Najlepsze OC to najtańsze OC? Tak, o ile zależy nam jedynie na podstawowej ochronie. Jak więc wybrać najlepszą ofertę obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego i kiedy kierować się wyłącznie jego ceną?
- Kiedy kierować się tylko ceną OC?
- Ubezpieczenie OC a dodatkowe polisy
- Na co, oprócz ceny, zwrócić uwagę przy wyborze Polisy OC?
- 1. Opinie o towarzystwie ubezpieczeniowym
- 2. Znajomy agent ubezpieczeniowy
- 3. Sposób likwidacji szkody i obsługa posprzedażowa
- 4. Szybkość działania
- 5. Obecność online
- 6. Bezpośrednia Likwidacja Szkody
Wybór odpowiedniego ubezpieczenia OC nie jest trudny. W końcu każde towarzystwo oferuje w ramach obowiązkowej polisy taki sam zakres ochrony. Aby być w pełni zadowolonym z wybranej oferty, warto jednak kierować się kilkoma zasadami.
Kiedy kierować się tylko ceną OC?
Zakres ubezpieczenia OC regulowany jest ustawą z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki temu ubezpieczony zostaje objęty taką samą ochroną, bez względu na towarzystwo, które wybierze. Ustawa nie reguluje natomiast ceny polisy, którą ubezpieczyciele mogą ustalać samodzielnie. Klient, który otrzyma niezbyt atrakcyjną cenowo ofertę, ma szansę na znalezienie korzystniejszej ceny polisy. W tym celu musi jedynie porównać oferty różnych firm i wybrać tę, która zaproponuje mu najniższą składkę.
Ceną warto więc kierować się wtedy, kiedy zależy nam na podstawowej ochronie. Jeśli w cenie OC lub za niewielką dopłatą chcielibyśmy otrzymać dodatkową usługi (np. ASS czy NNW), warto bliżej przyjrzeć się również pozostałym ofertom. Może się bowiem okazać, że za kilka lub kilkanaście złotych więcej, kierowca otrzyma dodatkowe rozszerzenia.
Ubezpieczenie OC a dodatkowe polisy
Wiele towarzystw całkiem za darmo lub za niewielką opłatą oferuje dodatkowe ubezpieczenia, ewentualnie proponuje wartościowe zniżki w innych ubezpieczeniach, np. w AC. W takiej sytuacji zawsze warto sprawdzić zakres, ponieważ w przeciwieństwie do OC, każdy ubezpieczyciel może oferować inną ochronę w ramach dobrowolnej polisy. Do najczęściej wybieranych przez kierowców rozszerzeń należą:
Autocasco – ubezpieczenie gwarantujące wypłatę odszkodowania w przypadku uszkodzenia samochodu z własnej winy, kradzieży pojazdu oraz w przypadku zniszczenia auta w wyniku działania żywiołów. Wraz z polisą OC często oferowana jest okrojona wersja AC tzw. AC Mini, Mini Casco lub Smart Casco, które chroni w przypadku 2-3 zdarzeń uwzględnionych w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Jeśli kierowcy nie zależy na kompleksowej ochronie, a obawia się np. kradzieży pojazdu, może zdecydować się na polisę AC dodawaną za niewielką dopłatą do OC. Jeśli jednak zależy mu na pełnej ochronie, powinien rozważyć zakup Autocasco jako osobnego produktu lub pakietu OC/AC.
Assistance – ubezpieczenie zapewniające usługi pomocowe (informacyjne, serwisowe, medyczne) w razie wypadku lub awarii samochodu. ASS dodawany do polisy OC ogranicza się zazwyczaj do holowania auta po jego unieruchomieniu, do najbliższego warsztatu. Warto zwrócić uwagę na limit kilometrów, który w darmowym lub bardzo tanim ASS może być mocno ograniczony.
NNW – ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, które obejmuje ochroną życie i zdrowie kierowcy oraz jego pasażerów. Odszkodowania wypłacane jest jako odpowiedni procent uszczerbku na zdrowiu, dlatego tak ważna przy tej polisie jest suma ubezpieczenia (im wyższa, tym wyższa będzie potencjalna wypłata odszkodowania).
