Szykujesz się do zmiany samochodu? A może właśnie stoisz przed wyborem swojego pierwszego własnego pojazdu? W każdym przypadku weźmiesz z pewnością pod lupę stan techniczny auta. Jednak prawdziwą zmorą kierowcy bywa korozja, na którą czasem nawet najlepszy mechanik samochodowy nic nie poradzi. Wybraliśmy najmniej rdzewiejące auta na polskich drogach - sprawdź, czy to modele, które bierzesz pod uwagę przy zakupie!

Już pierwszy rdzawy nalot na karoserii czy elementach podwozia samochodu budzi niepokój jego właściciela. Nic dziwnego - korozja to jeden z powszechnych problemów, które nie tylko postępują szybko, ale także są trudne do wyeliminowania. Co ważne, ślady rdzy mogą pojawiać się niekoniecznie przy wieloletnim użytkowaniu pojazdu, choć upływ czasu z pewnością temu sprzyja.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

W niektórych przypadkach z problemem możesz mieć do czynienia nawet w trzyletnim samochodzie. Wiele zależy tutaj od producenta i zastosowanych w konstrukcji auta materiałów. W jego gestii leży także wdrożenie odpowiednich metod ochrony przed pojawieniem się rdzy.

Dlaczego auta rdzewieją, czyli skąd ta korozja?

Na początek warto uświadomić sobie, że nie istnieją auta, które nie rdzewieją w ogóle. W każdym modelu prędzej czy później pojawią się oznaki rdzy, ale w rzeczywistości problem korozji zależy od szeregu różnych czynników, jak sposób produkcji pojazdu, ale także jego użytkowania przez kierowcę.

Dlaczego auta rdzewieją? Najłatwiej wskazać na niską jakość materiałów wykonania czy użytkowanie w trudnych warunkach pogodowych – zwłaszcza że sezon jesienno-zimowy w Polsce to pora zwykle niekorzystnej aury i obfitych opadów. Do problemów z rdzą przyczynia się także sól drogowa, którą posypuje się jezdnię w warunkach obniżonej przyczepności kół do nawierzchni. Jeśli natomiast auto jest sprowadzane do Europy zza morza czy oceanu, dłuższy kontakt z solą morską także może prowadzić do uszkodzeń.

Uwaga!

Korozja to inaczej proces stopniowego niszczenia materiałów, który zachodzi między ich powierzchnią a otoczeniem. W produkcji aut dotyczy to przede wszystkim metali. Wówczas korozja staje się procesem o charakterze chemicznym lub elektrochemicznym.

Choć wydaje się, że rdzewienie to problem natury estetycznej, w rzeczywistości może także istotnie wpływać na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. O ile skorodowane błotniki czy drzwi nie powinny wpływać na jakość jazdy, o tyle rdzą na nośnych elementach karoserii pojazdu powinieneś się szybko zainteresować.

Jeśli dotyczy to np. mocowania zawieszenia do podwozia, taki samochód może niesie za sobą duże zagrożenie. Ze względu na rozległą korozję Twój pojazd może nawet nie przejść pozytywnie okresowego badania technicznego!

Wypowiedź eksperta

Na średni stan karoserii polskich pojazdów wpływają m.in. warunki klimatyczne, sposób odśnieżania, a także brak przygotowania samochodu do zimy. Niektóre z modeli bardziej niż inne mają też tendencję do korozji. Przed zakupem auta warto zatem poznać ocenę ekspertów, a po zakupie minimalizować potencjalne szkody m.in. poprzez prawidłową pielęgnację pojazdu.
Michał Tochowicz, dyrektor ds. strategii i rozwoju ProfiAuto

Wynika z tego, że jako właściciel samochodu możesz częściowo sam zapobiegać rdzewieniu karoserii, podwozia czy innych elementów podatnych na ten czynnik. Z jednej strony warto o tym myśleć jeszcze na etapie zakupu auta - nie jest bowiem tajemnicą, że niektóre modele są bardziej odporne na korozje od pozostałych. Po drugie, odpowiednio zabezpieczone przez kierowcę drzwi, błotnik czy nadkole być może przetrwają jesień i zimę w całkiem niezłym stanie, niezależnie od działań producenta danej marki. Warto na to zwrócić uwagę zwłaszcza wtedy, gdy parkujesz pojazd na zewnątrz.

