13 191 kilometrów - tyle mają do dyspozycji kierowcy podróżujący po niemieckich autostradach. Rozbudowana sieć dróg szybkiego ruchu w tym kraju to jeden z argumentów zachęcających do wakacji za naszą zachodnią granicą. Co więcej, autostrady w Niemczech są co do zasady bezpłatne dla kierowców samochodów osobowych. Jak szybko możesz poruszać się po niemieckiej autostradzie? Sprawdzamy opłaty i najważniejsze przepisy drogowe.
- Czy warto jechać samochodem do Niemiec?
- Jak wygląda sieć autostrad w Niemczech? Lista i mapa
- Oznaczenia na niemieckich autostradach
- Jakie opłaty drogowe obowiązują na niemieckich autostradach?
- Jak zapłacić za przejazd w przypadku niemieckich autostrad?
- Niemieckie autostrady a przepisy drogowe
- Jakie ubezpieczenie samochodu kupić na wyjazd do Niemiec?
Niemcy to jeden z najpopularniejszych kierunków wśród zmotoryzowanych turystów z Polski. Przemawia za tym bliskość naszych zachodnich sąsiadów, bogactwo kulturowe i historyczne, ale także doskonale rozwinięta sieć autostrad i ich dobry stan techniczny. Poza tym granicę Polski z Niemcami można przekroczyć w aż 27 miejscach! Nie ma zatem problemu z podróżowaniem z różnych części kraju.
Wyjazd do Niemiec, jak każda podróż samochodem za granicę, wymaga jednak odpowiedniego przygotowania. Chodzi m.in. o znajomość lokalnych przepisów drogowych, zwłaszcza ograniczenia prędkości, obowiązkowe wyposażenie samochodu czy opłaty, na jakie należy się nastawić. Jeśli planujesz podróż za granicę, przemyśl także kwestię ubezpieczenia - zarówno samochodu, jak i polisy turystycznej.
Sprawdzamy, jak obecnie wygląda siatka dróg na terenie Niemiec i o jakich zasadach pamiętać, aby uniknąć mandatu.
Czy warto jechać samochodem do Niemiec?
Stolica Niemiec (Berlin) znajduje się zaledwie 90 kilometrów od jednego z przejść granicznych z Polską - Kostrzyna nad Odrą. Ze Szczecina do tej europejskiej stolicy dojdziemy w dwie godziny, a z centralnej Polski (z Warszawy) podróż samochodem zajmie nieco ponad 5 godzin. Z kolei jeśli na punkt startowy przyjąć np. Lublin, na przejazd do Berlina trzeba będzie przeznaczyć ok. 7 godzin.
Ten stosunkowo niedługi czas podróży zachęca do wyjazdu do Niemiec czy to w celach wypoczynkowych, czy służbowych. Niemcy często są także krajem przejazdowym, jeśli za cel wyjazdu obierzemy sobie Danię, Francję czy Hiszpanię. W każdym przypadku korzysta się z niemieckich autostrad, które uchodzą w Europie za jedne z najlepiej utrzymanych.
Uwaga!
Jak wygląda sieć autostrad w Niemczech? Lista i mapa
Łączna długość niemieckich autostrad wynosi ok. 13 191 kilometrów. To sprawia, że Niemcy znajdują się na drugim miejscu w Europie pod względem długości i rozległości dróg szybkiego ruchu. Takich dróg jest na terenie tego kraju aż 120, a budowa pierwszej z nich rozpoczęła się w 1913 roku. Fragment autostrady przebiegającej przez Berlin został oddany do użytku w 1921 roku.
