Średnia cena ubezpieczenia OC w I kwartale 2024 r. wyniosła 575 zł. W porównaniu do tego samego okresu 2023 r., za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu trzeba było więc zapłacić średnio o 85 zł więcej. A to jeszcze nie koniec podwyżek.

Po regularnych spadkach cen OC we wcześniejszych latach, II kwartał 2023 r. okazał się pierwszym okresem, w którym koszt obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego zaczął systematycznie rosnąć. Od tego czasu średnia cena OC wzrosła już o 11,4%. W porównaniu do ostatniego kwartału ubiegłego roku, koszty obowiązkowej polisy w I kwartale 2024 roku zwiększyły się natomiast o 4,7%  – takie wnioski płyną z raportu RanKING przygotowanego przez porównywarkę ubezpieczeń i produktów finansowych rankomat.pl.

Najdroższe OC nadal na Pomorzu i na Mazowszu

W I kwartale 2024 r. największą średnią składkę OC ponownie płacili kierowcy z województwa pomorskiego (680 zł), mazowieckiego (637 zł) i dolnośląskiego (632 zł). Z kolei najmniejsze koszty związane z obowiązkowym ubezpieczeniem samochodu ponosili mieszkańcy województwa podkarpackiego (484 zł), opolskiego (493 zł) i świętokrzyskiego (491 zł).

średnie ceny oc w województwach w pierwszym kwartale 2024

W każdym z województw składka OC była wyższa niż w I kwartale 2023 r. Największe podwyżki średniej ceny obowiązkowego ubezpieczenia samochodu mogli odczuć mieszkańcy województwa warmińsko-mazurskiego (19,2%), dolnośląskie (18,4%) i zachodniopomorskiego (17,9%). W pozostałych regionach Polski średnia cena polisy OC wzrosła od 13,4% (woj. świętokrzyskie) do 17,3% (woj. mazowieckie).

Najdroższe i najtańsze miasta pod względem średnich cen OC

W I kwartale 2024 r. średnia cena OC była najwyższa dla mieszkańców takich miast jak Gdańsk (802 zł), Wrocław (783 zł) oraz Szczecin (722 zł). Z kolei na najniższą średnią cenę mogli liczyć kierowcy z Opola (544 zł), Katowic (568 zł) i Rzeszowa (575 zł). Tym samym, różnica w kosztach związanych z obowiązkowym ubezpieczeniem komunikacyjnym pomiędzy najtańszym Opolem, a najdroższym Gdańskiem wyniosła aż 258 zł.

średnie ceny oc w miastach wojewódzkich w pierwszym kwartale 2024

W każdym z miast wojewódzkich ceny OC były wyższe niż w I kwartale 2023 r. Najwyższe podwyżki dotknęły mieszkańców Olsztyna (27,3%), Szczecina (23,6%) i Wrocławia (22,5%). Z kolei najmniejsze podwyżki dotyczyły takich miast jak Kielce (16,5%), Warszawa (17,5%) i Gdańsk (17,8%).

Kto płacił najwięcej za OC w I kwartale 2024 r.?

W pierwszych trzech miesiącach roku, najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu płacili tradycyjnie najmłodsi kierowcy. Tym razem jednak najwyższe koszty OC musieli ponieść dziewiętnastolatkowie – średnia cena ich polisy wyniosła 2086 zł.

średnie ceny oc dla różnych grup wiekowych w pierwszym kwartale 2024

W I kwartale 2024 r. ponownie najwięcej za polisę OC dla swojego samochodu płacili posiadacze BMW. Średnia cena ich ubezpieczenia wyniosła 693 zł i była o 93 zł wyższa niż w analogicznym okresie roku 2023.

średnie ceny oc w pierwszym kwartale 2024 dla różnych marek samochodów

W I kwartale 2024 r. średnio najwięcej za obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu musieli zapłacić właściciele pojazdów z napędem benzyna + gaz (602 zł) oraz diesli. Różnica między najwyższą i najniższą średnią składką wyniosła 23,8%.

średnie ceny oc w pierwszym kwartale 2024 pod względem rodzaju paliwa

Czy rodzaj silnika ma wpływ na cenę OC?

Zwykle im niższą pojemność silnika posiada samochód, tym mniej za OC płaci właściciel takiego pojazdu. W I kwartale 2024 r. najwięcej za obowiązkowa polisę komunikacyjną płacili więc właściciele aut o pojemności silnika 5,1 l i większej.

średnie ceny oc w pierwszym kwartale 2024 pod względem rodzaju silnika

Wypowiedź eksperta

Właściciele samochodów z małą pojemnością silnika płacą zazwyczaj najmniej za obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne. W I kwartale 2024 r. średnia składka OC obliczona dla właściciela pojazdu z silnikiem do 1 l kosztowała średnio 476 zł i była o 49,5% niższa niż OC samochodu z pojemnością silnika 5 l lub większą (712 zł). Wyższa pojemność silnika, to wyższa moc auta, która daje możliwość szybszej i bardziej dynamicznej jazdy. To z kolei może być postrzegane jako ryzykowne w odczuciu ubezpieczycieli, stąd wyższa składka dla właścicieli tego typu pojazdów.
Łukasz Janda, dyrektor departamentu rozwoju produktów rankomat.pl

Analiza powstała w ramach raportu RanKING - rynek i ceny ubezpieczeń komunikacyjnych. 

POBIERZ RAPORT

Raport jest podsumowaniem trendów kształtujących średnie składki obowiązkowych polis w minionym kwartale. RanKING opiera się na największej bazie kalkulacji cen OC w Polsce. Dzięki temu, ze wszystkich porównywarek ubezpieczeń, może analizować zmiany z największą dokładnością