Elementy najbardziej narażone na rdzę

Gdzie szukać rdzy w samochodzie? W dużej mierze zależy to od konkretnego producenta i tego, jakie materiały i środki ochronne zastosował w konstrukcji danego modelu. Można jednak wyróżnić kilka słabych punktów, które w temacie korozji powtarzają się najczęściej. To m.in.:

  • błotniki,
  • drzwi,
  • nadkola,
  • progi,
  • podwozie,
  • klapa bagażnika,
  • maska,
  • kielichy zawieszenia,
  • sztywne przewody hamulcowe.

Niektóre z tych części da się łatwo uratować przy szybkiej reakcji. Inne będą wymagały wymiany całego elementu. Bardziej świadomi użytkownicy, którzy planują wieloletnią jazdę wybranym samochodem, decydują się po zakupie na nałożenie specjalnej warstwy ochronnej. Jeśli jest ona wykonana solidnie, rzeczywiście karoseria czy podwozie przetrwają dłużej.

Często jednak zdarza się, że nieuczciwi sprzedawcy chcą pozbyć się skorodowanych aut za wszelką cenę, stosując tanie sztuczki i środki, które dają jedynie złudzenie ochrony, o jaką nam chodzi. Niestety nie zawsze da się to zweryfikować na pierwszy rzut oka.

Porównaj ceny OC i AC

Najmniej rdzewiejące auta – w czym tkwi ich sekret?

Na szczęście na rynku znajdziesz niejedno auto w wysokim stopniu odporne na korozję, choć nie oznacza to, że nigdy nie pojawią się na nich ślady rdzy. Jednak wybierając odpowiedni model, możesz w dużej mierze zaoszczędzić sobie zmartwień. Najbardziej odporne na rdzę są samochody:

  • w których karoseria została wykonana z materiału wysokiej jakości,
  • w których zastosowano solidne powłoki ochronne,
  • eksploatowane w warunkach o niskiej wilgotności,
  • w których zastosowano dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjne.

Pamiętaj, że nawet idealnie wypolerowana stalowa karoseria samochodu zacznie rdzewieć już po pierwszych deszczach, jeśli nie zostanie stosowne zabezpieczona. Producenci, którzy konstruują pojazdy z uwzględnieniem problemu korozji, zwracają także szczególną uwagę na łączenia poszczególnych elementów w pojeździe.

Rodzaje zabezpieczenia samochodów przed korozją

Producenci samochodów stosują rozmaite metody ochrony antykorozyjnej. Niektórzy obrabiają łączenia specjalnym mastyksem (żywicą), inni decydują się na cynkowanie karoserii, co generuje dodatkowe koszty, ale przynosi lepsze efekty. Jeśli kupujesz pojazd z ocynkowanym nadwoziem, jest duża szansa na to, że nie natrafisz na ślady rdzy nawet przez cały okres jego użytkowania.

Cynkowanie samochodów przeprowadza się na trzy sposoby:

  • na gorąco,
  • na zimo,
  • w formie galwanizacji (zespolenie jednego metalu na drugim specjalną metodą, co zwiększa trwałość zespolenia ze sobą powłok ocynku i odporność na czynniki zewnętrzne lub uszkodzenia).

Cynkowanie ogniowe jest najbardziej skutecznym. Zapewnia trwałą powłokę wysokiej jakości, a okres odporności metalu na procesy korozyjne wynosi co najmniej 15 lat (w zależności od grubości warstwy cynku) i więcej. Taka powłoka jest odporna na proces utleniania, a nadwozie nie poddaje się uszkodzeniom mechanicznym.

