Zawieszenie pneumatyczne stosowane jest zazwyczaj w droższych samochodach. Jego zadaniem jest zapewnienie komfortu jazdy nawet w trudnych warunkach terenowych. Wszystko dzięki temu, że doskonale tłumi wszelkie drgania i wstrząsy, poprawia też parametry trakcyjne samochodu. Czy rozwiązanie to pozbawione jest wad i czy warto zainwestować w auto z zawieszeniem pneumatycznym? Sprawdziliśmy.
- Co to jest zawieszenie pneumatyczne – charakterystyka
- Jak działa zawieszenie pneumatyczne?
- Przyczyny i skutki awarii zawieszenia pneumatycznego?
- Zalety zawieszenia pneumatycznego
- Wady zawieszenia pneumatycznego
- W jakich pojazdach znajdziemy zawieszenie pneumatyczne?
- Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne?
- Zawieszenie pneumatyczne a zawieszenie klasyczne – różnice
- Zawieszenie pneumatyczne a ubezpieczenie samochodu
Pojazd z zawieszeniem pneumatycznym prowadzi się pewniej – auto takie zachowuje się bardziej przewidywalnie, jest stabilne niezależnie od tego, w jakim terenie się porusza. Rozwiązanie to stosuje się zarówno w samochodach osobowych, jak i ciężarowych oraz autobusach.
W zawieszenie pneumatyczne wyposaża się głównie auta luksusowe, a także terenowe, SUV-y oraz samochody typu van. Znajdziesz je w modelach marek jak Mercedes-Benz, Audi, BMW, Jaguar, Porsche, Citroen, Toyota czy Volkswagen. Znajduje ono zastosowanie w pojazdach specjalnych, gdzie wymagana jest stabilność i wysoki komfort jazdy, np. w ambulansach.
Co to jest zawieszenie pneumatyczne – charakterystyka
Układ zawieszenia to szereg elementów łączących koła z resztą pojazdu – jego rolą jest przenoszenie sił powstających podczas jazdy z kół na nadwozie. To zawieszenie odpowiada za stabilność i sterowność pojazdu, zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Jakie inne zadania spełnia zawieszenie w samochodzie?
- Odpowiada za właściwy kontakt kół z powierzchnią drogi;
- zapewnia właściwy tor jazdy;
- niweluje drgania powstające podczas pokonywania nierówności;
- kontroluje przechyły pojazdu podczas wchodzenia w zakręty.
Zawieszenie pneumatyczne to jeden z rodzajów układów zawieszenia.
Jak jest zbudowane zawieszenie pneumatyczne?
Zawieszenie pneumatyczne różni się budową od zawieszenia klasycznego. Składa się z następujących elementów:
- miechów, czyli poduszek pneumatycznych – są to worki powietrzne wypełnione powietrzem lub azotem odpowiadające za amortyzację; poduszki pneumatyczne zbudowane są z mocnej gumy, o ich szczelność dbają specjalne opaski zaciskowe wykonane ze stali nierdzewnej;
- sprężarki powietrza, osuszającej i wtłaczającej powietrze do komór;
- bloku zaworowego;
- zasobnika gazu;
- przewodów powietrznych;
- czujników poziomu;
- jednostki sterującej.
Wypowiedź eksperta
Zapamiętaj! Miechy, inaczej komory powietrzne lub poduszki pneumatyczne, są odpowiednikami sprężyn w zawieszeniu klasycznym.
Jak działa zawieszenie pneumatyczne?
W zawieszeniu pneumatycznym miechy są zazwyczaj zintegrowane z amortyzatorami. Sprężarka, działająca dzięki energii pochodzącej z silnika lub układu elektrycznego, napełnia miechy gazem.
Tłok poduszki pneumatycznej połączony jest z wahaczem, a ten z kołem. To dlatego każdy ruch koła skutkuje ruchem tłoka. Czujniki dbają o stały prześwit samochodu, jednak gdy odnotują jakiekolwiek odchylenie, wysyłają sygnał do jednostki sterującej. Ta, włącza kompresor, jeśli ciśnienie w miechach jest za niskie – przewodami dociera ono do poduszek. W sytuacji odwrotnej, gdy ciśnienie jest za wysokie, nadmiar gazu wraca tą samą drogą i zostaje zmagazynowany w zbiorniku lub uwolniony do atmosfery.
Warto wiedzieć
Elektroniczne zawieszenie pneumatyczne
Zaletą zawieszenia pneumatycznego elektrycznego jest możliwość decydowania o wysokości prześwitu – zawieszenie może zostać podniesione lub obniżone. Dzięki obniżeniu kierowca otrzymuje łatwiejszy dostęp do wnętrza samochodu i bagażnika.
Najnowsze rozwiązania pozwalają obniżać zawieszenie w zależności od prędkości
To z kolei umożliwia zmniejszenie oporu aerodynamicznego i zużycia paliwa podczas jazdy na autostradzie. Aktywne obniżanie, czyli system predykcyjny przygotowuje się wcześniej do działania, pobierając informacje o trasie z systemu nawigacji satelitarnej.
