Leasing należy nadal do najpopularniejszych form finansowania, jednak niesie za sobą pewne obowiązki. Jednym z nich jest konieczność zakupu ubezpieczenia zgodnie z wymogami w umowie. Jak kupić dobre ubezpieczenie samochodu w leasingu? I jak je potem zaksięgować? 

W badaniu Santander Consumer Multirent 91% polskich przedsiębiorców wybrałoby leasing jako formę finansowania zakupu auta. Według badań przeprowadzonych przez PMR Research na zlecenie BZ WBK korzystanie z leasingu deklaruje 36% przedsiębiorców z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw i 35% firm zatrudniających do 49 pracowników. Wśród firm średnich (50-249 pracowników) jest to już 81%. 

Leasing jest bardzo atrakcyjną formą finansowania dla przedsiębiorców, ponieważ obciąża zdolność kredytową firmy w mniejszym stopniu niż kredyt

Dlaczego musisz mieć AC w leasingu?

Umowa leasingu pojazdu różni się od np. kredytu samochodowego tym, że w trakcie jej trwania samochód nie jest własnością leasingobiorcy. Własność przechodzi na korzystającego dopiero w momencie wykupu. 

Czytaj więcej: Co to jest leasing pojazdów?

Z tego też powodu instytucja finansująca umowy leasingu wymaga zabezpieczenia swojego mienia. Leasing najczęściej wskazuje docelowego ubezpieczyciela, jednak leasingobiorca może złożyć wniosek o pozwolenie na zakup ubezpieczenia we własnym zakresie

Leasing może wydać na to zgodę, ale polisa musi spełniać szereg warunków:

W momencie odbioru samochodu z salonu lub od dilera, pojazd staje się autem używanym i już w tym momencie traci ok. 11% wartości. Stąd leasing może wymagać także ubezpieczenia GAP

Zakup ubezpieczenia dla samochodu w leasingu nie jest karą dla korzystającego, a jego brak mógłby mieć tragiczne konsekwencje. 

Przykład 1. Niedługo przed Wigilią 2021 r. złodzieje ukradli należący do Marty Wiśniewskiej (znanej jako Mandaryna) samochód Lexus NX 300 o wartości ok. 200 000 zł. Gdyby leasing nie wymagał zakupu ubezpieczenia autocasco, Mandaryna znalazłaby się w trudnej sytuacji. 
Przykład 2. W gorszej sytuacji niż Mandaryna znalazła się gdańska wypożyczalnia aut Mestenza. Wynajęte Infiniti Q50 S o wartości 100 000 zł. zniknęło za rosyjską granicą. Zagłuszony jammerem sygnał GPS urwał się w okolicach Braniewa. Jest to o tyle trudne położenie dla właścicieli wypożyczalni, że ubezpieczenie autocasco nie pokrywa szkód związanych z przewłaszczeniem. Zgodnie z definicją kradzież ma miejsce wtedy, kiedy złodziej siłą lub przy naszej niewiedzy zabiera auto. Kiedy jednak wręczamy mu kluczyki i dokumenty, a on nie wraca, to już jest przewłaszczenie. Dodatkowo w momencie kradzieży umowa leasingu ustaje, ale w momencie przewłaszczenia - nie. Stąd wypożyczalnia nadal musi płacić raty leasingu za auto, którego nie ma. 
Źródło: https://moto.trojmiasto.pl/Kradna-auta-z-wypozyczalni-n160113.html

Jakie są rodzaje leasingu samochodowego?

Rodzaje leasingu samochodowego są ważne, ponieważ od rodzaju umowy leasingu zależy specyfika własności pojazdu w firmie. A od niej z kolei zależy to, kiedy i ile kosztów uzyskania przychodu możesz odliczyć. 

  • leasing operacyjny - samochód pozostaje własnością leasingu, a koszt uzyskania przychodu stanowią raty z tytułu umowy leasingu,
  • leasing finansowy - firma wpisuje samochód do rejestru środków trwałych, a koszty stanowi amortyzacja oraz odsetki w racie leasingowej.
  • leasing konsumencki - w większości przypadków jest to leasing operacyjny dla osób fizycznych. 

Czytaj więcej: Co to jest leasing konsumencki i czy warto tak kupić samochód?

Od 2011 roku osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mają możliwość skorzystać z leasingu konsumenckiego. Jednak wydatków na leasing samochodu nie mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w zeznaniu rocznym. Mówi o tym art. 23b) ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie mogą tego zrobić także w sytuacji, kiedy prowadzą nierejestrowaną działalność gospodarczą. 

Katarzyna GawełKatarzyna Gaweł

Jak księgować ubezpieczenie w leasingu operacyjnym? 

Ubezpieczenie samochodu osobowego w leasingu można wpisać do kosztów uzyskania przychodów, a wysokość, w jakiej możesz je wpisać, zależeć będzie od rodzaju użytkowania. 

Według artykułu 23b. ust. 1 pkt 46a) Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztów uzyskania przychodu nie stanowi:

25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, na potrzeby prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika;

  • 100% - jeśli pojazd jest używany tylko i wyłącznie w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej (nie używasz go prywatnie), 
  • 75% - jeśli pojazdu używasz także prywatnie. 

Limity nie dotyczą ubezpieczenia obowiązkowego, czyli np. ubezpieczenie OC zaliczysz do kosztów prowadzonej działalności gospodarczej w całości. Limity nie odnoszą się także do samochodów ciężarowych. 

