Lubisz szybką jazdę samochodem? Lepiej zmień przyzwyczajenia! Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektóre inicjatywy legislacyjne Parlamentu Europejskiego przewidują na 2025 r. rygorystyczne kary dla kierowców, którzy łamią przepisy drogowe. A może zamierzasz dopiero przystąpić do egzaminu na prawo jazdy? W tym obszarze również pojawiła się nowa koncepcja.

Wzajemne uznawanie zakazu prowadzenia pojazdów w państwach Unii Europejskiej, brak możliwości redukcji punktów karnych za niektóre wykroczenia, zaostrzenie kar m.in. za przekroczenie dozwolonej prędkości i nielegalne wyścigi oraz prawo jazdy dla 17-latków – to tylko kilka punktów na długiej liście modyfikacji przepisów, planowanej na 2025 r.

Wybraliśmy dla Was najważniejsze propozycje zmian prawa dla kierowców, o których warto wiedzieć już dziś!

Uwaga!

Przedstawione poniżej przepisy (za wyjątkiem kar za brak OC) są w fazie projektu. Mogą więc wejść w życie w zmodyfikowanej formie lub w późniejszym niż założono terminie.

  • Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw z 8 listopada 2024 r., został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu. Kolejnym krokiem będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz przyjęcie przez Radę Ministrów (planowane w I kw. 2025 r.). Następnie projekt zostanie skierowany do Sejmu.
  • Po przyjęciu przez Radę Unii Europejskiej mandatów negocjacyjnych (podejść ogólnych), kolejnym etapem prac są rozmowy trójstronne z Parlamentem Europejskim.

Bezpieczeństwo na polskich drogach – nowe przepisy drogowe 2025 r.

Rekomendacje międzyresortowego zespołu (Ministerstwa Sprawiedliwości, MSWiA oraz Infrastruktury), które zostały opracowane w 2024 roku w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie pozostawiają złudzeń – po wejściu w życie nowych przepisów kierowcy będą bardzo surowo karani za rażąco nieostrożną jazdę.

Wypowiedź eksperta

Wypracowaliśmy kompleksowe propozycje, które odnoszą się zarówno do kwestii Kodeksu karnego, Kodeksu wykroczeń, jak również przepisów Prawa o ruchu drogowym. Jesteśmy przekonani, że będą one celną odpowiedzią na to, co jest plagą na polskich drogach - lekceważenia norm, które prowadzi często do śmierci obywateli.
Minister Sprawiedliwości Adam Bodnar

Międzyresortowy zespół specjalistów podzielił propozycje zmian na dwa obszary: prawa karnego oraz przepisów administracyjnych.

Jakie zmiany czekają kierowców w 2025 roku?

  • Szerszy zakres przypadków, w których sąd może orzec zakaz prowadzenia pojazdów
  • Podwyższone kary dla osób ignorujących zakaz prowadzenia pojazdów
  • Dodatkowe przypadki cofnięcia prawa jazdy
  • Jawny rejestr osób, które mają prawomocny, dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów
  • Kary za nielegalne wyścigi, drift i podrywanie kół pojazdu oraz bierne uczestnictwo w nielegalnych wyścigach
  • Brak redukcji punktów karnych za najpoważniejsze naruszenia przepisów
  • Wyższe kary za spowodowanie śmiertelnego wypadku
  • Prawo jazdy dla 17-latków
  • Okres próbny dla niedoświadczonych kierowców

Utrata prawa jazdy za przekroczenie prędkości w 2025 r.

Jednym z postulatów Ministerstwa Infrastruktury na 2025 r. jest zatrzymywanie praw jazdy na 3 miesiące kierowcom, którzy prowadzili samochód z prędkością przekraczającą dopuszczalną o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym.

Warto wiedzieć

Obecnie możesz stracić prawo jazdy na 3 miesiące, gdy przekroczysz dozwoloną prędkość w terenie zabudowanym o co najmniej 50 km/h. Oprócz tego, otrzymasz mandat w wysokości 1500 zł (kolejny taki incydent będzie Cię kosztował 3000 zł!) oraz do 15 punktów karnych.

Zignorowanie zatrzymania prawa jazdy = utrata uprawnień na stałe

Dziś, po zatrzymaniu prawa jazdy za nadmierną prędkość i kierowanie pojazdem mimo zakazu grozi jedynie przedłużenie kary do 6 miesięcy. W przyszłości ma się to zmienić.