Numer drogi | Przebieg | Długość |
A1 | Heiligenhafen – Oldenburg/Holstein – Lübeck – Hamburg – Bremen – Osnabrück – Münster – Hamm – Dortmund – Wuppertal – Leverkusen – Köln – Euskirchen – Blankenheim/Kelberg – Trier – Saarbrücken | 748 km |
A2 | AK Oberhausen – Bottrop – Gladbeck – Gelsenkirchen – Dortmund – Hamm – Bielefeld – Herford – Hannover – Braunschweig – Magdeburg – AD Werder (Werder) | 473 km |
A3 | Elten – Wesel – Oberhausen – Duisburg – Düsseldorf – Solingen – Leverkusen – Köln – Dreieck Dernbach– Wiesbaden – Frankfurt am Main – Aschaffenburg – Würzburg – Autobahnkreuz Fürth/Erlangen– Nürnberg – Regensburg – Deggendorf – Passau – Pocking | 769 km |
A4 | Aachen – Köln – Gummersbach – Olpe – Krombach/Kirchheimer Dreieck– Eisenach – Erfurt – Weimar – Jena – Gera – Chemnitz – AD Nossen – Dresden – Bautzen – Görlitz (A4 Polska) | 583 km |
A5 | Hattenbacher Dreieck – Alsfeld – Frankfurt am Main – Darmstadt – Heidelberg – Karlsruhe – Offenburg/Strasburg – Freiburg (Breisgau) – Weil am Rhein | 440 km |
A6 | Saarbrücken – Kaiserslautern – Mannheim – Heilbronn – AK Feuchtwangen/Crailsheim – Nürnberg – Amberg – Waidhaus | 484 km |
A7 | Handewitt – Flensburg – Neumünster – Hamburg – Hannover – Göttingen – Kassel – Hattenbacher Dreieck– Fulda – Würzburg – AK Feuchtwangen/Crailsheim – Ulm – AK Memmingen – Kempten – Füssen | 962 km |
A8 | Perl – Saarlouis – Neunkirchen – Pirmasens/Karlsruhe – Stuttgart – Ulm – Augsburg – München – Rosenheim – Bad Reichenhall/Piding | 505 km |
A9 | AD Potsdam – Dessau – Leipzig – Hof – Bayreuth – Nürnberg – Ingolstadt – München | 530 km |
A10 | AD Kreuz Barnim – AD Spreeau – AK Schönefeld – AD Nuthetal – AD Potsdam– AD Werder – AD Havelland – AD Kreuz Oranienburg – AD Pankow – AD Kreuz Barnim | 196 km |
A11 | AD Kreuz Barnim (Berlin) – Finowfurt– AD Kreuz Uckermark – Penkun | 110 km |
A12 | AD Spreeau (Berlin) – Frankfurt (Oder) - A2 | 58 km |
A13 | AK Schönefeld (Berlin) – AD Spreewald – Großräschen – Dresden | 151 km |
A14 | Wismar – AK Wismar – Schwerin – AD Schwerin/Magdeburg – Staßfurt – Halle – Leipzig – AD Nossen | 310 km |
A15 | AD Spreewald – Cottbus – Forst | 64 km |
A17 | Dresden – Heidenau – Pirna – Bad Gottleuba | 45 km |
A19 | AD Wittstock/Dosse – AK Rostock – Rostock | 123 km |
A20 | Bad Segeberg – Lübeck – AK Wismar – AK Rostock – Grimmen – Greifswald – Neubrandenburg – AD Kreuz Uckermark | 345 km |
A21 | (Kiel) – Wankendorf – Bargteheide – (Geesthacht – Handorf) | 52 km |
A23 | Heide (Holsztyn) – Itzehoe – Pinneberg – Hamburg | 91 km |
A24 | Hamburg – AD Schwerin – AD Wittstock – AD Havelland (Berlin) | 237 km |
A25 | Hamburg – Geesthacht | 18 km |
A26 | Stade – Horneburg | 11 km |
A27 | Cuxhaven – Bremerhaven – Bremen – Walsrode | 162 km |
A28 | Leer (Ostfriesland) – Westerstede – Oldenburg – Stuhr (– Bremen) | 96 km |
A29 | Wilhelmshaven – Oldenburg – AD Ahlhorner Heide | 94 km |
A30 | Rheine – Ibbenbüren – Osnabrück – Bad Oeynhausen | 139 km |
A31 | Emden – Leer – Lingen – Schüttorf – Gronau – Gladbeck – Bottrop | 240 km |
A33 | Osnabrück – Borgholzhausen/Bielefeld – Paderborn – AK Wünnenberg-Haaren | 94 km |
