Podstawową funkcją zawieszenia pneumatycznego jest redukcja drgań i wstrząsów. Najważniejszą zaletą rozwiązania jest stały prześwit samochodu, który pozwala lepiej przewidywać jego zachowanie na zakrętach oraz drogach o nierównej nawierzchni. Zawieszenie pneumatyczne powoduje, że obciążenie pojazdu nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Jak działa i co jeszcze warto o nim wiedzieć?

Zawieszenie pneumatyczne wpływa na komfort jazdy, dobrze sprawdza się podczas podróży autostradą, ale też wyprawy w trudniejszym terenie, gdy pojawia się potrzeba obniżenia lub podniesienia samochodu. Co ciekawe, zawieszenie pneumatyczne zmienia swoje ustawienia na bieżąco, dostosowując je do panujących na trasie warunków.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Taki pojazd prowadzi się pewniej, bardziej przewidywalnie. Auto jest stabilne, a kabina utrzymuje się w niemal niezmienionej pozycji, nawet gdy samochód pokonuje nierówności. Dodatkową zaletą rozwiązania jest niższe zużycie paliwa. Najczęściej rozwiązanie wykorzystywane jest w autach typu kombi, SUV-ach i samochodach terenowych.

Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?

Układ pneumatyczny w samochodzie tworzą:

  • miechy powietrzne, 
  • kompresor,
  • jednostka sterująca, 
  • zawory,
  • zbiornik wyrównujący ciśnienie.

Omówimy teraz po kolei funkcję każdego z tych elementów.

W zawieszeniu pneumatycznym zastosowano specjalne elementy poduszkowe nazywane miechami powietrznymi lub komorami powietrznymi. Są one odpowiednikami sprężyn i odpowiadają za amortyzację. Wypełnia się je sprężonym azotem lub powietrzem przy użyciu kompresora (sprężarki) – osusza on gaz i wtłacza pod ciśnieniem do komór pneumatycznych.

Układem pneumatycznym zarządza jednostka sterująca, której zadaniem jest włączanie i wyłączanie kompresora, a także otwieranie i zamykanie zaworów. 

Niezbędnym elementem układu są również sensory monitorujące na bieżąco stan drogi – czujniki poziomu sprawdzają np. położenie kół. Dzięki temu zawieszenie może przystosowywać się do warunków drogowych. 

Uwaga!

Na podstawie danych zebranych z czujników, jednostka sterująca może regulować działanie kompresora i ciśnienie w miechach.

W skład zawieszenia pneumatycznego wchodzą również zbiornik i zawory. Zasobnik odbiera nadmiar powietrza lub azotu z komór pneumatycznych – w razie potrzeby układ może z nich skorzystać. Zadaniem zbiornika jest więc odciążenie kompresora. Zawory służą do regulowania ciśnienia w komorach, dlatego gdy w miechach jest za dużo powietrza, jest ono wypuszczane właśnie przez nie.

Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

W zawieszeniu tradycyjnym sprężyny uginają się w zależności od przechylenia lub obciążenia nadwozia. Inaczej działa zawieszenie pneumatyczne – tłok mieszka powietrznego połączony jest z wahaczem, a ten z kołem. Każdy ruch koła skutkuje ruchem tłoka, dlatego gdy zawieszenie jest obciążone i ściśnięte, następuje wpompowanie dodatkowego powietrza. I odwrotnie, podczas rozprężania nadmiar gazu zostaje z komory wypompowany. 

Warto wiedzieć

W samochodach z opcją regulacji prześwitu stosowane są elektrozawory. Wystarczy, aby kierowca wybrał odpowiedni tryb pracy zawieszenia, a do miechów jest wtłaczana taka ilość powietrza, by uzyskać odpowiednio wysoki lub niski poziom zawieszenia.

Elektroniczne zawieszenie pneumatyczne

Zaletą zawieszenia pneumatycznego elektrycznego jest możliwość decydowania o wysokości prześwitu – zawieszenie może zostać podniesione lub obniżone. Dzięki obniżeniu kierowca otrzymuje łatwiejszy dostęp do wnętrza samochodu i bagażnika. 

Najnowsze rozwiązania pozwalają obniżać zawieszenie w zależności od prędkości

To z kolei umożliwia zmniejszenie oporu aerodynamicznego i zużycia paliwa podczas jazdy na autostradzie. Aktywne obniżanie, czyli system predykcyjny przygotowuje się wcześniej do działania, pobierając informacje o trasie z systemu nawigacji satelitarnej. 