Osoba, która pomimo czasowego zakazu będzie kierowała samochodem i zostanie zatrzymana przez policję, straci uprawnienia na stałe. Dopiero po pięciu latach uzyska możliwość ponownego przystąpienia do egzaminu na prawo jazdy.

Uwaga!

Po zmianie przepisów, każda osoba, która będzie chciała przystąpić do egzaminu na prawo jazdy, będzie musiała złożyć oświadczenie, że nie ma zakazu prowadzenia pojazdów oraz nie toczy się przeciwko niej postępowanie w tym zakresie.

Cofnięcie prawa jazdy – kiedy będzie możliwe?

Obowiązujące dziś przepisy mówią o cofnięciu prawa jazdy kierowcy w okresie próbnym, gdy popełni on trzy wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji. W ustawie prawo o ruchu drogowym mają pojawić się jeszcze dwa kolejne przypadki:

  • Uzyskanie 20 punktów karnych
  • Naruszenie zakazów obowiązujących w okresie próbnym

Uwaga!

Na 2025 rok planowane są także prace nad jawnym (publicznym) rejestrem osób, które mają prawomocny, dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów.

Nielegalne wyścigi i drift surowo karane!

W prawie karnym mają pojawić się również zmiany dotyczące niebezpiecznej i brawurowej jazdy. W propozycjach rządowych pojawiła się kryminalizacja nielegalnych wyścigów.  Za organizację lub udział w nich ma grozić kara od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności.

Wypowiedź eksperta

Rażąco nieostrożna jazda, tj. przekroczenie prędkości o ponad połowę na autostradach i drogach ekspresowych, na innych drogach o ponad dwukrotność, przy jednoczesnym wyrządzaniu zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu, będzie traktowane jak nielegalny wyścig (…) Nawet widz lub pasażer będzie ponosił konsekwencje prawne za udział w nielegalnych wyścigach - jako osoba wspierająca niebezpieczne działania.
Rekomendacje międzyresortowego zespołu - Bezpieczeństwo na drogach .pdf

Według nowej koncepcji, drift i podrywanie kół pojazdu będą wykroczeniami, o ile nie będą odbywać się w ramach wyścigu.

Redukcja punktów karnych? Nie za wszystkie wykroczenia!

Projektowana nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2328, z późn. zm.), która może zostać przyjęta już w I kwartale 2025 r., przewiduje zwiększenie prewencyjnego charakteru punktów karnych. O co dokładnie chodzi?

Projekt Ministerstwa Infrastruktury zakłada brak możliwości redukcji punktów karnych, które zostały nałożone za najpoważniejsze wykroczenia drogowe. Należą do nich m.in. drastyczne przekroczenie prędkości, przejazd na czerwonym świetle czy wyprzedzanie na przejściu dla pieszych.

Przypomnijmy: obecnie, kierowca, który posiada punkty karne nałożone za przyjęte i opłacone mandaty, może uczestniczyć raz na 6 miesięcy w szkoleniu reedukacyjnym. Po zakończeniu szkolenia, liczbę punktów karnych można zmniejszyć o 6. Do kursu nie może przystąpić jedynie osoba, która posiada pierwsze prawo jazdy krócej niż rok.

Wyższe kary za spowodowanie śmiertelnego wypadku

W rekomendacjach międzyresortowych pojawiła się także kwestia tzw. zabójstwa drogowego oraz zapowiedź podwyższonych kar po spowodowaniu śmiertelnego wypadku podczas wyścigu, rażąco nieostrożnej jazdy lub przez sprawcę, który miał sądowo orzeczony zakaz prowadzenia pojazdów.

Wypowiedź eksperta

Przepisy wyszczególnią okoliczności wypadków związane z rażącym przekroczeniem prędkości czy prowadzenia pojazdów z zakazem. Jeżeli to spowoduje skutek śmiertelny, to będzie to przestępstwem z odrębnymi karami.
minister Adam Bodnar

W 2025 r. nowe kary za brak polisy OC

Od 1 stycznia 2025 roku w Polsce wzrosną kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych, co jest bezpośrednio związane z podwyżką płacy minimalnej do 4666 zł brutto. To akurat – w przeciwieństwie do pozostałych zmian omawianych w tym artykule - jest już przesądzone!

