zapewnia, że po naładowaniu baterii do pełna można przejechać do 270 km w cyklu mieszanym. W pojeździe zamontowano w nim laminowany akumulator litowo-jonowy o pojemności 39 kWh.

Jest to przy tym samochód elektryczny przystępny cenowo. Na początku 2023 roku cena katalogowa nowego egzemplarza wynosiła nieco ponad 150 tysięcy złotych.

Najtańsze samochody elektryczne w Polsce

W 2023 roku za nowy samochód elektryczny nie zapłacisz mniej niż 100 tysięcy złotych. Jeśli nie dysponujesz taką sumą lub po prosu nie chcesz wydawać jej na auto, rozważ zakup elektryka z rynku wtórnego. Wszystko zależy oczywiście od tego, czego oczekujesz od wymarzonego pojazdu. Zobacz, które auta elektryczne na Polskim rynku są najbardziej przystępne cenowo.

Smart EQ fortwo

Fakt, że elektryczny smart otwiera to zestawienie raczej nie zaskakuje. To najtańszy samochód elektryczny na rynku przeznaczony do jazdy w miejskich warunkach. Mówiliśmy już o jego sylwetce, ale warto wymienić także parametry techniczne:

  • maksymalna prędkość: 130 km/h,
  • silnik: 60 kW,
  • akumulator: 17,6 kWh,
  • czas ładowania w domu: 6 godzin,
  • zasięg: 135 km.
Cena w pierwszym półroczu 2023: 100 896 zł

Dacia Spring Cargo

Radzi sobie w ograniczonej miejskiej przestrzeni równie dobrze, co smart, jednak jest to elektryk wyposażony "po kosztach". Choć katalogowa oferta kusi licznymi udogodnieniami, jak port USB, uchwyt na telefon czy elektrycznie regulowane szyby, w środku znajdziesz plastikowe elementy wyposażenia oraz mało praktyczną ekoskórę. Poza tym Dacia Spring Cargo, choć przystępna cenowo, ma dość niskie parametry techniczne. Na uwagę zasługuje natomiast zasięg:

  • maksymalna prędkość: 110 km/h,
  • silnik: 33 kW,
  • akumulator: 26,8 kWh,
  • czas ładowania w domu: 13,32 godzin,
  • zasięg: 230-305 km.
Cena w pierwszym półroczu 2023: 10 490 zł

Fiat 500e

Elektryczny model fiata 500 jest nieco większy od swojego spalinowego odpowiednika, jednak sylwetka pozostała bez zmian. Jak na samochód tego gabarytu, elektryczny Fiat 500 odznacza się dość dużym bagażnikiem, komfortową przestrzenią podróżowania i atrakcyjnym systemem multimediów. Wygoda dotyczy jednak głównie kierowcy i pasażera z przodu. Tylna kanapa zdecydowanie nie nadaje się do dłuższej jazdy. 

Czym natomiast cechuje się Fiat 500e od strony technicznej:

  • maksymalna prędkość: 135 km/h,
  • silnik: 70 kW,
  • akumulator: 21 kWh,
  • czas ładowania w domu: 15 godzin,
  • zasięg: 190 km.
Cena w pierwszym półroczu 2023: 135 500 zł

Mazda M-X 30

To samochód elektryczny, który przyciąga uwagę przede wszystkim swoim wyglądem, a gdy się zajrzy do środka - wyjątkowo gustownym wnętrzem. Elegancka tapicerka, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie sterowane boczne lusterka czy ergonomiczny system HMI to tylko niektóre z udogodnień, które można uzyskać w całkiem przyzwoitej jak na ten segment cenie. Elektryczna Mazda ma jednak kilka mankamentów związanych z funkcjonalnością przy wsiadaniu czy wysiadaniu. Poleca się ją głównie do łagodnej i spokojnej jazdy na niedużych dystansach. Pod względem technicznym  prezentuje się następująco:

  • maksymalna prędkość: 140 km/h,
  • silnik: 107 kW,
  • akumulator: 35,5 kWh,
  • czas ładowania w domu: 5-8 godzin,
  • zasięg: 200 km.
Cena w pierwszym półroczu 2023: 161 100 zł

Więcej interesujących modeli prezentujemy tutaj: Najtańsze samochody elektryczne w 2023 - ranking Top 10 | Rankomat.pl

Jak znaleźć korzystne ubezpieczenie samochodu elektrycznego?

