Twój pojazd uległ uszkodzeniu na skutek kolizji lub stłuczki? W zależności od sytuacji otrzymasz odszkodowanie z OC sprawcy lub własnego AC. Co, jednak jeśli uważasz, że decyzja towarzystwa ubezpieczeniowego jest krzywdząca i otrzymałeś zaniżone odszkodowanie? Sprawdź, jakie masz możliwości i jak starać się o wyższą kwotę.
Ubezpieczenie ma chronić kierowcę i zapewniać mu wsparcie w sytuacji, gdy dojdzie do wypadku, kolizji, a nawet awarii. Towarzystwo ubezpieczeniowe zobowiązuje się do likwidacji szkody na określonych wcześniej warunkach. Zdarza się, że poszkodowani kierowcy skarżą się na zbyt niskie odszkodowanie i szukają sposobów, aby otrzymać dodatkowe pieniądze.
Jedną z metod jest złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Warto pamiętać, aby dołączyć do niej opinię niezależnego rzeczoznawcy. Ubezpieczony może też zwrócić się do Rzecznika Finansowego, a w ostateczności wnieść sprawę do sądu. Sposobów na zaniżone odszkodowanie jest kilka, dlatego warto poznać je wszystkie.
Kiedy można napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy jest przyczyną licznych odwołań od decyzji ubezpieczyciela. Jeśli otrzymałeś zbyt niskie odszkodowanie i chcesz, aby towarzystwo raz jeszcze przyjrzało się sprawie, możesz wystosować pismo. Muszą jednak zostać spełnione konkretne warunki:
- od wydania decyzji ubezpieczyciela nie minęły trzy lata – po tym terminie następuje przedawnienie roszczeń wobec firmy ubezpieczeniowej;
- nie zawarłeś ugody z ubezpieczycielem.
Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela warto napisać, jeśli masz pewność, że należy Ci się wyższe odszkodowanie. Warto więc zasięgnąć opinii osób, które mają odpowiednią wiedzę w temacie, np. mechanika, niezależnego rzeczoznawcy itd.
Uwaga!
Aby wykazać, że otrzymałeś zaniżone odszkodowanie OC, zgromadź odpowiednie dokumenty, opinie (mechanika, prawnika, rzeczoznawcy). Pamiętaj, że aby złożyć odwołanie, należy się przygotować.
Co powinno zawierać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Napisanie odwołania nie powinno nastręczać trudności pod warunkiem że poszkodowany przygotował niezbędną dokumentację. W piśmie dobrze jest przytoczyć podstawę prawną, a także podawać konkretne liczby – odwołanie musi wyglądać profesjonalnie, bo tylko wtedy ma szansę spełnić swoje zadanie. W dokumencie powinny znaleźć się następujące informacje:
- dane poszkodowanego – imię, nazwisko, adres;
- dane towarzystwa ubezpieczeniowego – nazwa, adres;
- numer polisy, decyzji ubezpieczyciela, numer szkody – pozwolą szybko zidentyfikować sprawę;
- uzasadnienie odwołania zawierające wszelkie informacje mogące przekonać ubezpieczyciela o racji poszkodowanego;
- niezbędne dokumenty – faktury, cenniki (np. części zamiennych w Autoryzowanej Stacji Obsługi), ekspertyza rzeczoznawcy, wycena pojazdu itp.
Odwołanie można złożyć przez Internet, ustnie lub tradycyjną pocztą (najlepiej wysyłając dokumenty listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).
Kiedy konieczne jest złożenie pozwu?
Odwołania nie zawsze przynoszą oczekiwany skutek. Może się zdarzyć, że poszkodowany otrzyma odpowiedź odmowną, a towarzystwo podtrzyma swoje stanowisko i zaproponowaną wysokość odszkodowania. Co w takim wypadku? W piśmie odmownym można znaleźć pouczenie o dalszych możliwościach, jakie ma poszkodowany.
Naszym okiem
Jeśli o wypłatę odszkodowania chcesz walczyć w sądzie, skorzystaj ze wsparcia profesjonalnego pełnomocnika.
Czym jest dopłata do odszkodowania?
Propozycję ubezpieczyciela można odrzucić, jeśli rzeczywiście jest krzywdząca. Jeśli poszkodowany otrzymał zaniżone odszkodowanie, ale nie chce pisać odwołania, może starać się o dopłatę. Wystarczy skorzystać z pomocy firm odszkodowawczych zajmujących się udzielaniem dopłat do odszkodowań.
Cała procedura polega na zawarciu umowy o cesję wierzytelności. Do firmy należy wysłać decyzję ubezpieczyciela oraz kosztorys naprawy samochodu. Poszkodowany otrzyma analizę wyceny szkody, która jest przeprowadzana bezpłatnie i do niczego nie zobowiązuje. Ubezpieczony może podjąć decyzję, czy chce skorzystać z propozycji.
Kwoty dopłat mogą być różne, ponieważ każdy przypadek jest analizowany indywidualnie. Podstawą analizy jest kosztorys naprawy pojazdu.
Co warto wiedzieć?
- Zaniżone odszkodowanie jest przyczyną składania odwołań od decyzji ubezpieczyciela.
- Przed złożeniem odwołania należy się upewnić, że istnieją ku temu podstawy.
- Czas na odwołanie to 3 lata od momentu wydania decyzji ubezpieczyciela.
- Czas oczekiwania na odpowiedź ubezpieczyciela to 30 dni od otrzymania przez firmę odwołania.
- Odwołanie można złożyć pisemnie lub ustnie, przez Internet lub wysyłając pismo pocztą tradycyjną.
- Jeśli ubezpieczyciel nie przychyli się do wniosku poszkodowanego, ten może zwrócić się do Rzecznika Finansowego, skorzystać z mediacji lub złożyć pozew do sądu.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Dlaczego ubezpieczyciele zaniżają odszkodowanie?
Powodem może być uwzględnienie ceny części zamiennych zamiast oryginalnych, zastosowanie potrąceń amortyzacyjnych, czy uwzględnianie uśrednionej stawki za roboczogodzinę w danym regionie. Niekiedy ubezpieczyciel bierze pod uwagę zbyt małą liczbę warstw lakieru, co również przyczynia się do wystąpienia niezgodności pomiędzy kwotą odszkodowania a rzeczywistym kosztem naprawy.
Ile mam czasu na ubieganie się o odszkodowanie od ubezpieczyciela?
Poszkodowany ma 3 lata na odwołanie się od decyzji ubezpieczyciela. Czas liczy się od momentu wydania decyzji.
Jak napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela?
Najważniejszym elementem odwołania jest jego uzasadnienie. Warto poprzeć je dokumentami – ekspertyzami, wyceną niezależnego rzeczoznawcy, opinią ekspertów. Dobrą praktyką jest podawanie konkretnych liczb.
Jakie kroki podjąć, gdy odwołanie od decyzji nie przyniosło rezultatu?
Kolejnym krokiem jest zwrócenie się z wnioskiem do Rzecznika Finansowego lub firmy zajmującej się mediacjami. Ostatecznością jest wstąpienie na drogę sądową. Poszkodowany może też starać się o dopłatę do odszkodowania zwracając się z wnioskiem do firmy odszkodowawczej.
Czy zgłoszenie szkody z AC po terminie wymaganym przez ubezpieczyciela może skutkować odmową wypłaty odszkodowania?
Zgłoszenie szkody po upływie określonego w umowie terminu może zostać potraktowane jako zaniedbanie ze strony poszkodowanego. Skutkiem może być zaniżenie wysokości odszkodowania lub całkowita odmowa wypłaty świadczenia.