A36 | Braunschweig – Goslar – Wernigerode – Bernburg (Saale) | 120 km |
A37 | Burgdorf – Hannover-Misburg/Hannover Messe – AD Hannover-Süd | 14 km |
A38 | AD Drammetal – Nordhausen – Sangerhausen – Halle – Leipzig – AD Parthenaue | 219 km |
A39 | Hamburg/Maschener Kreuz – Lüneburg/Wolfsburg – Braunschweig – AD Salzgitter | 99 km |
A40 | (Antwerpen – Venlo) Moers – Duisburg – Mülheim an der Ruhr – Essen – Bochum – Dortmund | 95 km |
A42 | Kamp-Lintfort – Duisburg – Oberhausen – Bottrop – Gelsenkirchen – Herne – Castrop-Rauxel – Dortmund | 58 km |
A43 | Münster – Marl – Recklinghausen – Herne – Bochum – Witten – Wuppertal | 93 km |
A44 | Belgia – Aachen – Jackerath/AD Holz – Mönchengladbach-Odenkirchen/Mönchengladbach-Ost – Willich – Düsseldorf – Ratingen/Heiligenhaus – Velbert – Essen-Heisingen/Bochum – Witten/Dortmund – Unna – Werl – Soest – Kassel/Hessisch Lichtenau | 275 km |
A45 | Dortmund – Siegen – Gießen – Hanau – Aschaffenburg | 257 km |
A46 | Heinsberg – Grevenbroich – Neuss – Düsseldorf – Hilden – Wuppertal/Hagen – Iserlohn – Hemer/Arnsberg – Bestwig (– Brilon) | 143 km |
A48 | AD Vulkaneifel – Koblenz – AD Dernbach | 78 km |
A49 | Kassel – Neuental | 45 km |
A52 | Mönchengladbach – Düsseldorf – Essen | 97 km |
A57 | Goch – Moers – Krefeld – Kaarst – Neuss – Köln | 119 km |
A59 | Dinslaken – Duisburg/Düsseldorf – Langenfeld – Leverkusen/Köln – Troisdorf – Bonn | 69 km |
A60 | Winterspelt – Bitburg – Wittlich/Bingen – Mainz – Rüsselsheim | 113 km |
A61 | Viersen – Mönchengladbach – Bergheim – Swisttal – Meckenheim – Bad Neuenahr-Ahrweiler – Koblenz – Bingen – Worms – Ludwigshafen – Hockenheim | 320 km |
A62 | Nonnweiler – Landstuhl – Pirmasens | 79 km |
A63 | Mainz – Kaiserslautern | 70 km |
A64 | Trier – Grenzübergang Mesenich | 14 km |
A65 | Ludwigshafen – Neustadt – Landau – Kandel – Wörth am Rhein – Karlsruhe | 59 km |
A66 | Eltville – Wiesbaden – Frankfurt-Höchst – Nordwestkreuz Frankfurt – Frankfurt-Miquelallee/Frankfurt-Enkheim – Hanau – Fulda | 121 km |
A67 | Rüsselsheim – Darmstadt – Viernheim | 58 km |
A70 | Schweinfurt – Bamberg – Bayreuth | 120 km |
A71 | Sangerhausen – Sömmerda – Erfurt – Arnstadt – Ilmenau – Suhl – Meiningen – Schweinfurt – AD Werntal | 208 km |
A72 | AD Bayerisches Vogtland – Hof – Plauen – Zwickau – Chemnitz – Borna | 153 km |
A73 | AD Suhl – Schleusingen – Eisfeld – Coburg – Lichtenfels – Bad Staffelstein – Bamberg – Erlangen – Fürth – Nürnberg – Feucht – AD Nürnberg/Feucht | 170 km |
A81 | Würzburg (AD Würzburg-West) – Heilbronn (AK Weinsberg) – Ludwigsburg – Leonberg – Stuttgart – Böblingen – Villingen-Schwenningen – AK Hegau – Singen – B34 (4 Szafuza – Zurych) | 276 km |
A92 | AD München-Feldmoching – AK Neufahrn – Landshut – Deggendorf | 134 km |
A93 | AD Hochfranken – Hof – Weiden – AK Oberpfälzer Wald – Ratyzbona – AD Holledau/Rosenheim/AD Inntal – Kufstein | 268 km |
A94 | München – Pastetten/Heldenstein – Altötting – Burghausen/Malching | 70 km |
A95 | München – Garmisch-Partenkirchen | 69 km |
A96 | indau – Wangen – AK Memmingen – Buchloe – Landsberg – München | 173 km |