Które auta są najbardziej odporne na korozję?

Jeśli zastanawiasz się, które samochody są najlepiej zabezpieczone i odporne na rdzę, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość - jest ich całkiem sporo! Jeśli zaś dodatkowo na własną rękę zadbasz o regularną konserwację najbardziej wrażliwych elementów, Twoje auto posłuży Ci przez wiele lat.

Na podstawie rankingu stworzonego przez firmę ProfiAuto wybraliśmy samochody, które w środowisku motoryzacyjnym cieszą się bardzo dobrą opinią, jeśli chodzi o jakość wykonania i ochronę przed korozją. Sprawdź, czy to jeden z tych, które bierzesz pod uwagę przy zakupie.

Audi A4 (B6 i B7)

Ten niemiecki producent samochodów cieszy się znakomitą renomą, jeśli chodzi o jakość wykonania poszczególnych modeli. Audi A4 ma dobrze zabezpieczone maskę, drzwi oraz klapę – wszystko dzięki zastosowaniu specjalnej masy uszczelniającej. Podłoga została osłonięta płytami z tworzywa sztucznego, a błotniki wewnętrzne wykonano z nasiąkającego filcu. Dzięki temu samochód rzadko poddaje się rdzy.

Ten model znalazł się na szczycie listy „Ranking awaryjności samochodów według polskich mechaników” opracowanego przez markę ProfiAuto jako ten, który ulega korozji w najmniejszym stopniu lub nie ulega jej wcale.

Volkswagen Golf

To kolejne niemieckie, solidne auto. Producent stosuje w tym przypadku liczne metody ochronne przed rdzą, a nawet oferuje 12-letnią gwarancję antykorozyjną. Należy jednak dokładnie zapoznać się z jej warunkami i wyłączeniami, ponieważ nie każde uszkodzenie wywołane rdzą będzie można zgłosić w ramach tego dodatku.

Volkswagen stosuje także zabezpieczenie powierzchni przez:

  • uszczelnienie styków,
  • odporną na wilgoć farbę strukturalną,
  • galwanizację,
  • powłokę antyodpryskową z farbą podkładową.

Marka Volkswagen prowadzi nawet własne laboratorium korozji, gdzie testuje się auta w zakresie rdzewienia.

Volkswagen Touran

Na samochód wysoko odporny na rdzę mogą liczyć także osoby szukające większego modelu rodzinnego. Volkswagen Touran to auto, w którym komponenty zawieszenia są wyjątkowo odporne na korozję. Nic dziwnego, jeśli wziąć pod uwagę podejście producenta do tematu, o czym pisaliśmy powyżej.

Właściciel Tourana może cieszyć się solidnie ocynkowaną karoserią i elementami ze stali nierdzewnej, np. progami. Wszystko zależy oczywiście od roku produkcji pojazdu i wybranej wersji.

Volvo 940

Mit „dobrej, solidnej szwedzkiej blachy” szybko stał się faktem. Samochody z koncernu Volvo od lat powstają z myślą o eksploatacji w trudnych warunkach pogodowych, jakie panują na północy Europy. Pomimo takiej opinii zdarzają się, zwłaszcza wśród nowszych modeli, słabsze egzemplarze.

Volvo 940 należy jednak do przykładów wzorowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Samochód powstał z solidnie ocynkowanej blachy i z zastosowaniem trwałego środka antykorozyjnego. Te i kolejne zabezpieczenia przed rdzą producent stosuje zresztą również w nowszych modelach. Przykładowo w Volvo V40 wtryśnięto środek antykorozyjny o własnościach penetrujących do wnętrza belek nośnych, przekrojów zamkniętych i drzwi bocznych.