Uwaga!

Możliwość zmniejszenia prześwitu na postoju ułatwia wsiadanie do samochodu, pakowanie bagażnika, a także podłączanie przyczepy do haka. Wysokość zawieszenia sterowana jest za pomocą przycisku w bagażniku lub za pomocą pilota.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Jakie są najważniejsze zalety zawieszenia pneumatycznego? Przede wszystkim ma ono poprawić przyczepność pojazdu i sprawić, że jego prowadzenie będzie bardziej komfortowe, głównie z uwagi na redukcję wstrząsów i drgań. Zawieszenie pneumatyczne poprawia również komfort i bezpieczeństwo jazdy. 

System ten pozwala na utrzymanie stałej wysokości pojazdu, niezależnie od obciążenia. Możliwość regulacji prześwitu ułatwia pokonywanie tras w trudnym terenie czy wjazd na wysokie krawężniki. Zawieszenie pneumatyczne:

  • ułatwia prowadzenie samochodu,
  • odpowiada za zwiększenie stabilności i przyczepności, zwiększając bezpieczeństwo podróżnych. 

Zawieszenie pneumatyczne sprawdza się szczególnie w sytuacjach, gdy przewożone są ciężkie ładunki lub samochód wiezie komplet pasażerów.

Wady zawieszenia pneumatycznego

Zawieszenie pneumatyczne ma też swoje wady – system ten jest bardziej kosztowny zarówno w zakupie, jak i w przypadku ewentualnej naprawy. Wyższy koszt wynika z zaawansowanej technologii, użycia specjalistycznych części, ale także specjalistycznej wiedzy niezbędnej do zdiagnozowania problemu i przeprowadzenia naprawy. Trzeba również pamiętać o ryzyku awarii kompresora, która może prowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu.

Ważne! W samochodzie z zawieszeniem pneumatycznym mogą wystąpić problemy z elektroniką i czujnikami. Właściciel takiego pojazdu powinien pamiętać o konieczności przeprowadzania częstych przeglądów i konserwacji układu. 

W jakich pojazdach znajdziemy zawieszenie pneumatyczne?

Zawieszenie pneumatyczne stosowane jest w samochodach użytkowych i osobowych. W pojazdach wyższej klasy często należy do wyposażenia standardowego, które znacznie zwiększa komfort jazdy. Zawieszenie pneumatyczne stosują marki jak:

  • Audi,
  • BMW,
  • Mercedes-Benz. 

Warto wiedzieć

Zawieszenia pneumatyczne wykorzystywane są również w samochodach, które poruszają się w trudnym terenie (umożliwia ono regulację prześwitu) – SUV-ach oraz pojazdach terenowych.

Ponadto zawieszenie pneumatyczne stosuje się powszechnie w samochodach dostawczych oraz ciężarowych – umożliwia ono utrzymanie stałej wysokości pojazdu niezależnie od obciążenia. Wykorzystywane jest także w autobusach miejskich i autokarach turystycznych, a także pojazdach specjalnych – wojskowych, ambulansach. 

Ile kosztuje zawieszenie pneumatyczne?

Koszt instalacji i utrzymania zawieszenia pneumatycznego zależy przede wszystkim od marki i modelu pojazdu. Na cenę wpływa też zakres wymaganych prac. Zazwyczaj jest to kwota od 10 tysięcy wzwyż. 

Kilka tysięcy złotych może też zapłacić właściciel pojazdu za naprawę kompresora czy wymianę poduszki pneumatycznej. Trzeba również pamiętać o regularnych przeglądach oraz konserwacji układu, które pozwalają utrzymać go w dobrym stanie – to kolejny koszt, z którym musi liczyć się właściciel pojazdu z zawieszeniem pneumatycznym.

Uwaga!

Mimo dość wysokich kosztów instalacji oraz utrzymania w dobrym stanie zawieszenia pneumatycznego, kierowcy decydują się na inwestycję, ceniąc wyższy komfort jazdy i zdolność adaptacji takiego samochodu do warunków drogowych.

Naprawa zawieszenia pneumatycznego – co obejmuje?

Zidentyfikowanie problemu dotyczącego działania zawieszenia pneumatycznego wymaga przeprowadzenia dokładnej diagnostyki. Badanie pozwoli zidentyfikować problem, który może wynikać z:

  • nieszczelności,
  • uszkodzenia kompresora,
  • problemów z elektroniką.