A98 | Weil am Rhein – Lörrach – AD Hochrhein/Murg – Hauenstein/Waldshut-Tiengen – Lauchringen/Singen (Hohentwiel) – Stockach | 45 km |
A99 | AD München-Süd-West – AK München-West – AD München-Allach – AD München-Feldmoching – AK München-Nord – AK München-Ost – AK München-Süd | 54 km |
A99a | AD München-Allach – AD München-Eschenried | 4 km |
A100 | Seestraße – AD Charlottenburg – AD Funkturm – AK Schöneberg – AD Neukölln | 21 km |
A103 | Sachsendamm – AK Schöneberg – Wolfensteindamm/Schloßstraße | 4 km |
A111 | AD Kreuz Oranienburg – AD Charlottenburg | 23 km |
A113 | AD Neukölln – AK Schönefeld | 19 km |
A114 | AD Pankow – Prenzlauer Promenade | 8 km |
A115 | AD Funkturm – Potsdam – AD Nuthetal | 28 km |
A117 | AD Treptow – AD Waltersdorf | 5 km |
A143 | Halle-Neustadt – AD Halle-Süd | 9 km |
A210 | Rendsburg – Kiel | 27 km |
A215 | Kiel – AD Bordesholm | 21 km |
A226 | AD Bad Schwartau – Lübeck-Siems | 5 km |
A255 | Hamburg – Veddel | 2 km |
A261 | Hamburg – Buchholz in der Nordheide | 10 km |
A270 | Bremen | 12 km |
A280 | Bunde | 4 km |
A281 | Bremen | 7 km |
A293 | AK Oldenburg-Nord – AD Oldenburg-West | 9 km |
A352 | AD Hannover-Nord – AD Hannover-West | 17 km |
A369 | AD Vienenburg – AD Bad Harzburg | 4 km |
A391 | Braunschweig-Wenden – AD Braunschweig-Südwest | 12 km |
A392 | Watenbüttel – Siegfriedviertel | 4 km |
A445 | (Hamm –) – Werl – Arnsberg-Neheim (– AD AR-Neheim) | 14 km |
A480 | Wetzlar-Północ – Aßlar – Wetzlar-Blasbach/Wettenberg – Gießener Nordkreuz (Gießener Ring) – Reiskirchener Dreieck | 19 km |
A485 | Gießener Nordkreuz – Linden – Gießener Südkreuz – Langgöns | 20 km |
A516 | AK Oberhausen – Oberhausen-Eisenheim | 5 km |
A524 | AD Breitscheid – AK Duisburg-Süd | 7 km |
A535 | Sonnborner Kreuz – Wuppertal-Dornap – Velbert | 13 km |
A540 | Jüchen – Grevenbroich | 7 km |
A542 | Monheim – Langenfeld | 6 km |
A544 | Aachen-Europaplatz – AK Aachen | 5 km |
A553 | AK Bliesheim – Brühl | 13 km |
A555 | Köln – Bonn | 20 km |
A559 | Köln-Deutz – AK Köln-Gremberg – AD Köln-Porz | 7 km |
A560 | Sankt Augustin – Siegburg – Hennef | 13 km |
A562 | Bonn-Friesdorf – AK Bonn-Ost | 4 km |
A565 | Dreieck Bonn-Nordost – Meckenheim | 27 km |
A571 | Ehlingen – AD Sinzig | 3 km |
A573 | Grafschaft – Bad Neuenahr | 3 km |
A602 | Trier – AD Moseltal | 10 km |
A620 | Saarlouis – Saarbrücken | 32 km |
A623 | Friedrichsthal – Saarbrücken | 10 km |
A643 | Wiesbaden-Dotzheim – AD Mainz | 8 km |
A648 | Eschborner Dreieck – Messe Frankfurt | 5 km |
A650 | Bad Dürkheim – Ludwigshafen am Rhein | 14 km |
A656 | Mannheim – Heidelberg | 12 km |
A659 | Weinheim – Viernheim | 7 km |
A661 | Oberursel – Frankfurt am Main – Offenbach am Main – Egelsbach | 37 km |
A671 | Wiesbaden – Mainspitz-Dreieck | 12 km |
A672 | Griesheim – Darmstadt | 2 km |
A952 | AD Starnberg – Percha | 5 km |
A980 | Waltenhofen – AD Allgäu | 5 km |
A995 | München-Giesing – Sauerlach – AK München-Süd | 11 km |
Jak widać, odcinki niemieckich autostrad mogą mierzyć od kilku do kilkuset kilometrów. Warto pamiętać, że na wielu odcinkach trwają prace drogowe - autostrady w Niemczech wciąż są rozbudowywane.
