Sprzedajesz lub kupujesz samochód? Twoje obowiązki nie sprowadzają się wyłącznie do przekazania kluczyków lub uiszczenia umówionej kwoty za pojazd. Jeżeli nie chcesz pominąć żadnej obowiązkowej formalności związanej ze sprzedażą lub kupnem samochodu, zapoznaj się z naszym poradnikiem.

Zarówno zakup, jak i sprzedaż samochodu wiąże się z wymaganymi prawem czynnościami – np. o transakcji kupna lub sprzedaży samochodu trzeba poinformować odpowiednie urzędy. Przygotowaliśmy poradnik, w którym przypominamy zarówno o obowiązkach kupującego, jak i sprzedającego auto. Przeprowadzi on Cię krok po kroku przez wszystkie formalności.

Jak wygląda umowa kupna-sprzedaży auta?

Jak mówi art. 535 Kodeksu cywilnego, poprzez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i mu ją wydać, a kupujący zobowiązuje się tę rzecz odebrać i za nią zapłacić ustaloną cenę. Jest to umowa dwustronnie zobowiązująca. Co istotne, w tym akcie prawnym nie pojawia się wprost takie określenie - pojęcie "umowy kupna-sprzedaży" ma charakter potoczny.

Podobnie jak nie ma z góry ustalonego wzoru dokumentu lub formy, w jakiej należy zawrzeć umowę. Jej strony mają co do tego dużą swobodę, choć w sieci można znaleźć wiele różnych propozycji.

Co powinna zawierać umowa kupna-sprzedaży auta?

Samodzielne przygotowywanie umowy sprzedaży nie jest konieczne – z powodzeniem możesz skorzystać z jednego z dostępnych wspomnianych wzorów. Zwróć jednak uwagę, aby dokument ten zawierał najważniejsze elementy. Należą do nich:

  • data i miejsce zawarcia umowy,
  • dokładne dane identyfikacyjne obu stron transakcji (imię i nazwisko, adres zamieszkania, PESEL, numer dowodu),
  • precyzyjny opis przedmiotu transakcji (samochodu),  w tym: marka, model, rok produkcji, numer nadwozia, numer rejestracyjny, numer karty pojazdu, aktualny przebieg, kolor,
  • cena, za jaką pojazd zostanie sprzedany,
  • data przekazania pojazdu kupującemu,
  • określenie, która ze stron ponosi koszty związane z zawarciem umowy,
  • oświadczenie kupującego, że zna stan techniczny pojazdu i nie ma co do niego zastrzeżeń.

Umowa powinna zostać opatrzona własnoręcznym podpisem przez każdą ze stron. Przed złożeniem podpisu warto też zamieścić wzmiankę, że sprzedający otrzymał zapłatę, a kupującemu został wydany przedmiot umowy, czyli samochód.

Pobierz wzór umowy kupna sprzedaży samochodu

Uwaga!

Kodeks cywilny nie reguluje formy umowy sprzedaży samochodu. Dla celów dowodowych sprzedając lub kupując samochód, warto jednak zachować formę pisemną i zadbać o dwa egzemplarze dokumentu.

Jakie obowiązki ma nabywca pojazdu?

Jeśli właśnie kupiłeś wymarzony samochód, przed Tobą kilka obowiązków, które powinieneś zrealizować. To m.in. wizyta w urzędzie komunikacji w celu rejestracji pojazdu czy konieczność opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC). Jeśli samochód nie jest ubezpieczony, będziesz musiał także zadbać o obowiązkowe OC (w innym przypadku możesz kontynuować ochronę wykupioną przez poprzedniego właściciela).

Równie istotne jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu, aby upewnić się, że nic nie zaskoczy Cię po kilku pierwszych podróżach.

Krok 1: Opłata podatku PCC w urzędzie skarbowym

Po zakupie samochodu z rynku wtórnego należy zapłacić podatek od czynności cywilno-prawnych (tzw. PCC-3). Masz na to 14 dni od chwili zawarcie umowy kupna-sprzedaży, a wysokość podatku wynosi 2% wartości samochodu. 