BMW seria 5

We wspomnianym „Rankingu awaryjności samochodów” pod względem korozyjności BMW seria 5 znalazła się w pierwszej piątce. Samochód produkowano w latach 2003–2010. Zadbano wówczas o dobre zabezpieczenie antykorozyjne metalu pod lakierem, który sam w sobie jest także wysokiej jakości.

Jeśli na modelu BMW pojawiają się oznaki rdzy, to raczej w wyniku niewłaściwej renowacji niż na skutek procesów korozyjnych wynikających z użytkowania. To auta, które nie rdzewieją przez co najmniej kilka czy kilkanaście lat. W BMW serii 5 (E39) ok. 75% karoserii została ocynkowana metodą ogniową.

Inne najmniej rdzewiejące auta

Opisaliśmy jedynie kilka przykładów aut z różnych segmentów, w których problem z korodowaniem pojawia się najrzadziej i raczej po kilkunastu latach użytkowania. Na liście atrakcyjnych pod tym względem modeli znajdują się także:

  • Skoda Octavia II,
  • Audi A6,
  • Audi A8,
  • Mercedes Benz S Class w nadwoziu W221,
  • Porsche Cayenne Type 958,
  • Mercedes Benz klasy C,
  • Volvo S60,
  • Opel Insignia.

Uwaga!

Pamiętaj, że wiele zależy od miejsca i roku produkcji auta – poszczególne elementy konstrukcji są regularnie doskonalone. Może okazać się, że po tzw. liftingu auto, którego nie brałeś pod uwagę ze względu na korozję, będzie dla Ciebie idealnym wyborem.

Auta, które najmocniej rdzewieją

Wiesz już, jakie są najmniej rdzewiejące auta. Na które natomiast należy szczególnie uważać? Warto zasięgnąć profesjonalnej opinii, ponieważ pod połyskującą i doskonale wypolerowaną karoserią może kryć się poważny potencjał do korodowania. Na tej liście fachowcy wskazują takie pojazdy, jak:

  • Mazda 6 I,
  • Ford Focus I,
  • Ford Mondeo,
  • Opel Astra II,
  • Alfa Romeo 156,
  • Opel Corsa C,
  • Opel Meriva II,
  • Renault Scienic.

Jak zapobiegać rozwojowi korozji na co dzień?

Problem korozji może pojawiać się zarówno w starszych autach, jak i nowszych egzemplarzach – nie ma w tym względzie reguły. Jeśli chcesz sprawdzić, jak pod tym kątem wygląda Twój samochód, w pierwszej kolejności powinieneś dokładnie go umyć, najlepiej pod wysokim ciśnieniem. Dotyczy to zarówno karoserii, jak i podwozia.

Należy też lepiej przyjrzeć się miejscom łączenia blachy. Do powstania rdzy wystarczy czasem odprysk lakieru w wyniku uderzenia małym kamieniem. Drzwi i progi, ze względu na swoje usytuowanie, także są najbardziej narażone na agresywne działanie czynników z podłoża. Jeśli chcesz zabezpieczyć właśnie te elementy, wypróbuj rozmaite preparaty na bazie wosku i oleju. Służą one do samodzielnego, regularnego oprysku.

Niektórzy producenci tworzą także specjalne otwory, w których w czasie eksploatacji samochodu można umieścić środek antykorozyjny. To jednak rozwiązanie na niewielkie i raczej powierzchowne osady. Jeśli problem sięga głębiej i pojawiają się większe ogniska rdzy, uporanie się z tym lepiej zlecić fachowcom. Do powstawania rdzawych plam może przyczyniać się także niewłaściwa pielęgnacja i konserwacja pojazdu na co dzień, a na to na szczęście masz wpływ. O czym dokładnie mowa?