Kary za brak OC w 2025 r.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie OC zapewnia ochronę poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych i "ratuje" sprawcę przed ponoszeniem kosztów likwidacji szkody z własnej kieszeni. Właściciele aut, aby uniknąć sankcji za brak obowiązkowej polisy, powinni dbać o terminowe odnawianie polis ubezpieczeniowych. Tanie OC mogą oni kupić m.in. za pośrednictwem naszego kalkulatora OC AC.

Prawo jazdy dla 17-latków

W 2025 roku zmienią się także przepisy dotyczące minimalnego wieku kierowcy. Po nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, prawo jazdy kat. B będą mogły otrzymać osoby, które ukończyły 17. rok życia. Niezbędna jednak do tego będzie pisemna zgoda ich rodziców lub opiekunów prawnych.

Warto wiedzieć

Obecnie prawo jazdy kategorii B dla 17-latków jest dostępne m.in. w Estonii, Austrii, Francji, Luksemburgu, Holandii, Danii i w Niemczech. W przyszłości, zgodnie z projektem Komisji Europejskiej, do obniżenia dolnej granicy wieku kierowcy dojdzie nie tylko w Polsce, ale również w pozostałych państwach członkowskich Unii.

17-latek, który otrzyma polskie prawo jazdy, będzie korzystał z samochodu na specjalnych zasadach, czyli tylko w obecności doświadczonego kierowcy (przez pół roku od uzyskania uprawnień do prowadzenia pojazdów lub do ukończenia 18 lat).

Ustawodawca stawia także wymagania wobec osoby towarzyszącej młodemu kierowcy. Powinna ona mieć ukończone co najmniej 24 lata i posiadać prawo jazdy kat. B od co najmniej 5 lat. W ciągu ostatnich 5 lat nie może mieć orzeczonego zakazu prowadzenia pojazdów. Oczywiście, powinna być trzeźwa (nie może być również pod wpływem narkotyków).

Uwaga! Prawo jazdy 17-latka będzie ważne tylko w Polsce.

Okres próbny dla młodych kierowców -  na jakich zasadach w 2025 r.?

Po nowelizacji ustawy, młodych stażem kierowców ma obowiązywać 2-letni okres próbny (lub 3-letni, jeśli prawo jazdy zostało uzyskane przed ukończeniem 18 lat), podczas którego będą oni zobowiązani do:

  • zachowania całkowitej trzeźwości (limit alkoholu w organizmie będzie wynosił 0,0 promila),
  • jazdy z dopuszczalną prędkością: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie lub drodze ekspresowej dwujezdniowej,
  • przestrzegania zakazu wykonywania przewozu osób taksówką lub w ramach przewozu okazjonalnego.

Warto wiedzieć

W projekcie ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw za zasadne uznano także umożliwienie osobom, które zamieszkują w Polsce ubiegania się o polskie prawo jazdy przed upływem 185 dni przebywania na terytorium naszego kraju. Co istotne, warunek tzw. rezydencji powinien być spełniony nie w dniu złożenia wniosku o wydanie prawa jazdy, ale w dniu odbioru prawa jazdy.

Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego w UE. Jak zmienią się europejskie przepisy w 2025 r.?

Na początku grudnia 2024 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła wspólne stanowiska w sprawie dwóch projektów Komisji:

  • dyrektywy (z 2006 r. i 2022 r.) oraz rozporządzenia (z 2012 r. i 2018 r.) o prawach jazdy,
  • dyrektywy z 2015 r. o transgranicznej wymianie informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego.

Do poniższego artykułu wybraliśmy tylko kluczowe propozycje zmian w przepisach ruchu drogowego dla kierujących pojazdami w UE. Niektóre z nich, jak np. prawo jazdy dla 17-latków czy okres próbny młodych kierowców pomijamy, ponieważ zostały już omówione i rekomendowane do nowelizacji w polskich przepisach.

Co z zakazem prowadzenia pojazdów w innych państwach Unii?