Ochrona szyb lub opon – dodatkowe zabezpieczenie określonych elementów pojazdu (szyb lub opon). Warto jednak zdawać sobie sprawę, że mają wyraźnie określone ograniczenia. W wyłączeniach odpowiedzialności ubezpieczenia szyb niemal zawsze znajduje się szyberdach. W przypadku ubezpieczenia opon, ubezpieczyciel nie pokryje natomiast kosztów nowej opony, a jedynie wymieni ją na zapasową, posiadaną przez właściciela samochodu. Ubezpieczyciele często oferują je w atrakcyjnej cenie wraz z zakupem OC.
Zielona Karta – to odpowiednik ubezpieczenia OC, wymagany podczas podróży samochodem do krajów takich jak Albania, Białoruś, Bośnia i Hercegowina, Iran, Izrael, Macedonia, Maroko, Mołdawia, Rosja, Czarnogóra, Tunezja, Turcja, Ukraina. W większości towarzystw Zielona Karta dodawana jest do OC całkiem za darmo lub za niewielką opłatą. Wystarczy zgłosić się do ubezpieczyciela po jej odbiór przed planowanym wyjazdem.
Warto podkreślić, że jeśli nie zależy nam na szczególnie rozbudowanym zakresie i wysokich sumach ubezpieczenia polis, warto zdecydować się na te dodawane do OC bezpłatnie. Jeśli jednak chcemy być w pełni zabezpieczeni, lepiej wybrać bardziej rozbudowane warianty, np. w pakiecie z obowiązkową polisą OC.
Na co, oprócz ceny, zwrócić uwagę przy wyborze Polisy OC?
Obecnie OC można kupić w Polsce w prawie 30 towarzystwach ubezpieczeniowych, zarówno rodzimych jak i zagranicznych. Choć obowiązkowe OC nie jest najbardziej pożądanym rodzajem ubezpieczenia wśród firm ubezpieczeniowych, to mimo to towarzystwa zabiegają o klienta. Zainteresowanie polisą OC może bowiem przerodzić się w zainteresowanie innymi, bardziej lukratywnymi produktami, jak ubezpieczenie mieszkania, firmy lub na życie. Na co zatem należy zwrócić uwagę podczas poszukiwania OC?
1. Opinie o towarzystwie ubezpieczeniowym
Na wstępie należy zaznaczyć, że na wszystkie opinie należy spoglądać z pewnym dystansem. Badania potwierdzają, że ludzie są o wiele bardziej skłonni zostawić negatywną opinię, gdy są niezadowoleni, niż pozytywną, kiedy są usatysfakcjonowani. Najwięcej też będą warte rekomendacje naszych znajomych, którzy mają u nas kredyt zaufania.
2. Znajomy agent ubezpieczeniowy
Czego w Polsce nie można załatwić po znajomości?
Dla agenta ubezpieczeniowego prowizja od polisy to zaledwie ułamek wartości, jaką może wnieść klient. Zadowolony klient poleci jego usługi swoim znajomym, opinia się rozniesie i tym sposobem jedna dobrze załatwiona polisa może zagwarantować dziesięć kolejnych.
U znajomego agenta często można liczyć na usługi, których ktoś obcy by nam nie zaproponował, jak np. pomoc w napisaniu odwołania do TU, w wysłaniu wypowiedzenia lub w zgłoszeniu szkody. Znajomy agent dużo chętniej pójdzie nam na rękę w pewnych sprawach.
3. Sposób likwidacji szkody i obsługa posprzedażowa
Mówi się, że ceną można zyskać klienta raz, ale to jakościowa obsługa posprzedażowa budzi w kliencie lojalność wobec firmy. Gdy likwidacja szkody w jednym towarzystwie przebiega mozolnie i co chwilę pojawiają się trudności, klient to zapamięta i następnym razem może być skłonny nawet przepłacić w innej firmie.
4. Szybkość działania
Kto nie spędził długich minut wsłuchany w melodię podczas oczekiwania na połączenie z konsultantem infolinii niech pierwszy rzuci kamień. Wszyscy chcemy mieć nasze sprawy załatwione natychmiastowo. Widać to wyraźnie podczas likwidacji szkody, kiedy dosyłamy dokumenty i wyjaśnienia lub piszemy odwołania. Im szybciej i sprawniej dane towarzystwo ubezpieczeniowe odpowiada, tym lepiej dla nas. Wiele osób nie chce tracić czasu nawet za te kilka złotych składki mniej.
