Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy to kwestia, która w każdym kraju może kształtować się nieco inaczej. Podobnie jak konsekwencje jazdy w takim stanie. Kiedy prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu to wykroczenie, a kiedy przestępstwo i w których krajach traktowane jest najsurowiej? Oto najważniejsze informacje o limitach alkoholu dla kierowców w Europie, dzięki którym unikniesz przykrych konsekwencji.

Jaki limit alkoholu obowiązuje w Europie? Jak się okazuje, przepisy w poszczególnych krajach się różnią. Co ważne, są i takie, w świetle których obowiązuje zupełny zakaz prowadzenia auta po wypiciu choćby kieliszka, więc kierowca musi się tam bardzo pilnować. 

Jeśli często podróżujesz własnym autem za granicę, sprawdź limity w interesujących Cię krajach. Gdzie 0,5 promila stanowi poważny problem, a gdzie nie będzie wiązało się z konsekwencjami? Poznaj przepisy obowiązujące w 2025 roku w większości państw europejskich, w tym również w Polsce.

Skutki jazdy po spożyciu alkoholu - realny problem

Problem kierowców wsiadających do samochodu po alkoholu jest w Polsce wciąż odczuwalny. W całym 2024 roku pod wpływem alkoholu w wypadkach drogowych udział brało 1944 uczestników ruchu drogowego. Byli to zarówno kierujący pojazdami, ale też piesi czy rowerzyści. W takich okolicznościach zginęło 258 osób. Choć takich zdarzeń było mniej niż w roku 2023, to wciąż skala problemu jest poważna.

Jazda po spożyciu alkoholu to poza tym objaw nieodpowiedzialności i brak troski o życie oraz zdrowie swoje i innych. Wysoka zawartość alkoholu we krwi kierujących wciąż jest najczęstszą przyczyną wypadków w Polsce. Każdego roku potwierdza to raport Biura Drogowego Komendy Głównej Policji "Wypadki drogowe w Polsce".

Kierowcy zatrzymani pod wpływem alkoholu

Od czego zależy stężenie alkoholu we krwi kierowcy?

Na wynik badania obecności alkoholu we krwi kierowcy może wpływać kilka czynników, jak choćby:

  • masa ciała kierowcy,
  • spożyta ilość alkoholu,
  • płeć,
  • czas, jaki upłynął od spożycia (stężenie spada z czasem).

W efekcie jeden kierowca podczas kontroli policyjnej poniesie poważne konsekwencje, a inny w zasadzie żadne.

Uwaga!

Największe stężenie alkoholu we krwi kierowcy następuje ok. 1,5 godziny po spożyciu trunku.

Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy w Polsce w 2025 r.

Polskie prawo przewiduje karanie kierowców prowadzących po alkoholu na podstawie zapisów Kodeksu wykroczeń lub Kodeksu karnego. Postępowanie zależy od wyników badania na stężenie alkoholu we krwi lub obecność alkoholu w wydychanym powietrzu.

Ponadto w Polsce wyróżnia się dwie sytuacje:

  • stan po spożyciu alkoholu,
  • stan nietrzeźwości.

Każda z tych sytuacji została dokładnie zdefiniowana w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Co mówi prawo?

  • Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2 do 0,5 promila alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
  • Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi powyżej 0,5 promila alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, art. 46

Co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu i w stanie nietrzeźwości? [2025]

Wiesz już, jakie jest dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi kierowcy lub w wydychanym powietrzu. Powiedzmy teraz nieco bardziej szczegółowo o karach, jakie czekają tych kierowców, którzy tych limitów nie dopilnują.

Konsekwencje jazdy po użyciu alkoholu

Jak mówi art. 87 Kodeksu wykroczeń, kierowcy samochodu osobowego grozi za to:

  • kara aresztu (do 30 dni) lub grzywną co najmniej 2500 zł,
  • zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych od pół roku do 3 lat (prawo jazdy zostaną zatrzymane).

Uwaga!

W każdym z tych przypadków kierowca otrzyma także 15 punktów karnych (za Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 14.09.2023 r.).

Konsekwencje jazdy w stanie nietrzeźwości

Kierowców prowadzących samochód w stanie nietrzeźwości czekają o wiele surowsze kary. W świetle polskiego prawa jest to przestępstwo i konsekwencje będzie on ponosił z tytułu Kodeksu karnego (art. 178a). Mogą to być:

  • kara pozbawienia wolności do 3 lat,
  • kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat (recydywa),
  • konfiskata / przepadek samochodu.