Prace nad przepisami dotyczącymi zatrzymanych praw jazdy prowadzi nie tylko polski rząd, ale również Parlament Europejski. Jeśli jego inicjatywy legislacyjne zostaną wprowadzone w życie, to do zatrzymania prawa jazdy dojdzie nie tylko w kraju nałożenia zakazu, ale również w państwie, które wydało ten dokument. Zasada wzajemnego uznawania zatrzymania prawa jazdy w państwach członkowskich ma dotyczyć poważnych naruszeń drogowych i recydywy, gdy uprawnienia zostaną odebrane kierowcy na trzy miesiące lub dłużej.

Wypowiedź eksperta

Jest to kluczowy element ustawodawstwa w celu poprawy bezpieczeństwa drogowego w Europie. Nowe prawo – po jego przyjęciu – zakończy bezkarność sprawców poważnych wykroczeń drogowych, nie będących rezydentami w danym kraju. (...) -
oznajmił Balint Nagy, węgierski minister stanu ds. transportu

Co to oznacza w praktyce? Przykładowo, dziś polski kierowca, który został ukarany zakazem jazdy np. w Niemczech, może bez przeszkód prowadzić samochód w innych krajach europejskich (także w Polsce). Po zmianie przepisów, jego prawo jazdy zostanie zatrzymane również na terenie naszego kraju - o ile niemieckie restrykcje obejmują okres minimum 3 miesięcy. Z kolei prawo jazdy odebrane na okres krótszy nie będzie miało znaczenia międzynarodowego.

Warto wiedzieć

W dokumencie Parlamentu Europejskiego z lutego 2024 r. pojawiła się kwestia ogólnounijnego stosowania zakazów prowadzenia pojazdów, czyli nałożenia kary na kierowcę przez wszystkie państwa członkowskie jednocześnie. Jednak w grudniu wskazano już tylko na zakaz jazdy dla zagranicznego kierowcy obowiązujący w kraju nałożenia kary oraz w jego ojczyźnie.

Mobilne prawo jazdy w całej Unii Europejskiej

Projekt Komisji ma na celu nie tylko poprawię bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale również ułatwienie swobodnego przemieszczania się obywateli w UE. W związku z tym, ponownie pojawiła się koncepcja utworzenia mobilnego prawa jazdy, jako części europejskiego portfela tożsamości cyfrowej.

W 2023 r. zakładano, że ogólnoeuropejskie cyfrowe prawo jazdy będzie miało postać aplikacji - kierowca miałby możliwość wygenerowania kodu QR i po jego zeskanowaniu policjant za granicą mógłby uzyskać dostęp do danych o prawie jazdy. Nie wiadomo jednak, czy mobilne prawo jazdy faktycznie przyjmie taką postać.

Tak czy inaczej, każde rozwiązanie będzie wymagało dostosowania technicznego oraz zmiany rozporządzenia o tożsamości cyfrowej. Najprawdopodobniej nowelizacja unijnej dyrektywy da dopiero podstawy do takiej innowacji. Jest więc mało prawdopodobne, aby nowe przepisy dotyczące mobilnych praw jazdy w UE weszły w życie w 2025 r.

Warto wiedzieć

W Polsce funkcjonuje obecnie elektroniczne prawo jazdy w aplikacji mObywatel. Funkcjonariusze policji mają dostęp do danych o kierowcach w ewidencji kierujących pojazdami (CEPiK). Takiej możliwości nie ma jednak za granicą – podczas zagranicznej podróży trzeba posiadać przy sobie „fizyczny” dokument prawa jazdy, dowód rejestracyjny pojazdu oraz ważną polisę OC.

Jakie zmiany dla kierowców na 2025 r. planuje jeszcze Rada Europejska?

Lista projektów, nad którymi pracuje obecnie Rada Unii Europejskiej, jest bardzo długa. W kontekście wspomnianych zmian w Dyrektywie o transgranicznej wymianie informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu ruchu drogowego warto wspomnieć chociażby o:

  • wprowadzeniu pojęcia „danej osoby”, wyjaśnieniu roli i obowiązków krajowych punktów kontaktowych oraz właściwych organów,
  • rozszerzeniu listy przestępstw np. o nieprzestrzeganie przepisów na przejazdach kolejowych, ucieczkę z miejsca wypadku czy ograniczeń dostępu pojazdu,
  • doprecyzowaniu procedur dostępu do danych rejestracyjnych pojazdów oraz możliwości uruchomienia wzajemnej pomocy właściwych organów podczas identyfikacji danej osoby, doręczenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa pod właściwy adres i skutecznego egzekwowania mandatów,
  • wprowadzeniu niezbędnych zabezpieczeń w celu ochrony podstawowych praw kierowcy i każdej innej osoby.