Podczas przeglądu należy sprawdzić, czy system prawidłowo reaguje na zmiany obciążenia samochodu, czy jest w stanie utrzymać właściwą wysokość zawieszenia i zapewnić większy prześwit, gdy będzie to konieczne

Naprawy mogą wymagać poduszki pneumatyczne, kompresor, elementy elektroniczne – ich prawidłowe działanie jest niezbędne do zachowania komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Zawieszenie pneumatyczne a ubezpieczenie samochodu

Czy konstrukcja samochodu przekłada się na cenę ubezpieczenia? Warto pamiętać, że ustalając wysokość składki ubezpieczyciel bierze pod uwagę ryzyko uszkodzenia pojazdu oraz koszty potencjalnej naprawy (likwidacji szkody). Wyposażenie auta w zawieszenie pneumatyczne może windować stawkę za polisę dodatkową, np. autocasco

Zobacz więcej: Ile kosztuje AC w 2024 r. i od czego zależy cena tego ubezpieczenia?

Na cenę ubezpieczenia samochodu wpływ mają:

  • rodzaj,
  • marka pojazdu,
  • przebieg,
  • rok produkcji,
  • pojemność silnika,
  • wiek i doświadczenie kierowcy,
  • jego stan cywilny,
  • miejsce zamieszkania.

W związku z tym, że są to czynniki indywidualne, ceny ochrony mogą się wahać od kilkudziesięciu do nawet kilku tysięcy złotych - zarówno w przypadku samej polisy OC, jak i pakietu ubezpieczeń dodatkowych (AC, assistance czy NNW). 

Aby porównać dostępne oferty, warto korzystać z internetowego kalkulatora OC i AC. W zaledwie kilka chwil można poznać propozycje największych towarzystw i wybrać tę najkorzystniejszą dla siebie. 

Uwaga!

Zakres polisy OC jest zawsze taki sam. W przypadku autocasco czy assistance różnice mogą być znaczące, dlatego należy dokładnie przeanalizować OWU, sprawdzając wyłączenia odpowiedzialności i listę zdarzeń, które zostały objęte ochroną.

Zawieszenie pneumatyczne doskonale neutralizuje wszelkie drgania, świetnie sprawdza się w trudnym terenie, ale też podczas jazdy autostradą. System ten gwarantuje, że nierówności nie są odczuwane, a podróż jest komfortowa i bezpieczna. Podczas jazdy z dużą prędkością opór aerodynamiczny jest redukowany, co przekłada się na pewniejsze prowadzenie pojazdu i niższe zużycie paliwa. To oczywiście nie oznacza, że nie warto postawić na kompleksową ochronę dzięki odpowiednio dobranej polisie.

Co warto wiedzieć?

  1. Zawieszenie pneumatyczne jest nazywane powietrznym resorowaniem.
  2. Podstawowym elementem zawieszenia są miechy wypełnione sprężonym azotem lub powietrzem.
  3. Do najważniejszych zalet zawieszenia pneumatycznego zalicza się doskonałe tłumienie drgań i wstrząsów, zmniejszenie zużycia paliwa, pewniejsze prowadzenie pojazdu.
  4. Zawieszenie pneumatyczne stosuje się w samochodach terenowych, SUV-ach, autobusach, samochodach dostawczych. Standardowo pojawia się w autach wyższej klasy.
  5. Zawieszenie pneumatyczne zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Z czego składa się zawieszenie pneumatyczne?

    Zawieszenie pneumatyczne składa się z:

    • miechów powietrznych,
    • kompresora,
    • czujników,
    • jednostki sterującej.

    W skład układu wchodzą również zawory poziomujące oraz zbiornik ciśnienia.

  2. Czym różni się zawieszenie pneumatyczne od standardowego?

    W przypadku zawieszenia pneumatycznego nie stosuje się sprężyn, a poduszki wypełnione powietrzem. Konstrukcja taka sprawia, że samochód lepiej pokonuje nierówności, minimalizuje przechyły nadwozia, utrzymuje stały poziom prześwitu nawet przy dużym obciążeniu.

  3. Jakie są zalety zawieszenia pneumatycznego?

    Ten typ zawieszenia pozwala na obniżenie środka ciężkości, co z kolei zmniejsza opór aerodynamiczny pojazdu, Sprawia to, że prowadzi się on stabilniej i płynniej, a zapotrzebowanie na paliwo maleje. Samochód z takim zawieszeniem ma lepszą przyczepność, a co za tym idzie bezpieczeństwo podróżowania nim wzrasta.