Nietrzeźwy kierowca samochodu naraża się również na:

  • zakaz prowadzenia pojazdów na minimum 3 lata,
  • środek karny w wysokości od 5000 zł do 60 000 zł na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej.

Wypowiedź eksperta

Od 14 marca 2024 roku, jeśli kierowca przekroczy dopuszczalny limit alkoholu we krwi (1,5 promila) i będzie prowadził w stanie nietrzeźwości, może go objąć konfiskata samochodu. Tak samo potraktowany zostanie kierowca, który w stanie nietrzeźwości doprowadził do wypadku lub dopuścił się recydywy, czyli został przyłapany na jeździe po alkoholi po raz kolejny w okresie 2 lat.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Do każdej z tych kar doliczone zostanie także 15 punktów karnych na podstawie wspomnianego już Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych.

Limit alkoholu w Europie - jak to wygląda w poszczególnych krajach w 2025 roku?

Jak się okazuje, ustawowy limit stężenia alkoholu we krwi kierowcy w Polsce jest niższy niż przeciętny w Europie, chociaż w niektórych krajach kierujący powinien mieć wręcz 0,0 promila. W tym aspekcie przekroczenie przepisów może skończyć się bardzo surowo. 

Dopuszczalna ilość alkoholu może być bardzo różna i zależy przeważnie od kilku czynników, np.:

  • wieku kierowcy,
  • jego doświadczenia i historii za kierownicą,
  • statusu w przypadku kierowców zawodowych.

Limity alkoholu dla kierowców zawodowych w Europie

Osoby zawodowo prowadzące pojazdy – jak kierowcy ciężarówek czy taksówek – są zobowiązane do przestrzegania szczególnie rygorystycznych przepisów dotyczących trzeźwości za kierownicą. W wielu krajach Europy obowiązują dla nich niższe limity dopuszczalnego stężenia alkoholu we krwi niż dla innych uczestników ruchu drogowego.

Na przykład w Austrii dopuszczalny poziom alkoholu dla kierowców zawodowych wynosi zaledwie 0,1 promila. W Polsce, Belgii, Estonii, Portugalii, Grecji, Norwegii, Szwecji, Luksemburgu oraz na Cyprze – 0,2 promila. Hiszpania pozwala na maksymalnie 0,3 promila, podczas gdy w Chorwacji, Czechach, Rumunii, Niemczech, Słowenii, na Słowacji, na Węgrzech, na Malcie, Litwie oraz we Włoszech obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia po alkoholu (0,0 promila).

Ciekawostka

Francja jest tu ciekawym przypadkiem – limit dla kierowców zawodowych to 0,5 promila, ale kierowcy autobusów i autokarów muszą trzymać się surowszego ograniczenia – 0,2 promila.

W niektórych państwach – m.in. w Bułgarii, Danii czy Finlandii (0,5 promila) zawodowi kierowcy podlegają takim samym przepisom jak pozostali uczestnicy ruchu.

Limity alkoholu w Europie dla kierowców początkujących

Młodzi lub niedoświadczeni kierowcy również muszą liczyć się z bardziej restrykcyjnym podejściem do prowadzenia pojazdów po spożyciu alkoholu.

W Austrii osoby z uprawnieniami od mniej niż trzech lat mogą mieć we krwi maksymalnie 0,1 promila alkoholu. Jeszcze ostrzejsze regulacje obowiązują np. w Chorwacji, Słowenii, na Litwie i we Włoszech – tam młodzi kierowcy muszą być całkowicie trzeźwi (0,0 promila). W Niemczech przepis ten dotyczy również osób poniżej 21. roku życia. Nieco wyższe limity obowiązują np. w Hiszpanii (do 0,3 promila) oraz w Estonii, Grecji, Polsce, Łotwie i na Cyprze – do 0,2 promila.

W Belgii, Bułgarii, Danii czy Finlandii brak jest odrębnych limitów dla niedoświadczonych kierowców – obowiązuje tam ogólny próg 0,5 promila, niezależnie od stażu za kierownicą.