W ramach polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego UE realizuje ambitny cel osiągnięcia do 2050 r. prawie zerowej liczby ofiar śmiertelnych oraz zerowej liczby poważnych obrażeń na unijnych drogach (tzw. „wizja zero”). Według założeń, już w 2030 r. liczba śmiertelnych wypadków powinna się zmniejszyć o 50%. Niestety, jeśli chodzi o polskie drogi, to wyraźnej poprawy wciąż nie widać.

Wypowiedź eksperta

Statystyki są zatrważające. W ciągu 9 miesięcy tego roku doszło do ponad 16 tysięcy wypadków, w których zginęło blisko półtora tysiąca osób, a 19 tysięcy zostało rannych. Policja otrzymała zgłoszenia 290 tysiącach kolizji. Nie możemy tego zaakceptować. Proponowane przez nas zmiany i zaostrzenie przepisów są tego wyrazem.
Tomasz Siemoniak, szef MSWiA

Podsumowanie - zmiany w przepisach ruchu drogowego 2025

  1. Zaostrzenie kar za naruszenie przepisów ruchu drogowego - nowe regulacje przewidują surowsze kary m.in. za przekroczenie prędkości, nielegalne wyścigi oraz jazdę mimo zakazu.
  2. Wzajemne uznawanie zakazów w UE - planowane zmiany zakładają obowiązywanie zakazu prowadzenia pojazdów nie tylko w kraju, na terenie którego doszło do złamania przepisów, ale również w kraju, który wydał dokument.
  3. Prawo jazdy dla 17-latków - nowelizacja umożliwi młodym kierowcom uzyskanie prawa jazdy kat. B już w wieku 17 lat.
  4. Nowe zasady dla młodych kierowców - wprowadzony zostanie dwuletni okres próbny, podczas którego młodzi kierowcy będą musieli przestrzegać bardziej rygorystycznych zasad, takich jak całkowita trzeźwość czy ograniczona prędkość.
  5. Kary za brak OC - od 2025 roku znacznie wzrosną kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC.

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy w 2025 będzie nowy taryfikator punktów karnych?

    W czerwcu 2024 r. Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak wspomniał, że trwają prace nad nowym taryfikatorem punktów karnych, ale nie podał więcej szczegółów. Data wprowadzenia nowych przepisów w życie jest trudna do określenia, ponieważ wymaga to przejścia przez długi proces legislacyjny. Zazwyczaj takie postepowanie zajmuje minimum kilka miesięcy.

  2. Czy wzrost prędkości dla ciągników rolniczych do 40 km/h planowany na 2025 r. dotyczy wszystkich takich pojazdów?

    Nowelizacja przepisów drogowych dotyczy nowoczesnych ciągników rolniczych, które obecnie można prowadzić z maksymalną prędkością 30 km/h - po zmianach będzie można zwiększyć prędkość do 40 km/h. W projekcie ustaw czytamy, że „Aktualnie ciągniki rolnicze charakteryzują się wysokimi parametrami bezpieczeństwa czynnego i biernego, co przeciwdziała wypadkom drogowym i uzasadnia projektowane zwiększenie dopuszczalnej prędkości poruszania się tych pojazdów”. To może oznaczać, że nadal nie będzie uzasadnienia dla zwiększenia dopuszczalnej prędkości pojazdów wyprodukowanych przed kilkudziesięciu laty.

  3. Czy w 2025 r. zostanie rozszerzony katalog sytuacji, w których kierowca straci prawo jazdy?

    Tak. Rekomendacje międzyresortowe przewidują szerszy zakres przypadków, w których sąd obligatoryjnie będzie orzekał zakaz prowadzenia pojazdów. Jednym z nich jest rażące przekroczenie dozwolonej prędkości (o ponad 50 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej poza obszarem zabudowanym). Osoby, które zignorują zakaz prowadzenia pojazdów będą musiały m.in. wpłacić co najmniej 10 000 zł na rzecz Funduszu Sprawiedliwości. W ich przypadku możliwy jest również fakultatywny przepadek pojazdu.