Oznaczenia na niemieckich autostradach
Główne trasy w Niemczech są oznaczone literą "A" oraz liczbą. Autostrady rozciągające się na linii północ-południe mają przypisane numery nieparzyste. Z kolei na drogach biegnących z zachodu na wschód znajdziemy numery parzyste. Na tym jednak nie koniec systemu oznaczeń w Niemczech.
To numeracja drogi zawsze wskazuje na jej znaczenie. Na terenie Niemiec wyróżniamy autostrady:
- o znaczeniu międzynarodowym (jednocyfrowe od 1 do 9),
- o znaczeniu regionalnym (dwucyfrowe),
- o znaczeniu regionalnym lub lokalnym (trzycyfrowe).
Jakie opłaty drogowe obowiązują na niemieckich autostradach?
Wiele krajów w Europie stosuj system winiet, aby kontrolować przejazdy drogami szybkiego ruchu i pobierać za nie opłaty. Ta płatne drogi trzeba się przygotować, wyjeżdżając np. do Czech, Austrii, Słowacji czy Chorwacji.
Zobacz więcej naszych poradników:
Winieta Czechy - ceny, zakup i inne opłaty drogowe
Autostrady w Chorwacji - opłaty drogowe, mapa, przepisy
Autostrady na Słowacji - opłaty drogowe, mapa, przepisy
Na terenie Niemiec autostrady są natomiast bezpłatne - zwolnienie z opłat dotyczy jednak tylko kierowców:
- samochodów osobowych,
- samochodów ciężarowych o masie do 7,5 tony,
- motocykli.
Ze zwolnienia wyłączone są natomiast płatne tunele drogowe, ale o nich powiemy za chwilę.
Na autostradach federalnych płacić muszą zawsze kierowcy samochodów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 7,5 tony. Wysokość opłat zależy w tym przypadku od:
- rodzaju pojazdu,
- liczby osi,
- normy emisji spalin,
- długości odcinka.
Wróćmy jeszcze do dwóch tuneli w Niemczech, za przejazd którymi musi zapłacić każdy - niezależnie od typu pojazdu. Operatorem kontrolującym należności jest TollPass.
Opłaty za przejazd Warnowtunnel
Tunel ten znajduje się na drodze krajowej B105 i mierzy 790 metrów. Łączy zachodni brzeg rzeki Warnow ze wschodnim, a jednocześnie port i autostradę A9 w stronę Berlina. To rodzaj pojazdu oraz sezon wpływają na to, ile zapłacimy za przejazd Warnowtunnel:
- 3,60 euro – od 1 listopada do 30 kwietnia,
- 4,40 euro – od 1 maja do 31 października.
źródło: www.warnowquerung.de
expert_box type="attention" opinion_text="Jeśli masz na pokładzie samochodu urządzenie RFID, za przejazd tunelem zapłacisz 2,84 euro, niezależnie od pory roku."]
Opłaty za przejazd Herrentunnel
Tym razem tunel stanowi część drogi krajowej B75. Rozciąga się między Lubeką i miejscowością Travemünde. W tym przypadku na wysokość opłaty nie wpływa pora roku - jedeynym czynnikiem determinującym tę kwestię jest rodzaj pojazdu.
Dla kierowców samochodów osobowych opłata wynosi 2,10 euro. Natomiast mieszkańcy regularnie przejeżdżający przez Herrentunnel mogą wykupić abonament na cały rok.
Jak zapłacić za przejazd w przypadku niemieckich autostrad?
Na autostradach w Niemczech opłaty od samochodów ciężarowych pobiera się m.in. za pośrednictwem technologii satelitarnej GNSS (Global Navigation Satellite System). Dzięki temu kierowcy nie muszą zatrzymywać się na bramkach poboru opłat.