Uwaga!
Przyczyny i skutki awarii zawieszenia pneumatycznego?
Sygnały wskazujące na awarię zawieszenia pneumatycznego są łatwe do zauważenia. Najczęściej mamy do czynienia z sytuacją, w której kompresor pracuje cały czas, aby uzupełnić nieszczelności powstałe w układzie (to właśnie nieszczelności są zazwyczaj przyczyną problemów z zawieszeniem). Co dzieje się z pojazdem? Auto opada, a zwiększenie prześwitu staje się niemożliwe.
Inne przyczyny awarii zawieszenia to:
- zatarcie kompresora na skutek zbyt długiej pracy
- korozja zbiornika i innych metalowych elementów;
- awaria czujników;
- nieszczelność na skutek uszkodzenia przewodów.
Pamiętaj, że problemy z zawieszeniem pneumatycznym w znacznej części przypadków oznaczają nieszczelność któregoś elementu.
Co jeszcze może wskazywać na awarię zawieszenia?
- Powolne/nierównomierne unoszenie się samochodu po włączeniu silnika, jego opadanie nawet po krótkich postojach;
- ocieranie kół o nadkola podczas jazdy;
- nierówna pozycja pojazdu;
- głośne syczenie podczas napełniania poduszek gazem;
- świecąca kontrolka zawieszenia pneumatycznego.
Jak wygląda naprawa zawieszenia pneumatycznego?
Naprawa zawieszenia pneumatycznego polega zazwyczaj na wymianie uszkodzonego elementu, np. miecha czy sprężarki. Pierwszym krokiem jest więc zlokalizowanie nieszczelności, a następnie wstawienie nowego, sprawnego elementu zawieszenia. Na szczęście awarie jednostki sterującej zdarzają się rzadko.
Wypowiedź eksperta
Podczas przeglądu należy sprawdzić, czy system prawidłowo reaguje na zmiany obciążenia samochodu, czy jest w stanie utrzymać właściwą wysokość zawieszenia i zapewnić większy prześwit, gdy będzie to konieczne
Zalety zawieszenia pneumatycznego
Jakie są najważniejsze zalety zawieszenia pneumatycznego? Przede wszystkim ma ono poprawić przyczepność pojazdu i sprawić, że jego prowadzenie będzie bardziej komfortowe, głównie z uwagi na redukcję wstrząsów i drgań. Zawieszenie pneumatyczne poprawia również bezpieczeństwo jazdy. System ten pozwala na utrzymanie stałej wysokości pojazdu, niezależnie od obciążenia. Możliwość regulacji prześwitu ułatwia pokonywanie tras w trudnym terenie czy wjazd na wysokie krawężniki.
Zawieszenie pneumatyczne:
- ułatwia prowadzenie samochodu;
- odpowiada za zwiększenie stabilności i przyczepności, zwiększając bezpieczeństwo podróżnych.
Zawieszenie pneumatyczne sprawdza się szczególnie w sytuacjach, gdy przewożone są ciężkie ładunki lub samochód wiezie komplet pasażerów.
Co ciekawe, zaletą tego typu zawieszenia jest zmniejszenie zużycia paliwa podczas szybkiej jazdy – obniżenie prześwitu poprawia współczynnik aerodynamiczny, zmniejsza opory.
Wady zawieszenia pneumatycznego
Zawieszenie pneumatyczne ma też swoje wady – system ten jest bardziej kosztowny zarówno w zakupie, jak i w przypadku ewentualnej naprawy. Wyższy koszt wynika z zaawansowanej technologii, użycia specjalistycznych części, ale także specjalistycznej wiedzy niezbędnej do zdiagnozowania problemu i przeprowadzenia naprawy. Trzeba również pamiętać o ryzyku awarii kompresora, która może prowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu.
Ważne! W samochodzie z zawieszeniem pneumatycznym mogą wystąpić problemy z elektroniką i czujnikami. Właściciel takiego pojazdu powinien pamiętać o konieczności przeprowadzania częstych przeglądów i konserwacji układu.
W jakich pojazdach znajdziemy zawieszenie pneumatyczne?
Zawieszenie pneumatyczne stosowane jest w samochodach użytkowych i osobowych. W pojazdach wyższej klasy często należy do wyposażenia standardowego, które znacznie zwiększa komfort jazdy. Zawieszenie pneumatyczne stosują marki jak:
- Audi,
- BMW,
- Mercedes-Benz.
Warto wiedzieć
Ponadto zawieszenie pneumatyczne stosuje się powszechnie w samochodach dostawczych oraz ciężarowych – umożliwia ono utrzymanie stałej wysokości pojazdu niezależnie od obciążenia. Wykorzystywane jest także w autobusach miejskich i autokarach turystycznych, a także pojazdach specjalnych – wojskowych, ambulansach.
Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne?