Szybkość załatwiania spraw przez towarzystwo ubezpieczeniowe może jednak być dość mylącym czynnikiem. Na szybkość obsługi często mają wpływ czynniki zewnętrzne (załamanie pogody, zmiany w przepisach) lub wewnętrzne (awarie systemów, ataki hakerskie, strajki, sezon urlopowy).
Wypowiedź eksperta
5. Obecność online
Pandemia koronawirusa pokazała jak ważne jest dostosowanie się firm do standardów obsługi klienta online. Niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferujące ubezpieczenie OC stworzyły aplikacje do ich obsługi, formularze 100% online, roboty automatyzujące obsługę itd. Wiele spraw związanych z ubezpieczeniem możemy załatwić bez wychodzenia z domu.
6. Bezpośrednia Likwidacja Szkody
Coraz więcej firm na polskim rynku ubezpieczeń decyduje się na dołączenie do systemu BLS i nic w tym dziwnego. Klienci bardzo polubili możliwość zgłoszenia szkody z OC sprawcy u swojego ubezpieczyciela. Towarzystwa ubezpieczeniowe, które w Polsce oferują BLS w ubezpieczeniu OC pojazdów mechanicznych to:
W tym PZU i Warta oferują BLS, nawet jeśli ubezpieczyciel sprawcy nie przystąpił do tego systemu.
Co warto wiedzieć:
- Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych reguluje zakres ubezpieczenia OC i jest on taki sam dla wszystkich w każdej firmie. Sumy gwarancyjne wynoszą 5,21 mln € za szkody osobowe i 1,05 mln € za szkody majątkowe.
- Każdy zarejestrowany w Polsce pojazd musi posiadać ważną polisę OC.
- Jeżeli samochodu używamy rzadko lub wcale, a OC kupujemy jedynie dla spełnienia obowiązku, najlepiej będzie wybrać najtańszą ofertę. Jeśli zaś używamy samochodu dość często, warto zwrócić uwagę na to, co oferuje nam dane towarzystwo ubezpieczeniowe jako dodatek.
- Firmy ubezpieczeniowe z reguły nie przepadają za ubezpieczeniem OC. Jest to dla nich taki sam obowiązek, jak dla posiadaczy pojazdów. Oferta na OC jest dla nich punktem wyjścia do oferty ubezpieczenia nieruchomości lub ubezpieczenia na życie. W takiej sytuacji, gdy jesteśmy zainteresowani czymś więcej niż tylko OC, dobrze wziąć pod uwagę jakość oferty tych ubezpieczeń.
- Jeśli chcesz szybko sprawdzić, które towarzystwo ubezpieczeniowe zaproponuje Ci najtańszą polisę OC, skorzystaj z naszego kalkulatora.
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy każda polisa OC jest taka sama?
Jeżeli chodzi stricte o ubezpieczenie OC, jego zakres reguluje ustawa i w każdej firmie będzie taki sam.
Czy po zakupie samochodu muszę od razu kupić OC?
Nie. Zbywca ma obowiązek przekazać polisę OC razem z samochodem. Można z niej korzystać aż do końca okresu ochrony,
Czy zawsze warto wybrać najtańsze OC?
Nie zawsze. Czasami za nieduże pieniądze możemy dostać naprawdę dobre ubezpieczenia dodatkowe, gratisy lub zniżki na inne ubezpieczenia.
Kto ma najtańsze OC?
Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ na cenę OC wpływa wiele czynników, np. wiek kierowcy czy stan zgromadzonych zniżek na ubezpieczenie.
Kiedy najlepiej kupować OC?
Porównanie ofert OC najlepiej zacząć ok. miesiąc przed końcem dotychczasowej polisy. Pamiętaj, że jeśli zdecydujesz się na zmianę ubezpieczyciela, dotychczasową polisę musisz wypowiedzieć najpóźniej dzień przed końcem aktualnego okresu ubezpieczenia.