To prawda, że samochód z napędem elektrycznym kosztuje zwykle więcej niż jego spalinowy odpowiednik. Wysoka cena szybko jednak rekompensuje się w trakcie eksploatacji pojazdu. Jako właściciel i użytkownik auta elektrycznego, zapłacisz mniej za:

Statystyki rzeczywiście pokazują, że ubezpieczenie elektryka czy hybrydy będzie zwykle korzystniejsze, jednak wszystko zależy ostatecznie od wielu czynników związanych z kierowcą i samym pojazdem.

Znajdź OC i AC dla samochodu elektrycznego

Pamiętaj! Wysokość składki na ubezpieczenie OC wiąże się bezpośrednio z ryzykiem ubezpieczeniowym. Ryzyko należy rozumieć jako prawdopodobieństwo wystąpienia szkody, którą ubezpieczyciel będzie musiał zlikwidować. Właśnie dlatego przy zakupie polisy TU zadaje klientowi cały szereg pytań szczegółowych związanych z nim samym i samochodem.

Nie ma na rynku jednej firmy ubezpieczeniowej, która oferowałaby najwięcej za najmniej dla właścicieli elektryków. Tak naprawdę każdy ubezpieczyciel stosuje własne metody wyliczania składek, choć czynniki raczej pozostają niezmienne. Są to  m.in.:

  • wiek kierowcy,
  • doświadczenie za kierownicą, 
  • miejsce zamieszkania, 
  • marka i model samochodu,
  • rok produkcji,
  • przebieg,
  • historia szkodowości.

Jak zatem znaleźć najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia OC? Przez porównanie nawet kilkunastu ofert od różnych ubezpieczycieli działających na rynku. W rankomat.pl zrobisz to w kilka minut, podając podstawowe dane w kalkulatorze OC i AC. Kupując polisę obowiązkową, a także dodatkową tym sposobem, możesz sporo zaoszczędzić - od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Co warto wiedzieć?

  1. Rynek samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się dynamicznie. Na ich popularność wpływa przede wszystkim ekologia, ekonomia jazdy i wydajność.
  2. Najtańszym modelem elektrycznym na polskim rynku jest Smart EQ ForTwo.
  3. W pierwszym kwartale 2023 na rynku wtórnym pojawiło się w sprzedaży ponad 2 tysiące elektryków.
  4. Polacy najchętniej kupują elektryczne: Nissany, BMW, Tesle.
  5. Napęd elektryczny może wpływać na obniżenie składki za obowiązkowe ubezpieczenie OC.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Ile kosztuje najtańszy samochód elektryczny w Polsce?

    Obecnie na polskim rynku nie ma nowych samochód elektrycznych, które kosztowałyby mniej niż 100 tysięcy złotych. Najtańszy model z napędem alternatywnym prosto z salonu to Smart EQ ForTwo za nieco ponad 100 tysięcy. Na rynku wtórnym znajdziesz jednak modele elektryczne nawet za niecałe 30 tysięcy złotych.

  2. Jak często trzeba wymieniać baterię w samochodzie elektrycznym?

    Aktualnie producenci samochodów elektrycznych zakładają, że każdy tego typu model powinien wytrzymać do 1000 cykli ładowania (oczywiście w sposób prawidłowy). Żywotność tego elementu zależy oczywiście od eksploatacji. Bateria powinna nadawać się do stosowania przez ok. 10-20 lat od daty produkcji.

  3. Czy w 2023 roku można uzyskać dopłatę na zakup samochodu elektrycznego?

    Tak - wciąż działa program "Mój elektryk", w ramach którego można uzyskać dofinansowanie przy zakupie auta elektrycznego. Jego właściciel może złożyć wniosek do 2025 roku.

  4. Kiedy ceny samochodów elektrycznych zaczną spadać?

    Wszystko zależy od tego, jak wysokie będą ich produkcji. Szacuje się jednak, że tendencja malejąca rozpocznie się ok. 2027 roku.  W branży mówi się o tym, że na obniżenie cen ma wpłynąć pojawienie się akumulatorów półprzewodnikowych.

  5. Czy ubezpieczenie elektryka zawsze będzie tańsze niż samochodu spalinowego?

    Niekoniecznie. Choć ten typ napędu ma duże znaczenie dla ubezpieczyciela przy wyliczaniu składki, nie jest jedynym parametrem. Cena ubezpieczenia to w końcu wypadkowa wielu różnych aspektów związanych z historią klienta jako kierowcy oraz parametrów technicznych pojazdu. Może się okazać, że po skompletowaniu wszystkich informacji i przekalkulowaniu ich, TU zaproponuje właścicielowi elektryka wyższą kwotę niż np. jego spalinowego odpowiednika.