Innym sposobem na uregulowanie należności jest opłata przez Internet lub w terminalu samoobsługowym przed wyruszeniem w trasę.
Niemieckie autostrady a przepisy drogowe
Niemieckie autostrady nie są co prawda obwarowane limitami prędkości, ale jest kilka przepisów, o których warto pamiętać, aby uniknąć wysokiego mandatu.
Ograniczenia prędkości na niemieckich autostradach
Na niemieckich autostradach nie obowiązują konkretne ograniczenia prędkości, ale zalecana prędkość dla samochodów osobowych to 130 km/h. Z kolei dla kierowcom samochodów ciężarowych zaleca się jazdę z prędkością 80 km/h.
Brak ograniczeń prędkości na niemieckich drogach szybkiego ruchu nie oznacza, że szybka i nieodpowiedzialna jazda nie będą brane pod lupę przez organy ścigania. Wręcz przeciwnie! W Niemczech policja surowo traktuje wykroczenia drogowe, a mandaty mogą być bardzo wysokie.
Uwaga!
Ograniczenia mogą dotyczyć także od tego, jakie warunki pogodowe panują na drodze. Jeśli wokół jest gęsta mgła znacznie zmniejszająca widoczność, zalecana prędkość może wynieść 50 km/h.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu w Niemczech
Każde państwo na swój sposób reguluje obowiązkowe wyposażenie, o które powinien zadbać kierowca. W Niemczech są to:
- apteczka samochodowa pierwszej pomocy,
- trójkąt ostrzegawczy,
- kamizelka odblaskowa.
Poruszając się po drogach w Polsce na pokładzie trzeba mieć obowiązkowo trójkąt oraz ważną gaśnicę. W Niemczech nie dostaniemy mandatu za brak tej ostatniej, ale warto ją mieć ze sobą ze względów bezpieczeństwa.
Inne przepisy obowiązujące na niemieckich drogach
Brak ograniczeń prędkości nie oznacza, że autostrady w Niemczech nie są obwarowane innymi przepisami drogowymi. Oto najważniejsze z nich:
- Maksymalne stężenie alkoholu we krwi kierowcy w Niemczech nie może przekroczyć 0,5 promila.
- W Niemczech nie ma obowiązku włączonych światła mijania poza tunelami i sytuacją ograniczonej widoczności.
- Dzieci do 12. roku życia i do osiągnięcia 150 cm wzrostu należy przewozić w specjalnych fotelikach.
- W Niemczech nie można korzystać z antyradarów i nawigacji ostrzegającej przed fotoradarami.
Jeśli wybierasz się do Niemiec zimą, nie musisz zmieniać opon. Na terenie tego kraju nie ma takiego ustawowego obowiązku - podobnie jak w Polsce. Warto jednak sprawdzić prognozy i dla własnego bezpieczeństwa dostosować ogumienie do warunków na drodze.
Zobacz też: Kiedy zmienić opony na letnie? Oto idealny moment
Jakie ubezpieczenie samochodu kupić na wyjazd do Niemiec?
Na terenie Niemiec, tak samo jak w Polsce, musisz mieć obowiązkowe ubezpieczenie OC. Na szczęście w przypadku tego kraju nie musisz starać się o wydanie Zielonej Karty - Niemcy należą do tych państw, które honorują polisę OC zakupioną w kraju ojczystym.
Pamiętaj jednak, że ubezpieczenie OC zapewnia Ci jedynie podstawową ochronę, a konkretnie od odpowiedzialności cywilnej. W praktyce jeśli doprowadzisz do kolizji lub wypadku, Twój ubezpieczyciel porkyje koszty likwidacji szkody innych uczestników zdarzenia.
Podczas wyjazdu za granicę może jednak przydarzyć Ci się niespodziewana awaria samochodu lub to Twój pojazd może zostać poważnie uszkodzony na skutek wypadki. W takiej sytuacji docenisz polisę assistance.
W ramach takiej ochrony możesz liczyć m.in. na:
- holowanie pojazdu do najbliższego warsztatu lub do dowolnie wskazanej lokalizacji,
- naprawę na miejscu,
- samochód zastępczy,
- organizację dalszej podroży,
- nocleg,
- pomoc medyczną,
- pomoc informacyjną,
- wsparcie tłumacza.