Mycie samochodu nawet zimą

Nie daj się zwieść powszechnemu przekonaniu, że zimą nie należy odwiedzać myjni. To w końcu najskuteczniejszy sposób, aby usunąć z powierzchni auta resztki soli, zwłaszcza jeśli dodatkowo wykupisz woskowanie. Jeśli temperatura na zewnątrz spada poniżej zera, wskazana jest natomiast pielęgnacja w cieplejszym pomieszczeniu, np. garażu i dokładne wysuszenie auta przed wyjazdem.

Parkowanie w garażu lub na utwardzonej powierzchni

To wskazane, jeśli oczywiście dysponujesz własnym garażem lub miejscem parkingowym w garażu podziemnym. Dzięki temu samochód nie jest bezpośrednio narażony na wysoką wilgoć w trakcie postoju. Jeśli jednak z przyczyn niezależnych od Ciebie musisz parkować na zewnątrz, unikaj nieutwardzonej lub trawiastej powierzchni. Dłuższy postój w takich warunkach i przy intensywnych opadach deszczu czy śniegu także może prowadzić do korozji.

Szybka reakcja na pierwszy rdzawy nalot

Nawet jeśli to pierwsze objawy korozji, szybko mogą rozwinąć się rozleglejsze ogniska, które trudniej będzie usunąć. Im wcześniej dostrzeżesz nieprawidłowości i poddasz je odpowiedniej konserwacji, tym lepiej. W przeciwnym razie konieczna może być wymiana całej części auta, a to będzie kosztować znacznie więcej. W końcu nawet najmniej rdzewiejące auta są narażone na to ryzyko.

Korozja a ubezpieczenie samochodu – jaki mają związek?

Korozję niewątpliwie można uznać za szkodę wynikającą po części z użytkowania pojazdu. W terminologii ubezpieczeniowej funkcjonuje natomiast pojęcie „szkody eksploatacyjnej”. Możesz się z nim spotkać się w zapisach Ogólnych Warunków Ubezpieczenia dotyczących autocasco jako ubezpieczenia majątkowego, czyli od utraty wartości mienia. Czy do tej kategorii można zaliczyć rdzewienie karoserii lub podwozia?

Zobaczmy, jak szkodę eksploatacyjną definiuje firma Generali:

To szkoda powstała wewnątrz Pojazdu w wyniku lub w następstwie zużycia Pojazdu, jego części lub wyposażenia, a także szkoda, do naprawienia której zobowiązany jest podmiot w ramach gwarancji lub rękojmi za wady Pojazdu, jego części lub wyposażenia albo za wady powstałe podczas naprawy Pojazdu, jego części lub wyposażenia. Za szkodę eksploatacyjną uważa się również uszkodzenia Pojazdu wynikłe z użytkowania pojazdu niesprawnego lub powstałe na skutek stosowania niewłaściwych materiałów i płynów technicznych.

*źródło: Generali Autoprogram. Ogólne Warunki Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Mogłoby się wydawać, że skorodowane części pojazdu podlegają takiej ochronie w ramach AC. Dalej jednak towarzystwo umieszcza jednak zapis o wyłączeniach swojej odpowiedzialności, którymi są m.in.

szkody eksploatacyjne, w tym polegające na zużyciu, korozji, utlenieniu, zawilgoceniu, zapleśnieniu, oddziaływaniu normalnych warunków atmosferycznych oraz związane z pogorszeniem się stanu technicznego pojazdu wskutek długotrwałego postoju.

*źródło: Generali Autoprogram. Ogólne Warunki Ubezpieczeń Komunikacyjnych

Podobnie sytuacja wygląda w OWU innych firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne. Z ich perspektywy każdy nabywca pojazdu ma świadomość obowiązków związanych z właściwą konserwacją i użytkowaniem auta. Nawet jeśli kupiłeś za pośrednictwem agenta lub porównywarki ubezpieczeń AC w szerokim zakresie, dokładnie przeczytaj warunki ochrony - prawdopodobnie dowiesz się, że z korozją nie ma sensu zgłaszać się po odszkodowanie.