Koszt instalacji i utrzymania zawieszenia pneumatycznego zależy przede wszystkim od marki i modelu pojazdu. Na cenę wpływa też zakres wymaganych prac. Zazwyczaj jest to kwota od 10 tysięcy wzwyż.
Kilka tysięcy złotych może też zapłacić właściciel pojazdu za naprawę kompresora czy wymianę poduszki pneumatycznej. Trzeba również pamiętać o regularnych przeglądach oraz konserwacji układu, które pozwalają utrzymać go w dobrym stanie – to kolejny koszt, z którym musi liczyć się właściciel pojazdu z zawieszeniem pneumatycznym.
Uwaga!
Zawieszenie pneumatyczne a zawieszenie klasyczne – różnice
W zawieszeniu standardowym za tłumienie drgań odpowiadają metalowe sprężyny i amortyzatory, w pneumatycznym sprężyny zastąpiono miechami wypełniającymi się powietrzem lub azotem. Dodatkowo pojawia się w nim sterownik elektroniczny.
Zawieszenie pneumatyczne pozwala utrzymać pożądany prześwit bez względu na obciążenie czy przechył nadwozia, dostosowując się do warunków drogowych. Regulacja prześwitu może działać automatycznie, istnieje również możliwość ręcznego ustawienia. Zawieszenie pneumatyczne jest bardziej skomplikowanym rozwiązaniem niż zawieszenie klasyczne.
Zawieszenie pneumatyczne a ubezpieczenie samochodu
Czy konstrukcja samochodu przekłada się na cenę ubezpieczenia? Warto pamiętać, że ustalając wysokość składki ubezpieczyciel bierze pod uwagę ryzyko uszkodzenia pojazdu oraz koszty potencjalnej naprawy (likwidacji szkody). Wyposażenie auta w zawieszenie pneumatyczne może windować stawkę za polisę dodatkową, np. autocasco.
Zobacz więcej: Ile kosztuje AC w 2024 r. i od czego zależy cena tego ubezpieczenia?
Na cenę ubezpieczenia samochodu wpływ mają:
- rodzaj,
- marka pojazdu,
- przebieg,
- rok produkcji,
- pojemność silnika,
- wiek i doświadczenie kierowcy,
- jego stan cywilny,
- miejsce zamieszkania.
W związku z tym, że są to czynniki indywidualne, ceny ochrony mogą się wahać od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych - zarówno w przypadku samej polisy OC, jak i pakietu ubezpieczeń dodatkowych (AC, assistance czy NNW).
Aby porównać dostępne oferty, warto korzystać z internetowego kalkulatora OC i AC. W zaledwie kilka chwil można poznać propozycje największych towarzystw i wybrać tę najkorzystniejszą dla siebie.
Uwaga!
Zawieszenie pneumatyczne doskonale neutralizuje wszelkie drgania, świetnie sprawdza się w trudnym terenie, ale też podczas jazdy autostradą. System ten gwarantuje, że nierówności nie są odczuwane, a podróż jest komfortowa i bezpieczna. Podczas jazdy z dużą prędkością opór aerodynamiczny jest redukowany, co przekłada się na pewniejsze prowadzenie pojazdu i niższe zużycie paliwa. To oczywiście nie oznacza, że nie warto postawić na kompleksową ochronę dzięki odpowiednio dobranej polisie.
Co warto wiedzieć?
- Zawieszenie pneumatyczne jest nazywane powietrznym resorowaniem.
- Podstawowym elementem zawieszenia są miechy wypełnione sprężonym azotem lub powietrzem.
- Do najważniejszych zalet zawieszenia pneumatycznego zalicza się doskonałe tłumienie drgań i wstrząsów, zmniejszenie zużycia paliwa, pewniejsze prowadzenie pojazdu.
- Zawieszenie pneumatyczne stosuje się w samochodach terenowych, SUV-ach, autobusach, samochodach dostawczych. Standardowo pojawia się w autach wyższej klasy.
- Zawieszenie pneumatyczne zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Jak dbać o zawieszenie pneumatyczne?
Przede wszystkim należy regularnie sprawdzać stan techniczny zawieszenia, poszczególnych elementów pod kątem ewentualnych uszkodzeń, nieszczelności, korozji. Warto też zapoznać się z zaleceniami producenta dotyczącymi konserwacji zawieszenia.Czy można zamontować zawieszenie pneumatyczne w samochodzie, który go pierwotnie nie miał?
Tak. Wymaga to jednak konsultacji z wykwalifikowanym mechanikiem. Trzeba też pamiętać, że jest to kosztowny zabieg.Gdzie udać się na kontrolę zawieszenia pneumatycznego?
Należy wybierać warsztaty lub mechaników specjalizujących się w konserwacji i naprawie tego typu zawieszenia.Czy zawieszenie pneumatyczne może być montowane w każdym samochodzie?
Nie. Może to być skomplikowane lub niemożliwe w starszych lub mniej popularnych modelach samochodów. Trzeba pamiętać, że montaż zawieszenia pneumatycznego wymaga dostosowania podwozia i instalacji wielu elementów, których standardowo w aucie nie ma.