Przykład

Michał kupił od kolegi używanego Volkswagena Sharana z 2013 roku za 34 tys. złotych. Wypełnił deklarację PCC-3 oraz opłacił w urzędzie skarbowym podatek w wysokości 680 zł (2% z 34 tys. zł = 680 zł).
 

Co ważne, w niektórych sytuacjach nie trzeba płacić podatku. To obowiązek, jeśli kupujesz auto od osoby prywatnej, która nie jest płatnikiem VAT. Nie musisz natomiast płacić gdy:

  • kupujesz auto prosto z salonu (podatek jest wliczony w cenę),
  • kupujesz auto na fakturę,
  • wartość samochodu jest niższa niż 1000 zł,
  • sprowadziłeś samochód z zagranicy.

Więcej szczegółów znajdziesz w poniższej tabeli.

Rodzaj transakcji

Konieczność zapłaty podatku PCC

Zakup używanego samochodu od osoby prywatnej

Tak

Zakup samochodu na fakturę

Nie

Zakup samochodu od osoby, która prowadzi działalność gospodarczą

Nie

Zakup nowego samochodu

Nie

Zakup samochodu o wartości poniżej 1000 zł

Nie

Zakup samochodu sprowadzonego z zagranicy

Nie

Zakup samochodu od obcokrajowca, gdy do transakcji doszło w Polsce

Tak

Zakup samochodu dla osoby niepełnosprawnej

Nie

Zakup samochodu w komisie, który jest jego właścicielem

Nie

Standardowo przy opłaceniu podatku powinieneś wypełnić deklarację PCC-3, natomiast gdy samochód jest współwłasnością, należy sięgnąć po druk PCC-3/A. Stosowną kwotę wpłaca się na rachunek bankowy swojego urzędu skarbowego. Ważne jest precyzyjne wyliczenie wysokości podatku - zadeklarowanie i wpłacenie zbyt niskiej kwoty może skutkować wezwaniem do dopłaty. Urzędnicy sprawdzają poprawność danych za pomocą specjalnych katalogów i raportów wartości rynkowej samochodów.

Więcej przeczytasz tutaj: Kto musi zapłacić podatek od kupna samochodu

Krok 2: Badanie techniczne pojazdu

Po zakupie używanego auta upewnij się co do jego stanu technicznego. Co więcej, w wydziale komunikacji będziesz musiał okazać dokument, który to potwierdza. Jeśli go brakuje, przed wizytą w urzędzie udaj się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Za standardowy przegląd zapłacisz obecnie ok. 100 zł.

Rzecz jasna nie można poruszać się po drogach publicznych samochodem niezarejestrowanym i bez ważnego przeglądu technicznego. Wówczas najlepszym rozwiązaniem będzie zawiezienie pojazdu do stacji na lawecie.

badanie techniczne pojazdu

Więcej na ten temat znajdziesz tutaj: Badanie techniczne pojazdu – ile kosztuje i co obejmuje?

Krok 3: Zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC

Od momentu nabycia pojazdu, to Ty będziesz odpowiadał za to, aby był on ubezpieczony. Wraz z dokumentami sprzedawca przekazał Ci polisę OC? Masz dwie możliwości – możesz:

  • pozostać przy otrzymanej polisie – pamiętaj jednak, że ubezpieczyciel ma prawo do rekalkulacji składki (ponownego oszacowania ryzyka) i wezwania właściciela auta (czyli Ciebie) do dopłaty,

  • zmienić ubezpieczyciela – wówczas musisz wypowiedzieć dotychczasową umowę i zawrzeć nową, pamiętając przy tym, że każda przerwa w ciągłości ubezpieczenia OC (nawet jednodniowa) wiąże się z opłatą karną.

Uwaga!

W przypadku kontynuowania polisy OC sprzedającego pojazd, ubezpieczenie OC nie przedłuży się automatycznie na następny rok!