Dopuszczalne stężenie alkoholu - obowiązujące przepisy w państwach europejskich w 2025 r. [Tabela]

KrajKierowca - limit alkoholu w promilach
DoświadczonyPoczątkującyZawodowy
Austria

 < 0,5

powyżej 0,8 promila - prawo jazdy będzie zatrzymane

0,1

z prawem jazdy poniżej 3 lat

0,1
Belgia0,50,50,2
Bułgaria0,50,50,5
Chorwacja0,50,00,0
Cypr0,5

0,2

posiadający prawo jazdy krócej niż trzy lata oraz osoby prowadzące motorowery, motory, trójkołowce i czterokołowce

0,2

dla pojazdów o masie ponad 3,5 t lub z ponad 9 miejscami siedzącymi, taksówki, pojazdy przewożące materiały niebezpieczne

Czechy0,00,00,0
Dania0,50,50,5
Estonia0,20,20,2
Finlandia0,50,50,5
Francja0,50,2*

0,5

dla kierowców autobusów i autokarów dopuszczalne stężenie wynosi 0,2

Grecja

0,5

0,2 dla kierowców motocykli i motorowerów

0,20,2
Hiszpania0,5

0,3 

posiadający prawo jazdy krócej niż dwa lata 

0,0 niepełnoletni

0,3

kierowcy: zawodowi, pojazdów uprzywilejowanych, pojazdów przewożących towary niebezpieczne lub ładunki specjalne

Irlandia0,50,20,5
Lichtenstein0,80,8

0,8

zakaz picia alkoholu w godzinach pracy oraz na 6 godzin przed rozpoczęciem pracy

Litwa0,4

0,0

posiadający prawo jazdy krócej niż trzy lata oraz osoby prowadzące motorowery, motory, trójkołowce i czterokołowce

0,0 

pojazdy o masie ponad 3,5 t lub z ponad 9 miejscami siedzącymi, taksówki, pojazdy przewożące materiały niebezpieczne

Luksemburg0,50,20,2
Łotwa0,50,20,5
Malta0,50,50,0
Niderlandy (Holandia)0,5

0,2

posiadający prawo jazdy krócej niż pięć lat

0,5
Niemcy0,5

0,0

w okresie próbnym i w wieku poniżej 21 lat

0,0
Norwegia0,20,2

0,2

zakaz picia alkoholu w godzinach pracy oraz na 8 godzin przed rozpoczęciem pracy.

Polska< 0,2< 0,2< 0,2
Portugalia0,50,20,2
Rumunia0,00,00,0
Szwecja0,20,20,2
Słowacja0,00,00,0
Słowenia0,50,00,0
Węgry0,00,00,0
Włochy0,50,00,0
Źródło: europa.eu, Informacje aktualne na 07.07.2025 r.

*We Francji początkujący kierowca to taki, który ma prawo jazdy krócej niż 3 lata lub ma prawo jazdy krócej niż 2 lata, jeżeli zrealizował 20 godzin lekcji nauki pod okiem instruktora, a dodatkowo przebył w ciągu 2 lat przynajmniej 3000 km przy doświadczonym kierowcy zanim przystąpił do własnego egzaminu.

Wyjeżdżając za granicę, poza odpowiednim wyposażeniem pojazdu czy ubezpieczeniem, warto zatem zapoznać się z lokalnymi przepisami - również tymi dotyczącymi jazdy po spożyciu alkoholu. Skutkiem ich złamania mogą być bardzo wysokie kary pieniężne czy zatrzymanie prawa jazdy.

O czym jeszcze pamiętać, wyjeżdżając za granicę samochodem?

Jeśli decydujesz się na wyjazd poza granice kraju własnym autem, jest kilka aspektów, którym należy poświęcić uwagę:

  • ubezpieczenie,
  • obowiązkowe wyposażenie pojazdu (wymagane w danym państwie),
  • znajomość lokalnych przepisów.

Zajmiemy się pierwszym z nich, czyli ochroną zarówno samochodu, jak i kierowcy oraz pasażerów. W końcu podczas takich wyjazdów najbardziej ceni się brak stresu i niepotrzebnych zmartwień, a dobra polisa komunikacyjna to zapewnia. 

Więcej przeczytasz tutaj: Jedziesz na wakacje za granicą własnym autem? Pomyśl o ubezpieczeniu!

Po pierwsze sprawdź, czy w kraju docelowym będzie honorowana Twoja polisa OC wykupiona w Polsce. Być może z wyprzedzeniem będziesz musiał zadbać o nabycie Zielonej Karty, czyli odpowiednika obowiązkowego OC. 

Ten dokument obowiązuje w:

  • Albanii,
  • Azerbejdżanie,
  • Maroko,
  • Macedonii,
  • Mołdawii,
  • Tunezji,
  • Turcji,
  • Ukrainie.