Porównaj ceny OC i AC

Z wyłączeniem korozji z odpowiedzialności ubezpieczyciela spotkasz się także w przypadku polisy assistance. Warto jednak rozważyć rozszerzenie obowiązkowej ochrony na wypadek szeregu innych ryzyk, na które nie zawsze masz wpływ. Uszkodzenie auta przez osoby trzecie, kradzieży czy zniszczenie w wyniku wichury, pożaru lub powodzi – to tylko niektóre z sytuacji, które mogą Ci się przydarzyć, a dzięki odpowiedniej polisie będziesz mieć o wiele mniej zmartwień przy likwidacji szkody.

Zobacz też: Jak kupić dobre dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne? | Rankomat.pl

Poznałeś najmniej rdzewiejące auta i już wiesz, czego spodziewać się po danym modelu? Teraz zajmij się swoim bezpieczeństwem za kierownicą. Skorzystaj z kalkulatora OC i AC, aby otrzymać porównanie ofert dopasowanych do Twojej indywidualnej sytuacji i parametrów pojazdu. W razie konieczności zyskasz wsparcie i opiekę ubezpieczyciela, a sam będziesz mógł się skupić na trosce o swój samochód w innych aspektach.

Co warto wiedzieć?

  1. Nie istnieją samochody, który problem korozji nie dotyczy w ogóle - można jednak skutecznie zapobiegać rdzy lub ograniczać jej powstawanie dzięki odpowiedniej pielęgnacji i konserwacji auta. Duże znaczenie mają także zabezpieczenia antykorozyjne stosowane przez producentów samochodów.
  2. Jeśli korozja w samochodzie jest zbyt rozległa, Okręgowa Stacja Pojazdów może nie zaliczyć okresowego badania technicznego samochodu.
  3. Na korozję najbardziej odporne są samochody m.in. marek Audi, BMW, Volkswagen czy Volvo - różnice mogą zachodzić pomiędzy poszczególnymi modelami czy rocznikami pojazdów.
  4. Istnieje szereg środków i sposobów, dzięki którym kierowcy mogą samodzielnie na co dzień zapobiegać korozji. To m.in. stosowanie specjalnych preparatów antykorozyjnych w miejscach najbardziej narażonych na rdzę, np. w miejscach łączenia blachy.
  5. Im szybciej zareagujesz na pierwsze oznaki rdzawego nalotu, tym większa będzie szansa na jej wyeliminowanie. W przeciwnym razie konieczna może okazać się później wymiana całego elementu samochodu.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy nowsze samochody są mniej narażone na rdzę niż starsze modele?

    Nie ma tutaj reguły. Korozja może dotknąć zarówno nowo produkowane samochody, jak i modele ze starszych roczników. Nie ulega jednak wątpliwości, że zabezpieczenia antykorozyjne stosowane przez producentów są doskonalone i przez to coraz bardziej skuteczne.

  2. Co przyczynia się do powstawania rdzy w samochodzie?

    Blasze samochodowej nie służą takie czynniki zewnętrzne, jak opady atmosferyczne, a przez to wilgoć, sól morska, błoto czy brud. W związku z tym najbardziej wymagającą porą roku jest pod tym względem jesień i zima. Właśnie wtedy warto postawić na dodatkowe zabezpieczenie samochodu przed rdzą oraz odpowiednią pielęgnację i konserwację na co dzień.

  3. Jak pozbyć się rdzy z samochodu?

    Z pierwszymi oznakami rdzy najlepiej udać się do warsztatu lakierniczego. Jeśli jednak korozja postąpiła już mocniej, konieczna może być interwencja blacharza. Jeśli wolisz samodzielnie uporać się z problemem, wypróbuj papier ścierny i specjalny środek odtłuszczający. Preparaty na bazie oleju mogą skutecznie zapobiec postępowaniu korozji, która już pojawiła się w samochodzie.