Które rozwiązanie będzie dla Ciebie korzystniejsze? Jeżeli jesteś młodym kierowcą, dopłata może być tańsza niż zakup ubezpieczenia od innego ubezpieczyciela. Co więcej, wiele firm ubezpieczeniowych nie korzysta z prawa do rekalkulacji składki, chcąc w ten sposób zachęcić kierowców do skorzystania ze swojej oferty.

Choć nie mamy obowiązku kontaktowania się z towarzystwem ubezpieczeniowym, z którym poprzedni właściciel zawarł umowę OC, to leży to w naszym interesie. Po ustaleniu z towarzystwem czy będzie wymagana dopłata do składki, możemy od razu zdecydować, czy będziemy kontynuować umowę OC, czy też z niej zrezygnujemy

Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.plKamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl

Jeżeli nie otrzymałeś polisy OC od sprzedającego i okaże się, że pojazd nie jest ubezpieczony, musisz od razu zawrzeć umowę z wybranym towarzystwem. To, czy samochód jest ubezpieczony, możesz sprawdzić jeszcze przed jego zakupem, korzystając z wyszukiwarki UFG.

Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych sprawdzisz natomiast, korzystając z naszej porównywarki OC AC.

Przykład

45-letni mężczyzna jest właścicielem Opla Corsy z 2010 r. o pojemności silnika 1.2 l. Mieszka w Kielcach. Prawo jazdy posiada od 25 lat, a auto ubezpiecza od co najmniej 10 lat. Wypracował więc maksymalne zniżki za bezszkodową jazdę.
 

Oto, jakie oferty znalazł za pośrednictwem kalkulatora OC i AC.

Najtańsze OC na Toyotę dla młodego kierowcy
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
610,00 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
748,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
763,69 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
807,00 zł
Najtańsze OC na Toyotę dla młodego kierowcy
Balcia Insurance
610,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
748,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
763,69 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
807,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Czytaj więcej: Co zrobić z OC po kupnie samochodu

Krok 4: Rejestracja samochodu w urzędzie 

Rejestracją pojazdów zajmują się wydziały komunikacji. Zakupiony samochód powinieneś zarejestrować w tym wydziale, który jest właściwy ze względu na Twoje miejsce zamieszkania. Może to być:

  • urząd starostwa powiatowego,
  • urząd miasta – jeżeli mieszkasz w mieście na prawach powiatu,
  • urząd dzielnicy – jeżeli mieszkasz w Warszawie.

Aby zarejestrować auto, będziesz musiał złożyć wniosek wraz z załącznikami. Wzór wniosku znajdziesz na stronach internetowych poszczególnych urzędów.

Lista załączników zależy od tego, czy rejestrujesz samochód zakupiony w Polsce, czy też sprowadzony z zagranicy. W pierwszym przypadku załącznikami będą:

  • dowód własności samochodu (w tym wypadku umowa kupna-sprzedaży),
  • dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem technicznym – jeżeli termin badania minął, będziesz musiał je wykonać na stacji kontroli i dołączyć zaświadczenie o jego pozytywnym wyniku,
  • karta pojazdu (jeżeli została wydana),
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne,
  • ważna polisa OC,
  • potwierdzenie dokonania opłat.

Rejestracji pojazdu dokonuje właściciel. Jeżeli samochód ma współwłaścicieli, przy rejestracji powinni być obecni wszyscy. Nie masz czasu, aby udać się do urzędu? Sprawę możesz załatwić przez pełnomocnika. Reprezentujesz spółkę? Pamiętaj, aby zabrać ze sobą odpis z KRS (do wglądu).

Na rejestrację samochodu sprowadzonego z państwa należącego do Uni Europejskiej masz 30 dni. Pamiętaj, że od 1 stycznia 2020 r. za niezarejestrowanie pojazdu w tym terminie nakładane są kary pieniężne w wysokości od 500 do 1 000 zł (art. 140 ustawy Prawo o ruchu drogowym).

Uwaga!