Po drugie warto rozważyć zakup ubezpieczenia dobrowolnego, aby rozszerzyć zakres ochrony. Mowa tutaj o takich produktach jak: autocascoassistance czy NNW.

Gdy dojdzie do nieprzewidzianych sytuacji na drodze, jak awaria, kradzież lub uszkodzenie pojazdu, możesz wówczas liczyć na pomoc ze strony swojego ubezpieczyciela. W ramach świadczeń:

  • zakład zwróci Ci koszty naprawy uszkodzenia, jeśli pokryjesz je z własnej kieszeni,
  • unikniesz kosztów dodatkowych w przypadku uczestnictwa w wypadku lub kolizji,
  • ubezpieczyciel wypłaci świadczenie pieniężne, gdy pojazd zostanie skradziony,
  • skorzystasz z opieki medycznej lub prawnej, gdy dojdzie do zdarzenia drogowego,
  • ubezpieczyciel pomoże Ci w załatwieniu formalności.

Wykupując polisę dodatkową, zyskujesz komfort podróży i poczucie bezpieczeństwa, a cena takiej ochrony wcale nie będzie pustoszyć Twojego portfela. Wystarczy że porównasz oferty od kilkunastu ubezpieczycieli w kalkulatorze OC i AC online. To szybki sposób na zakup dobrego ubezpieczenia w atrakcyjnej cenie i bez przepłacania. Do tego całą transakcję możesz zrealizować bez wychodzenia z domu.

Jeśli zatem chcesz przygotować się do zagranicznej trasy pod każdym względem, zacznij od tego, co kosztuje Cię najmniej!

Co warto wiedzieć?

  1. Limit alkoholu we krwi na poziomie 0,0 promila obowiązuje m.in. w: Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech.
  2. W Polsce wyróżnia się dwie sytuacje związane ze spożywaniem alkoholu przez kierowcę. To stan po spożyciu alkoholu oraz stan nietrzeźwości. Pierwszy z nich zachodzi, gdy ilość alkoholu we krwi wynosi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu lub w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Stan nietrzeźwości to sytuacja, w której we krwi znajduje się więcej niż 0,5‰ alkoholu lub w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
  3. Na ilość alkoholu, którą można wypić, aby nie przekroczyć limitu, wpływa bardzo wiele czynników. To np. czas spożywania alkoholu, wiek kierowcy i jego masa ciała, płeć czy inne cechy indywidualne.
  4. Polska znajduje się w gronie nielicznych krajów UE, w których limity alkoholowe dla kierowców są niższe od przeciętnego europejskiego poziomu (0,5 promila).

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. W których krajach europejskich obowiązuje bezwzględny zakaz kierowania autem pod wpływem alkoholu?

    W Czechach, Rumunii, na Słowacji i na Węgrzech obowiązuje bezwzględny zakaz prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu nawet w najmniejszym stopniu.

  2. Ile można mieć promili w Belgii?

    Belgijskie prawo rozróżnia te limity w zależności od profilu kierowcy. Maksymalnie 0,5 promila we krwi mogą mieć kierowcy prywatni, zarówno początkujący, jak i z dużym doświadczeniem. Z kolei dla kierowców zawodowych ustanowiono limit 0,2 promila.

  3. Czy za jazdę po alkoholu można trafić do więzienia?

    Tak, są kraje, w których złamanie przepisów związanych z jazdą po spożyciu alkoholu kończy się karą pozbawienia wolności. Jednym z nich jest Polska. Obecnie każdy kierowca prowadzący w stanie nietrzeźwości będzie mógł trafić do więzienia na okres do 3 lat (5 lat recydywa). Natomiast za jazdę po alkoholu może to być areszt do 30 dni.

  4. Jakie kary grożą za prowadzenie samochodu po alkoholu?

    Każdy kraj rządzi się w tym względzie własnymi, mniej lub bardziej surowymi prawami. W Polsce poza ograniczeniem lub pozbawieniem wolności, grzywną czy punktami karnymi jest możliwa również konfiskata samochodu na rzecz Skarbu Państwa (od 14 marca 2024 roku). W Wielkiej Brytanii grozi maksymalna kara pozbawienia wolności to 14 lat! W Niemczech poza grzywną można trafić do więzienia nawet na 5 lat, a z kolei Włochy stosują kary finansowe w wysokości nawet 6000 euro.