Jak wygląda księgowanie ubezpieczenia w leasingu finansowym?

Leasing finansowy różni się od operacyjnego tym, że na podstawie umowy leasingu pojazd trafia do rejestru środków trwałych firmy. Jednak obowiązek wykupu odpowiedniej polisy nadal spoczywa na Tobie.  

Czym jest limit 150 000 zł?

Limit wartości pojazdu 150 000 zł jest reakcją rządu na leasingowanie bardzo drogich, wręcz luksusowych, samochodów przez przedsiębiorców celem obniżenia podatku dochodowego. 

Zgodnie z art. 23b ust. 1 pkt 47a):

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, innego niż określony w pkt 46, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej  roporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia.

I dalej w punkcie 47a):

[...] dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa w art. 23a pkt 1, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.

Dla pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym ten limit wynosi 225 000 zł. 

Limit 150 000 zł jest o tyle ważny w kwestii ubezpieczenia, że wszelkie koszty poniesione na ubezpieczenie dobrowolne liczą się do KUP tylko proporcjonalnie do limitu. Pokażemy to na przykładzie. 

Przykład. Wspomniana wyżej Marta Wiśniewska ma w leasingu Lexusa NX 300 o wartości 200 000 zł. Polisa Autocasco dla tego pojazdu wyniesie ok. 4 000 zł. 150 000 zł to 75% wartości pojazdu, a więc do kosztów uzyskania przychodu księgowa Mandaryny zaliczy 75% z 4 000 zł - 3 000 zł. 

Jakie ubezpieczenie dla auta w leasingu?

Właścicielem auta leasingowanego jest finansujący, ale to Ty, jako leasingobiorca, opłacasz ubezpieczenie. Dlatego to Twoja historia ubezpieczenia jest brana pod uwagę w kwestii zniżek. Mimo to leasing będzie mieć konkretne wymagania co do zakresu polisy ubezpieczeniowej. Szukając najkorzystniejszej oferty, możesz zaoszczędzić nawet kilkaset złotych. 

Pierwszą opcją będzie wykupienie ubezpieczenia, które zasugeruje leasing. Z reguły masz możliwość zawarcia polisy zaraz po podpisaniu umowy leasingu. Takie pakiety z reguły są droższe, ale oszczędzasz czas i zyskujesz gwarancję, że leasing zaakceptuje polisę.

Jeżeli mniej zależy Ci na czasie, a bardziej na pieniądzach, skorzystaj z porównywarki rankomat.pl. Skontaktuj się z naszymi agentami pod numerem telefonu 22 270 00 00, podaj dane samochodu, swoje dane i poczekaj na ofertę. Jeden z naszych 200 agentów znajdzie dla Ciebie najkorzystniejsze ubezpieczenie.

Ewentualnie możesz spróbować szczęścia u agentów stacjonarnych. Musisz jednak mieć na uwadze, że to rozwiązanie jest czasochłonne i niesie za sobą ryzyko konieczności wnoszenia korekt do polisy. Optymalną ofertę dostaniesz tylko wtedy, gdy porównasz propozycje przynajmniej kilku agentów. 

Co warto wiedzieć?

  • Składka za ubezpieczenie samochodu w leasingu jest kosztem podatkowym w rozumieniu ustawy o PIT,
  • ubezpieczenia obowiązkowe w 100% zaliczają się do kosztów uzyskania przychodu,
  • składki za ubezpieczania dobrowolne samochodów wyłącznie firmowych zaliczają się w 100% do KUP. Ubezpieczenia dobrowolne aut na użytek mieszany (firmowy plus prywatny) zaliczają się w 75%, 
  • ubezpieczenia dobrowolne obowiązuje limit wartości samochodu 150 000 zł i 225 000 zł dla aut z napędem elektrycznym lub wodorowym. Oznacza to, że składkę za ubezpieczenia dobrowolne można wpuścić w koszty proporcjonalnie do tego limitu. 
     

FAq - najczęściej zadawane pytania o księgowanie ubezpieczenia samochodu w leasingu

  1. Czy mogę kupić ubezpieczenie samochodu w leasingu na rankomat.pl?

    Tak, ale w tym celu musisz skontaktować się z naszym agentem przez infolinię pod numerem 22 270 00 00.

  2. Czy można kupić ubezpieczenie GAP przez Internet?

    Aktualnie zakup ubezpieczenia GAP online jest niemożliwy. Aby poznać propozycję cenową musisz udać się bezpośrednio do agenta. 

  3. Czy NNW liczy się do kosztów uzyskania przychodu?

    W momencie kiedy ubezpieczenie NNW jest obowiązkowe i obowiązek wynika z przepisów, NNW podlega zaliczeniu w 100% do kosztów uzyskania przychodu.

  4. Co z ubezpieczeniem jeśli zrezygnuję z umowy leasingu?

    W takiej sytuacji leasing odbiera przedmiot umowy. Obowiązkowe OC idzie razem z samochodem, ale za ubezpieczenia dobrowolne (np. AC) będzie Ci przysługiwać zwrot składki.

  5. Czy umowa leasingu zawsze przenosi obowiązek ubezpieczenia na korzystającego?

    Teoretycznie leasing może sam opłacić ubezpieczenie pojazdu, jednak zdarza się to niezmiernie rzadko.