Jeszcze do końca 2023 roku po zakupie już zarejestrowanego w Polsce pojazdu wystarczyło zgłosić jego nabycie do starosty bez konieczności ponownej rejestracji i wniosku o dowód rejestracyjny. Obecnie ten obowiązek wrócił i zamiast nabycia zgłoszenia znów należy dokonać ponownej rejestracji samochodu na swoje dane. Masz na to 30 dni od daty nabycia pojazdu. Natomiast zawiadomienie o zbyciu pojazdu przez sprzedającego pozostaje bez zmian - były właściciel powinien przekazać taką informację do starosty również w tym samym czasie. Może to zrobić za pomocą formularza online

Więcej o tych zmianach przeczytasz tutaj: Nowe przepisy drogowe i wyższe opłaty w 2023 i 2024


Ile kosztuje rejestracja pojazdu?  Opłata za tablice rejestracyjne będzie obowiązkowa w trzech przypadkach:

  • pojazd sprowadzony z zagranicy, nigdy nie rejestrowany w Polsce, 
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne nie spełniają wymogów wzorca (np. stare, czarno-białe), 
  • dotychczasowe tablice uniemożliwiają identyfikację (np. zniszczone). 

Ostateczna kwota do zapłaty zależy również od tego, jaki pojazd rejestrujesz. Poniżej przedstawiamy aktualne koszty przerejestrowania samochodu używanego, zarejestrowanego w Polsce.

Opłata komunikacyjnaSamochód używany zarejestrowany w PolsceSamochód używany sprowadzony z zagranicy oraz samochód nowy kupiony w Polsce lub za granicąSamochód zabytkowy
Tablice rejestracyjne zwyczajne80 zł80 zł100 zł
Tablice rejestracyjne indywidualne1000 zł1000 zł-
Dowód rejestracyjny54 zł54 zł54 zł
Pozwolenie czasowe13,50 zł13,50 zł13,50 zł
Nalepka legalizacyjna12,50 zł12,50 zł12,50 zł
RAZEM (w przypadku zwyczajnych tablic rejestracyjnych)160,00 zł160,00 zł180,00 zł
RAZEM (w przypadku pozostawienia dotychczasowych tablic rej. z wydaniem pozwolenia czasowego)80 zł--
RAZEM (w przypadku indywidualnych tablic rej.)1080,00 zł1080,00 zł-
Przerejestrowanie pojazdu z zachowaniem dotychczasowego numeru rejestracyjnego, bez wydania pozwolenia czasowego66,50 zł--

Jaki formalności są związane ze sprzedażą samochodu?

Sprzedałeś samochód? Twoje obowiązki nie kończą się na oddaniu dokumentów i kluczyków nabywcy – musisz też zawiadomić o sprzedaży samochodu wydział komunikacji i firmę ubezpieczeniową, która ubezpieczała Twój pojazd.

1. Poinformowanie o zbyciu pojazdu wydział komunikacji

Obowiązek poinformowania o zbyciu pojazdu urzędników tego wydziału komunikacji, który dokonał jego rejestracji, wynika z ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tę czynność masz 30 dni.

Ze zgłoszeniem o sprzedaży auta nie warto zwlekać. Dlaczego? Jeżeli nabywca pojazdu spowoduje wypadek lub otrzyma mandat z fotoradaru, a Ty będziesz nadal figurował w dokumentach jako właściciel pojazdu, to z naturalnych względów właśnie do Ciebie zostanie wysłane wezwanie do zapłaty. Niepowiadomienie starosty o zbyciu pojazdu kosztuje – w 2024 roku została przewidziana kara w wysokości 250 zł.

Jak powiadomić urzędników o zbyciu pojazdu?

Warto wiedzieć

Wypełnij formularz, który dostępny jest zarówno na stronach internetowych wydziałów komunikacji, jak i w formie papierowej w urzędzie. Załącznikiem do pisma może być kopia umowy kupna-sprzedaży pojazdu (oryginał do wglądu). Dokumenty możesz dostarczyć osobiście lub za pośrednictwem operatora pocztowego. Jeżeli posiadasz profil zaufany lub certyfikat kwalifikowany, możesz powiadomić urzędników o zbyciu pojazdu przez Internet.

2. Poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o zbyciu pojazdu

O sprzedaży auta należy poinformować również firmę ubezpieczeniową. Ubezpieczyciel musi wiedzieć o tym, że samochód zmienił właściciela, aby:

  • nie przedłużyć automatycznie polisy,
  • przenieść obowiązek zapłaty kolejnej raty (jeśli polisa nie została opłacona w całości) na nabywcę pojazdu - pamiętaj, że do dnia zgłoszenia sprzedaży auta odpowiadasz solidarnie z nabywcą za zapłatę zaległej składki,
  • przypisać ewentualną szkodę komunikacyjną do nowego posiadacza samochodu i zgłosić ją zgodnie ze stanem faktycznym do UFG.

Jeżeli zapomnisz o tym obowiązku, będziesz mógł wprawdzie anulować automatycznie przedłużoną umowę OC i uniknąć odpowiedzialności za szkodę, jednak będzie to wymagało czasu i przeprowadzenia dodatkowych formalności.

Uwaga!

Firmę ubezpieczeniową o sprzedaży samochodu należy poinformować w ciągu 14 dni, licząc od dnia sprzedaży pojazdu.

Jak poinformować ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu? Możesz samodzielnie przygotować pismo i wysłać je pocztą. Pamiętaj, aby w treści zawrzeć swoje dane osobowe i podać numer polisy. Do przygotowanego pisma dołącz także kopię umowy kupna-sprzedaży pojazdu.

Część firm ubezpieczeniowych udostępnia swoim klientom gotowy druk zgłoszenia (można go wypełnić, zeskanować i wraz z kopią umowy sprzedaży wysłać mailem) oraz oferuje konta online, za pośrednictwem których mogą oni załatwiać różne sprawy, w tym zgłosić zbycie pojazdu. Bardzo zatem możliwe, że będziesz mógł zawiadomić o sprzedaży auta przez Internet.

Czytaj więcejZawiadomienie o zbyciu pojazdu – wzór, terminy, zgłoszenie online

Sprzedaż samochodu a OC – czy otrzymam zwrot składki opłaconej z góry?

Jest jeszcze jeden powód, dla którego warto poinformować ubezpieczyciela o zbyciu pojazdu. Jeżeli od jego nabywcy wiesz, że zamierza on zakupić własną polisę, a opłaciłeś składkę z góry za cały rok, możesz dochodzić zwrotu niewykorzystanej części składki. W zależności od tego, ile zapłaciłeś, może się okazać, że odzyskasz nawet kilkaset złotych.

Pamiętaj jednak, że decyzja o kontynuacji lub rezygnacji z umowy OC, którą wcześniej zawarłeś, należy wyłącznie do nowego posiadacza samochodu. Jeśli zmieni on zdanie i postanowi wykorzystać Twoją polisę do końca okresu ubezpieczenia, zwrot składki nie będzie Ci przysługiwał.

OC na raty a sprzedaż samochodu

Zakup polisy OC na raty w sytuacji, gdy planujemy sprzedać samochód może być bardzo opłacalny. Okazuje się bowiem, że od dnia sprzedaży obowiązek zapłaty kolejnych rat przechodzi na nowego właściciela pojazdu. Oczywiście, przed tym terminem wszystkie opłaty powinny być przez nas uregulowane.

Przykład

Pan Tomasz kupił polisę OC 10 stycznia 2023 r. Cena ubezpieczenia wynosiła 1600 złotych przy płatności jednorazowej, ale składka została podzielona na cztery równe raty. Po uwzględnieniu przysługujących towarzystwu z tego tytułu opłat (12%), jedna rata wyniosła 448 złotych. Pan Tomasz opłacił pierwszą ratę, a 3 marca sprzedał samochód. Ponieważ samochód przeszedł w posiadanie innej osoby przed terminem zapłaty kolejnych rat, kierowca nie musi już ich opłacać. W rezultacie, zaoszczędził on 1152 zł (różnica pomiędzy składką jednorazową a uiszczoną częścią składki).

Obowiązek zapłaty kolejnych rat przeszedł na nabywcę pojazdu. Będzie on oczywiście mógł podjąć decyzję, czy kontynuować umowę i opłacić składkę, czy też ją wypowiedzieć i kupić polisę w innej firmie.