Usługi drogowe takie jak holowanie mogą Cię słono kosztować za granicą, jeśli zapłacisz z własnej kieszeni. Przed taką sytuacją chroni Cię właśnie assistance.
Ochronę w ramach assistance możesz kupić zarówno z całorocznym OC, jak i w wariancie krótkoterminowym z myślą o konkretnym wyjeździe. W kalkulatorze OC i AC nawet w ostatniej chwili kupisz polisę na 9, 15 czy 30 dni. Czasem wysokość składki będzie niższa niż przy całorocznym assistance, a jego zakres o wiele szerszy i korzystniejszy.
Więcej dowiesz się tutaj: Assistance krótkoterminowe - gdzie kupić assistance krótkoterminowe na wyjazd?
Za granicą sporo kosztować mogą także koszty leczenia i hospitalizacji. Jeśli w wyniku kolizji lub wypadku odniesiesz obrażenia, docenisz polisę NNW. To dodatek, który możesz dokupić do obowiązkowego OC nawet za kilkanaście złotych. W ramach NNW uzyskasz np. wypłatę środków za trwały uszczerbek na zdrowiu lub - gdy zajdzie konieczność długotrwałego leczenia - dostaniesz wsparcie do sumy z polisy.
Planujesz wyjazd samochodem do Niemiec? Dokładnie zaplanuj trasę i sprawdź, czy nie wiedzie przez płatne tunele. Sprawdź też, czy Twoja polisa OC nie dobiegnie końca w trakcie pobytu za granicą i rozważ zakup dodatkowej ochrony. W kalkulatorze OC i AC kupisz assistance krótkoterminowe dokładnie takie, jakiego potrzebujesz!
Co warto wiedzieć?
- Autostrady w Niemczech rozciągają się na długość ponad 13 tysięcy kilometrów.
- Na niemieckich autostradach nie ma odgórnych ograniczenia prędkości, a jedynie rekomendowana prędkość, z jaką należy się bezpiecznie poruszać. Dla samochodów osobowych zalecenia wynoszą 130 km/h, a w przypadku samochodów ciężarowych - 80 km/h.
- Na niektórych odcinkach autostrad w Niemczech mogą pojawiać się ograniczenia prędkości związane z robotami drogowymi, obniżoną widocznością na drodze czy ze względu na fakt, że fragmenty te przebiegają przez miasta.
- Niemieckie autostrady są bezpłatne dla kierowców samochodów osobowych z wyjątkiem dwóch tuneli - Warnowtunnel i Herrentunnel.
- Autostrady o numerach parzystych przebiegają na linii wschód-zachód. Z kolei numery nieparzyste wskazują na autostrady biegnąca z północy na południe kraju.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czy autostrady w Niemczech są bezpłatne?
Autostrady w Niemczech są bezpłatne dla samochodów osobowych, ciężarowych o masie całkowitej do 7,5 tony oraz dla motocyklistów.
Ile można jechać na autostradach w Niemczech?
Niemieckie autostrady nie mają ograniczeń prędkości ustanowionych odgórnie. Zaleca się jednak jazdę z prędkością nie większą niż 130 km/h dla samochodów osobowych i 80 km/h dla samochodów ciężarowych.
Czy w Niemczech obowiązuje system winiet?
Nie, niemieckie autostrady nie są objęte systemem winiet. Kierowcy samochodów ciężarowych wnoszą opłaty w specjalnych terminalach lub za pośrednictwem urządzeń pokładowych.
Czy na wyjazd do Niemiec muszę wyrobić Zieloną Kartę?
Nie - w Niemczech honorowane będzie OC zakupione w Polsce. Nie musisz starać się o wydanie Zielonej Karty na wyjazd do Niemiec.
Jak zapłacić za przejazd niemieckimi autostradami?
Kierowcy, którzy muszą zapłacić za przejazd autostradą w Niemczech mogą zainstalować specjalne urządzenie OBU pokładowe działające w technologii satelitarnej. Innym sposobem jest wniesienie opłaty w specjalnym terminalu (po wcześniejszej rejestracji w systemie np. w Eurowag).