Co z AC po sprzedaży auta?

Warto pamiętać, że na nowego właściciela samochodu przechodzi wyłącznie obowiązkowe ubezpieczenie pojazdu (OC). Jeśli zbywca wykupił także dobrowolne ubezpieczenie, np. AC, ASS czy NNW, towarzystwo ubezpieczeniowe jest zobowiązane do zwrotu niewykorzystanej składki za ten okres. Otrzyma on kwotę obliczoną proporcjonalnie za okres od dnia sprzedaży auta do końca okresu obowiązywania ochrony.

Co warto wiedzieć?

  • Przy zakupie lub sprzedaży samochodu nie trzeba spisywać umowy ręcznie, można skorzystać ze wzorów dostępnych w internecie.
  • Kupując auto, należy pamiętać o obowiązku rejestracji w wydziale komunikacji, opłaceniu podatku PCC (jeśli samochód sprzedała nam osoba fizyczna) oraz sprawdzeniu ważności polisy OC.
  • Sprzedawca samochodu powinien poinformować wydział komunikacji o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od zawarcia umowy sprzedaży.
  • Sprzedaż samochodu należy również zgłosić ubezpieczycielowi (w ciągu 14 dni).

FAQ - najczęściej zadawane pytania o obowiązki stron podczas sprzedaży auta

  1. Czy odzyskam składkę OC po sprzedaży auta?

    Tak, można otrzymać pieniądze z polisy OC za niewykorzystany okres ochrony. Jednak by doszło do takiej sytuacji, nowy właściciel musi wypowiedzieć umowę ubezpieczycielowi. Przy sprzedaży samochodu warto zapytać nabywcę o jego plany względem przekazywanej polisy. Pamiętajmy jednak, że nowy właściciel ma prawo pozostać przy zawartej przez nas umowie.

  2. Czy AC też przechodzi na nowego nabywcę auta?

    Ubezpieczenie autocasco jest dobrowolne, zatem nie przejdzie na nowego właściciela samochodu. Należy jednak pamiętać, że podobnie jak w przypadku polisy OC, o fakcie sprzedaży pojazdu należy powiadomić ubezpieczyciela. W ten sposób można odzyskać pieniądze z ubezpieczenia.

  3. Czy ubezpieczyciel przeliczy składkę za OC po kupnie samochodu?

    Ubezpieczyciel może tak zrobić, ale nie ma takiego obowiązku. Po zakupie samochodu OC przechodzi na nowego właściciela pojazdu, a ten ma prawo podjąć decyzję o tym, czy chce korzystać z tego ubezpieczenia. W sytuacji, gdy zdecyduje się zostać przy polisie, ubezpieczyciel może dokonać rekalkulacji składki i wezwać nowego właściciela do uregulowania niedopłaty.

  4. Czy muszę rejestrować kupiony dwa dni temu samochód, jeśli zamierzam go sprzedać za kilka dni?

    Zgłoszenie powinno trafić do wydziału komunikacji w ciągu 30 dni od zakupu/ sprowadzenia samochodu do Polski. Jeśli przed tym terminem auto zostanie sprzedane, to w zależności od pochodzenia:
    - auto sprowadzone z zagranicy: obowiązek rejestracji przejdzie na kolejnego właściciela (powinien się on zmieścić w ustawowym terminie, liczonym od dnia sprowadzenia pojazdu do Polski),
    - auto zarejestrowane w Polsce: zgłaszamy nabycie, a następnie zbycie auta.

  5. Czy sprzedaż auta trzeba zgłaszać do urzędu skarbowego?

    Nie, jeśli mówimy o czynności cywilnoprawnej (transakcja została potwierdzona umową sprzedaży, a nie fakturą). Taka sytuacja ma miejsce, gdy zbywcą pojazdu jest osoba fizyczna lub przedsiębiorca, który sprzedaje majątek prywatny. Podatek PCC płaci wówczas wyłącznie kupujący i tylko on zgłasza się do urzędu skarbowego.